هزینه و تعرفه تولید محتوای سایت و شبکه‌های اجتماعی (به ویژه اینستاگرام) چقدر است؟

هزینه و تعرفه تولید محتوای سایت و شبکه‌های اجتماعی (به ویژه اینستاگرام) چقدر است؟

به سال ۱۴۰۰ رسیده‌ایم و هنوز هم بسیاری از کسب و کارها با تولید محتوا و تبلیغ محصولاتشان در فضای آنلاین مشکل دارند. آیا کسب و کارتان در فضای مجازی فعال است؟ تا حالا چقدر بابت تولید محتوای سایت و شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام هزینه کرده‌اید؟ از نتیجه کار راضی هستید؟

شما در هر کسب و کاری از یک طرف به دنبال صرفه جویی در هزینه‌ها و از طرف دیگر به دنبال خروجی با کیفیت هستید. همین شرایط، تعیین هزینه تولید محتوا را دشوار می‌کند. هیچگاه یک قیمت ثابت برای تمام انواع محتوا وجود ندارد. در واقع تولید محتوای جذاب تنها بخشی از فرایند بازاریابی محتوا محسوب می‌شود. در این مقاله شما را با فواید تولید محتوای باکیفیت و عوامل مؤثر بر هزینه و تعرفه تولید محتوای سایت و شبکه‌های اجتماعی آشنا می‌کنیم.

چرا باید برای تولید محتوای با کیفیت هزینه کرد؟

با جستجوی ساده در گوگل با قیمت‌های مختلف تولید محتوا مواجه می‌شوید. اغلب این قیمت‌ها که در قالب یک جدول ارائه شده‌اند، مربوط به شرکت‌های تولید محتوا هستند. هر شرکت، قیمت متفاوتی را برای هر خدمت قید کرده و یا امکان محاسبه قیمت را بر اساس تعداد محتوا و نوع محتوای مورد نیاز مشتری فراهم کرده است.

تا اینجا شاید کمی گیج شده باشید؛ ولی اول از همه باید بدانید که باید به دنبال تولید محتوای با کیفیت برای تبلیغ و توسعه کسب وکارتان باشید. پس هزینه تولید محتوا را در حکم یک سرمایه گذاری بلندمدت بدانید و زود منصرف نشوید، چرا که تولید محتوای بی کیفیت، نه تنها سودی ندارد، بلکه صرفا هزینه زاست. برای انتخاب بهترین منبع تولید محتوا و تعیین هزینه‌های متناسب با کسب و کارتان باید به عوامل زیر دقت کنید.

 

محتوای خوب و بد

محاسبه هزینه و تعرفه تولید محتوای سایت و شبکه‌های اجتماعی در ایران

در ایران هم مثل سراسر دنیا با شیوع ویروس کرونا و اجرای قرنطینه عمومی، ضرورت آنلاین شدن کسب و کارها افزایش یافته است. مردم به دنبال خرید آنلاین هستند؛ پس اول از همه باید با کمک محتوای با کیفیت با محصولات و خدمات شما آشنا شوند. هزینه تولید این محتوا به عوامل زیر وابسته است:

راهبرد بازاریابی محتوا

هیچگاه تولید محتوا و هزینه‌های مربوط به آن را به طور مجزا در نظر نگیرید. تولید محتوا درون راهبرد بازاریابی محتوا قرار گرفته است. راهبردهای ساده‌تر به محتوای عمومی و راهبردهای پیچیده‌تر به محتوای تخصصی نیاز دارند. بعلاوه هزینه تولید محتوای تخصصی در حدود دو تا سه برابر هزینه تولید محتوای عمومی تمام می‏شود. در راهبرد محتوا مشخص می‌کنید که چه محتوایی را در اختیار چه کسی قرار خواهید داد.

پس اول از همه برای اینکه به محتوای مدنظر و مطلوب برسید، باید راهبرد بازاریابی خودتان را مشخص کنید. اگر خودتان تجربه‌ای در این زمینه ندارید، می‌توانید از شرکت‌های مشاوره در حوزه دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید. با خط مشاوره رایگان تعدادی از این شرکتها تماس گرفته و شرایط کسب و کار و اهداف بازاریابی خودتان را با آنها در میان بگذارید. در نهایت از میان پکیج‌های پیشنهادی آنها بهترین گزینه را برای کسب و کار خودتان انتخاب کنید تا راهبرد مناسب را با هزینه و خدمات مشخص در اختیارتان قرار دهند.

نوع محتوای مورد نیاز

حالا که راهبرد بازاریابی مشخصی دارید؛ می‌توانید نوع محتوای مورد نیازتان را مشخص کنید. قبل از ثبت سفارش تولید محتوا باید بدانید که به چه نوعی محتوایی نیاز دارید. در اینجا کمترین هزینه به محتوای متنی و بیشترین هزینه هم به محتوای ویدئویی اختصاص دارد. محتوای صوتی هم در میانه این طیف قرار می‌گیرد. شاید برای صفحه محصولات سایت به ورود اطلاعات محصول و معرفی محصول نیاز دارید. در اینجا باید محتوای متنی را سفارش دهید.

شاید هم برای آشنایی مخاطب با محصولات و خدمات کسب و کارتان به ویدئوی آموزشی، عکس، اینفوگرافیک و غیره نیاز دارید. به طور کلی، محتواهای صوتی و تصویری به خاطر لوازم مورد نیاز، مهارت‌های چند گانه و مدت زمان بیشتری که برای تهیه و تدوین می‌برند، هزینه بالاتری نسبت به محتوای متنی دارند.

هزینه تولید محتوای صوتی و پادکست برحسب کلمه، دقیقه و ساعت قابل محاسبه است. معمولاً کمترین هزینه برای این نوع محتوا از ۵۰ تومان به ازای هر کلمه یا ۵ هزار تومان به ازای هر دقیقه شروع می‌شود. تعرفه تولید محتوای ویدئویی هم با توجه به نوع آموزشی، تبلیغاتی، وبلاگی، دمو و غیره متفاوت است. ویدئوهای طولانی‌تر و با کیفیت‌تر هم هزینه بالاتری دارند.

 

انواع محتوا

زبان تولید محتوا

یکی از عوامل بسیار تعیین کننده در مورد هزینه و تعرفه تولید محتوای سایت و شبکه‌های اجتماعی، زبان مدنظر محتوا است. تولید محتوای متنی به زبان مادری کمترین هزینه را داشته و از حدود کلمه‌ای ۲۰ تومان آغاز می‌شود. تولید محتوای متنی به زبانهای خارجی مثل انگلیسی، ترکی، عربی، چینی و غیره هم از کلمه‌ای حدود ۵۰ تومان به بالا محاسبه می‌گردد.

تولید محتوا به زبان خارجی از نظر توسعه کسب و کارها در سطح بین المللی اهمیت دارد. اگر کسب و کارتان امکان جذب مشتریان خارجی را دارد یا همین حالا با این مشتریان سر و کار دارید، پس هر چه سریعتر محتوای بهینه برای این مخاطبان را سفارش دهید.

تعداد محتوای مورد نیاز

تعداد محتوای مورد نظر شما هم بر اساس راهبرد بازاریابی محتوا و بودجه تخصیص یافته به این راهبرد مشخص می‌شود. برخی از سایت‌های تولید محتوا هر واحد محتوا برای انتشار در سایت را حاوی ۳۰۰ کلمه و دو تصویر می‌دانند و قیمتی از ۱۰ هزار تومان برای محتوای ساده تا ۱۰۰ هزار تومان بابت محتوای سئو شده و یونیک را مطالبه می‌کنند. هر پست در شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، توییتر و پینترست هم با توجه به مخاطب، موضوع و نوع محتوا قیمت گذاری می‌شود. انتشار عکس با کپشن مرتبط در شبکه‌های اجتماعی مختلف هم از ۵ هزار تومان تا بالای ۵۰ هزار تومان هزینه دارد.

گاهی اوقات که تعداد محتوای مدنظر مشتری از حجم خاصی بیشتر می‌شود، مشمول تخفیف حجمی شده و می‌تواند پکیج‌های تولید محتوا را به همراه برخی از خدمات رایگان، خریداری کند. برای مثال حجم محتوای متنی بالاتر از پنجاه هزار کلمه، مشمول ۱۵ درصد تخفیف می‌شود یا پکیج‌های تولید محتوای همزمان برای سایت و اینستاگرام دارای خدمات رایگانی مثل تبلیغات در سایت و اپلیکیشن فرد یا شرکت تولید کننده محتوا است.

مدت زمان تولید محتوا

هر چقدر تولید محتوای شما به زمان بیشتری نیاز پیدا کند، هزینه بالاتری هم دارد. از طرفی زمان مورد نیاز برای تولید محتوای صوتی و تصویری هم بیشتر از محتوای متنی است. در شبکه‌های اجتماعی هم انتشار متن، کپشن و کامنت به زمان کمتری نسبت به تهیه عکس و کلیپ نیاز دارد. پس باز هم به راهبرد بازاریابی و بودجه‌ای که برایش در نظر گرفته‌اید توجه کرده و سفارش خودتان را ثبت کنید.

برخی از شرکتهای تولید محتوا هزینه بیشتری را بابت انجام فوری تولید محتوای باکیفیت در نظر می‌گیرند. چون تولید کننده محتوا باید برای رفع نیاز مشتری، خدماتی مطلوب را تحت فشار زمانی بیشتری ارائه دهد. این کار تنها از عهده کارشناسان باتجربه بر می‌آید.

سابقه فرد یا شرکت تولید کننده محتوا

افراد با سابقه و خلاق، محتوای جذاب‌تر را در مدت زمان کمتری در اختیارتان قرار می‌دهند. شرکت‌های شناخته شده در حوزه تولید محتوا هم با داشتن پروژه‌های موفق در سوابق کاری خودشان، هزینه بالاتری را بابت انواع محتوا مطالبه می‌کنند. این شرکت‌ها دارای نیروی کاری گسترده و خدمات متنوع هستند. آن‌ها علاوه بر خدمات محدودی مثل تولید محتوای متنی با تعداد کلمات مشخص، پکیج‌های خدماتی ساده تا پیشرفته را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

همچنین کمترین هزینه و تعرفه تولید محتوای سایت و شبکه‌های اجتماعی هم مربوط به افراد مستقلی است که به عنوان فریلنسر در پلتفرم‌های دورکاری و فریلنسینگ یا شبکه‌های اجتماعی مشغول به کار هستند. این افراد هزینه‌ای را بابت دفتر کار و رفت و آمد پرداخت نمی‌کنند و از خانه یا هر مکان دلخواه دیگری به صورت دورکاری فعالیت دارند. البته در صورت لزوم، امکان ملاقات حضوری با فریلنسرها  و هماهنگی جزئیات پروژه وجود دارد.

پلتفرم معروف فریلنسینگ و دورکاری ایرانی کارلنسر (Karlancer)، یکی از همین سایت هاست که خدمات مختلفی مانند تولید محتوا، طراحی سایت و… ارائه می‌دهد. ده ها هزار فریلنسر حرفه ای در زمینه های فوق در این سایت مشغول فعالیت هستند که می‌توانند کار تولید محتوای شما را با بهترین هزینه و کیفیت به عهده بگیرند.

 

سفارش تولید محتوا در کارلنسر

هزینه انجام تولید محتوا، برای سایت و شبکه های اجتماعی و در هر فرمت و زبانی، کاملا توافقی بین کارفرما و فریلنسرها انجام می‌گیرد و سایت، دخالتی در آن ندارد. کارفرما یا سفارش دهنده می‌تواند به راحتی پروژه یا درخواست خود را ثبت کند، بودجه و زمان انجام کار مورد نظر را تعیین کند و فریلنسرها، روی پروژه پیشنهاد همکاری بزنند و قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنند. در نهایت کارفرما، پس از بررسی پیشنهادها، رزومه و نمونه کارهای فریلنسر و چت با آن‌ها، می‌تواند با مطلوب ترین آن ها سر قیمت دلخواه، توافق کند و پروژه تولید محتوا را به او بسپارد.

یکی از مزایای سفارش تولید محتوا از طریق سایت‌های فریلنسینگ مانند کارلنسر، سیستم پرداخت امن است. با این سیستم، هم کارفرما از انجام کار اطمینان دارد و هم فریلنسر از پرداختی مبلغ پروژه. و در نهایت در صورت اختلافات احتمالی هم، بخش داوری سایت با بررسی ادعای طرفین، مبلغ پروژه را به یکی از طرفین (یا هر دو) برمی‌گرداند تا حق کسی ضایع نشود.

قیمت تولید و انتشار محتوا در سایت یا شبکه‌های اجتماعی

محتوای مناسب سایت با محتوای مناسب شبکه‌های اجتماعی فرق دارد. به همین صورت هزینه متفاوتی هم برای هر کدام مشخص می‌شود. قبل از سفارش محتوا باید با تولید کننده محتوا در این زمینه به توافق برسید. شاید به دنبال ترکیبی از خدمات تولید و انتشار محتوا در سایت و یکی از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام هستید. کسب و کارهای ایرانی بیشتر روی تبلیغات در اینستاگرام متمرکز هستند؛ چون این شبکه جذابیت مناسبی برای مخاطبان ایرانی دارد. به همین دلیل تولید کنندگان محتوا هم پکیج‌های خاصی را برای بازاریابی محتوا در اینستاگرام تعریف کرده‌اند که حاوی خدمات زیر است:

  • تبلیغ در قالب‌های مختلف محتوایی
  • افزایش فالورهای فعال
  • تهیه پست و محتوای مناسب
  • تهیه استوری، هایلایت و لایو
  • ساخت بنر
  • هشتگ گذاری
  • گزارش ماهیانه تعاملات اکانت
  • تحلیل کسب و کارهای رقیب
  • تهیه ویدئو، کلیپ، انیمیشن، اینفوگرافی و غیره

معمولاً قیمت پکیج‌های خدماتی به صورت ماهیانه، فصلی و سالیانه مشخص شده و از ۳۰۰ هزار تومان برای یک ماه تا بالای ۲۰ میلیون برای یک سال متغیر هستند.

شما برای سفارش تولید محتوای خود، کجا سفارش می‌دهید و چه مبلغی را پرداخت می‌کنید؟ برایمان بنویسید.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • سیما قربانی says:

    مرسی از این مطلب خوب انزل وب. من سایت کارلنسر رو چک کردم و واقعا به درد بخور هستند

  • علیرضا says:

    مطلب خیلی خوبی بود. کاش تعرفه تولید محتوای لینکدین و تلگرام هم مینوشتید

  • مینا اسدی says:

    مرسی از این مقاله خیلی مفید و کاربردی و تیم انزل وب با بلاگ های همیشه خوبشون ♥