معرفی 19 تا از بهترین سایت و موتور جستجو علمی فارسی و انگلیسی

بررسی ۱۹ تا از بهترین سایت و موتور جستجو علمی فارسی و انگلیسی

از بهترین راه‌ها برای افزایش دانش این است که مقالات علمی پژوهشگران را مطالعه کنید. 🔎 گاهی برای انجام پژوهشی علمی مانند نوشتن پایان نامه یا تز دکتری نیاز به این دارید که تحقیقات مشابهی را که در گذشته انجام شده است، مطالعه کنید. در این مطلب از انزل وب به بررسی ۱۹ تا از بهترین سایت و موتور جستجو علمی فارسی و انگلیسی می‌پردازیم.

موتورهای جستجوی سرچ مقاله علمی فارسی و انگلیسی

Best Persian And English Academic Search Engines

پیدا کردن پیشینه پژوهش و اطلاع از تحقیقات انجام شده در گذشته می‌تواند در انجام یک تحقیق علمی بسیار کمک‌کننده باشد. سایت‌های زیادی در این زمینه وجود دارد. در این مطلب از انزل وب به معرفی پایگاه های اطلاعاتی رایگان و معرفی سایت های معتبر مقالات علمی فارسی و انگلیسی می‌پردازیم. در ابتدا لیست پایگاه های اطلاعاتی فارسی را معرفی می‌کنیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

معرفی سایت مقاله یابی فارسی پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

از بهترین سایت های معتبر مقالات علمی فارسی رایگان می‌توان به سایت SID که مختص به جهاد دانشگاهی است، اشاره کرد. وارد سایت شوید. کادرهایی را مشاهده خواهید کرد که فیلترهای جستجوی مقالات هستند. پس از پر کردن کادرها روی دکمه جستجو بزنید تا مقالات بر اساس خواسته‌های شما جستجو شوند. کمی صبر کنید تا جستجو تکمیل شود.

موتور جستجو علمی

سپس وارد صفحه دیگری خواهید شد که در آن عنوان مقالات به همراه نام نویسنده، نشریه، کلیدواژه‌ها و… وجود دارد. روی نام مقاله موردنظر کلیک کنید و صبر کنید تا صفحه بارگذاری شود. سپس وارد صفحه مقاله خواهید شد. به پایین صفحه بروید. اگر فایلی برای دانلود وجود داشته باشد، در این بخش قرار دارد. روی آیکون PDF و عبارت بارگیری متن کامل بزنید تا مقاله دانلود شود.

موتور جستجو علمی

جستجوی منابع علمی با پرتال جامع علوم انسانی

یکی دیگر از سایت های معتبر مقالات علمی رایگان، پرتال جامع علوم انسانی است. وقتی وارد سایت شوید، کادری را خواهید دید که در آن می‌توانید انتخاب کنید که می‌خواهید جستجو بر اساس چه چیزی انجام شود. در کنار آن می‌توانید کلیدواژه موردنظر خود را وارد کنید. در پایین صفحه و از بخش دسته‌بندی موضوعات مقالات، می‌توانید دسته‌بندی موردنظر خود را انتخاب کنید. سپس Enter را بزنید.

موتور جستجو علمی

اگر می‌خواهید جستجوی دقیق‌تری انجام دهید، روی عبارت «جستجوی پیشرفته» که در پایین کادر وجود دارد، بزنید. با انتخاب این گزینه، وارد صفحه دیگری خواهید شد. در اینجا می‌توانید کادرها را بر اساس نیاز خود پر کنید تا جستجوی بهتری انجام شود. امکان وارد کردن سال انتشار، درجه علمی و… هم وجود دارد.

موتور جستجو علمی

در نهایت روی دکمه جستجو بزنید و کمی صبر کنید تا نتایج برایتان نمایش داده شوند.

موتور جستجو علمی

در صفحه نتایج جستجو، فیلترهای بیشتری می‌توانید اضافه کنید. از بخش سمت چپ، می‌توانید درجه علمی، نام مجله و… را انتخاب کنید. با انتخاب هر گزینه فیلتر اعمال خواهد شد. سپس روی نام مقاله موردنظر خود بزنید. وارد صفحه دیگری خواهید شد که در آن چکیده مقاله را می‌توانید ببینید. در صورتی که فایلی برای دانلود وجود داشته باشد، دکمه «دریافت مقاله» را مشاهده خواهید کرد. روی آن بزنید تا مقاله دانلود شود.

موتور جستجو علمی

پایگاه سرچ مقاله فارسی نورمگز

یکی دیگر از موتورهای جستجوی مقالات علمی فارسی سایت نورمگز است. وقتی وارد سایت شدید، کادری را مشاهده خواهید کرد. در بخش جستجوی هوشمند، واژه موردنظر را وارد کنید. سپس از کادر کناری آن انتخاب کنید که می‌خواهید جستجوی شما در میان چه چیزهایی انجام شود. از منوی سمت راست هم می‌توانید گزینه‌های بیشتری را برای فیلتر کردن انتخاب کنید.

موتور جستجو علمی

با زدن Enter یا دکمه ذره‌بین، جستجو انجام می‌شود. برای این که بتوانید از تمامی خدمات سایت استفاده کنید و مقالات را به صورت کامل مشاهده کنید، باید وارد سایت شوید. برای این کار روی عبارت ورود|عضویت که در بالا و سمت راست سایت قرار دارد، بزنید. استفاده از خدمات کامل سایت رایگان نیست و باید اشتراک خریداری کنید.

موتور جستجو علمی

اگر می‌خواهید جستجوی پیشرفته و دقیق‌تری انجام دهید، روی علامت + در کنار ذره‌بین بزنید. وارد صفحه دیگری خواهید شد. در این بخش می‌توانید کلیدواژه‌های موردنظر خود را وارد کنید. همچنین می‌توانید دیگر فیلترها را از پایین صحه انتخاب کنید. در نهایت، روی دکمه جستجو که در پایین صفحه وجود دارد، بزنید. وارد صفحه نتایج خواهید شد. مقاله موردنظر را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید. وقتی وارد صفحه مقاله شدید، می‌توانید اطلاعات کامل‌تری از آن ببینید و اگر امکان دانلود وجود داشته باشد، آن را دانلود کنید. دانلود به دو صورت PDF و HTML امکان‌پذیر است. البته برخی از مقالات پی دی اف ندارند.

سایت جستجوی مقالات ISI سیویلیکا

سیویلیکا نیز از بهترین موتور های جستجوی مقالات فارسی است. وقتی وارد سایت شوید کادری را می‌بینید که در آن می‌توانید کلیدواژه موردنظر خود را وارد کنید. با زدن دکمه Enter جستجو انجام می‌شود. در کنار کادر بخش آبی رنگی وجود دارد که در آن عبارت «مقالات کنفرانس‌ها و ژورنال‌های داخلی» نوشته شده است. با زدن رویی این دکمه می‌توانید فیلتر مقالات ISI را انتخاب کنید.

موتور جستجو علمی

در سمت چپ کادر عبارت جستجوی پیشرفته وجود دارد. پیشنهاد ما این است برای پیدا کردن بهتر مقالات، از این بخش استفاده کنید. روی این عبارت کلیک کنید. صفحه جدیدی باز خواهد شد. در این بخش کادرهایی وجود دارد که می‌توانید برای پیدا کردن بهتر مقالات، این بخش‌ها را پر کنید. سپس روی دکمه جستجو کلیک کنید. نتایجی برایتان نمایان خواهد شد. با کلیک روی هر عنوان، وارد صفحه مربوط به مقاله خواهید شد.

موتور جستجو علمی

در این بخش اطلاعات بیشتری در مورد مقاله وجود دارد. در پایین صفحه کادری وجود دارد که در آن قیمت فایل مقاله نوشته شده است. برای تهیه مقالات باید حساب کاربری ایجاد کنید. با وارد کردن ایمیل خود در کادر مربوطه، به صفحه پرداخت وارد می‌شوید و پس از پرداخت هزینه، فایل مقاله به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

موتور جستجو علمی

سرچ مقاله علمی از علم نت

از بهترین موتورهای جستجوی مقالات پزشکی، سیاسی و… سایت علم نت است. در کادری که در صفحه اول سایت قرار دارد، کلیدواژه موردنظر خود را بنویسید. سپس دکمه Enter را بزنید. برای جستجوی پیشرفته، روی علامت فلش مانند که در کادر وجود دارد کلیک کنید.

موتور جستجو علمی

پنجره‌ای باز خواهد شد که در آن کادرهایی وجود دارد. هر کدام از این کادرها می‌توانند جستجوی شما را دقیق‌تر کنند. سپس دکمه ذره‌بین را بزنید تا جستجو انجام شود. صفحه نتایج برایتان نمایش داده خواهد شد. سپس روی مقاله موردنظر کلیک کنید.

موتور جستجو علمی

اگر فایلی برای دانلود وجود داشته باشد، می‌توانید روی آن کلیک کنید تا فایل را دانلود کنید. البته پیش از دانلود باید عضو سایت شوید و برای استفاده از این موتور جستجو علمی اشتراک خریداری کنید. برای عضویت در سایت و خرید اشتراک، روی عبارت عضویت در سمت چپ و بالای صفحه کلیک کنید.

موتور جستجو علمی Magiran

از دیگر پایگاه های سرچ مقاله می‌توان به Magiran اشاره کرد. ابتدا وارد سایت شوید. برای دانلود مقالات و استفاده از این موتور جستجو علمی باید در سایت ثبت نام کنید و اشتراک خریداری کنید. برای ثبت نام روی عبارت «ثبت نام» که در بالا و سمت چپ صفحه قرار دارد، بزنید.

پس از ثبت نام، به صفحه اول سایت برگردید. کادری وجود دارد که در آن باید کلیدواژه خود را وارد کنید. اگر تیک جستجوی دقیق را بزنید، جستجو بهتر و با جزییات بیشتری انجام می‌شود. سپس روی دکمه جستجو بزنید. با کلیک روی این دکمه منویی باز خواهد شد که می‌توانید مشخص کنید جستجوی شما در بین چه چیزهایی انجام شود.

موتور جستجو علمی

اگر می‌خواهید جستجوی بهتری انجام شود، روی دکمه نارنجی رنگ جستجوی پیشرفته کلیک کنید. با کلیک روی این دکمه نیز منویی باز می‌شود که می‌توانید انتخاب کنید جستجوی شما از میان مجلات باشد یا روزنامه‌ها.

موتور جستجو علمی

روی یکی از این گزینه‌ها کلیک کنید. به صفحه جستجو منتقل خواهید شد. در این صفحه بخش‌هایی وجود دارد که با پر کردن آن‌ها، جستجو بهتر و دقیق‌تر انجام می‌شود. در نهایت، روی دکمه جستجو که در پایین صفحه قرار دارد، بزنید. نتایجی برایتان نمایش داده می‌شود. روی مقاله موردنظر کلیک کنید.

موتور جستجو علمی

در صفحه جدید، چکیده و سایر اطلاعات مقاله را مشاهده خواهید کرد. اگر فایلی برای دانلود وجود داشته باشد، در پایین صفحه دکمه دانلود فایل PDF فعال می‌شود. در صورت داشتن اشتراک می‌توانید ان را دانلود کنید.

سایت مقاله یابی فارسی ایرانداک

یکی دیگر از پایگاه های علمی معتبر ایرانداک است. وقتی وارد سایت شوید کادری را خواهید دید. در کادر واژه موردنظر را وارد کنید. سپس روی علامت ذره‌بین بزنید. کمی صبر کنید تا جستجو انجام شود.

موتور جستجو علمی

سپس نتایج جستجو برایتان نمایش داده می‌شود. می‌توانید مقاله موردنظر را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید. از بخش سمت راست هم می‌توانید فیلترهایی را انتخاب کنید. به عنوان نوع پژوهش، مقطعی که پژوهش در آن انجام شده است یا سال تحقیق را فیلتر کنید.

موتور جستجو علمی

همچنین می‌توانید برای انجام جستجوی دقیق‌تر روی دکمه جستجوی پیشرفته کلیک کنید. وارد صفحه دیگری خواهید شد که در آن بخش‌های مختلفی وجود دارد. کادرها را با توجه به نیاز خود پر کنید تا نتایج بهتری برایتان نمایش داده شود.

موتور جستجو علمی

سپس روی مقاله موردنظر کلیک کنید تا وارد صفحه آن شوید و اطلاعات دقیق‌تری را مشاهده کنید. در صورتی که متن کاملی از مقاله وجود داشته باشد، دکمه آن فعال می‌شود. برای مشاهده متن کامل باید عضو سایت شوید. برای عضویت در سایت روی سربرگ نام‌نویسی/ ورود کلیک کنید و ثبت نام کنید. سپس می‌توانید تعداد مشخصی از مقالات را در طول هفته به صورت رایگان دانلود کنید.

موتور جستجو علمی


موتور جستجو علمی Academic Info

از پایگاه های اطلاعاتی خارجی می‌توان به Academic Info اشاره کرد. با جستجو در این سایت می‌توانید به سایت‌های علمی دیگر دسترسی پیدا کنید. هر کدام از سایت‌ها و لینک‌هایی که معرفی می‌شوند قوانین خاص خود را برای دسترسی به مقالات دارند. در این سایت کلاس‌های آنلاین آموزشی نیز وجود دارد و دریافت مدرک نیز امکان‌پذیر است.

برای جستجو با تصویر و پیدا کردن عکس‌های مشابه به مطلب بهترین موتورهای جستجو بر اساس تصویر مراجعه کنید.

جستجوی منابع علمی خارجی با iSeek Education

از دیگر موتورهای جستجوی مقالات علمی خارجی می‌توان به iSeek Education اشاره کرد. در این سایت هم می‌توانید جستجوی علمی خود را به بهترین نحو انجام دهید. از ویژگی‌های این سایت این است که به صورت اختصاصی برای دانشجویان، معلمان و پژوهشگران طراحی شده است و جستجو در آن وقت‌گیر نیست.

جستجوی منابع علمی با Virtual LRC

موتور جستجو علمی

از دیگر روشهای جستجوی مقالات این است که از سایت Virtual LRC استفاده کنید. با جستجو در این سایت به لینک‌هایی دسترسی پیدا خواهید کرد که مقالات علمی معتبری را منتشر می‌کنند. البته پیشنهاد ما این است از این سایت در کنار سایت‌های دیگر استفاده کنید و برای شروع کار، جستجوی خود را در این سایت انجام دهید.

جستجوی منابع علمی با Refseek

از دیگر پایگاه های اطلاعاتی خارجی خوب سایت Refseek است. جستجو در این سایت ساده‌تر از سرچ در گوگل است. البته شما نمی‌توانید در این سایت نتایج بیشتری به دست آورید بلکه این سایت لینک‌هایی را که مربوط به علم، پژوهش و تحقیقات آکادمیک نمی‌شوند حذف می‌کند. علاوه بر این، در جستجوی خود با لینک‌های اسپانسرها رو به رو نخواهید شد و تبلیغات حذف می‌شود.

موتور جستجو علمی Google Scholar

موتور جستجو علمی

گوگل اسکولار از بهترین موتورهای جستجوی مقالات علمی است. با این سرویس می‌توانید سایت‌های آکادمیک را به راحتی پیدا کنید. مقالات، کتاب‌ها، مجلات و… در جستجوی شما لحاظ خواهند شد. این سرویس بیش از ۱۶۰ میلیون منبع علمی را شامل می‌شود.

موتور جستجو علمی Microsoft Academic Search

موتور جستجو علمی

برای سرچ مقاله علمی از سایت Microsoft Academic Search هم می‌توانید استفاده کنید. در این سایت دسته ‌بندی‌های خوبی وجود دارد که به شما کمک می‌کند منابع علمی را بهتر و ساده‌تر پیدا کنید. امکان جستجو در بیش از ۳۸ میلیون نشریه وجود دارد.

سرچ مقاله علمی در BASE

برای سرچ مقاله علمی از BASE هم می‌توانید استفاده کنید. این سایت بیش از ۱۳۶ میلیون مقاله را پوشش می‌دهد. برای مقاله‌ها چکیده ارائه می‌دهد. همچنین می‌توانید لینک متن کامل مقالات را دریافت کنید. البته برای دسترسی به متن کامل مقالات باید اشتراک خریداری کنید.

موتور جستجو علمی CORE

موتور جستجو علمی

از دیگر روشهای جستجوی مقالات، استفاده از موتور جستجوی CORE است. در این سایت نیز بیش از ۱۳۶ میلیون مقاله وجود دارد. به چکیده مقالات هم می‌توانید دسترسی داشته باشید. همچنین، این موتور جستجو مقالات مشابه را به شما پیشنهاد می‌دهد. لینک متن کامل مقالات نیز در دسترس شما قرار داده می‌شود. اگر مقاله در سایت CORE وجود داشته باشد، می‌توانید به متن آن به صورت مستقیم دسترسی داشته باشید.

موتور جستجو علمی Science.gov

موتور جستجو علمی

Science.gov از دیگر پایگاه های علمی معتبر برای جستجوی مقاله است. این سایت بیش از ۲۰۰ میلیون مقاله و گزارش را پوشش می‌دهد. برای مقالات چکیده دارد. مقالات در فرمت‌های مختلف در دسترس کاربران قرار دارند. علاوه بر این، امکان جستجوی پیشرفته با کلیک روی Advance search وجود دارد.

یوتیوب هم منبع خوبی برای پیدا کردن ویدئوهای علمی است. برای یادگیری جستجو در این سرویس به مطلب آموزش ترفندها و عملگرهای جستجو در YouTube مراجعه کنید.

سرچ مقاله علمی در Semantic Scholar

Semantic Scholar از دیگر پایگاه های سرچ مقاله انگلیسی و خارجی است. این موتور جستجو بیش از ۴۰ میلیون مقاله را پوشش می‌دهد. وقتی جستجویی انجام دهید، مقالات مشابه به شما پیشنهاد می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید چکیده مقالات را مطالعه کنید. برای مقالات رفرنس وجود دارد. علاوه بر این، فرمت‌های مختلفی از متون در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

موتور جستجو علمی Worldwidescience.org

موتور جستجو علمی

برای جستجوی منابع علمی از Worldwidescience.org هم می‌توانید استفاده کنید. امکان انتخاب زبان‌های مختلفی در این سایت وجود دارد. علاوه بر این، با انتخاب سربرگ Advanced search می‌توانید جستجوی پیشرفته انجام دهید. همچنین، با کلیک روی هر کشور در نقشه، می‌توانید از پایگاه داده‌های آن مطلع شوید.

موتور جستجو علمی BioOne

از بهترین موتورهای جستجوی مقالات پزشکی، بیولوژیکی، زیستی و… سایت BioOne است. کافی است در کادر جستجو کلمه موردنظر را وارد کنید و دکمه Enter را بزنید. برای جستجوی پیشرفته هم می‌توانید از بخش Advanced search که در پایین دکمه ذره‌بین قرار دارد، استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب به معرفی سایت های معتبر مقالات علمی فارسی و خارجی پرداختیم. شما از کدام یک از این موتورهای جستجو برای پیدا کردن منابع علمی خود استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 7 روش حل مشکل سرچ کلمه فارسی در پی دی اف
آموزش ۷ روش حل مشکل سرچ کلمه فارسی در پی دی اف
جستجو در متن PDF اندروید
آموزش ۳ روش جستجو در متن PDF اندروید
لیست ترفند و علمگرهای جستجو گوگل
جستجوی حرفه ای در گوگل : لیست ترفند و عملگر های جستجو گوگل
رفع مشکل و کار نکردن سرچ در ویندوز 10
آموزش ۹ روش رفع مشکل کار نکردن سرچ در ویندوز ۱۰

نظرات