آموزش کامل تصویری اورکلاک کارت گرافیک به صورت امن

آموزش کامل تصویری اورکلاک کارت گرافیک به صورت امن

کارت گرافیک از اصلی‌ترین سخت‌افزارهای یک کامپیوتر برای اجرای برنامه‌های سنگین است. هر کارت گرافیکی عملکرد منحصر به فرد خود را دارد اما گاهی می‌توان کاری کرد که GPU در بهترین حالت خود ⚡ عمل کند. در این مطلب از انزل وب به آموزش کامل تصویری اورکلاک کارت گرافیک به صورت امن می‌پردازیم.

آموزش Overclock گرافیک انویدیا ، ای ام دی ، اینتل و…

?How To Overclock Your Graphics Card

انجام Overclock کارت گرافیک به شما کمک می‌کند تا بتوانید از قدرت کارت گرافیک خود در بهترین حالت ممکن استفاده کنید. انجام اورکلاک کارت گرافیک NVIDIA و… آسان است اما باید این کار را با بسیار با دقت و با توجه به توانایی کارت گرافیک خود انجام دهید. در این مطلب از انزل وب به آموزش تصویری اورکلاک گرافیک انویدیا و… می‌پردازیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

توجه کنید در صورت داشتن تخصص کافی از روش های زیر استفاده کنید انزل وب در قبال مشکلات احتمالی پیش آمده مسئولیتی ندارد.

مرحله اول آموزش Overclock کارت گرافیک: دانلود برنامه Overclock کارت گرافیک

در ابتدای آموزش اورکلاک گرافیک لپ تاپ توضیح می‌دهیم که چه نرم‌افزارهایی را باید دانلود کنید. ابتدا برنامه MSI Afterburner را برای انجام اورکلاک دانلود و نصب کنید. سپس MSI Kombustor (از Heaven Benchmark یا Unigine Superposition هم می‌توانید استفاده کنید) را برای انجام استرس تست دانلود و نصب کنید. تمامی برنامه‌ها را با توجه به نسخه ویندوز خود دانلود کنید. به جای Afterburner از EVGA Precision، Asus GPU Tweak یا AMD WattMan (مختص AMD) هم می‌توانید استفاده کنید. دانلود نرم افزار Overclock کارت گرافیک رایگان است.

Afterburner را باز کنید. از منوی سمت چپ روی K که خلاصه Kombustor است، کلیک کنید.

اورکلاک کارت گرافیک

حال برای انجام استرس تست روی RUN stress test کلیک کنید.

اورکلاک کارت گرافیک

اگر این برنامه نمی‌تواند GPU شما را تشخیص دهد به Settings و سپس Compatibility properties بروید. تیک Enable low-level IO driver را بردارید و روی Apply بزنید. سپس برنامه را ببندید و دوباره باز کنید.

گاهی برنامه Riot’s Vanguard هم باعث بروز ارور می‌شود. در هنگام استفاده از Afterburner آن را ببندید. در هنگام استرس تست دمای جی پی یو را در نظر بگیرید زیرا اورکلاک کارت گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر موجب افزایش دمای آن می‌شود.

اورکلاک کارت گرافیک

بهترین دما برای کارت گرافیک بین ۶۵ الی ۹۰ درجه سانتی‌گراد در هنگام بازی کردن یا استرس تست است. بهتر است پیش از انجام اورکلاک کارت گرافیک برای ماینینگ و… گرد و خاک لپ تاپ یا کامپیوتر را تمیز کنید تا دمای آن بالا نرود. برای اطمینان از دما، قبل و بعد از اورکلاک کارت گرافیک از Kombustor BENCHMARK استفاده کنید و مدام دما را تست کنید. هر زمان که دستگاه به دمای مناسب رسید، اورکلاک کارت گرافیک AMD و… را شروع کنید.

اورکلاک کارت گرافیک

نحوه کار با Heaven Benchmark برای اورکلاک گرافیک AMD

همانطور که گفتیم پس از دانلود برنامه اورکلاک باید برنامه‌ای را برای انجام تست دانلود و نصب کنید. گزینه دیگری که پیشنهاد دادیم برنامه Heaven Benchmark است. شیوه کار این برنامه کمی با MSI Kombustor متفاوت است اما هر دو برای استرس تست هستند. ابتدا UNiGiNE Heaven software را دانلود و نصب کنید. سپس برنامه MSI Afterburner را باز کنید. حال برنامه Heaven Benchmark 4.0 را از منوی استارت اجرا کنید. وقتی برنامه باز شد روی RUN کلیک کنید.

اورکلاک کارت گرافیک

سپس از بالای صفحه روی Benchmark کلیک کنید. در اینجا تست انجام می‌شود و می‌توانید درجه Temperature یا دما، Graphics clock، FPS و Memory clock را مشاهده کنید. این تست ده دقیقه طول می‌کشد و دارای ۲۶ صحنه گرافیکی است.

اورکلاک کارت گرافیک

اجازه دهید تمامی صحنه‌های تست نمایش داده شود. به اعداد و درجه‌های بالای صفحه دقت کنید زیرا این اعداد نشان‌دهنده قابلیت کارت گرافیک شما هستند که بعدا در هنگام اورکلاک کردن باید آنان را تنظیم کنید.

اورکلاک کارت گرافیک

نتیجه نهایی را ذخیره کنید زیرا بعدا به آن نیاز پیدا خواهید کرد. دمای GPU را در هنگام تست یادداشت کنید.

اورکلاک کارت گرافیک

علاوه بر برنامه اگر برایتان سوال پیش آمده است که اورکلاک کارت گرافیک چیست؟ برای آشنایی مقدماتی با Overclock می‌توانید مطلب اورکلاک CPU (سی پی یو) و کارت گرافیک کامپیوتر را مطالعه کنید.

مرحله دوم آموزش اورکلاک گرافیک: انجام فرایند اورکلاک کارت گرافیک اینتل و…

ابتدا در برنامه Afterburner روی Settings کلیک کنید و به سربرگ General بروید. تیک Unlock voltage control، Unlock voltage monitoring و Force constant voltage را بردارید. روی OK بزنید.

اورکلاک کارت گرافیک

سپس از شما خواسته می‌شود تا سیستم را ری‌استارت کنید. پس از ری‌استارت کردن، دوباره به برنامه برگردید و برنامه مخصوص استرس تست را هم باز کنید. برای اورکلاک گرافیک NVIDIA و… ابتدا Temp limit را بالا ببرید. بهترین دما ۸۵ درجه سانتی‌گراد است. اما همان طور که گفتیم می‌توانید چند درجه‌ای دما را بالاتر از این هم ببرید. حال درجه Core voltage را به سمت راست بکشید و در درجه آخر بگذارید. اکنون روی علامت تیک پایین صفحه بزنید تا تغییرات ذخیره شوند.

اورکلاک کارت گرافیک

برای یادگیری انجام نصب و تعویض کارت گرافیک به مطلب آموزش کامل تصویری نصب و تعویض کارت گرافیک کامپیوتر مراجعه کنید.

درجه‌بندی سایر موارد در برنامه اورکلاک گرافیک

در مرحله بعدی سرعت Memory Clock را به تدریج و با فواصل ۲۵ الی ۳۰ مگاهرتز بالا ببرید. بعد از هر تغییر Kombustor یا Heaven Benchmark 4.0 را اجرا کنید تا بتوانید دما و عملکرد اسکرین را مانیتورینگ کنید. اگر متوجه ایرادی شدید به این معنی است که از حد Memory Clock کارت خود بالاتر رفته‌اید. در نهایت، آن را روی ۵۰ الی ۷۵ مگاهرتز تنظیم کنید و روی تیکی که در پایین صفحه قرار دارد، کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شود. دوباره استرس تست را انجام دهید و اگر مشکلی دیدید، درجه را کم کم پایین‌تر بیاورید.

اورکلاک کارت گرافیک

در مرحله بعد اورکلاک کارت گرافیک انویدیا و… Core Clock را افزایش بدهید. این کار را به تدریج انجام دهید و حدود ۱۰ الی ۲۰ مگاهرتز پایین‌تر از درجه Memory Clock کارت خود انجام دهید. در اینجا هم استرس تست Kombustor را انجام دهید. اگر متوجه مشکلی شدید، نگران نشوید. تنظیمات را به آرامی پایین‌تر بیاورید تا بتوانید درجه مناسب کارت گرافیک خود را پیدا کنید. بعد از انجام تغییرات روی تیک پایین صفحه بزنید.

پس از انجام این تغییرات روی علامت Save که کنار علامت تیک قرار دارد، بزنید. سپس روی یکی از اعدادی که در سمت راست قرار دارند، کلیک کنید و پروفایلی با اعداد تنظیم شده درست کنید. اگر در هنگام اجرای بازی یا برنامه‌ای متوجه بروز مشکل شدید، می‌توانید دوباره به برنامه برگردید و درجات تنظیم شده را کمی پایین بیاورید تا کارت به بهترین حالت ممکن برسد. همچنین می‌توانید با زدن روی Reset که در کنار علامت Save قرار دارد، تمامی اعداد را به حالت اولیه برگردانید.

اورکلاک کارت گرافیک

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب به آموزش Overclock کارت گرافیک پرداختیم. آیا توانستید با انجام اورکلاک عملکرد کارت گرافیک سیستم خود را بهبود ببخشید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

تفاوت بین CPU Intel و AMD چیست؟
راهنمای خرید: تفاوت بین CPU Intel و AMD چیست؟ کدام یک برای من مناسب است؟
روش رفع مشکل گرافیک Nvidia ، AMD ویندوز 10 8 7
۹ روش رفع مشکل کارت گرافیک Nvidia ، AMD و.. در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

نظرات

  • مهدی says:

    سلام مموری کلاک برای ماینر رو میشه توضیح بدید تا چه میشه برد بالا

  • Reza says:

    سلام، لطفاً برعکسشم آموزش بدین یعنی آموزش کاهش ولتاژ گرافیک و سی پی یو برای کاهش دما