آموزش روش بازگشت به عقب و جلو در فتوشاپ

آموزش کامل نحوه بازگشت به عقب و جلو در فتوشاپ

کار کردن روی یک تصویر در Photoshop نیاز به دقت و ظرافت زیادی دارد. گاهی باید تمامی مراحل ویرایش را ذخیره کرد تا بتوان نتیجه نهایی خوبی به دست آورد. یکی از قابلیت‌های فتوشاپ این است که در آن می‌توانید به تاریخچه‌ای از تغییراتی که انجام داده‌اید ⏱️ دسترسی داشته باشید تا هر زمان خواستید به آن مراجعه و مراحل را به عقب یا جلو هدایت کنید. در این مطلب از انزل وب به آموزش روش بازگشت به عقب و جلو در فتوشاپ می‌پردازیم.

نحوه کار با ابزار History فتوشاپ

?How to Use the Undo/redo Commands and the History Panel in Adobe Photoshop

فتوشاپ ابزارهای مختلفی در اختیار کاربران می‌گذارد تا مرحله به مرحله تغییراتی را که روی یک عکس انجام می‌دهند، ذخیره و بازبینی کنند. یکی از این ابزارها History است. با این ابزار می‌توانید تمامی تغییرات انجام شده را ببینید و در صورت نیاز به مرحله مورد علاقه خود برگردید. در این مطلب از انزل وب به آموزش روش بازگشت به عقب و جلو در فتوشاپ می‌پردازیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

چگونه در فتوشاپ به عقب برگردیم؟ راه حل ساده!

روشی که آموزش خواهیم داد، شیوه ابتدایی برای بازگشت به عقب و جلو در فتوشاپ است. برای برگشت تغییرات در فتوشاپ می‌توانید به سربرگ Edit بروید و Undo را انتخاب کنید. روش دیگر این است که از Control + Z در ویندوز و Command + Z در مک استفاده کنید.

اگر این کار را انجام دادید اما پشیمان شدید و می‌خواهید دوباره به جلو برگردید، می‌توانید از دکمه‌های میانبر استفاده کنید. برای رفتن به مرحله بعد در فتوشاپ به سربرگ Edit بروید و Redo را انتخاب کنید.

روش دیگر برای بازگشت به عقب و جلو در فتوشاپ این است که  Shift + Control + Z را در ویندوز و Shift + Command + Z را در مک بگیرید.

نکته: در سربرگ Edit، در کنار واژه Redo و Undo می‌توانید کاری را که در آن مرحله انجام شده است، مشاهده کنید.

این روش بیشتر زمانی کارایی دارد که می‌خواهید قبل و بعد کار خود را مشاهده کنید یا تنها یکی یا دو مرحله بازگشت پی در پی در فتوشاپ داشته باشید.

اگر می‌خواهید Toolbar فتوشاپ خود را تغییر دهید، می‌توانید مطلب آموزش ۴ روش ریست ابزار و نوار ابزار فتوشاپ را مطالعه کنید.

بازگشت به عقب در فتوشاپ با History Panel

از ابزار History Panel می‌توانید برای برگشت به قبل در فتوشاپ استفاده کنید. در این بخش می‌توانید تمامی کارهایی را که روی یک تصویر انجام دادید، به ترتیب مشاهده کنید. برای استفاده از این بخش به مسیر Window > History بروید. اگر آن را از قبل فعال کرده‌اید، کافی است روی سربرگ History Panel بزنید. با انتخاب هر مرحله، می‌توانید تغییراتی را که در آن زمان انجام داده بودید، مشاهده کنید و در صورت نیاز کار خود را از همان تغییرات ادامه دهید.

به صورت پیش فرض در Photoshop CC2015.5 تا ۵۰ مرحله ذخیره می‌شود اما شما می‌توانید این مراحل را در بخش Performance–> Preferences از یک تا ۱۰۰۰ تغییر دهید. به این مراحل History States گفته می‌شود.

آموزش روش بازگشت به عقب و جلو در فتوشاپ

تمامی مراحل قبل آن عدد تعیین شده، حذف خواهند شد.

آموزش روش بازگشت به عقب و جلو در فتوشاپ

نکته: هر چه تعداد History States بیشتر باشد، به فضای RAM و Scratch Disks بیشتری نیاز خواهید داشت.

با این حال، می‌توانید برای ذخیره کردن یک مرحله از Snapshot استفاده کنید. برای استفاده از این ویژگی محدودیتی وجود ندارد. به عنوان مثال، ممکن است از ویرایش خود در مرحله‌ای راضی باشید اما بخواهید کار کردن روی عکس را ادامه دهید. در اینجا از این مرحله اسنپ شات می‌گیرید و بدون نگران بودن درباره از دست دادن این مرحله، کار خود را ادامه می‌دهید و هر زمان خواستید از آن اسنپ شات استفاده می‌کنید.

برای ایجاد Snapshot، در بخش History روی مرحله موردنظر کلیک کنید. سپس روی آیکون Snapshot که شبیه به دوربین است، بزنید. همچنین می‌توانید روی State موردنظر راست کلیک کنید و گزینه New Snapshot… را انتخاب کنید.

آموزش روش بازگشت به عقب و جلو در فتوشاپ

اگر مرحله‌ای را حذف کردید، از سربرگ Edit و با انتخاب Undo می‌توانید آن را برگردانید.

نحوه کار با ابزار History فتوشاپ: تنظیمات Snapshot

در این بخش از نحوه کار با ابزار History فتوشاپ، شیوه انجام تنظیمات اسنپ شات را آموزش می‌دهیم. New Snapshot را از منوی History panel انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با گرفتن دکمه Alt در ویندوز یا Option در Mac OS روی Create New Snapshot کلیک کنید. در کادر Name نام اسنپ شات را وارد کنید. با نام‌گذاری می‌توانید راحت‌تر مراحل را پیدا کنید. حال از منوی From یکی از موارد زیر را انتخاب کنید:

Full Document: از تمامی لایه‌های یک تصویر در آن مرحله اسنپ شات ایجاد شود.

Merged Layers: اسنپ شاتی که تمامی لایه‌های عکس را در آن مرحله ادغام می‌کند.

Current Layer: اسنپ شات از همان لایه انتخاب شده در همان مرحله

برای اینکه بتوانید نام اسنپ شات را تغییر دهید، می‌توانید روی آن دو بار کلیک کنید و نام را وارد کنید. برای حذف اسنپ شات روی آن کلیک کنید و سپس Delete را از منوی پنل انتخاب کنید یا روی آیکون سطل زباله بزنید.

برای یادگیری نحوه بالا بردن کیفیت تصویر در Photoshop مطلب نحوه افزایش کیفیت متن و عکس در فتوشاپ را مطالعه کنید.

ابزار برگشت در فتوشاپ: History Brush

دیگر روش برگشت در فتوشاپ استفاده از History Brush است. کافی است سمت چپ مرحله موردنظر را کلیک کنید. منویی باز خواهد شد. سپس تیک کنار History Brush را بزنید و از آن روی بخش موردنظر خود روی عکس استفاده کنید.

آموزش روش بازگشت به عقب و جلو در فتوشاپ

از آنجایی که هر تصویر از Tiles مختلفی تشکیل شده است، شما می‌توانید از این قابلیت در بخش موردنظر استفاده کنید. این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که بخشی از یک مرحله یا اسنپ شات را روی تصویر کنونی اعمال کنید. به عنوان مثال، فیلتری ایجاد می‌کنید. سپس از لغو فرمان در فتوشاپ استفاده می‌کنید و آن را Undo می‌کنید. اما از بخشی از کار خوشتان آمده است. با این براش می‌توانید این تغییرات را روی آن بخش اعمال کنید.

آموزش روش بازگشت به عقب و جلو در فتوشاپ

هر زمان که هیستوری براش را انتخاب کردید، بهتر است میزان ادغام شدن و ترکیب و همچنین نوع Brush را انتخاب کنید. سپس از آن براش همانند سایر براش‌های فتوشاپ استفاده کنید.

در هنگام خارج شدن از دستور در فتوشاپ و بستن تصویر، حواس خود را جمع کنید زیرا وقتی دوباره تصویر خود را باز کنید، تمامی مراحل و اسنپ شات‌ها از پنل حذف شده‌اند.

اولین مرحله‌ای که در پنل History مشاهده می‌کنید، اولین تغییر ایجاد شده است. برای اینکه بتوانید آخرین تغییر را مشاهده کنید، باید به انتهای لیست بروید.

به صورت پیش فرض اگر مرحله‌ای را انتخاب کنید و آن را تغییر دهید، تمام مراحل بعد از آن از بین می‌روند. برای از بین نرفتن آن‌ها، می‌توانید از دستور آندو در فتوشاپ استفاده کنید.

به صورت پیش فرض اگر مرحله‌ای را حذف کنید، تمامی مراحل بعد از آن هم حذف می‌شوند. برای این که این اتفاق نیفتد، گزینه Allow Non-Linear History باید فعال باشد.

گزینه برگشت در فتوشاپ: Revert

برای برگشت به عقب و استفاده از آخرین مرحله ذخیره شده، به  File > Revert بروید. این کار شما نیز مرحله‌ای به History panel اضافه خواهد کرد.

برای انجام این کار در مراحل History باید روی نام مرحله کلیک کنید. سپس Step Forward یا Step Backward را از پنل History یا منوی Edit انتخاب کنید.

دستور برگشت در فتوشاپ و برگرداندن بخشی از عکس به حالت قبلی خود

برای برگشت در فتوشاپ و برگرداندن بخشی از عکس به حالت قبلی خود، سه روش وجود دارد:

از History Brush استفاده کنید و روی بخش موردنظر بکشید.

از ابزار Eraser استفاده کنید و گزینه Erase To History را فعال کنید.

بخش موردنظر را انتخاب کنید. سپس به Edit > Fill بروید. History را انتخاب کنید و روی OK بزنید.

آموزش روش بازگشت به عقب و جلو در فتوشاپ

برای برگرداندن عکس به وضعیت اولیه خود با استفاده از اسنپ شات، History Options را از منوی Panel انتخاب کنید. گزینه Automatically Create First Snapshot هم باید فعال باشد.

حذف یک مرحله در ابزار عقب و جلو رفتن در فتوشاپ

برای حذف یک مرحله در ابزار عقب و جلو رفتن در فتوشاپ کافی است روی نام مرحله کلیک کنید. سپس از منوی History panel گزینه Delete را انتخاب کنید. با این کار روی مراحل بعدی تاثیر می‌گذارید.

شیوه دیگر این است که آن مرحله را به روی آیکون Delete بکشید.

راه دیگر این است که Clear History را از منوی پنل انتخاب کنید. با این شیوه تنها مراحل پاک می‌شوند اما تغییری روی تصویر ایجاد نمی‌شود. در نتیجه، تاثیری هم روی فضای اشغال شده توسط فتوشاپ ندارد.

روش دیگر ای است که دکمه Alt در ویندوز یا Option در مک را نگه دارید و Clear History را از منوی پنل انتخاب کنید. این گونه مراحل پاک می‌شوند اما تغییری روی تصویر ایجاد نمی‌شود. دستور Clear History را نمی‌توانید Undo کنید.

راه آخر این است که به مسیر Edit > Purge > Histories بروید. با این کار مراحل پاک می‌شوند و شما نمی‌توانید این عمل را Undo کنید.

آموزش روش بازگشت به عقب و جلو در فتوشاپ

برای یادگیری کار با ابزار PEN مطلب آموزش کامل کار با ابزار Pen فتوشاپ را مطالعه کنید.

