بررسی: ولاگ (Vlog) چیست و ویلاگر (Vlogger) کیست؟ چگونه ویدیو بلاگ کنیم؟

بررسی: ولاگ (Vlog) چیست و ویلاگر (Vlogger) کیست؟ چگونه ویدیو بلاگ کنیم؟

روز به روز بر اهمیت رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی افزوده می‌شود و این فضا تبدیل به محلی بر ای کسب درآمد و ارتباط مستقیم با مخاطب شده است. از بهترین شیوه‌ها برای برندسازی و جذب مخاطب، Vlogging  📹 است که هر روزه بر محبوبیت آن افزوده می‌شود. در این مطلب از انزل وب به بررسی ولاگ (Vlog) چیست و ویلاگر (Vlogger) کیست؟ و اینکه چگونه ویدیو بلاگ کنیم؟ می‌پردازیم.

چیست؟ Vlog و Vlogger

?What Is Vlogging and How Does It Work

Vlogging نوع جدیدی از برندسازی و تولید محتوا در اینترنت است. اگر این کار را به درستی انجام دهید، می‌توانید مخاطبین زیادی پیدا کنید و از این راه کسب درآمد کنید. در این مطلب از انزل وب به این موضوع می‌پردازیم که ویدئو بلاگ چیست و چگونه ویدیو بلاگ بسازیم؟ با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

Vlog به چه معناست؟

ولاگ (Vlog) چیست و ویلاگر (Vlogger) کیست

اگر برایتان سوال است که ولاگ چیست، باید بگوییم که که واژه Vlogging از Video blogging می‌آید. Vlog به فارسی یعنی پست کردن ویدئوهایی از زندگی روزمره و ساخت ویدئوهایی که شبیه به خاطرات روزانه هستند. این ویدئوها در دنیای اینترنت طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و تبدیل به نوع جدیدی از آموزش دادن چیزهای مختلف شده‌اند.

حال که تقریبا همه مردم دارای گوشی تلفن همراه هستند، مشاهده این نوع ویدئوها بیشتر از پیش شده است. بیش از ۷۵ درصد از ویدئوهای جهان با گوشی مشاهده می‌شود.

یوتیوب محبوب‌ترین پلتفرم برای ولاگرها است و بیشتر این نوع ویدئوها در این پلتفرم منتشر می‌شوند. با توجه به این که کسب درآمد از طریق یوتیوب برای ایرانیان دشوار است،

برای آشنایی با مفهوم اینفلوئنسر مطلب آشنایی با کاربرد و روش‌های اینفلوئنسر مارکتینگ را مطالعه کنید.

ویلاگر چیست؟

پاسخ سوال ولاگر کیست؟ ساده است. ولاگر کسی است که از هر چیزی که در زندگی‌اش رخ می‌دهد، فیلم می‌گیرد و آن را مستند می‌کند. حال ممکن است این چیزها اتفاقی باشند یا خودش از قبل برایشان تصمیمی گرفته باشد. به عنوان مثال، از سورپرایز تولدی که برای او گرفته شده است، فیلم تهیه می‌کند و در اینترنت به اشتراک می‌گذارد یا برای خرید لوازم آشپزخانه به فروشگاه‌های مختلف می‌رود و در حین خرید فیلم تهیه می‌کند.

برای آشنایی با بهترین برنامه‌های ویرایش ویدئو به مطلب بهترین برنامه‌های رایگان ویرایش ویدیو و فیلم آنلاین مراجعه کنید.

وی لاگ چیست و چه تفاوتی با Blogging دارد؟

ولاگ (Vlog) چیست و ویلاگر (Vlogger) کیست

معنی vlog به فارسی با بلاگینگ تقریبا مشابه است. هر دو یک کار را انجام می‌دهند و روی یک چیز تمرکز دارند و آن هم آموزش دادن به مشتریان، اطلاع‌رسانی، سرگرمی یا بازاریابی محصولات و خدمات است. تفاوت این دو به تعامل با مخاطب یا Engagement برمی‌گردد. برای نوشتن بلاگ باید سئو و رتبه‌بندی کلمات کلیدی در نظر گرفته شود.

با این حال، کاربران اینترنت دیدن ویدئو را بر خواندن مطالب ترجیح می‌دهند. البته این به معنای آن نیست که در همان ابتدای کار رو به ساخت ویدئو بیاورید و ولاگر شوید. باید ببینید که در چه چیزی خوب هستید و ممکن است نویسنده بهتری باشید تا سازنده ویدئو! طبق نتایج تحقیقات نیز بلاگینگ سال به سال بیشتر رشد می‌کند و کسی آن را فراموش نکرده است.

