4 روش رفع مشکل عدم حرکت ، اسکرول و کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل

۴ روش رفع مشکل عدم حرکت ، اسکرول و کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل

Excel از محبوب‌ترین برنامه‌های مایکروسافت است که با آن می‌توان کارهای زیادی انجام داد. با توجه به حساس بودن کار با اکسل و تغییر شکل اطلاعات با زدن تنها یک دکمه 🔼، باید با دقت از این برنامه استفاده شود. یکی از رایج‌ترین مشکلات، تغییر عملکرد یا کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل است که می‌تواند از سرعت کار شما بکاهد. در این مطلب از انزل وب ۴ روش رفع مشکل عدم حرکت ، اسکرول و کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل را آموزش می‌دهیم.

آموزش روش حل مشکل تغییر جهت حرکت در اکسل

۴ Ways to Fix the Arrow Keys Not Working in Excel

دکمه‌های جهت کاربرد زیادی در برنامه اکسل دارند. گاهی به دلیل فشردن یک دکمه اشتباه یا فعال کردن چیزی، عملکرد این دکمه‌ها تغییر پیدا می‌کند یا از کار می‌افتند. این مشکل به سادگی حل می‌شود. در این مطلب از انزل وب شیوه‌های حل مشکل کار نکردن دکمه های جهت در اکسل را آموزش می‌دهیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

اسکرول در اکسل چیست؟

برای حرکت در سلولهای اکسل با کیبورد، کافی است دکمه‌های جهت را فشار دهید. از طرفی هم برای این که بتوانید کل صفحه Excel را بالا یا پایین ببرید کافی است از اسکرول موس استفاده کنید. کار نکردن اسکرول در اکسل و همچنین درست کار نکردن دکمه‌های جهت دلایلی دارد که در ادامه آنان را بررسی می‌کنیم و روش‌هایی را برای حل مشکل عدم حرکت در اکسل آموزش می‌دهیم.

حل مشکل کار نکردن دکمه های جهت در اکسل با خاموش کردن Scroll Lock

زمانی که Scroll Lock روشن باشد، نمی‌توانید از دکمه‌های جهت کیبورد در اکسل به درستی استفاده کنید. در بعضی از کیبوردها این دکمه دارای چراغی است که در صورت فعال بودن، روشن می‌شود. اما همه کیبوردها این چراغ را ندارند.

کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل

اگر Scroll Lock روشن باشد، در نوار وضعیت Excel نام آن را خواهید دید.

کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل

اگر این عبارت را در نوار  وضعیت مشاهده نمی‌کنید  اما همچنان مشکل جا به جایی کل صفحه با زدن دکمه‌های جهت وجود دارد، ممکن است به خاطر این باشد که نمایش وضعیت آن را فعال نکرده‌اید. برای فعال کردن این مورد، روی نوار وضعیت راست کلیک کنید و سپس تیک کنار Scroll Lock را بزنید.

کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل

برای حل مشکل Scroll lock در اکسل ویندوز، کافی است دکمه Scroll Lock را پیدا کنید و روی آن بزنید. محل قرارگیری این دکمه با توجه به نوع لپ تاپ و کیبورد شما متفاوت است.

کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل

در برخی از لپ تاپ های Dell با دکمه‌های Fn + S می‌توانید Scr Lk را روشن و خاموش کنید. در برخی از لپ تاپ های HP هم می‌توانید با Fn+C این دکمه را کنترل کنید.

در Mac، دکمه F14 را فشار دهید. در برخی موارد باید Shift + F14 را با هم فشار دهید. اگر این دکمه خاموش نشد، Command + F14 را هم امتحان کنید. در مواردی هم باید CONTROL+ F14 یا OPTION+ F14 را بگیرید.

کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل

رفع مشکل جابجایی سلول در اکسل با غیرفعال کردن Scroll Lock در کیبورد مجازی ویندوز

برخی از کیبوردها دکمه Scroll Lock را ندارند. برای حل مشکل جابجایی سلول در اکسل بدون نیاز به کیبورد، در ویندوز به منوی Start بروید و عبارت On-Screen Keyboard را جستجو کنید و روی آن بزنید.

کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل

وقتی کیبورد نمایان شد، در بخش راست آن به دنبال Scr Lk بگردید.

کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل

اگر این دکمه روشن است، روی آن کلیک کنید تا خاموش شود.

کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل

نحوه فعال کردن کیبورد مجازی در ویندوز ۱۰: به منوی استارت بروید. وارد Settings شوید. سپس وارد Ease of Access شوید. روی Keyboard کلیک کنید. سپس روی On-Screen Keyboard کلیک کنید.
نحوه فعال کردن کیبورد مجازی در ویندوز ۸.۱: به منوی استارت بروید. Ctrl + C را بزنید. Charms bar فعال می‌شود. روی Change PC Settings کلیک کنید. وارد Ease of Access شوید. روی Keyboard کلیک کنید. سپس روی On Screen Keyboard کلیک کنید.

نحوه فعال کردن کیبورد مجازی در ویندوز ۷: به منوی استارت بروید. وارد All Programs و سپس Accessories شوید. حال روی Ease of Access و سپس On-Screen Keyboard کلیک کنید.

برای بستن کیبورد مجازی روی ضربدر آن کلیک کنید.

حل مشکل Scroll lock در اکسل مک بدون نیاز به کیبورد

برای حل مشکل Scroll lock در اکسل macOS  باید AppleScript را باز کنید. روی Launchpad کلیک کنید. عبارت TextEdit را جستجو کنید و آن را باز کنید. حال برای ایجاد سندی جدید، روی منوی File  کلیک کنید و New را انتخاب کنید. کدهای زیر را در آن سند، کپی و پیست کنید:

set returnedItems to (display dialog “Press OK to send scroll lock keypress to Microsoft Excel or press Quit” with title “Excel Scroll-lock Fix” buttons {“Quit”, “OK”} default button 2)
set buttonPressed to the button returned of returnedItems
if buttonPressed is “OK” then
tell application “Microsoft Excel”
activate
end tell
tell application “System Events”
key code 107 using {shift down}
end tell
activate
display dialog “Scroll Lock key sent to Microsoft Excel” with title “Mac Excel Scroll-lock Fix” buttons {“OK”}
end if

Command+S را بگیرید و فایل را ذخیره کنید. نام فایل را به .FixExcelKeys.applescript تغییر دهید. حال اسپرید شیت (Spreadsheet) اکسل را باز کنید. روی FixExcelKeys.applescript. دو بار کلیک کنید. وقتی اسکریپ باز شد، روی Run که در بالای صفحه قرار دارد، کلیک کنید. این کار موجب می‌شود دکمه‌های جهت به درستی کار کنند.

برای یادگیری نحوه کار با هایپرلینک Excel به مطلب آموزش کامل کار با هایپرلینک و رفع مشکل هایپرلینک در اکسل مراجعه کنید.

حل مشکل پیمایش در اکسل با برنامه SharpKeys

برای حل مشکل درست کار نکردن دکمه‌ها و حرکت دادن سطر در اکسل می‌توانید از برنامه SharpKeys استفاده کنید. با این برنامه می‌توانید هر دکمه‌ای را که نمی‌خواهید در کیبورد کار کند، غیرفعال کنید. از آنجایی که ممکن است دکمه Scroll Key را هر بار اشتباها فشار دهید و فعال شود و همه چیز را به هم بریزد، با این برنامه می‌توانید آن را از کار بیندازید. این گونه هر زمان که این دکمه را فشار دهید تغییری رخ نخواهد داد.

پس از دانلود و نصب برنامه، آن را باز کنید و روی Add بزنید. در پنجره جدید و از بخش From Key روی Type Key کلیک کنید. سپس دکمه Scroll lock را فشار دهید. از فهرست بخش From Key هم می‌توانید این دکمه را انتخاب کنید اما این گونه سریع‌تر انجام می‌شود.

کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل

سپس از بخش To Key اولین گزینه یعنی Turn Key Off را انتخاب کنید تا این دکمه غیرفعال شود. روی OK بزنید.

کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل

پنجره جدیدی باز می‌شود که نشان می‌دهد شما این دکمه را غیرفعال کرده‌اید. در نهایت روی Write to Registry کلیک کنید و کامپیوتر خود را ری‌استارت کنید تا تغییرات اعمال شود.

کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل

اگر در هنگام کار با اکسل، اعداد رند می‌شوند، مطالعه مطلب آموزش ۳ روش حل مشکل رند شدن اعداد در اکسل می‌تواند برای شما مفید باشد.

رفع مشکل عدم حرکت مکان نما در اکسل با فعال کردن Sticky Keys

اگر مشکل تغییر جهت حرکت در اکسل دارید و دکمه Scroll Lock هم غیر فعال است، ممکن است این مورد با فعال کردن Sticky Keys حل شود. از منوی استارت به Control Panel بروید. سپس روی Ease of Access Center کلیک کنید.

کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل

حال روی Make the keyboard easier to use کلیک کنید. در برخی از موارد باید ابتدا روی Change how your keyboard works کلیک کنید و سپس این گزینه را بزنید.

کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل

حال گزینه Turn on Sticky Keys را فعال کنید و OK را بزنید.

کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل

به جای این کار می‌توانید ۵ بار پشت سر هم کلید Shift را فشار دهید. سپس در پنجره باز شده Yes را بزنید.
حال به Excel بروید و حرکت دادن سطر در اکسل را بررسی کنید.

رفع مشکل اسکرول در اکسل با غیرفعال کردن Add-Ins

برای حل مشکل رفتن به سلول بعدی در اکسل و کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل، بهتر است Add-Ins اکسل را غیرفعال کنید. برای این کار اکسل را باز کنید. سپس روی File  بزنید و Options را از سمت چپ انتخاب کنید. روی Add-ins کلیک کنید و از منوی باز شده گزینه Excel Add-ins را انتخاب کنید. سپس Go را بزنید.

کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل

همه Add-ins را انتخاب کنید و روی OK بزنید. سپس تیک تمامی آن‌ها را بردارید و OK را بزنید. این مراحل را برای تمامی گزینه‌های منو تکرار کنید تا همه Add-ins ها غیرفعال شوند. در نهایت به Worksheet بروید و دکمه‌های جهت را امتحان کنید.

کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل

علاوه بر این، می‌توانید به Options برنامه اکسل بروید. سپس از منوی سمت چپ وارد Advanced شوید و تیک Enable fill handle and cell drag and drop را بزنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب ۴ روش رفع مشکل عدم حرکت ، اسکرول و کار نکردن کلیدهای جابجایی در اکسل را آموزش دادیم. شما با کدام یک از این روش ها توانستید این مشکل را برطرف کنید؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

کامل ترین راهنما مرتب سازی بر اساس دو ستون در اکسل (تصویری)
کامل ترین راهنما مرتب سازی بر اساس دو ستون در اکسل (تصویری)
آموزش تمام روش های ایجاد چک باکس در اکسل به صورت تصویری
آموزش تمام روش های ایجاد چک باکس در اکسل به صورت تصویری
آموزش بهترین و سریع ترین روش های مقایسه دو ستون در اکسل
آموزش بهترین و سریع ترین روش های مقایسه دو ستون در اکسل
11 نرم افزار جایگزین اکسل (رایگان و پولی)
۱۰ نرم افزار جایگزین اکسل (رایگان و پولی)

نظرات