تشخیص علائم و زمان تعویض لنت ترمز عقب و جلو ماشین

تشخیص علائم و زمان تعویض لنت ترمز عقب و جلو ماشین

یکی از مواردی که به عنوان یک راننده 🚗 باید در خصوص خودرو‌ خود مورد توجه قرار دهید، بررسی سلامت لنت‌های ترمز آن است. اگر لنت ترمز خودرو فرسوده باشد، در هنگام ترمز گرفتن خودرو سریع متوقف نمی‌شود. در این مطلب انزل وب، درباره تشخیص علائم و زمان تعویض لنت ترمز عقب و جلو ماشین صحبت می‌کنیم. همراه ما باشید.

راه‌های تشخیص تمام شدن لنت ترمز خودرو

Ways To Detect The Wear Of Car Brake Pads

سلامت کارکرد لنت ترمز اهمیت بسیار زیادی برای ترمز گرفتن سریع خودرو دارد. مسئله تعویض لنت ترمز در مناطق شهری به دلیل تراکم خودروها، از اهمیت بالاتری برخوردار است. اما چگونه باید از فرسایش لنت ترمز آگاه شویم؟  در ادامه در خصوص علائمی که به محض مشاهده باید اقدام به تعویض لنت ترمز کنید،‌ بحث خواهیم کرد.

علائم تمام شدن لنت ترمز

یکی از علائم تمام شدن لنت ترمز، صدای سوتی است که در هنگام ترمز کردن به گوش می‌رسد. علت سوت کشیدن لنت ترمز، آن است که در برخی خودروها سیستم ترمز به گونه‌ای طراحی شده‌است که در هنگام نازک شدن لنت ترمز، صدای سوت بلندی تولید می‌شود. مکانیزم تولید این صدا از طریق قرار دادن زبانه کوچکی در کنار لنت عمل می‌کند.

نشانه های تمام شدن لنت عقب ماشین

یکی دیگر از علائمی که خبر از زمان تعویض لنت ترمز می‌دهد، مربوط به وقتی است که ترمز می‌گیرید ولی ماشین با سرعت کمتری متوقف می‌شود. در حالت عادی وقتی ترمز می‌گیرید، باید ماشین فورا متوقف شود اما اگر لنت ترمز ساییده شود، سرعت این کار کاهش پیدا می‌کند.

علت سوت کشیدن لنت ترمز

اگر در هنگام کار کردن با پدال گاز و ترمز،‌در زیر پای خود احساس لرزش می‌کنید، باید خودرو خود را به نزد یک مکانیک ببرید. گاهی اوقات این مشکل به دلیل ساییده شدن لنت ترمز است.

علت زود تمام شدن لنت ترمز

از جمله علائم تمام شدن لنت ترمز ۲۰۶ و سایر خودروها، مربوط به زمانی است که ترمز می‌گیرید و ماشین به یک سمت خاص کشیده می‌شود. در این مواقع لاستیک خودرو را بررسی کنید. اگر لاستیک‌ها دچار مشکلی نباشند، دلیل  کشیده شدن ماشین به یک سمت خاص،‌ ساییده شدن لنت ترمز است.

زمان تعویض لنت ترمز

در برخی خودروهای قدیمی، در سیستم ترمز عقب به جای لنت، ممکن است از کفشک ترمز استفاده شود. اگر در خصوص صحت عملکرد کفشک تردید دارید باید خودرو را به یک مکانیک باتجربه نشان دهید. کفشک‌های ترمز عقب را به طور معمول باید در هر ۴۸۰۰۰ تا ۶۴۰۰۰ کیلومتر یکبار تعویض کنید.

زمان تعویض لنت ترمز عقب ماشین

تخمین ضخامت لنت ترمز با نی نوشابه به منظور تشخیص زمان تعویض لنت ترمز

برای تخمین ضخامت لنت ترمز ابتدا باید به روتور که روی ترمزهای جلویی قرار دارند، نگاه کنید. برای دیدن این روتورها باید از بین سوراخ‌های تایر به قسمت فلزی گردی که چرخ لاستیک روی آن قرار دارد، نگاه کنید.

زمان تعویض لنت ترمز پراید ، ال نود ، 206 ، تیبا و...

قطعه فلزی بلندی را پیدا کنید که روی روتور فشار می‌آورد. این قطعه در کنار روتور قرار دارد و اصطلاحا به نام کولیس ترمز نامیده می‌شود. اگر به داخل این کولیس نگاه کنید، یک پوشش پلاستیکی را خواهید دید. این پوشش در واقع آستر لاستیکی لنت‌های ترمز خودرو شما است. البته برای این کار باید به دو نکته توجه کنید. نخست آنکه دقت این روش نسبت اندازه‌گیری دقیق ضخامت لنت ترمز کمتر است. مورد دوم آن که ابتدا باید صبر کنید تا مدتی از خاموش شدن خودروتان بگذرد تا قطعه خنک شود.

تعویض لنت ترمز هر چند کیلومتر است

در ادامه یک نی را بین کولیس ترمز و روتور قرار دهید. به کمک انگشت خود نی را فشار دهید تا به دیسک ترمز برخورد کند. و متوقف شود.

علائم تمام شدن لنت ترمز

برای اینکه بتوانید ضخامت را با دقت کافی برآورد کنید، باید از ابزار اندازه‌گیری به نام کولیس استفاده کنید. دقت کویس از خط‌کش‌های معمولی بسیار بیشتر است.

زمان تعویض لنت عقب

به کمک یک قلم روی نی علامت بزنید و با کولیس آن را اندازه‌گیری کنید. عدد حاصل تخمینی از ضخامت لنت ترمز خودرو شما ارائه می‌دهد.

علائم تمام شدن لنت ترمز 206

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید آن است که به منظور دقیق‌تر شدن محاسبه باید حدود ۵ میلی‌متر از عدد به دست آمده کم کنید تا عدد دقیق‌تری به دست بیاید. پس از کسر این عدد لنت ترمز شما در شرایط طبیعی باید حداقل ۸.۵ میلی‌متر ضخامت داشته باشد.

نشانه های تمام شدن لنت عقب ماشین

اگر ضخامت به دست آمده کمتر از ۶.۴ میلی‌متر است، زمان تعویض لنت عقب فرارسیده است. همچنین لازم به ذکر است که یک لنت نو معمولا چیزی در حدود ۱۳ میلی‌متر ضخامت دارد.

اندازه‌گیری دقیق ضخامت لنت ترمز به منظور شناسایی نشانه های تمام شدن لنت عقب ماشین

برای این منظور ابتدا باید به کمک جک، خودرو را کمی از زمین بلند کنید تا بتوانید لاستیک‌ها را جدا کنید.

علت سوت کشیدن لنت ترمز

پس از جک زدن زیر ماشین، به کمک آچار، پیچ‌های روی چرخ‌ها را باز کنید و چرخ را از روی روتور خارج کنید. حالا باید بتوانید روتور ترمز و کولیس روی آن را به راحتی مشاهده کنید.

علت زود تمام شدن لنت ترمز

به داخل سوراخ کولیس نگاه کنید تا لنت ترمز را ببینید. لنت در ظاهر شبیه دو ورقه لاستیکی است که به یکدیگر فشرده شده‌اند. در این حالت باید هر دو طرف لنت ترمز را اندازه‌گیری کنید.

زمان تعویض لنت ترمز

لنت‌ها در عمق کویس روترو قرار دارند و نمی‌توان کولیس را برای اندازه‌گیری به داخل آن منتقل کرد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم به کمک نوک یک پرگار، ضخامت لنت ترمز را اندازه گیری کنید.

راههای تشخیص تمام شدن لنت ترمز خودرو

پس از آن دهانه پرگار را به کمک کولیس اندازه‌گیری کنید تا اندازه دقیق ضخامت لنت ترمز را مشاهده کنید. اگر عدد به دست آمده کمتر از ۶.۴ میلی‌متر باشد، زمان تعویض لنت ترمز پراید ، ال نود ، ۲۰۶ ، تیبا و … است.

تشخیص علائم و زمان تعویض لنت ترمز عقب و جلو ماشین

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب، روش‌های تشخیص علائم و زمان تعویض لنت ترمز عقب و جلو ماشین را با هم مرور کردیم. تاکنون با علائمی که در خصوص تمام شدن لنت ترمز به آنها اشاره کردیم، مواجه شده‌اید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نحوه پولیش زدن رنگ و خراشیدگی ماشین با دست و دستگاه
از بین بردن خط ، لکه و.. بدنه ماشین با پولیش خودرو توسط دست و دستگاه
روش رفع خط و خش عمیق و سطحی شیشه ماشین ، عینک
۵ روش رفع خط و خش عمیق و سطحی شیشه ماشین ، عینک ، ساعت و..

نظرات