معرفی تجهیزات جدید بانکداری الکترونیک و ساخت دستگاه‌های خودپرداز

معرفی تجهیزات جدید بانکداری الکترونیک و ساخت دستگاه‌های خودپرداز

در گذشته‌های دور، معاملات بصورت مبادله کالا به کالا بودند و سال‌های بسیاری گذشت تا استفاده از سکه و اسکناس، رواج پیدا کرد. در یونان، ایران و چین نیز در کنار کار تجارت، افرادی بودند که در ازای گرفتن سپرده‌های مردم، به آنها وام می‌دادند. اما نخستین موسسه مالی خصوصی، “بانک ونیز” بود که در سال ۱۱۷۱ تاسیس گردید. بعد از این بانک، طی سال‌های متمادی، بانک‌ها و موسسات مالی دیگری با هدف و قوانین خاص خود، روی کار آمدند و تسهیلات و وام‌هایی را با مدت باز پرداخت و سودهای متفاوت، در اختیار مشتریان خود قرار ‌دادند.

اما فعالیت بانک‌ها به اینجا محدود نشد. همان طور که شاهد هستید، با روی کار آمدن تکنولوژی‌های مختلف، شیوه معاملات مردم از حالت صنعتی و پرداخت وجه نقد، تغییر کرد. به طوری که در حال حاضر، اکثر تبادلات مالی با کارت‌های اعتباری انجام می‌شود. ساخت دستگاه‌های خودپرداز، استفاده از موبایل بانک، STM، فرابانک و … از جمله تجهیزات جدید بانکداری هستند که در ادامه این مقاله، به صورت جزئی‌تر برخی از این موارد را با هم بررسی می‌کنیم.

معرفی تجهیزات جدید بانکداری الکترونیک و ساخت دستگاه‌های خودپرداز

آشنایی با نحوه ساخت دستگاه‌های خودپرداز

دستگاه‌های خود پرداز یا ATM، یکی از تجهیزات جدید بانکداری الکترونیک هستند که طی چند دهه اخیر، بنا به استقبال مشتریان از آنها و سهلوت انجام امور بانکی، با پیشرفت‌های چشمگیری همراه بوده‌اند. از آنجایی که اکثر این دستگاه‌ها، به شبکه شتاب وصل می‌شوند، می‌توان به واسه آنها کارهایی از قبیل پرداخت قبوض، استعلام موجودی، برداشت وجه نقد، خدمات انتقال وجه به شماره حساب‌های دیگر و دریافت شماره شبا و شماره حساب را انجام داد.

نمونه اولیه این دستگاه در اواخر ۱۹۳۰، توسط “لوتر جورج سیمجیان” ساخته شد. طرح اولیه این دستگاه‌ به صورت دیواری بود تا اشخاص بتوانند بدون وارد شدن به شعب مختلف بانک‌ها، اکثر معاملات و امور بانکی خود را در کمترین زمان ممکن و بدون انجام کاغذ بازی، انجام دهند. بعدها استفاده از این دستگاه‌ها به قدری رواج پیدا کرد که نمونه‌های سیار آن برای مکان‌هایی که دسترسی به بانک مقدور نبود، طراحی و به مرحله تولید رسید. یکی دیگر از علت‌هایی که باعث محبوبیت و گسترش استفاده از دستگاه‌های خودپرداز شده است، امکان استفاده ۲۴ ساعته از آنها می‌باشد. به این طریق، می‌توان به میزان قابل ملاحظه‌ای از اتلاف زمان و انرژی جلوگیری کرد.

یک از شرکت های فعال در زمینه تولید و ساخت دستگاه ها خود پرداز، شرکت بهین طرح چکاد است که با تکنولوژی های جدید اقدام به ساخت دستگاه های خود پرداز می کند. برای مشاهده نوع فعالیت این شرکت وارد لینک سایت شوید.

اگر  بخواهیم درمورد ساختار این وسیله الکترونیکی صحبت کنیم، باید بگوییم که این وسیله از دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل شده است. بخشی از این دستگاه‌ها، مربوط به تجهیزات غیر الکترونیکی مانند اسکلت اصلی دستگاه می‌باشد که از ورق‌های فولادی ساخته می‌شوند. در واقع این ورق‌ها را با استفاده از دستگاه‌های لیزری در ابعاد مورد نظر برش می‌دهند و در نهایت به کمک دستگاه پرس و عملیات جوشکاری، آنها را در محل فیکس می‌کنند. بخش الکترونیکی خودپردازها نیز دارای قسمت‌های مختلفی همچون صفحه کلید، گاو صندوق، بخش صدور رسید، بخش ورودی کارت و مانیتور هستند که به واسطه کابل‌های مخصوص برق و کامپیوترها، کار می‌کنند. خودپردازهای پیشرفته امروزی دارای بخش‌های سخت افزاری دیگری نیز هستند. این بخش ها عبارتند از:

– بارکد خوان: اضافه کردن این بخش باعث می‌شود تا عملیات پرداخت قبض با سرعت بهتری انجام گیرد.

– بلندگو: به طور معمول، برای خودپردازها بلندگویی قرار می‌دهند تا مراحل انجام عملیات و هشدارها را اعلام کند.

– پردازشگر: پردازشگرها اصلی‌ترین بخش خودپردازها می‌باشند. در واقع اجرایی کردن عملیات درخواستی کاربر، از این طریق انجام می‌گیرد.

– دوربین‌ها: وظیفه دوربین دستگاه خودپرداز، ضبط و نگهداری انجام عملیات، تصویر کاربر و … می‌باشد.

– قفل‌های امنیتی: این نوع قفل‌ها را معمولا در جایی که صندوق و کامپیوتر قرار دارد، وصل می‌کنند.

– دستگاه‌های جدا کننده و شمارنده پول: این دستگاه‌ها را در بخش داخلی گاو صندوق نصب می‌کنند.

دستگاه‌های خودپرداز دارای بخش‌های دیگری نیز هستند که هر کدام وظایف خاص خود را دارند. چکاد، یکی از شرکت‌های معتبر ایرانی است که به دلیل داشتن تجهیزات لازم، کارهایی از قبیل ساخت خودپرداز و استندهای نوبت دهی را انجام می‌دهد.

معرفی تجهیزات جدید بانکداری الکترونیک و ساخت دستگاه‌های خودپرداز

آشنایی با ویژگی‌ها و عملکرد استندهای نوبت دهی ایستاده

سیستم‌های نوبت دهی خودکار، یکی از تجهیزات جدید بانکداری هستند که البته در موقعیت‌های دیگر نیز قابل استفاده می‌باشند. وجود این دستگاه برای مکان‌هایی با ارباب رجوع‌های بالا، بسیار ضروری است. زیرا باعث می‌شود تا حقوق همه افراد حاضر در مجموعه رعایت گردد و مراجعه کننده‌ها و کارکنان، امور مربوط به خود را به با آرامش خاطر و به موقع انجام دهند. این وسیله الکترونیکی همانند سایر نمونه‌های مشابه، دارای ویژگی‌ها و مزیت‌های خاص خود می‌باشد که در ادامه برخی از آنها را با هم مرور می‌کنیم:

– یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت‌های استندهای نوبت دهی ایستاده، نقل و انتقال راحت آنهاست. از آنجایی که این دستگاه بی‌سیم است و برای انجام امور مشتریان به باجه‌های بانک متصل نیست، به راحتی می‌توان آن را در هر مکانی از بانک قرار داد.

– این استندها، دارای چند کلید مختلف هستند که یکی از آنها مربوط به صدور نوبت می‌باشد. این دستگاه نیازی به کامپیوتر مرکزی و نرم‌ افزار خاصی ندارد. مشتری دکمه مربوطه را فشار داده و بعد از طریق مانیتور نزدیک بادجه‌ها و بلندگو، شماره‌ها خوانده می‌شوند. مهم ترین ویژگی های مثبت این دستگاها عبارتند از:

– امکان چاپ کردن لوگوی مربوطه بر روی برگه نوبت مشتری.

– مشخص کردن تعداد افرادی که قبل از ما نوبت گرفته‌اند.

– تعیین کردن زمان انتظار.

– امکان اضافه کردن بادجه‌ها بعد از نصب کردن استندها در بانک.

– افزایش راندمان کاری.

– ایجاد جوی آرام در محیط.

شرکت چکاد یکی از معتبرترین و بهترین مجموعه‌ها، در زمینه ساخت تجهیزات صنعتی، مخابراتی، تجهیزات مربوط به هتل، تجهیزات جدید بانکداری و … می‌باشد. این مجموعه به دلیل داشتن بروزترین امکانات، توانسته محصولات درخواستی مشتریان را با بهترین کیفیت و داشتن استاندارهای لازم، تولید کند.

آدرس سایت : http://www.chakadbt.com/

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات