آموزش 13 روش تنظیم سرعت فن لپ تاپ در ویندوز 10 ، 8 و 7

آموزش ۱۳ روش تنظیم سرعت فن لپ تاپ در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

فن از مهم‌ترین سخت‌افزارهای لپ تاپ 💻 است. این بخش از لپ تاپ آن قدر مهم است که در صورت درست کار نکردن می‌تواند موجب سوختن قطعات مهم دستگاه از جمله CPU و.. شود. بنابراین، باید مدام آن را چک کرد تا آسیب ندیده باشد و درست کار کند. در این مطلب از انزل وب به آموزش ۱۳ روش تنظیم سرعت فن لپ تاپ در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ می‌پردازیم.

تنظیم سرعت فن سی پی یو لپ تاپ و کامپیوتر

?How To Control Laptop Fan Speed

کنترل سرعت فن لپ تاپ عملی بسیار مهم است. فن موجب می‌شود تا لپ تاپ داغ نشود و کارش را به درستی انجام دهد. به همین دلیل، وقتی در حال انجام کار سنگینی در لپ تاپ هستید، سرعت فن باید بالا برود تا بتواند دمای لپ تاپ را پایین نگه دارد. اگر با خود می‌پرسید که سرعت فن CPU چقدر باید باشد؟ باید بگوییم که این سرعت با توجه به دستگاه شما و کاری که با آن انجام می‌دهید، متفاوت خواهد بود. در این مطلب از انزل وب نحوه تنظیم سرعت فن لپ تاپ را آموزش می‌دهیم.

چگونه سرعت فن لپ تاپ را بالا ببریم؟ با SpeedFan

تنظیم سرعت فن لپ تاپ

SpeedFan نرم افزار تنظیم سرعت فن لپ تاپ است. این برنامه رایگان است و دمای دستگاه را به شما نشان می‌دهد. این برنامه می‌تواند دمای مادربورد و هارد دیسک را بسنجد و به شما این امکان را می‌دهد تا برای خنک شدن دستگاه، سرعت فن را تغییر دهید. زمانی که از نرم‌افزارهای سنگین استفاده می‌کنید، می‌توانید به تنظیم دور فن لپ تاپ بپردازید.

تنظیمات فن لپ تاپ دل ، HP و… با EasyTune 5

تنظیم سرعت فن لپ تاپ

برنامه تنظیم فن لپ تاپ EasyTune 5 به شما کمک می‌کند تا سرعت فن لپ تاپ را کنترل کنید. با این برنامه می‌توانید به تنظیم سرعت فن CPU بپردازید و فن لپ تاپ را با آن هماهنگ کنید. از این برنامه برای اورکلاک دستگاه هم می‌توانید استفاده کنید. این برنامه رایگان است و مناسب ویندوز ۱۰ است.

برنامه کنترل سرعت فن لپ تاپ Argus Monitor

تنظیم سرعت فن لپ تاپ

نرم افزار تنظیم فن لپ تاپ Argus Monitor برنامه‌ای کم حجم است که اطلاعاتی درباره فن لپ تاپ در اختیارتان می‌گذارد. علاوه بر این، می‌توانید CPU، هارد درایورها و SSD را نیز کنترل کنید. اگر مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد، این برنامه به شما هشدار خواهد داد.

رابط کاربری این برنامه ساده است و مناسب ویندوز ۷، ۸.۱ و ۱۰ است.

دانلود نرم افزار تنظیم سرعت فن لپ تاپ WHMonitor

تنظیم سرعت فن لپ تاپ

برنامه WHMonitor به شما کمک می‌کند تا به تنظیم سرعت فن لپ تاپ بپردازید. این برنامه علاوه بر کنترل دمای فن، اطلاعات دیگری از سیستم را در اختیارتان می‌گذارد. همچنین می‌توانید ولتاژ مادر بورد و CPU را بررسی کنید. این برنامه رایگان است و با تمامی ویندوزها سازگار است.

اگر می‌خواهید علت داغ شدن زیاد لپ تاپ خود را بدانید، مطلب علت و ۷ روش حل مشکل داغ شدن بیش از حد لپ تاپ را مطالعه کنید.

دانلود نرم افزار افزایش سرعت فن کامپیوتر Macs Fan Control

تنظیم سرعت فن لپ تاپ

نرم افزار کنترل سرعت فن لپ تاپ Macs Fan Control دارای رابط کاربری ساده‌ای است. علاوه بر کنترل دمای فن لپ تاپ، می‌توانید فن CPU، HDD و SSD را هم کنترل کنید. این برنامه رایگان است و افرادی که دارای سیستم macOS هستند، می‌توانند از آن استفاده کنند. اگر روی سیستم خود ویندوز XP، ۷، ۱۰ و… نصب کرده‌اید هم می‌توانید از این برنامه استفاده کنید.

برنامه تنظیم سرعت فن لپ تاپ TG Pro

تنظیم سرعت فن لپ تاپ

TG Pro برنامه‌ای است که به شما کمک می‌کند تا سرعت فن لپ تاپ مک خود را کنترل کنید. با کمک این برنامه می‌توانید دمای لپ تاپ را کاهش دهید. علاوه بر این، اطلاعات مفید دیگری نیز در اختیار شما قرار داده می‌شود. این برنامه از پردازنده Apple Silicon M1 پشتیبانی می‌کند.

تنظیمات فن لپ تاپ در ویندوز ۱۰ با Open Hardware Monitor

تنظیم سرعت فن لپ تاپ

Open Hardware Monitor برنامه‌ای برای انجام تنظیمات فن لپ تاپ لنوو و… است. با این برنامه می‌توانید در کنار کنترل فن لپ تاپ، ولتاژ، دما و… را مدیریت کنید. این برنامه نیاز به نصب ندارد و با انواع ویندوز و ورژن‌های آن سازگار است. رابط کاربری برنامه کمی تخصصی است اما تمامی چیزهایی را که برای کاهش دمای لپ تاپ خود نیاز دارید، در اختیارتان می‌گذارد.

برای یادگیری نحوه کم کردن صدای فن لپ تاپ به مطلب تمیز کردن فن لپ تاپ و جلوگیری از داغ شدن آن مراجعه کنید.

کم کردن صدای زیاد فن لپ تاپ با NoteBook FanControl

تنظیم سرعت فن لپ تاپ

برای تنظیم فن لپ تاپ می‌توانید از NoteBook FanControl استفاده کنید. رابط کاربری این برنامه ساده است. این برنامه دمای دستگاه شما را در لحظه نشان می‌دهد. از این برنامه در ویندوز ۷، ۸ و ۱۰ می‌توانید استفاده کنید. کافی است برنامه را باز کنید و با تکان دادن اسلایدر، دما را کم یا زیاد کنید.

افزایش سرعت فن لپ تاپ با ZOTAC FireStorm

تنظیم سرعت فن لپ تاپ

برای انجام تنظیمات فن لپ تاپ از ZOTAC FireStorm هم می‌توانید استفاده کنید. رابط کاربری برنامه بسیار ساده است و کار کردن با آن نیاز به یادگیری ندارد. شما می‌توانید دما و سرعت فن را در لحظه مشاهده و کنترل کنید. از این برنامه می‌توانید در ویندوز ۱۰، ۷ و ۸ استفاده کنید. امکان کنترل مواردی مانند GPU clock speed، VDDC values و… هم وجود دارد. این برنامه رایگان است و با آن می‌توانید اورکلاک هم انجام دهید.

تنظیمات فن لپ تاپ با HWiNFO

تنظیم سرعت فن لپ تاپ

برای تنظیم فن لپ تاپ می‌توانید از برنامه HWiNFO استفاده کنید. این برنامه رایگان است و رابط کاربری ساده‌ای دارد. با این حال، گزارشات متفاوتی را از نحوه عملکرد لپ تاپ شما ارائه خواهد داد. نسخه بدون نیاز به نصب آن هم وجود دارد. کافی است برنامه را دانلود و اجرا کنید. از این برنامه در ویندوز ۷، ۸ و ۱۰ و در نسخه ۳۲ بیت و ۶۴ بیت می‌توانید استفاده کنید.

انجام تنظیمات فن لپ تاپ یا Corsair Link

تنظیم سرعت فن لپ تاپ

برنامه Corsair Link نیز برای انجام تنظیمات فن لپ تاپ مناسب است. این برنامه رایگان است و به صورت خودکار دمای لپ تاپ را با توجه به عملکرد دستگاه تنظیم می‌کند. این برنامه فن CPU، دمای آن، ولتاژ و… را هم نشان می‌دهد. این برنامه را روی تمامی ویندوزها می‌توانید نصب کنید. Corsair Link به گونه‌ای طراحی شده است که مناسب کنترل دمای فن در هنگام بازی کردن باشد.

برنامه تنظیم سرعت فن لپ تاپ TPFanControl

تنظیم سرعت فن لپ تاپ

برنامه تنظیم سرعت فن لپ تاپ TPFanControl یک برنامه رایگان است که حتی می‌تواند صدای فن را کنترل کند. زمانی که سرعت فن را بالا می‌برید تا لپ تاپ را خنک کند، صدای آن اصولا زیاد می‌شود. با این برنامه می‌توانید این صدا را کنترل کنید. این برنامه در زمان خطر به شما هشدار می‌دهد تا مراقب دمای دستگاه خود باشید.

آموزش تنظیم سرعت فن در بایوس

برای انجام تنظیمات فن لپ تاپ در بایوس باید ابتدا لپ تاپ خود را خاموش کنید. سپس دوباره آن را روشن کنید. زمانی که دستگاه در حال روشن شدن است، پیامی فورا ظاهر می‌شود که در آن چنین پیامی نوشته شده است:
Press XX to enter setup

تنظیم سرعت فن لپ تاپ

که به جای XX نام کلیدی مانند F2، F10، Delete و… نوشته شده است. این دکمه را فشار دهید تا منوی Startup نمایش داده شود. در این بخش باید گزینه‌ای مانند BIOS Setup وجود داشته باشد. ممکن است این نام کمی متفاوت باشد. زیرا هر برند بایوس خود را دارد.

حال وارد صفحه‌ای می‌شوید که در آن اطلاعات و مشخصات دستگاه شما وجود دارد. گزینه System Configuration را پیدا کنید و با دکمه‌های کیبورد روی آن بروید و کلیک کنید. سپس گزینه‌ای را در این بخش پیدا کنید که مربوط به فن باشد. به عنوان مثال، در تصویر زیر Fan Always On این گزینه است که فعال است. این گزینه مربوط به روشن بودن فن می‌شود.

تنظیم سرعت فن لپ تاپ

اگر سوالتان این است که چگونه فن لپ تاپ را خاموش کنیم؟ در این بخش می‌توانید این کار را انجام دهید. اما پیشنهاد ما این است که این کار را نکنید زیرا خاموش کردن فن موجب داغ شدن دستگاه و سوختن آن می‌شود. به همین دلیل، برای جلوگیری از خسارات، همیشه فن را روشن بگذارید.

برخی از دستگاه‌ها گزینه‌های بیشتری در زمینه فن دارند و حتی می‌توان در آن‌ها دما را هم کنترل و تنظیم کرد. وقتی تنظیم سرعت فن در بایوس را انجام دادید، F10 را بزنید تا تغییرات ذخیره شود و دستگاه ری‌استارت شود.

بهتر است هر از گاهی فن لپ تاپ خود را تمیز کنید و آن را نزد متخصص ببرید تا سرویس شود. در اکثر مواقع، گرد و خاک دور فن موجب عملکرد بد لپ تاپ می‌شود و دستگاه را داغ می‌کند و صدای فن را بالا می‌برد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب نحوه تنظیم سرعت فن لپ تاپ را آموزش دادیم. شما از کدام یک از این برنامه‌ها استفاده کردید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

7 دلیل اصلی خاموش شدن تصادفی لپ تاپ و کامپیوتر
۷ دلیل اصلی خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و لپ تاپ
چگونه از داغ شدن لپ تاپ جلوگیری کنیم؟
۳ روش برای خنک نگه داشتن لپ تاپ و جلوگیری از داغ شدن آن

نظرات

  • محمدحسین says:

    سلام خسته نباشید لپ تاپ من هر برنامه ای نصب میکنم اصلا اجازه نمیده به فنش برای تنظیم سرعت دسترسی پیدا کنم این مشکلو چطور حل کنم ممنون میشم پاسخ بدید.