تسمه تایم چیست؟ بهترین زمان تعویض تسمه تایم ماشین

تسمه تایم چیست؟ بهترین زمان تعویض تسمه تایم ماشین

موتور خودرو 🚗 شما برای اینکه به درستی عمل کند، به تسمه تایم متکی است. صحت عملکرد تسمه تایم، تضمین ایمنی خودرو شما در جاده است. در این مطلب انزل وب، ضمن معرفی تسمه تایم، بهترین زمان تعویض تسمه تایم ماشین را بررسی می کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

کار تسمه تایم ماشین چیست و علائم پاره شدن آن چیست؟

What is A Car Timing Belt and Signs Your Timing Belt Is Failing

پاره شدن تسمه تایم ماشین یکی از مواردی است که باعث خراب شدن خودرو می شود. تعویض تسمه تایم یکی از مهارت‌های مهم در خصوص تعمیر و نگهداری ماشین است. لذا اگر خودرو دارید، باید با نحوه عملکرد تسمه تایم آشنا باشید. همچنین لازم است بتوانید زمان تعویض تسمه تایم ماشین را نیز تشخیص دهید.

تسمه تایم چیست؟ کاربرد تسمه تایم ماشین

نقش تسمه تایم در ماشین همانند نقش زنجیر دوچرخه است. تسمه تایم، هماهنگ‌کننده بخش‌های مختلف داخلی موتور است. تسمه تایم در برخی موارد از عملکرد پمپ آب، پمپ روغن و پمپ پاشش سوخت در ماشین پشتیبانی می‌کند.

تاریخ انقضا تسمه تایم

تسمه تایم شبیه یک کمربند است که از جنس لاستیک ساخته می‌شود و روی سطح آن دندانه‌های سختی وجود دارد. این دندانه‌ها با چرخ‌دنده‌های میل‌لنگ و میل بادامک نیز در ارتباط است. در واقع تسمه تایم وظیفه دارد حرکت میل‌لنگ و میل بادامک را همزمان می‌کند. به این وسیله باز و بسته شدن سوپاپ‌های ورودی و خروجی موتور به صورت هماهنگ با پیستون‌ها تضمین می‌شود.

اگر سوپاپ‌های ورودی خیلی زود باز شوند، ممکن است مقدار زیادی مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق موتور جریان پیدا کند. این اتفاق منجر به احتراق ضعیف و اتلاف قدرت موتور می‌شود. در اثر بازشدن زودتر سوپاپ‌های خروجی نیز، افت فشار در محفظه احتراق باعث می‌شود قدرت موتور کاهش پیدا کند.

زمان تعویض تسمه تایم ماشین

معمولا توصیه می‌شود پس از طی مسافت ۹۷۰۰۰ تا ۱۶۱۰۰۰ کیلومتر، اقدام به تعویض تسمه تایم ماشین نمایید. البته برای هر خودرو مخصوصا خودروهای داخلی به صورت جداگانه در دفترچه راهنمای آن، این اطلاعات درج شده است. تسمه تایم یک قطعه لاستیکی است و در گذر زمان آسیب می‌بیند و فرسوده می‌شود. فرسودگی باعث پاره شدن تسمه تایم ماشین می‌شود.

در ادامه به علائم پاره شدن تسمه تایم ماشین اشاره می‌کنیم. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم باید به مکانیک خودرو مراجعه کنید تا تسمه تایم را بررسی کند و در صورت لزوم آن را تعویض نماید.

ایجاد لرزش در موتور از علائم پاره شدن تسمه تایم ماشین

روی تسمه تایم دندانه‌هایی وجود دارد که در هنگام چرخیدن قطعات متصل به آن، با آنها هماهنگ می‌شود. در اثر سایش ایجاد شده بین دندانه‌های تسمه تایم و قطعات، ممکن است دندانه‌ها شروع به افتادن کنند. در اثر این اتفاق تسمه تایم روی چرخ‌دنده‌ها می‌لغزد.

زمان تعویض تسمه تایم ماشین

این رخداد باعث می‌شود که در وهله اول در موتور لغزش به وجود بیاید. حتی ممکن است گاهی اوقات موتور نیز به دلیل عدم هماهنگی بین میل بادامک و میل‌لنگ خاموش می‌شود.

از کار افتادن موتور نشانه زمان تعویض تسمه تایم پراید ، ۲۰۶ و …

نرخ احتراقی که در موتور انجام می‌شود، در اثر فرسوده بودن تسمه تایم به مخاطره می‌افتد. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که تسمه تایم و چرخ‌دنده‌ها خوب با یکدیگر هماهنگ نباشند و تسمه روی میل بادامک بیفتد.

کاربرد تسمه تایم ماشین

این اتفاق باعث می‌شود که موتور آسیب ببیند و در صورتی که تسمه تایم خیلی زود عوض نشود، موتور برای همیشه از کار خواهد افتاد.

بلندشدن دود از موتور علامت زمان تعویض تسمه تایم ال نود ، تیبا و …

اگر در هنگام رانندگی متوجه شدید که حجم دود غیرعادی از موتور خارج می‌شود، نشان دهنده مشکلی است که در تسمه تایم به وجود آمده است. در بالای هر سیلندر ماشین دو حفره وجود دارد. یکی از آنها برای ورود هوا و دیگری برای خروج محصولات احتراق و دود است. باز و بسته شدن این سوپاپ‌ها کاملا با چرخش میل بادامک هماهنگ است.

پاره شدن تسمه تایم ماشین

فرسوده شدن تسمه تایم، باعث می‌شود که این هماهنگی از بین برود. در اثر این اتفاق زمان‌بندی خروج دود و ورود هوا به سیلندر با مشکل مواجه می‌شود. در اثر این اتفاق دود زیادی از موتور شما خارج خواهد شد. با مشاهده این صحنه زمان تعویض تسمه تایم ماشین فرارسیده است.

افت فشار روغن نشانه زمان تعویض تسمه تایم ماشین

به کمک تسمه تایم چرخ‌دنده‌های میل بادامک به گردش درمی‌آیند. اگر تسمه تایم خراب شده باشد، ممکن است به برخی قطعات میل بادامک آسیب بزند. برخی از این قطعات آسیب‌دیده ممکن است داخل ظرف روغن بیفتند. این مسئله باعث افت فشار روغن می‌شود. این افت فشار باعث خراب شدن موتور می‌شود و اگر مشکل سریع برطرف نشود، کل موتور باید تعویض گردد.

کاربرد تسمه تایم ماشین

شکستگی در پیستون‌ها و شیرها علامت زمان تعویض تسمه تایم ماشین اتوماتیک

در اثر پاره شدن تسمه تایم ماشین،‌ میل‌لنگ به صورت هرزگرد شروع به چرخیدن می‌کند و با میل‌ بادامک هماهنگ نمی‌شود. پس از این اتفاق پیستون با شیرها متصل می‌شود در حالی که آنها باز هستند. این مسئله باعث خم شدن شیرها یا آسیب دیدن پیستون می‌شود. برای جلوگیری از آسیب بیشتر باید به محض مشاهده این رخداد موتور را خاموش کرد.

پاره شدن تسمه تایم ماشین

علائم دیگری برای تعویض تسمه تایم وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از: داغ شدن بیش از اندازه موتور، استارت سخت و سنگین ماشین، روشن شدن چراغ چک موتور و سر و صداهایی که از موتور به گوش می‌رسد.

در صورت پاره شدن تسمه تایم ماشین چه اتفاقی می‌افتد؟

فرسوده شدن یا گذشتن تاریخ انقضا تسمه تایم، علت پاره شدن تسمه تایم ماشین است. به طور کلیه باید بدانید که دو نوع موتور وجود دارد؛ موتور Interference و Non-Interference. در هنگام رانندگی با ماشینی که موتور Interference دارد، در اثر پاره شدن تسمه تایم، آسیب جدی به موتور وارد می‌شود. اما موتورهای Non-Interference با خاموش شدن، جلوی آسیب رسیدن زیاد به موتور را می‌گیرند.

آیا تعویض تسمه تایم ماشین کار سختی است؟

اگر مهارت و دانش فنی کافی ابزار مناسب در اختیار داشته باشید، عوض کردن تسمه تایم کار چندان دشواری نیست. در برخی خودروها این کار خیلی سریع انجام می‌شود و در برخی دیگر مقداری زمان‌بر است.

زمان تعویض بلبرینگ تسمه تایم

به عنوان مثال خودروهایی که داری موتور V6 هستند، به دلیل پهنای زیادی موتور، کار تعویض تسمه تایم آنها دشوار است. قسمت سخت این کار معمولا برداشتن بالانس هارمونیک یا پولی اصلی موتور است؛ چون با پیچ و مهره‌های محکم به موتور وصل شده‌اند.

آیا همه ماشین‌های دارای تسمه تایم هستند؟

در برخی ماشین‌های مدرن به جای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده می‌شود. این زنجیر معمولا نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد و به ندرت پیش می‌آید که احتیاج به تعویض شدن داشته باشد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

با تسمه تایم، کاربرد آن و بهترین زمان تعویض تسمه تایم ماشین آشنا شدید. تاکنون تسمه تایم ماشین شما پاره شده است؟ از کدامیک از علائم فوق متوجه پاره شدن آن شدید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

چگونه با ماشین در گل گیر نکنیم؟ آموزش رانندگی در گل و لای
چگونه با ماشین در گل گیر نکنیم؟ آموزش رانندگی در گل و لای
طریقه صحیح بستن درب رادیاتور ماشین و علائم اشتباه بستن آن
طریقه صحیح بستن درب رادیاتور ماشین و علائم بستن اشتباه آن
تشخیص علائم و زمان تعویض لنت ترمز عقب و جلو ماشین
تشخیص علائم و زمان تعویض لنت ترمز عقب و جلو ماشین
آموزش تصویری تعویض تیغه برف پاک کن ماشین
آموزش تصویری تعویض تیغه برف پاک کن ماشین

نظرات