16 تا خرابی ماشین لباسشویی و روش های حل آنها

۱۶ تا خرابی ماشین لباسشویی و روش های حل آنها

ماشین لباسشویی ? مدت زیادی است که تبدیل به یکی از لوازم پرکاربرد منزل شده است. اما ممکن است به مرور زمان متوجه شوید که ماشین لباس های شما را مانند گذشته تمیز نمی کند. شاید هم مشکلات مختلفی برای آن ایجاد شوند. ما امروز در انزل وب قصد داریم تا متداول ترین مشکلات ماشین لباسشویی را به همراه راه حل آن ها را بررسی کنیم.

روش حل مشکل خرابی ماشین لباسشویی

Common Washing Machine Problems and How to Fix Them 

مشکلات مختلفی ممکن است برای ماشین لباسشویی ایجاد شوند. برخی از آن ها نیاز به تعمیرکار متخصص دارد و برخی دیگر به سادگی توسط شما قابل رفع هستند. در این قسمت سعی می کنیم تا مشکلات رایج و متداول را بررسی کنیم. پیشنهاد می شود اگر در کار های فنی سررشته ندارید، تعمیر آن را به متخصص بسپارید.

خرابی ماشین لباسشویی، تمیز نکردن

بعد از مدتی استفاده ممکن است متوجه شوید که لباس های شما به خوبی تمیز نمی شوند. قطعا ماشین لباسشویی که لباس ها را تمیز نشوید، ایده آل خانه نیست. اما این مشکل رایج است و معمولا به دلیل مسدود شدن راه ورودی مواد شوینده است. در این صورت مواد شوینده به اندازه کافی به لباس تزریق نمی شود و لباس ها تمیز نمی شود. البته مسدود شدن فیلتر و لوله تخلیه نیز ممکن است باعث بروز این مشکل شود.

خرابی ماشین لباسشویی، تمیز نکردن

برای رفع این مشکل، قبل از شروع شستشوی بعدی سعی کنید مواد شوینده و کشوی آن را به همراه فیلتر های موجود را تمیز کنید. اگر باز هم مشکل رفع نشد، ادامه مطلب را مطالعه کنید. همچنین به نکات زیر نیز توجه داشته باشید:

  • لباس بیش از حد: اگر از مقدار لباس بسیار زیادی در هر بار شستشو استفاده کنید، فضای کمی برای چرخش لباس ها باقی می ماند و در نتیجه لباس ها به خوبی تمیز نمی شوند.
  • انتخاب اشتباه از شوینده یا انتخاب برنامه اشتباه: برخی از شوینده ها در دمای خاصی عمل می کنند. بنابراین این موضوع را بررسی کنید. همچنین معمولا لباسشویی برنامه های خاصی برای انواع لباس های مختلف دارد. انتخاب برنامه اشتباه ممکن است منجر به شستشو نامطلوب شود.

همچنین برای نگهداری بهتر دستگاه، پیشنهاد می کنیم مطلب روش صحیح نگهداری ماشین لباسشویی : از نحوه جرم گیری تا تمیز کردن و رسوب زدایی را هم مطالعه نمایید.

عدم اتمام چرخه شستشو، مشکل ماشین لباسشویی

اگر دستگاه شما نسبتا جدید است، در صورت عدم اتمام چرخه شستشو، باید با کد خطا در صفحه نمایش خود چشمک بزند. در این صورت دفترچه دستگاه را بررسی کنید تا ببینید کد خطا مربوط به چه قسمتی است. اما اگر کد خطا نمایش داده نمی شود، دلایل زیر می توانند دخیل باشند.