برگرداندن قسمت پاک شده در فتوشاپ و تنظیم بخش History

بهتر است قبل از استفاده از گزینه برگشت در فتوشاپ و History تنظیمات آن را به دلخواه خود تغییر دهید. از منوی History panel گزینه History Options را انتخاب کنید. سپس از کدام از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:

آموزش روش بازگشت به عقب و جلو در فتوشاپ

  • Automatically Create First Snapshot: زمانی که تصویری را باز می‌کنید، به صورت خودکار اسنپ شاتی از آن ایجاد می‌شود.
  • Automatically Create New Snapshot When Saving: هر زمان که تغییرات را ذخیره کنید، اسنپ شاتی ایجاد می‌شود. اگر با وجود انتخاب این گزینه می‌خواهید اسنپ شات دیگری بگیرید، از منوی History panel روی New Snapshot کلیک کنید.
  • Allow Non-Linear History: زمانی که مرحله‌ای را انتخاب کنید و روی آن تغییری ایجاد کنید، مراحل بعد از آن با انتخاب این گزینه پاک نخواهند شد. اگر یک مرحله را پاک کنید هم مراحل بعدی حذف نخواهند شد.
  • Show New Snapshot Dialog By Default: هر زمان که اسنپ شاتی بگیرید، باید برای آن نامی بگذارید. حتی زمانی که از دکمه‌ها میانبر استفاده می‌کنید.
  • Make Layer Visibility Changes Undoable: این گزینه به صورت پیش فرض انتخاب شده است. اگر آن را خاموش کنید با روشن یا خاموش کردن Layer Visibility مرحله‌ای به هیستوری اضافه نخواهد شد.

بازگشت به جلو در فتوشاپ و ایجاد History Log

برای استفاده از برگشت تغییرات در فتوشاپ بهتر است History Log تهیه کنید. History Log در واقع متن تغییراتی است که روی تصویر ایجاد کرده‌اید. برای مشاهده این متن می‌توانید از Adobe Bridge یا File Info dialog box استفاده کنید. هم می‌توانید آن را به صورت فایلی جدا از تصویر ذخیره کنید و هم می‌توانید آن را جزیی از تصویر بگذارید. البته روش دوم حجم فایل را افزایش می‌دهد و زمان زیادی برای ذخیره شدن می‌برد.

برای این که انتخاب کنید کدام روش را می‌خواهید، به مسیر Edit > Preferences > General در ویندوز و Photoshop > Preferences > General در مک بروید.

بازگشت به عقب و جلو در فتوشاپ

سپس علامت جلوی History Log را روشن کنید. حال برای انتخاب نوع Save Log یکی از موارد زیر را انتخاب کنید:

بازگشت به عقب و جلو در فتوشاپ

Metadata: ذخیره شدن به همراه فایل

Text File: ذخیره شدن به صورت فایل جداگانه

Both: ذخیره شدن در هر دو حالت

با انتخاب روی Choose می‌توانید مشخص کنید که فایل کجا ذخیره شود.

از بخش Edit Log یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:

بازگشت به عقب و جلو در فتوشاپ

Sessions Only: تنها اطلاعات مربوط به وارد و خارج شدن از فتوشاپ را ذخیره می‌کند و اطلاعاتی در مورد ویرایش‌های انجام شده روی فایل ذخیره نمی‌کند.

Concise: علاوه بر اطلاعات بخش Sessions، متن‌های درون پنل هیستوری را هم ذخیره می‌کند.

Detailed: متون Actions panel به همراه اطلاعات Concise ذخیره خواهند شد. تمام جزییات ذخیره می‌شود.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب به آموزش روش بازگشت به عقب و جلو در فتوشاپ پرداختیم. آیا موفق شدید به سادگی تصویر خود را به همان مرحله‌ای برگردانید که از تغییرات آن راضی بودید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

لیست برترین ها: 15 جایگزین فتوشاپ در ویندوز (سبک تا حرفه ای)
لیست برترین ها: ۱۵ جایگزین فتوشاپ در ویندوز (سبک تا حرفه ای)
راهنما کامل حل مشکل فارسی نویسی در فتوشاپ (همه نسخه ها)
راهنما کامل حل مشکل فارسی نویسی در فتوشاپ (همه نسخه ها)
آموزش تغییر جهت عکس در فتوشاپ (سریع و گام به گام)
آموزش تغییر جهت عکس در فتوشاپ (سریع و گام به گام)
آموزش تغییر اندازه متن در فتوشاپ (کلید میانبر و..)
آموزش تغییر اندازه متن در فتوشاپ (کلید میانبر و..)

نظرات