روش های از بین بردن و جلوگیری از زنگ زدگی شیرآلات

روش های از بین بردن و جلوگیری از زنگ زدگی شیرآلات

زنگ زدگی شیرآلات، مشکلی است که همه‌ی ما با آن مواجه شده‌ایم. ما نمی‌توانیم شیرآلات منزل یا محل کار خود را فقط به دلیل زنگ زدگی، تعویض کنیم. این کار به دلایلی مانند قیمت بالای شیرآلات نو، خیلی مطلوب نیست. بنابراین، بهتر است روش از بین بردن و یا جلوگیری از زنگ زدگی شیرآلات را یاد بگیریم. در این مطلب قصد داریم با روش‌های جلوگیری از خوردگی شیرآلات آشنا شویم. درنهایت هم راه‌هایی را که می‌توانیم از طریق آن‌ها، شیرآلات زنگ زده را تعمیر کنیم، باهم بررسی خواهیم کرد.

چطور از زنگ زدگی شیرآلات جلوگیری کنیم؟

حتی شیرآلات ضد زنگ هم تحت شرایط خاصی، دچار خوردگی می‌شوند. به همین دلیل، در صورت یادگیری روش‌های جلوگیری از زنگ زدگی شیرآلات، دیگر لازم نیست هزینه‌‌های بیشتری متحمل شویم. شیرآلات فلزی، دچار دو نوع خوردگی می‌شوند. خوردگی شیمیایی و خوردگی الکتروشیمیایی. درواقع، زنگ زدن فلزات، در اثر تعامل آن‌ها با محیط اطراف و به‌صورت خودبه‌خودی ایجاد می‌شود. بااین‌حال، روش‌هایی هم برای جلوگیری از این فرآیند وجود دارد. در ادامه می‌توانید با برخی از این روش‌ها آشنا شوید.

اتصالات استیل شرکت کالای صنعت نفت

۱- شیرآلات مناسبی خریداری کنید

شما باید شیرآلات موردنظر خود را با توجه به مکانی که قرار است آن‌ها را نصب کنید، انتخاب کنید. برای مثال، اگر شیرآلاتی نیاز دارید که قادر هستند در برابر ولتاژ، دمای بالا و فشار مقاومت کنند، شیرآلات فولادی برای شما مناسب هستند. این نوع شیرآلات در صورتی که با اتصالات استیل نصب شوند مقاومت بالاتری پیدا می کنند. در نتیجه انتخاب درست، شرایط محیطی تأثیر چندانی بر روی شیرآلات نخواهد داشت.  بهتر است برای آشنایی با انواع شیرآلات، سایت شرکت کالای صنعت نفت را چک کنید.

۲- شیرآلات را رنگ کنید

یکی از مؤثرترین راه‌های جلوگیری از زنگ زدگی شیرآلات، رنگ کردن آن‌ها است. درون رنگ‌ها، رزین مصنوعی، دوغاب پلاستیک، روغن نباتی، حلال و مواد دیگری وجود دارد، که از زنگ زدن شیرآلات جلوگیری می‌کنند. رنگ، با پوشاندن سطح فلزی شیرآلات، آن‌ها را نسبت به محیط اطرافشان عایق‌بندی می‌کند و به‌این‌ترتیب مانع زنگ زدن آن‌ها می‌شود.

۳- از شیرآلات غیرفلزی استفاده کنید

مواد غیرفلزی، مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی نشان می‌دهند. اگر مقاومت شیرآلات در برابر فشار و دمای زیاد، اهمیت چندانی برایتان ندارد، بهتر است از شیرآلات غیرفلزی استفاده کنید. به‌این‌ترتیب، نه‌تنها مشکل زنگ زدگی شیرآلات حل می‌شود، بلکه در مصرف فلزات گران‌بها و هزینه‌ی خرید شیرآلات هم صرفه‌جویی می‌کنیم. اغلب شیرآلات غیرفلزی، از نایلون، پلی تترافلورواتیلن و سایر پلاستیک‌ها ساخته می‌شوند.

از شیرآلات غیرفلزی استفاده کنید

۴- ایجاد محافظ الکتروشیمیایی

دو نوع حفاظت الکتروشیمیایی، برای جلوگیری از زنگ زدگی شیرآلات وجود دارد: حفاظت آندی و حفاظت کاتدی. حفاظت آندی، برای محافظت از آند فلز، در جریان مستقیم ایجاد می‎شود. به این شکل که پتانسیل آند، در جهت مثبت افزایش پیدا می‌کند. زمانی که این پتانسیل به‌اندازه کافی افزایش یافت، روی سطح آند فلزی، یک پوشش محافظ تشکیل می‌شود. حفاظت آندی برای فلزاتی که به‌راحتی دچار خوردگی می‎شوند، مناسب است. در محافظت کاتدی، پتانسیل کاتد در جهت منفی کاهش پیدا می‌کند. زمانی که این پتانسیل تا حد مشخصی کاهش یافت، سرعت خوردگی شیرآلات هم کاهش پیدا می‌کند.

 

۵- پاشش حرارتی

پاشش حرارتی، فرآیندی است که طی آن، پوششی بر روی قطعات فلزی شیرآلات ایجاد می‌شود. این فناوری جدید، برای محافظت و تقویت سطح شیرآلات به کار می‌رود. بیشتر فلزات و آلیاژهای آن‌ها، مانند سرامیک اکسید فلز، کامپوزیت‌های سرامیک فلزی و ترکیبات سخت فلزی را می‌توان با استفاده از پاشش حرارتی، در برابر زنگ زدگی مقاوم کرد. شما می‌توانید در سایت شرکت کالای صنعت نفت، با خدماتی که برای جلوگیری از خوردگی شیرآلات انجام می‌شود، آشنا شوید. علاوه بر خوردگی برای جلوگیری از ترکیدگی لوله در صنایع و جریان های شدید آب، از نوعی شیر مخصوص به نام شیرآلات فشار شکن استفاده می شود.

۶- کنترل محیط اطراف شیرآلات

تمیز کردن، پاک‌سازی و روغن‌کاری منظم، یک اقدام مؤثر در جلوگیری از زنگ زدگی شیرآلات است. زیرا محیط اطراف شیرآلات، اغلب پر از بخارآب و دود است. افزایش دمای محیط و آلودگی هوا، فرآیند زنگ زدگی شیرآلات را در محیط‌های بسته، تسریع می‌کند. در این‌گونه موارد، باید از دستگاه‌های خنک‌کننده، یا تهویه، برای سالم نگه‌داشتن شیرآلات استفاده شود.

چطور زنگ زدگی شیرآلات را از بین ببریم؟

روش‌های زیادی برای از بین بردن زنگ زدگی شیرآلات وجود دارد. برخی از این روش‌ها بسیار ساده هستند و با وسایلی که در منزل دارید هم می‌توانید از آن‌‌ها استفاده کنید. در ادامه، می‌توانید روش‌هایی را که به ما کمک می‌کنند با خوردگی شیرآلات مقابله کنیم، مشاهده کنید:

۱- استفاده از جوش‌شیرین

جوش‌شیرین، که به آن کربنات سدیم هم گفته می‌شود، اغلب در پخت غذاهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. ولی این ماده، بر روی شیرآلاتی که دارای لکه‌های روشن زنگ زدگی هستند هم خوب عمل می‌کند. برای استفاده از جوش‌شیرین، هنگام از بین بردن زنگ زدگی شیرآلات، باید ابتدا آن را با آب مخلوط‌کنید. سپس، خمیر غلیظی که از ترکیب این دو ماده تشکیل می‌شود را بر روی شیرآلات زنگ زده بگذارید. لکه‌های ناشی از خوردگی، باید کاملاً با خمیر جوش‌شیرین پوشانده شوند. بعد از یک ساعت، می‌توانید خمیر را از روی شیرآلات پاک‌کنید و نتیجه‌ی آن را مشاهده کنید.

۲- استفاده از سیتریک اسید

سیتریک اسید، ماده‌ی اصلی سازنده‌ی بسیاری از پاک‌کننده‌های طبیعی است. این اسید، یکی از ساده‎ترین، ایمن‌ترین و مؤثرترین موادی است که می‌تواند با زنگ زدگی شیرآلات مقابله کند. سیتریک اسید، به شما اجازه می‌دهد بدون آسیب رساندن به پوشش فولادی شیرآلات، لکه‌های خوردگی را به‌راحتی از بین ببرید. برای استفاده از سیتریک اسید، باید ابتدا شیرآلات را به‌خوبی تمیز کنید. قطعات زنگ زده را درون ظرفی پر از آب گرم بریزید و سپس پودر سیتریک اسید را به آن اضافه کنید. در آخر، محلول را به‌آرامی هم بزنید تا حباب‌های کوچکی روی سطح آب ایجاد شود. معمولاً بعد از چند ساعت، لکه‌های خوردگی روی شیرآلات از بین می‌روند.

استفاده از سیتریک اسید

۳- استفاده از سرکه

در این روش، برای از بین بردن زنگ زدگی شیرآلات، باید آن‌ها را درون سرکه‌ی سفید رقیق نشده قرار دهید. اگر شیرآلات خیلی بزرگ هستند، می‌توانید سرکه را روی قسمت‌های زنگ‌زده‌ی آن‌ها بمالید. میزان زمانی که شیرآلات باید در سرکه بمانند، به میزان خوردگی آن‌ها بستگی دارد. بعد از بیرون آوردن شیرآلات از سرکه، آن‌ها را با استفاده از یک برس تمیز کنید، تا لکه‌های خوردگی باقی‌مانده هم از بین بروند.

شرکت کالای صنعت نفت، تولیدکننده‌ی ورق‌های متنوع با آلیاژهای مختلف و ضخامت‌ سفارشی، مانند ورق‌های فولاد ضد زنگ، و انواع لوله‌ها، مانند لوله‌های بدون درز و لوله‌های درزدار است. این شرکت به‌عنوان نماینده‌ی انحصاری، کره، چین و آمریکا در ایران فعالیت می‌کند. همچنین، این شرکت یکی از تأمین‌کنندگان لوازم پاپینگ موردنیاز شرکت‌های برتر ایران، مانند شرکت ملی مهندسی، شرکت ملی گاز ایران و… است.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات