آموزش 12 روش رفع مشکل Audio Services Not Responding ویندوز 10 ، 8.1 و 7

۱۲ روش رفع مشکل Audio Services Not Responding ویندوز ۱۰ ، ۸.۱ و ۷

ممکن است بعد از بروزرسانی ویندوز خود با مشکل Audio Services Not Responding ? مواجه شده باشید و به دنبال دلیل این خطای ویندوز باشید. امروز در انزل وب روش های مختلف حل پیغام خطای Audio Services Not Responding در ویندوز ۱۰؛ ۸.۱ و ۷ را به شما آموزشخواهیم داد.

علت و حل پیغام خطای Audio Services Not Responding ویندوز

How to Fix Audio Services Not Responding in Windows 10

ارور Audio services not responding یک پیغام خطا است که از طریق عیب یاب صوتی ویندوز تولید می شود و معمولا هنگامی که با دستگاه های صوتی خود مشکل دارید؛ اجرا می شود. این خطا معمولا به این معناست که دستگاه صوتی در جایی به دستورات یا پیام های کامپیوتر شما پاسخ نمی دهد.

این خطا بسیار رایج بوده و معمولا هنگامی که با استفاده از Windows Update ویندوز خود را بروزرسانی می کنید اتفاق می افتد. چند راه حل برای پیغام خطای Audio Services Not Responding ویندوز وجود دارد که در ادامه هر یک از آنها را بحث خواهیم کرد.

علت و حل پیغام خطای Audio Services Not Responding ویندوز

حل مشکل Audio Services Not Responding با ریستارت سرویس Windows Audio

قبل از اینکه سراغ راه حل های پیچیده تر بروید سعی کنید که سرویس Windows Audio را ریستارت کنید. در کنار سخت افزار صدا و درایورهای شما، یک سرویس صوتی هم وجود دارد که وظیفه مدیریت صدا در کامپیوتر شما را به عهده دارد. یک ریستارت ساده ممکن است مشکل شما را به راحتی حل کند.

برای انجام این کار؛ دکمه های ویندوز و R را با هم فشار دهید و در پنجره RUN دستور Services.msc را وارد و اینتر کنید. بعد از وارد شدن به صفحه سرویس ویندوز تمام مدخل ها را برای پیدا کردن Windows Audio بررسی کنید؛ روی آن کلیک راست کنید و گزینه Restart را انتخاب کنید.

حل مشکل Audio Services Not Responding با ریستارت سرویس Windows Audio

حالا دوباره این مدخل را کلیک راست کنید و این بار Properties را انتخاب کنید. در قسمت startup type گزینه Automatic را انتخاب کنید. برای ذخیره تغییرات و خروج، Apply را کلیک کنید. در حال حاضر باید به صفحه سرویس ها برگردید و این بار Windows Audio Endpoint Builder را پیدا و کلیک راست کنید. گزینه Restart را انتخاب کنید و Start را کلیک کنید.

بعد از شروع فرآیند؛ properties را باز کنید و startup type را Automatic انتخاب کنید. برای ذخیره تغییرات و خروج؛ Apply را کلیک کنید. سیستم خود را ریستارت کنید و بررسی کنید که آیا مشکل همچنان ادامه دارد یا نه.

رفع مشکل Audio Services Not Responding با بررسی سرویس ها

قبل از اینکه به سراغ راه حل های دیگر بروید، مطمئن شوید که تمام کامپوننت های صوتی در حال اجرا هستند. اگر هر کدام از آنها در حال اجرا نباشند همین می تواند علت پیغام خطای Audio Services Not Responding باشد. همچنین آنتی ویروس خود را به طور موقت غیرفعال کنید؛ چون در بعضی مواقع برخی از سرویس ها را مسدود می کند.

کلید ویندوز و R را با هم فشار دهید تا پنجره Run باز شود؛ دستور services.msc را تایپ و اینتر کنید. حالا اطمینان حاصل کنید که سرویس های زیر در حال اجرا هستند؛ اگر در حال اجرا نیستند کافیست روی آنها کلیک راست کنید و Start کنید:

  • RPC Endpoint Mapper
  • Remote Procedure Call (RPC)
  • DCOM Server Process Launcher

همچنین اطمینان حاصل کنید startup type را Automatic انتخاب کرده اید. بعد از شروع فرآیندها، بررسی کنید که آیا مشکل موجود حل شده است یا نه. سیستم خود را ریستارت کنید و دوباره بررسی کنید.