ویدیو بلاگ چیست و نیاز به چه مهارت‌هایی دارد؟

برای ساخت ولاگ روزانه و انتشار آن در شبکه های اجتماعی باید مهارت‌هایی را یاد بگیرید. اصولا ولاگرهای موفق دارای یک تیم هستند که کار ویرایش ویدئوها، پاسخ به کامنت‌ها و… را انجام می‌دهند. زیرا یک شخص تنها ۲۴ ساعت در روز زمان دارد و نمی‌تواند همه این کارها را انجام دهد و اگر هم انجام دهد، در آخر وقتی برای خودش باقی نمی‌ماند.

راهش این است که خودتان مهارت‌هایی را یاد بگیرید و کارتان را به تدریج شروع کنید اما باز هم نیاز است از دیگران کمک بگیرید. در نتیجه، چیزهایی را که خودتان در آن خوب عمل نمی‌کنید، به دیگران بسپارید. مهم‌ترین مهارت، یادگیری ضبط ویدئو است. این کار را می‌توانید با گوشی یا دوربین انجام دهید اما هر دو باید کیفیت بالای داشته باشند.

ولاگ (Vlog) چیست و ویلاگر (Vlogger) کیست

مهارت دیگر، ویرایش ویدئو و صدا است. شما باید یاد بگیرید که چگونه از نرم‌افزارهایی ویرایش صدا و تصویر مانند Adobe Premiere Pro یا Final Cut Pro استفاده کنید. نرم‌افزارهای زیادی در این زمینه وجود دارند که بسیار مفید و البته حیاتی هستند.

باید انتخاب کنید که در چه پلتفرمی می‌خواهید کار کنید، Youtube، اینستاگرام، Snapchat و… . پیشنهاد می‌شود در ابتدا روی یک پلتفرم تمرکز کنید.

مهارت دیگر به تحقیق و تدوین محتوا برمی‌گردد. شما باید به تحقیق و جستجو در اینترنت علاقه زیادی داشته باشید تا بتوانید موضوعات جدید را پیدا کنید. مهارت در جستجو و مخاطب‌شناسی بسیار مهم است.

بازاریابی دیگر مهارتی است که باید یاد بگیرید. هر چقدر هم خوب کار کنید و ویدئوهای عالی بسازید، تا نتوانید مخاطب خود را بشناسید و بر اساس آن‌ها تصمیم به ساخت ویدئو بگیرید. نکته مهم دیگر برندینگ و طراحی است. شما باید تصویر خاص و متفاوتی از خود نشان دهید.

Vlog چیست و چگونه باید ولاگر جایگاه خود را در رسانه پیدا کند؟

ولاگ (Vlog) چیست و ویلاگر (Vlogger) کیست

حال که همه چیز برای ساخت ولاگ روزانه فراهم شده است و شما تیم خود را پیدا کرده‌اید، وقت آن رسیده است که جایگاه خود را در این فضا پیدا کنید. چه چیزی شما را منحصر به فرد می‌کند؟ امضای ویدئوهای شما چیست؟ برای این منحصر به فرد شدن نیاز به ایده‌های خاص دارید.

دوست دارید روی چه موضوعی کار کنید؟ مضمون فیلم‌های شما چیست و چه چیزی در آن شما را از دیگران متفاوت می‌کند؟ برای این مسئله باید به سودآوری، محبوبیت موضوع و همچنین آینده آن توجه کنید. در ادامه محبوب‌ترین موضوعات در زمینه ساخت ولاگ را به شما معرفی می‌کنیم.

یکی از برنامه‌های خوب ویرایش ویدئو برنامه InShot است. برای یادگیری کار با این برنامه به مطلب آموزش کامل برنامه اینشات مراجعه کنید.

ویدیو بلاگر چیست و محبوب‌ترین موضوعات برای ساخت ولاگ چیست؟

ولاگ (Vlog) چیست و ویلاگر (Vlogger) کیست

ولاگ روزانه شما می‌تواند روی موضوعات مختلفی تمرکز کند اما محبوب‌ترین موضوعات شامل موارد زیر می‌شوند:

تغذیه سالم و سلامتی

این موضوع در میان مردم محبوبیت زیادی دارد و آموزش شیوه سالم زندگی کردن می‌تواند گزینه مناسبی برای ساخت ولاگ باشد. اگر خودتان به دنبال غذای سالم و تندرستی هستید، حتما این موضوع را دنبال کنید.

DIY و ساخت کاردستی

اگر جز افرادی هستید که سعی می‌کنند از لوازم به بهترین نحو ممکن استفاده کنند و کاردستی بسازند، ویدئوهای DIY گزینه مناسبی برای شما است. کاردستی در هر زمینه‌ای می‌تواند باشد. مردم ساخت چیزهای مختلف توسط خودشان را دوست دارند.

سفر و نکات مربوط به مسافرت

اگر اهل سفر کردن هستید، این موضوع می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. شما می‌توانید نکات مختلفی را درباره تورهای مختلف، مکان‌های دیدنی و… با دیگران در میان بگذارید.

ویدئوهای Unboxing و شرح کالا

اگر اهل خرید کردن هستید و دوست دارید لوازم جدید را تجربه کنید، می‌توانید ولاگ آنباکسینگ و شرح کالا بسازید. کارتان را با کالاهای ارزان‌تر یا نمونه‌های مجانی شروع کنید و وقتی کارتان خوب پیش رفت می‌توانید اسپانسر بگیرید و هزینه‌ای هم برای این کار انجام ندهید.

سبک زندگی

ویدئوهای سبک زندگی یا Lifestyle در میان مردم بسیار محبوب هستند. این موضوع بیش از دیگر موضوعات در بین ولاگرها رایج است. بهتر است در ساخت ولاگ آپارات، یوتیوب و… این نکته را در نظر بگیرید که در ساخت ویدئوهای لایف استایل باید نکته آموزش و خاصی وجود داشته باشد تا بتوانید جایگاه خوبی در این میان پیدا کنید.

ولاگ (Vlog) چیست و ویلاگر (Vlogger) کیست؟ ایده‌های ساخت ولاگ

ولاگ (Vlog) چیست و ویلاگر (Vlogger) کیست

برای ساخت ولاگ روزانه باید بسیار خلاق باشید و متفاوت عمل کنید. در ادامه چند ایده برای ساخت Vlog را معرفی می‌کنیم:

راهنمای قدم به قدم، ویدئو سوال و جواب، بررسی کالا و مقایسه آن با دیگر موارد، ویدئوهای نحوه ساخت چیزها، ویدئوی روزمرگی‌ها، رسپی غذاهای مختلف با توجه به فصل، رسپی غذاهای سنتی، رستوران‌گردی، ویدئوی پخت غذاها در کمترین زمان، آموزش ساخت لوازم خانگی، نحوه دوخت لباس، DIY ساخت هدیه، نحوه سفر با بودجه کم، بهترین جاهای دیدنی یک شهر، باز کردن بسته‌های کالاهای دیجیتال، بررسی کتاب، بررسی قیمت، بررسی نرم‌افزارها و… .

ویژگی‌های یک ولاگ روزانه خوب و موفق

ولاگ (Vlog) چیست و ویلاگر (Vlogger) کیست

یک ولاگ روزانه زمانی موفق است که مخاطب بعد از دیدن آن، بعد از چند وقت دوباره به ویدئو رجوع کند و نت‌برداری کند. این مسئله کم اتفاق می‌افتد. آیا خودتان تا به حال این کار را کرده‌اید؟ اکثر ویدئوهای ولاگرها موقتی و سطحی هستند. در نتیجه آن ولاگر نیز فردی منحصر به فرد نیست و کسی کاست که مخاطبان ویدئوهای وی را به صورت گذرا مشاهده می‌کنند.

برای منحصر به فرد بودن و دستیابی به معنی ولاگ به شکل صحیح آن، دید شما به مسائل باید جدید باشد. اگر قرار است روی موضوع مشابهی کار کنید، با دید جدیدی به سمت آن بروید. نکات پنهان آن را بررسی کنید. به مواردی اشاره کنید که دیگران آنان را بیان نکرده‌اند. همیشه سر اصل مطلب بروید و مدام به حاشیه نپردازید. گفتن چیزهای بی‌اهمیت وقت مخاطب را می‌گیرد و آنان را از شما دور می‌کند.

تیتر ویدئوها بسیار مهم است. انتخاب تیتر می‌تواند از زمان‌برترین کارها در حرفه ولاگینگ باشد زیرا تیتر و کاور ویدئو اولین چیزی است که مخاطب می‌بیند و تحریک می‌شود تا روی ویدئو کلیک کند. در این حین مدام اطلاعات خود را تجدید کنید. اهداف خود را خرد کنید و سعی کنید به تدریج به آن‌ها برسید. در ابتدای کار زیاد به خود سخت نگیرید و با ویدئوهای ساده شروع کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب به بررسی این سوال پرداختیم که ولاگ (Vlog) چیست و ویلاگر (Vlogger) کیست و چگونه می‌توان یک ولاگ خوب درست کرد؟ شما دوست دارید در چه زمینه‌ای ولاگ بسازید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات