12 تا از بهترین سیستم عامل های جایگزین ویندوز

۱۲ تا از بهترین سیستم عامل های جایگزین ویندوز که رایگان و سبک هستند!

سیستم عامل ویندوز (Windows) ? از محبوب ترین سیستم عامل های کامپیوتر دنیا می باشد که کاربران زیادی هم دارد. با وجود مزایای ویندوز، برخی از کاربران به هر دلیلی قصد استفاده از سیستم عامل های دیگر و تجربه آن ها دارند. به همین منظور امروز در انزل وب تعدادی از بهترین سیستم عامل های جایگزین ویندوز  رایگان را به شما معرفی می کنیم.

بهترین جایگزین سیستم عامل ویندوز

Best Alternatives to Windows Operating Systems

بهترین سیستم عامل جایگزین ویندوز چیست؟ برای پاسخ این سوال باید بگوییم که OS زیادی برای کامپیوتر ساخته شده اند که برخی از آنها رایگان نیستند و یا بار زیادی بر روی کامپیوتر شما ایجاد میکنند، سیستم عامل های مختلفی در دنیا وجود دارند که می توانند در راه اندازی کار های شما کمک کننده باشند و در حین حال نیز منابع سیستم شما را خیلی درگیر نکنند. سیستم عامل هایی که در ادامه معرفی می کنیم، رایگان و اغلب سبک هستند و برای استفاده از آن ها نیاز به پرداخت هزینه وجود ندارد.

معرفی جایگزین ویندوز ۱۰، سیستم عامل Linux

شاید یکی از بهترین جایگزین های ویندوز، Linux باشد. لینوکس رایگان است و به طور گسترده در دسترس است. همچنین منابع زیادی برای یادگیری محیط این سیستم عامل وجود دارد. یکی از نقاط قوت لینوکس این است که تقریبا روی هر چیزی اجرا خواهد شد! از رزبری پای تا کامپیوتر های مختلف. در حال حاظر نسخه Linux Mint محبوب ترین سیستم عامل لینوکس و یکی از گزینه های بهترین لینوکس جایگزین ویندوز است.

معرفی جایگزین ویندوز 10، سیستم عامل Linux

همچنین اگر قصد آشنایی با نسخه های مختلف لینوکس دارید، پیشنهاد می کنیم مطلب بررسی ۷ تا از بهترین نسخه های لینوکس برای دانلود و استفاده را هم مطالعه نمایید.

جایگزین ویندوز ۷ چیست؟ سیستم عامل Chrome

سیستم عامل Chrome نیز یکی دیگر از گزینه های محبوب جایگزین ویندوز است. این سیستم عامل در برخی از محصولات گوگل مانند Chromebook استفاده می شود. همینطور استفاده از این سیستم عامل رایگان است و برای سخت افزار های قدیمی نیز مناسب است. از جمله مزایای سیستم عامل کروم می توان به سبک بودن و تمرکز روی محاسبات ابری اشاره کرد. از این جهت گزینه ای مناسب برای مرور وب، شبکه های اجتماعی و پردازش کلمات است. شاید این سیستم برای پخش رسانه قابلیت چشمگیری نداشته باشد اما در ویرایش رسانه بهتر عمل می کند. بازی از طریق برنامه وب و سرویس هایی مانند Google Stadia قابل استفاده هستند.

جایگزین ویندوز 7 چیست؟ سیستم عامل Chrome 

سیستم عامل FreeBSD، نرم افزار جایگزین ویندوز

بسیاری فکر می کنند که FreeBSD فقط یک نسخه توزیع لینکوس است اما در واقع FreeBSD ضمن اشتراک ریشه های لینوکس مانند یونیکس، نسخه مدرن و منبع باز توزیع Distribution (BSD) می باشد. کد های این سیستم عامل در بسیاری از نقاط مانند macOS و سیستم عامل PlayStation 4 دیده می شود.

سیستم عامل FreeBSD، نرم افزار جایگزین ویندوز

جایگزین سیستم عامل ویندوز، FreeDOS

سیستم عامل FreeDOS یک ورژن رایگان از MS-DOS می باشد. قابلیت پشتیبانی از بازی ها و برنامه های قدیمی از نقاط قوت این برنامه هستند. در ابتدای استفاده از این سرویس، تفاوت ظاهر آن ممکن است برای شما جالب باشد. این رابط کاربری شما را یاد کامپیوتر های قدیمی با تجربه سنتی محاسبات دهه ۸۰ و ۹۰ می اندازد.

جایگزین سیستم عامل ویندوز، FreeDOS

سیستم عامل illumos، بهترین جایگزین ویندوز

illumos یکی دیگر از گزینه های جایگزین رایگان ویندوز مبتنی بر یونیکس و OpenSolaris است. این سیستم عامل در سال ۲۰۰۹ توسط Oracle معرفی شده است.

سیستم عامل illumos، بهترین جایگزین ویندوز

همینطور اگر قصد دارید سیستم عامل خود را حمل کنید، مطالعه مطلب آموزش نصب سیستم‌ عامل لینوکس روی فلش مموری نیز برای شما کاربردی خواهد بود.

سیستم عامل ReactOS

تاریخچه سیستم عامل ReactOS یه سال ۱۹۹۶ بر می گردد. در ابتدا پروژه شبیه سازی ویندوز ۹۵ در آن سال راه اندازی شد. شعار این سازمان در آن زمان ساخت سیستم عاملی بود که به شما امکان دهد تا ویندوز را حذف کرده و ReactOS را نصب کنید بدون اینکه کاربر نهایی متوجه این تغییر شود. این سیستم عامل دارای بیش از ۹ میلیون خط کد و منبع باز است. در حالی که برخی از برنامه ها مانند Adobe Reader در این سیستم اجرا می شود، بسیاری از آن ها اجرا نمی شوند. در عوض سبک بوده و برای راه اندازی فقط به ۵۰۰ مگابایت فضای خالی و ۹۶ مگابایت رم نیاز است.

سیستم عامل ReactOS

سیستم عامل های رایگان، Haiku

Haiku رایگان و منبع باز است. اولین بار در سال ۲۰۰۱ منتشر شد و از آن زمان در حال توسعه مداوم بوده است. برخی از برنامه های مشهور مانند VLC Media Player و Quake در آن اجرا می شوند. این سیستم عامل نیز ارزش بررسی دارد.

سیستم عامل های رایگان، Haiku

سیستم عامل MorphOS

سیستم عامل MorphOS را می توان شبیه به Amiga دانست که بر اساس کامپیوتر خانگی دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی ساخته شده و برای PowerPC و دستگاه های مشابه در دسترس است.

سیستم عامل MorphOS

سیستم عامل AROS

سیستم عامل AROS یک سیستم عامل رایگان با میراث مشابه MorphOS است. اما برای سیستم های x86 طراحی شده است. توجه داشته باشید که در این سیستم حتی درایو های ۳.۵ اینچی نیز قابل پشتیبانی نیستند و شما محدود به استفاده از ROM خواهید شد. بهتر است قبل از استفاده، ابتدا از نسخه Live CD آن تست بگیرید.

بهترین سیستم عامل جایگزین ویندوز چیست؟ سیستم عامل AROS

سیستم عامل MenuetOS

سیستم عامل MenuetOS برای سخت افزار های ۳۲ و ۶۴ بیتی در دسترس است. این سیستم عامل حتی می تواند از روی یک فلاپی دیسک نیز نصب شود. با اینحال به طور باورنکردنی شامل یک مروگر، مدیا پلیر، دسکتاپ کامل و.. می باشد. MenuetOS با زبان اسمبلی ساخته شده است و از حداکثر رزولوشن ۱۹۲۰*۱۰۸۰ استفاده می کند.

سیستم عامل MenuetOS

بهترین سیستم عامل جایگزین ویندوز، سیستم عامل PrimeOS

می توان گفت که سیستم عامل PrimeOS، سیستم عامل اندروید رایگان برای کامپیوتر های شخصی است. گوگل در سال های اخیر سیستم عامل اندروید و کروم را برای همگرایی سیستم عامل ها توسعه داده است. به لطف اضافه شدن قابلیت پشتیبانی از ماوس و کیبورد، اندروید به عنوان یک سیستم عامل دسکتاپ کاربرد فزاینده ای پیدا می کند.

بهترین سیستم عامل جایگزین ویندوز، سیستم عامل PrimeOS

سیستم عامل RISC

در نهایت برای کامپیوتر های مبتنی بر ARM از Raspberry Pi گرفته تا BeagleBoard سیستم عامل RISC مناسب است. این سیستم عامل نیز می تواند تا حدودی یک تجربه کاربردی را برای کاربران فراهم کند.

سیستم عامل RISC

در پایان اگر نیاز داشتید که سیستم عامل مک را هم تست کنید، مطالعه مطلب آموزش کامل ۲ روش نصب سیستم عامل مک روی ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز برخی از سیستم عامل های مناسب جایگزین ویندوز را به شما معرفی کردیم. آیا تجربه استفاده از آن ها را داشته اید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه جایگزین ویندوز در کامپیوتر را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • امیر says:

    واسه برنامه نویسی فقط لینوکس همه توزیع ها خوبن اوبونتو که عالیه واسه طراحی بنظرم ویندوز خوبه ولی من کلا با close sourceها حال نمیکنم. عشق است ریچارد استالمن کبیر و لینوس (لاینس) توروالدز عزیز

  • ارش says:

    کالی لینوکس و ابونتو هم خیلی بهتر از این سیستم عامل های قدیدیمی هست گه تقریابا منسوخ شده ولی کاربران محترم منجارو و کالی لینوکس از ویندوز ۱۱ هم بهتر هستند چون شما با لینوکس کار نکردی پس سکوت کن

    • مرتضی says:

      چرا دقیقا دست رو توزیع هایی گذاشتید که آدم حس میکنه مال یک قرن پیشه
      نمیدونم چرا مثلا دبیان و دیپین و المنتری او اس و زورین و حتی اوبونتو رو نذاشتید

  • علی says:

    فقط ویندوز خوبه اونم ویندوز ۷و ۱۰

  • مانی جمالی says:

    سلام پیشنهاد می کنم سیستم عامل بومی و ایرانی پای ابر رو هم امتحان کنید

    رایگان و متن بازه و بر پایه دبیان ۱۰ توسعه پیدا می کنه

  • says:

    هیچ کدوم از این سیستم عامل ها به گرد پای ویندوز هم نمی رسن
    کیوان ان ایکس هم خوبه ولی اون هم به ویندوز نمی رسه
    فقط پرایم او اس و کروم او اس کمی بهتر از اون یکی ها اند و بعدش لینوکس

    • علی says:

      نظر شما درست که هیچ کدوم مثل ویندوز نمیشن ولی خب دوست عزیز متاسفانه ویندوز توی کشور ما به صورت کرک شده عرضه میشه بدون هیچ رعایت حق تولید کننده برای همین خیلی از افراد طرفدار ویندوز هستن اگه قرار بود حق الناس رعایت بشه و ویندوز با پرداخت هزینه استفاده بشه قطعا همه به دنبال سیستم عامل های رایگان میرفتن

    • مانی جمالی says:

      سلام دوست عزیز مشکل اینجاست که لینوکس توزیع های فراوان دارد و توزیع رسمی ندارد وگرنه از ویندوز هم قوی تر است و هم با ارزش تر به این دلایل:

      ۱- امنیت لینوکس بالاتر است
      ۲- استاندارد پازیکس دارد و با دیگر سیستم عامل ها سازگاری بالاتری دارد ( ویندوز از پازیکس به طور کامل پشتیبانی نمی کند و این یعنی قابل حمل نیست و امنیت پایین تری دارد)
      ۳- ویروس ها بیشتر برای ویندوز نوشته می شوند و لینوکس ساختار پرمیشن (مجوزبندی) فایل ها و سلسله دایرکتوری ها منظم و ساختار یافته هستند (ویندوز قاطی پاطی هست)
      ۴- لینوکس یک شبه یونیکس است و یونیکس نمونه یک سیستم عامل کامل است و برای همه حوزه ها می توان از لینوکس استفاده کرد «نظیر دسکتاپ” فضاهای ابری” سرورها و …» در حالی که ویندوز یک سیستم عامل توسعه یافته بر پایه داس است
      ۵- لینوکس رایگان و متن باز است و در سراسر جهان برنامه نویسان و توسعه دهندگان دارد اما ویندوز کاملا انحصاری و متن بسته است
      ۶- توزیع های لینوکس هر کدام از هسته لینوکس استفاده می کنند که این هسته یکپارچه است یعنی بخش کرنل مود اون بیشتر است که شامل درایورها و خط فرمان و … می باشد اما ویندوز یک هسته ترکیبی و ریز دارد برای همین است که شما باید بعد از نصب ویندوز درایور هایش را نصب کنید ولی در لینوکس نیاز نیست اکثر اوقات چنین کاری را انجام دهید
      ۷- توزیع های لینوکس آپدیت های درست حسابی دارند نه اجباری و آزاردهنده و اینکه با انتخاب کاربر بروز می شوند و کاربر انتخاب می کند چیا بروز شوند چیا نشوند
      ۸- توزیع های لینوکسی سرور های متعددی در سراسر جهان حتی ایران دارند و در ایران هم به خوبی پشتیبانی می شوند اما ویندوز برای اپدیت های خود سروری در ایران ندارد این بدان معناست که شما برای بروزکردن لینوکس خود با آزادی کاملی که دارید از سرورهای ایرانی آپدیت را دریافت می کنید و نیم بها برای شما محاسبه خواهد شد
      ۹- توزیع های لینوکسی برای همه معماری های رایانه ای منتشر می شوند معماری ایکس ۸۶ (همین رایانه های ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی خودمون)” آرم (موبایل ها و تبلت ها و تلویزیون ها) و … اما ویندوز تمام تمرکز خود را بیشتر برای ایکس ۸۶ آن هم ۶۴ بیتی گذاشته است.
      ۱۰- به دلیل بهینه بودن کدها در لینوکس سرعت بسیار بیشتری نسبت به ویندوز دارد.
      ۱۱- انعطاف پذیری بسیار بسیار بالایی در میزکار دارد
      ۱۲- دارای میزکار های متعدد است مانند کی دی ای” گنوم” دارچین” ماته و ….

      تنها نقاط ضعف لینوکس در برابر ویندوز چند تا هست:
      ۱- لینوکس هنوز در حوزه بازی بازنده است
      ۲- تقریبا هیچ کدام از برنامه های ادوبی در آن کار نمی کنند البته مشابه آنها وجود دارد.

  • zak says:

    هیچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچ کدام جایگزین یا حتی نزدیک ویندوز نمیشوند هرکدام را نصب کنید یه جای کار میلنگد برای کاربری معمولی شاید ولی برای کار اصلا هیچکدام کاربردی ندارند

  • رضا says:

    بسیار عالی اما چجوری این سیستم عامل هارو نصب کنیم؟

  • محمد says:

    بسیار عالی، دمتون گرم