رفع مشکل Audio Services Not Responding با بررسی سرویس ها

رفع ارور Audio Services Not Responding از طریق Command Prompt

اگر راه حل های بالا جواب نداد , می توانید برخی از دستورات را در Command Prompt برای حل مشکل خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای اجرای Command Prompt باید گزینه Run as Administrator را انتخاب کنید.

کلید ویندوز و S را فشار دهید؛ Command Prompt را تایپ کنید؛ روی آن کلیک راست کنید و Run as Administrator را انتخاب کنید. حالا دستورات زیر را تایپ و اینتر کنید:

net localgroup Administrators /add networkservice

بعد دستور زیر را تایپ و اینتر کنید:

net localgroup Administrators /add localservice

بعد از اجرای هر دو دستور بالا؛ exit را تایپ و اینتر کنید. حالا سیستم خود را ریستارت کنید و بررسی کنید که آیا مشکل حل شده است یا نه.

رفع ارور Audio Services Not Responding از طریق Command Prompt

حل مشکل Audio Services Not Responding ویندوز ۱۰ با نصب درایورهای صدا

از آنجا که سیستم عامل با گذشت زمان بروزرسانی می شود؛ درایورهای صدا در اکثر مواقع نیاز به بروزرسانی دارند. درایور پیش فرض کامپیوتر از قبل ذخیره شده است؛ بنابراین هر زمان درایورهای فعلی را حذف می کنید؛ سیستم شما سخت افزار متصل را تشخیص می دهد و درایور را بر اساس آن نصب می کند. با این روش می توانیم درایورهای پیش فرض را روی سیستم نصب کنیم.

کلید ویندوز و S را فشار دهید تا کادر جستجوی منوی Start راه اندازی شود؛ System را تایپ کنید و اولین مورد از نتایج را انتخاب کنید. بعد از ورود به صفحه System روی گزینه Advanced system settings در سمت چپ صفحه کلیک کنید.

به سربرگ Hardware بروید و روی Device installation Settings کلیک کنید.

حل مشکل Audio Services Not Responding ویندوز 10 با نصب درایورهای صدا

گزینه No (your device might not work as expected) را انتخاب کنید. برای ذخیره تغییرات و خروج؛ Save را کلیک کنید. با این کار بروزرسانی خودکار درایورهای صوتی شما غیرفعال می شود.

حل مشکل Audio Services Not Responding ویندوز 10 با نصب درایورهای صدا

توجه: اگر این راه حل جواب نداد؛ مطمئن شوید که گزینه بالا را دوباره به Yes تغییر داده اید.

حالا ویندوز و X را فشار دهید تا منوی Start راه اندازی شود و Device Manager را از لیست گزینه های موجود انتخاب کنید.

بعد از ورود به Device manager دسته Sound, video and game controllers را توسعه دهید. روی دستگاه صوتی خود را کلیک راست کنید و Uninstall device را انتخاب کنید. چک باکس uninstall driver را انتخاب کنید تا درایور حذف شود.

حل مشکل Audio Services Not Responding ویندوز 10 با نصب درایورهای صدا

بعد از حذف درایور، روی فضای خالی از Device manager کلیک راست کنید و Scan for hardware changes را انتخاب کنید. سیستم شما حالا سخت افزار صوتی سیستم شما را شناسایی می کند و درایورهای پیش فرض موجود در سیستم را به صورت خودکار نصب می کند.

حل مشکل Audio Services Not Responding ویندوز 10 با نصب درایورهای صدا

حالا بررسی کنید که آیا تغییری ایجاد شده است یا نه. بعد از نصب درایورهای پیش فرض؛ دستگاه خود را دوباره ریستارت کنید. برای حل مشکل صدا و کار نکردن اسپیکر لپ تاپ هم می توانید از ۸ روشی که قبلا آموزش داده ایم استفاده کنید.

نصب High Definition Audio Device یا Realtek

بسیاری از کاربران گزارش داده اند که نصب درایور High Definition Audio Device به جای IDT High Definition Audio CODEC و غیره توانسته است که پیغام خطای آنها را از بین ببرد. شما می توانید این راه حل را هم امتحان کنید.

کلید ویندوز و X را فشار دهید تا منوی Start راه انداری شود از اینجا Device Manager را انتخاب کنید. بعد از ورود به Device Manager دسته Sound, video and game controllers را کلیک کنید.

روی دستگاه صوتی خود کلیک راست کنید و Update Driver را انتخاب کنید. حالا گزینه ای برای نصب درایورها به صورت خودکار با دستی وجود دارد. Browse my computer for driver software را انتخاب کنید.

حالا؛ Let me pick from a list of available drivers on my computer را انتخاب کنید.

گزینه show compatible hardware را از حالت انتخاب خارج کنید؛ تا مطمن شوید همه نتایج در لیست درایورهای شما آورده شده است. درایورها را بررسی کنید تا High Definition Audio Device را پیدا کنید؛ آن را انتخاب کنید و Next را کلیک کنید.

برای تکمیل نصب؛ دستورالعمل های نمایش داده شده در صفحه را دنبال کنید. سیستم خود را ریستارت کنید و بررسی کنید که آیا مشکل حل شده است یا نه.

توجه: اگر این روش جواب نمی دهد؛ درایورها را از وب سایت سازنده دانلود و نصب کنید.

اسکن SFC و DISM را اجرا کنید

اگر خطای فایل سیستم داشته باشید؛ ممکن است با خطای Audio Services Not Responding مواجه شوید. در این صورت می توانید اسکن SFC / DISM را اجرا کنید که یک ابزار کاربردی در ویندوز ۱۰ است که به کاربران امکان می دهد تا مشکلات موجود در فایل های سیستمی ویندوز را اسکن و فایل های خراب را بازیابی کنند.

اجرای Cloud Reset یا Fresh Start

قبلا ۸ روش حل مشکل صدا نداشتن فیلم در لپ تاپ و کامپیوتر را به شما آموزش دادیم، اما در این مرحله اگر خطای ویندوز شما حل نشده است به احتمال زیاد علت ارور Audio Services Not Responding نوعی خرابی سیستم است که به طور متعارف قابل حل نمی باشد. در این حالت می توانید برای ریست هر یک از کامپوننت های ویندوز Fresh Start را امتحان کنید. همچنین در ویندوز ۱۰ نسخه ۱۹۰۹ به بعد می توانید Cloud Reset را امتحان کنید و ببینید که آیا به شما کمکی خواهد کرد یا نه.

استفاده از سیستم ریستور

اگر همه روش های بالا جواب نداد؛ روش دیگری که برای حل مشکل Audio Services Not Responding ویندوز ۷؛ ۸ و ۱۰ می توانید استفاده کنید؛ سیستم ریستور است. اگر یک نقطه بازیابی ندارید می توانید یک نسخه تمیز از ویندوز را نصب کنید. شما می توانید با استفاده از ابزار Belarc تمام مجوزهای خود را ذخیره کنید؛ از داده های خود با استفاده از حافظه اکسترنال پشتیبان تهیه کنید و بعد یک نصب تمیز را انحام دهید.

دکمه ویندوز و S را فشار دهید؛ در باکس موجود restore را تایپ کنید و اولین نتیجه را انتخاب کنید.

به سربرگ System Protection بروید و گزینه System Restore را انتخاب کنید.

حالا یک ویزارد بازیابی ظاهر می شود. Next را کلیک کنید و تمام دستورالعمل های بعدی را ادامه دهید.

از لیست گزینه های موجود؛ یک نقطه بازیابی انتخاب کنید. اگر بیش از یک لیست بازیابی داشته باشید در اینجا لیست خواهد شد.

ویندوز قبل از شروع روند سیستم ریستور؛ آخرین عملیات شما را تایید می کند. همه کارهای خود را ذخیره کنید و از فایل های مهم بکاپ بگیرید و به روند ادامه دهید. بعد از بازیابی موفقیت آمیز, وارد سیستم شوید و بررسی کنید که آیا خطای موجود برطرف شده است یا نه. اگر هیچ نقطه بازیابی ندارید؛ می توانید با استفاده از فلش قابل بوت یا سی دی نصب؛ برای نصب تمیز ویندوز اقدام کنید.

استفاده از File History ویندوز

شما می توانید از File History که یک ابزار بکاپ گیری و بازیابی فایل رایگان ویندوز است استفاده کنید؛ این ابزار برای اولین بار در ویندوز ۸ معرفی شد و در حال حاضر یک ابزار بکاپ گیری داخلی ویندوز ۱۰ محبوب است. این ابزار می تواند فایل های شخصی شما در هارد اکسترنال ذخیره کند و به طور منظم از فایل های شما بکاپ تهیه کنید. حتی می توانید نسخه های قبلی فایل های خود را به راحتی بازیابی کنید.

برای دسترسی به ابزار File History در ویندوز ۱۰ به مسیر Start -> Settings -> Update & Security -> Backup بروید.

استفاده از File History ویندوز

بعد هارددیسک اکسترنال یا فلش مموری را به سیستم  ویندوز ۱۰ خود متصل کنید و Add a drive را کلیک کنید تا این دستگاه ها را به عنوان مقصد انتخاب کنید.

می توانید Add a folder را انتخاب کنید تا هر پوشه ای را در ویندوز ۱۰ خود برای بکاپ گیری انتخاب کنید.

توجه: به طور پیش فرض؛ File History ویندوز ۱۰ از پوشه های مهم Users شما بکاپ می گیرد که شامل پوشه های Desktop, Documents, Downloads, Music, Pictures, Videos می شود.

در صورت نیاز به ریکاوری فایل ها می توانید به مسیر Start -> Settings -> Update & Security -> Backup -> More options -> Restore files from a current backup بروید. بعد می توانید نسخه های پشتیبان را مشاهده کنید و فایل های خاص را انتخاب کرده و روی دکمه سبز کلیک کنید تا در سیستم شما بازیابی شوند. به این ترتیب می توانید در صورت خراب شدن؛ از دست رفتن فایل ها آنها را بازیابی کنید.

استفاده از File History ویندوز

استفاده از Backup and Restore ویندوز

یکی دیگر از ابزارهای بکاپ گیری و بازیابی داخلی ویندوز ۱۰ ابزار Backup and Restore است که در ویندوز ۷ و ۸ هم در دسترس است. می توانید به همان روشی که در سیستم ویندوز ۷ بکاپ میگرفتید از اطلاعات خود در ویندوز ۱۰ نسخه پشتیبان تهیه کنید.

برخلاف ابزار File History؛ با استفاده از Backup and Restore به راحتی می توانید از همه موارد موجود در هارد سیستم خود بکاپ بگیرید. با این حال نسخه های قدیمی فایل های شما را نگهداری نمی کند.

روی Start کلیک کنید و Control Panel را تایپ کنید. از لیست نتایج Control Panel را انتخاب کنید تا باز شود و بعد به مسیر System & Security -> Backup and Restore (Windows 7) بروید.

روی لینک Set up backup کلیک کنید و مکانی را که می خواهید نسخه بکاپ خود را ذخیره کنید را انتخاب کنید و روی Next کلیک کنید.

استفاده از Backup and Restore ویندوز

شما می توانید با کلیک Save on a network نسخه بکاپ را روی هارد اکسترنال ذخیره کنید و یا در مکانی از شبکه ذخیره کنید.

تمام آنچه که می خواهید از آن بکاپ بگیرید را انتخاب کنید. شما دو گزینه Let Windows choose (recommended) و  Let me choose را پیش رو دارید.

اگر می خواهید یک فایل تکی را بکاپ بگیرید و بازیابی کنید می توانید کنترل پنل را دوباره باز کنید و به مسیر System and Security -> Restore my files بروید و بعد روی دکمه Browse for files کلیک کنید تا فایل ها و پوشه های بکاپ گرفته شما را برای بازیابی جستجو کند.