  • معیوب شدن سیستم گرمایش: اگر دستگاه در نیم ساعت اول متوقف شده و چرخه کامل نمی شود، ممکن است آب به درستی گرم نشود. این فرایند باعث ارسال سیگنال توقف چرخه شستشو می شود. از طرف دیگر اگر چرخه از ۳۰ دقیقه گذشته است، ممکن است آب بیش از حد گرم شود. محتمل ترین عیب ممکن، وجود ایراد در thermistor می باشد.
  • تخلیه آب: اگر دستگاه شما نتواند آب را بین هر چرخه تخلیه کند، می تواند دستگاه را مجبور کند که قبل از اتمام چرخه، متوقف شود. ابتدا باید فیلتر پمپ و شلنگ تخلیه را بررسی کنید که مسدود نباشند.
  • اتصال معیوب: اگر اتصال معیوبی وجود داشته باشد، دستگاه ممکن است به صورت تصادفی خاموش و روشن شود. تشخیص این مسئله مشکل است و باید از تکنیسین کمک بگیرید.
  • گرمای بیش از حد: اگر در ۵ ساعت گذشته به طور متوالی از دستگاه خود استفاده کرده اید، ممکن است دستگاه بیش از حد گرم شود. شما باید بین شستشو کمی فاصله گذاشته و صبر کنید تا دستگاه خنک شود.
  • وجود نشتی: بعضی از ماشین ها اگر به مشکوک به نشتی باشند، در اواسط چرخه متوقف می شوند. بررسی کنید که دستگاه از جایی نشتی دارد یا نه؟ شلنگ ها، پمپ و آب بندی درب را بررسی کنید.

عدم اجرای چرخه بعدی، مشکل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

اگر ماشین شما به چرخه بعدی پیش نمی رود، به احتمال زیاد دلیل این کار تایمر معیوب باشد. تایمر هر مرحله را کنترل می کند بنابراین اگر تایمر خراب باشد، چرخه ها به صورت خودکار حرکت نمی کنند.

عدم اجرای چرخه بعدی، مشکل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

اگر کمی فنی باشید می توانید تایمر را تعویض کنید و یا این کار را از افراد متخصص بخواهید. دلایل احتمالی دیگر نیز ممکن است به شکل زیر وجود داشته باشند.

  • قفل درب معیوب: هنگامی که درب به طور ایمن با قفل بسته شود، به دستگاه اجازه داده می شود که شستشو را ادامه داده و به مرحله بعدی برود. در صورت معیوب بودن این قفل، دستگاه نمی تواند عملکرد درستی داشته باشد.
  • مشکل در تخلیه: پمپ تخلیه، در هر محله آب اضافی را خراج می کند. اگر پمپ خراب باشد و نتواند آب را خارج کند یا به دستگاه هشدار دهد که این کار انجام شده است، دستگاه به مرحله بعدی نخواهد رفت. برای اطمینان از این مورد به صدای دستگاه گوش کنید. پمپ در هنگام تخلیه آب صدا می دهد.

مشکل آبگیری ماشین لباسشویی، خشک نشدن لباس

یکی از دلایل این امر، وجود لباس سنگین و زیاد است. اگر دستگاه نتواند به خوبی بچرخد و تعادل خود را از دست دهد، خشک شدن متوقف می شود. اگر حوله سنگین یا لباس های مشابه در دستگاه گیر کنند، می توانند روی سنسور تاثیر بگذارند. برای تست دستگاه را خاموش کرده، وزن یا لباس را متعادل کنید و دوباره امتحان کنید.

مشکل آبگیری ماشین لباسشویی، خشک نشدن لباس

اگر مشکل رفع نشد، ممکن است یکی از موارد زیر باشد.

  • قفل معیوب: اگر قفل درب معیوب باشد، دستگاه نمی تواند فرایند را ادامه دهد. برای تست دستگیره را باز کنید تا صدای کلیک مانند را بشنوید. همچنین پلاستیک های اطراف قفل را هم بررسی کنید که ساییده نشده باشند.
  • تسمه محرک: با باز کردن درب سعی به چرخاندن دیگ کنید. دیگ باید بدون مقاومت و به راحتی بچرخد. در غیر اینصورت ممکن است نیاز به تعویض تسمه باشد.
  • سیستم تخلیه: اگر دیگ قادر به تخلیه نباشد، چرخه خشک کردن شروع نمیشود. اگر هنوز آب را داخل دستگاه می بینید، نشانه واضحی است که قسمتی از سیستم تخلیه آب شما مشکل پیدا کرده است.

گرم نکردن آب

در صورتی که در سیستم گرمایش آب ماشین مشکل وجود داشته باشد، در دستگاه های جدید کد خطا مشاهده می کنید. کد خطا را در دفترچه بررسی کنید. توجه داشته باشید که اگر گرما را از روی بدنه حس نمی کنید، دلیلی بر معیوب بودن سیستم گرمایش نیست زیرا دستگاه ها به خوبی عایق شده اند.

وجود بوی بد روی لباس و..

معمولا کاربران وقت زیادی را صرف شستن لباس ها می کنند و از تمیز کردن خود دستگاه غافل می شوند. بو ها می توانند از یک درز کثیف، درب آلوده یا کشوی مایع به لباس ها نیز منتقل شوند. پس بهتر است دستگاه خود را هم سرویس و شستشو کنید.

وجود بوی بد روی لباس و..

اما اولین چیزی که باید بررسی شود، فیلتر، شلنگ تخلیه و.. می باشد. برای تمیز کردن فیلتر، یک حوله روی زمین انداخته و فیلتر را باز کنید.

علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی، بوی سوختگی

اگر در هنگام کار متوجه بوی سوختگی شدید، سریعا دستگاه را خاموش کرده و اتصال برق را جدا کنید. بوی سوختگی می تواند نشان دهنده مشکل جدی باشد. دستگاه را تعمیرکار متخصص نشان دهید.

عیب یابی ماشین لباسشویی، وجود نشتی

در زمان مشاهده نشتی، ابتدا شوینده خود را بررسی کنید. برخی از موارد شوینده نادرست نسبت به دستگاه می توانند باعث ایجاد کف زیادی و پر شدن بیش از حد دیگ شوند. پس از این کار، مطمئن شوید که دستگاه تراز است . به سمت های جانبی متمایل نشده باشد. اگر هنوز هم نشتی وجود داشت، وقت آن است که شلنگ ها را بررسی کنید. اتصالات را محکم کرده و به دنبال ترک و.. باشید. مهر و موم اطراف درب و.. را نیز بررسی کنید.

مشکل نچرخیدن ماشین لباسشویی، پر شدن بیش از حد آب

شایعترین دلیل پر شدن بیش از حد آب در ماشین لباسشویی، خراب بودن سویچ فشار سطح آب است. این سویچ با کمک فشار هوا برای درک سطح آب کار می کند. همچنین دلیل دیگر می تواند خراب شدن دریچه ورودی آب نیز باشد که با دستورات برقی باز و بسته می شود.

صدای زیاد

چرا ماشین لباسشویی من پر سر و صداست؟ اگر در حال شستشو سر و صدا بیش از حد است نباید این مسئله را نادیده بگیرید. دلایل احتمالی این موضوع می تواند فرسوده شدن یاتاقان، فرسوده شدن پایه ها و در نتیجه نامتعادل شدن دستگاه، انسداد در مسیر آب و درام و وجود بار سنگین در دستگاه باشد.

لرزش بیش از حد، مشکل لرزش ماشین لباسشویی

همانطور که اشاره کردیم، وجود بار زیاد و گره خوردن لباس هایی مانند حوله می تواند باعث لرزش شود. در غیر اینصورت ابتدا تراز بودن دستگاه را چک کنید. همینطور باید دستگاه در کفپوش ثابتی قرار بگیرد. اگر کفپوش ثبات ندارد، از کفی یا تخته چوب استفاده کنید. اگر هم به تازگی ماشین را خریداری کرده اید، مطمئن شوید که پیچ و مهره های مخصوص حمل دستگاه را باز کرده اید. ماشین ها به طور معمول ۳-۴ پیچ برای قفل کردن دیگ و جلوگیری از صدمه در حمل و نقل دارند که پس از استقرار حتما باید باز شوند. در غیر اینصورت علت بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی این مورد است و ممکن است صدمات جبران ناپذیری به دستگاه وارد شود.

علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی، قفل نشدن درب

در این زمان ابتدا به صورت ظاهری بررسی کنید که درب ماشین و دسته ها سالم و بدون مشکل باشند. اگر درب به ظاهر خوب رسید، قفل آن خراب شده است که قابل تعمیر است.

علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی، قفل نشدن درب

البته همیشه موضوع ساده نیست و ممکن است صفحه کنترل معیوب شده باشد. برای تست این مورد باید از تکنیسین تعمیر کمک بگیرید.

باز نشدن درب

دلایل مختلفی برای باز نشدن درب وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خارج نشدن آب: در تمام لباسشویی ها اگر آب به طور کامل خارج نشود، درب قفل می ماند. برای بررسی باید شلنگ تخلیه، پمپ و.. را بررسی کنید و مطمئن شوید که آب تخلیه شده است.
  • خرابی درب: ممکن است دستگیره یا قفل آن خراب شده باشد که برای تعمیر آن نیاز به مراجعه تکنیسین است. اما برای باز کردن اضطراری، ابتدا برق را قطع کنید. سپس پنل بالای لباسشویی را باز کنید. با کمک یک پیچ گوشتی تخت بلند نوک مکانیزم قفل (یک قسمت فلزی در مرکز مکانیزم قفل) را به سمت چپ یا راست شار دهید. این قفل مکانیکی است و درب باید باز شود.
  • آسیب دیدن قفل: اگر قفل مکانیکی درب آسیب دیده باشد این مشکل رخ می دهد.

باز کردن اضطراری درب: به دلایل امنیتی درب ماشین از زمان شروع چرخه شستشو تا ۳ دقیقه پس از اتمام قفل می شود. اگر قفل درب مشکل داشت و نیاز به باز کردن اضطراری آن داشتید، دکمه مکث را فشار دهید. با تخلیه آب قفل باز می شود. اگر دستگاه این ویژگی را نداشت، برق آن را قطع کنید. برخی از دستگاه ها با قطع برق قفل را باز می کنند. در نهایت می توانید از روش ذکر شده در موارد بالا نیز استفاده کنید.

در همین زمینه مطالعه مطلب آموزش ۸ روش باز کردن در ماشین لباسشویی نیز برای شما کاربردی خواهد بود.

روشن نشدن ماشین، ماشین لباسشویی روشن میشه ولی کار نمیکنه

اولین قدم در زمان بروز این مشکل، بررسی برق ورودی است. اتصال و سوکت ها را بررسی کنید. اگر آسیب دیده اند، نیاز به تعویض آن ها می باشد.

روشن نشدن ماشین، ماشین لباسشویی روشن میشه ولی کار نمیکنه

اگر مشکل از برق نبود و صفحه نمایش روشن است، چرخه را انتخاب کنید. اگر با انتخاب چرخه دستگاه کار نکرد، ممکن است قفل درب خراب باشد.

خاموش نشدن دستگاه

اگر دستگاه خاموش نمی شود، ممکن است تایمر دستگاه ایراد داشته باشد. همینطور صفحه کنترل نیز در بروز این مشکل نقش دارد. در اینصورت دستگاه فقط به صورت دستی خاموش می شود.

باز نشدن شلنگ

شلنگ ماشین لباسشویی ممکن است زنگ بزند و باز کردن آن مشکل شود. در این صورت ابتدا شیر خروجی را بسته و دستگاه را روشن کنید تا فشار داخل شلنگ کاهش یابد. سپس با یک اسپری ضد زنگ اطراف بست را آغشته کنید. یک پارچه دور شلنگ پیچیده و با کمک انبردست آن را بپیچید.

در پایان اگر نیاز به خرید یک ماشین لباسشویی جدید داشتید، مطالعه مطلب راهنمای خرید ماشین لباسشویی خوب و مناسب با شرایط شما را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز مشکلات شایع ماشین لباسشویی را بررسی کردیم. شما چه مشکلی داشتید و آیا توانستید آن را رفع کنید و یا از تکنیسین تعمیر کمک گرفتید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه خراب شدن و تعمیر ماشین لباسشویی را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

دلایل و نحوه کاهش لرزش ماشین لباسشویی
دلایل و نحوه کاهش لرزش ماشین لباسشویی
آموزش حل و تعمیر مشکلات رایج چرخ خیاطی
آموزش حل و تعمیر مشکلات رایج چرخ خیاطی
آموزش تصویری حل مشکل و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی
آموزش تصویری حل مشکل و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی
آموزش تصویری تعمیر سوکت شارژ گوشی
آموزش تصویری تعمیر سوکت شارژ گوشی

نظرات