استفاده از System Image Backup ویندوز ۱۰

در ابزار Backup and Recovery (Windows 7)؛ در پنل سمت چپ شما می توانید گزینه ای به نام System Image Backup را پیدا کنید. این ابزار به شما این امکان را می دهد به جای بکاپ گیری از پوشه های انتخاب شده از ایمیج کامل از سیستم ایجاد کنید.

با استفاده از System Image Backup می توانید برای تهیه نسخه بکاپ از سیستم ویندوز ۱۰ خود اقدام کنید. فایل های سیستمی؛ برنامه های نصب شده؛ فایل های شخصی و غیره پشتیبانی می شوند. اگر هارددیسک سیستم شما روزی خراب شد می توانید از نسخه بکاپ تهیه شده برای بازیابی همه برنامه ها و فایل های خود بدون نصب مجدد ویندوز اقدام کنید. با این حال فرآیند بکاپ گیری می تواند بسیار کند باشد و حتی به یک شبانه روز کامل نیاز دارد و بهتر از یک هارد با اندازه مناسب را برای ذخیره اطلاعات بکاپ شده تهیه کنید.

روی Start کلیک کنید و Control Panel را تایپ کنید. از لیست نتایج Control Panel را انتخاب کنید تا باز شود و بعد به مسیر System & Security -> Backup and Restore (Windows 7) بروید. برای ایجاد بکاپ کامل؛ Create a system image را کلیک کنید؛ بعد از گرفتن ایمیج از شما خواسته می شود یک دیسک بازیابی سیستم را ایجاد کنید تا بتوان برای راه اندازه سیستم ویندوز ۱۰ و بازیابی ایمیج استفاده شود.

استفاده از Recovery Drive ویندوز ۱۰

ویندوز همچنین از یک ابزار بکاپ گیری و بازیابی به نام Recovery Drive پشتیبانی می کند که می توانید برای ایجاد فلش مموری بازیابی خود استفاده کنید. هنگامی که ویندوز ۱۰ با مشکل روبرو است حتی نمی تواند راه اندازی شود؛ می توانید از درایور ریکاوری برای تنظیم مجدد سیستم خود استفاده کنید. اگر از Recovery Drive برای بکاپ گیری از فایل های سیستمی استفاده می کنید می توانید از آن برای نصب مجدد ویندوز ۱۰ هم استفاده کنید.

روی منوی Start کلیک کنید؛ Recovery Drive را تایپ کنید و از لیست نتایج آن را انتخاب کنید و از ویندوز ۱۰ خود در فلش مموری بکاپ بگیرید.

استفاده از Recovery Drive ویندوز 10

در آخر از شما دعوت می کنیم مطلب ۶ روش رفع مشکل نداشتن یا قطع صدا در ویندوز ۱۰ ، ۸٫۱ ، ۷ و.. را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب سعی کردیم روش های مختلف رفع مشکل Audio Services Not Responding ویندوز ۱۰ ، ۸.۱ و ۷ را به شما آموزش دهیم؛ امیدواریم توانسته باشیم به این هدف دست پیدا کنیم. کدام یک از روش های بالا توانست مشکل ویندوز شما را حل کند؟ آیا راه کار دیگری سراغ دارید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 16 روش رفع مشکل ارور This App Can’t Open ویندوز 10 ، 11 و..
آموزش ۱۶ روش رفع مشکل ارور This App Can’t Open ویندوز ۱۰ ، ۱۱ و..
آموزش 4 روش رفع ارور کد 19 در ویندوز 10 ، 11 و 7
آموزش ۴ روش رفع ارور کد ۱۹ در ویندوز ۱۰ ، ۱۱ و ۷
آموزش 7 روش رفع ارور This Device Cannot Start (code 10) ویندوز
آموزش ۷ روش رفع ارور This Device Cannot Start (Code 10) ویندوز
آموزش 9 روش رفع ارور Already Running ویندوز 10 ، 8 و 7
آموزش ۹ روش رفع ارور Already Running ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

نظرات