سیستم برق اضطراری یا UPS چیست و چگونه یک UPS مناسب انتخاب کنیم؟

سیستم برق اضطراری یا UPS چیست و چگونه یک UPS مناسب انتخاب کنیم؟

قطع شدن برق ⚡ و بالا رفتن ناگهانی ولتاژ دو دلیل اصلی آسیب دیدن لوازم برقی است. برای محافظت از لوازم برقی خود در برابر این مسائل به یک باتری پشتیبان نیاز دارید. این باتری‌ها UPS یا منبع تغذیه بدون وقفه نام دارند. در این مطلب از انزل وب به سوال سیستم برق اضطراری یا UPS چیست و چگونه یک UPS مناسب انتخاب کنیم؟ پاسخ می‌دهیم.

UPS یا برق اضطراری چیست؟

What is an Uninterruptible Power Supply or UPS?

اگر در محل زندگی یا محل کار شما برق زیاد می‌رود و متوجه نوسانات شدید برق شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم یو پی اس تهیه کنید. این دستگاه مانند یک باتری عمل می‌کند و نه تنها از خاموش شدن ناگهانی دستگاه جلوگیری می‌کند، بلکه برخی از انواع مولد برق اضطراری یو پی اس انرژی ارسال شده به دستگاه را تنظیم و مدیریت می‌کنند. در این مطلب از انزل وب به معرفی و بررسی دستگاه برق اضطراری ساختمان مسکونی و… می‌پردازیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

UPS چیست؟

سیستم برق اضطراری یا UPS چیست و چگونه یک UPS مناسب انتخاب کنیم؟

برای محافظت از لوازم برقی خود بهتر است UPS تهیه کنید. منبع تغذیه بدون وقفه مانند باتری لپ تاپ عمل می‌کند. فرض کنید که در حال کار با لپ تاپ هستید و آن را به پریز وصل کرده‌اید. در این میان برق قطع می‌شود. حال شما وقت کافی برای ذخیره کردن داده‌ها و خاموش کردن لپ تاپ را دارید. کامپیوترهای دسکتاپ این چنین نیستند زیرا باتری داخلی ندارند. اگر برق برود، آن‌ها هم خاموش می‌شوند. ممکن است با این اتفاق هم کارهای خود را ذخیره نکرده باشید و هم با فشار وارد شده به دستگاه، بخشی از آن آسیب ببیند. اگر باتری UPS داشته باشید، دیگر نیاز نیست نگران باشید زیرا به اندازه کافی فرصت دارید که دستگاه خود را به صورت امن خاموش کنید.

برخی از UPSها دارای سنسوری هستند که با رفتن دستگاه به حالت باتری، متوجه مسئله می‌شوند و در صورت نبود شما آن را به طور مناسب خاموش می‌کنند.

اگر هنگام روشن کردن برخی از دستگاه‌های برقی، فیوز خانه می‌پرد، پیشنهاد می کنیم برای رفع این مشکل مطلب حل مشکل پریدن فیوز خانه هنگام روشن کردن کولر و سایر دستگاه‌ها را مطالعه کنید.

برق اضطراری خانگی در کجا لازم می‌شود؟

سیستم برق اضطراری یا UPS چیست و چگونه یک UPS مناسب انتخاب کنیم؟

برق اضطراری خانگی یا UPS انواع مختلفی دارد. برخی از آن‌ها آن قدر کوچک هستند که می‌توانند یک لپ تاپ یا کامپیوتر را به مدت  دقیقه روشن نگه دارند. برخی دیگر آن قدر بزرگ هستند که می‌توانند برق یک بانک را تامین کنند. پس از خرید باید مشخص کنید که این دستگاه را برای کدام وسیله خریداری می‌کنید. آیا واقعا آن دستگاه به UPS نیاز دارد؟ میزان مصرف برق آن چقدر است؟ البته شما می‌توانید از این دستگاه در هر جایی استفاده کنید اما در صورتی که هزینه محدودی دارید، باید لوازمی را در اولویت قرار دهید که برایتان اهمیت بیشتری دارند و در صورت قطعی برق و سایر مشکلات این چنینی آسیب بیشتری می‌بینند. البته قیمت لوازم هم در این میان اهمیت دارد!

ممکن است در خانه شما به روشن ماندن روتر و مودم نیاز باشد. همچنین، ممکن است دسکتاپی داشته باشید که کارهای مهم خود را با آن انجام دهید و باید آن را به صورت مناسب خاموش کنید. موارد این چنینی بسیار است. سپس باید تصمیم بگیرید که یو پی اس شما چقدر انرژی ذخیره کند؟

مسلما حداقل میزان انرژی باید به اندازه‌ای باشد که شما بتوانید آن دستگاه را به صورت امن خاموش کنید. برای این مسئله باید محاسبه کنید که دستگاه شما چقدر انرژی مصرف می‌کند. برخی از لوازم دارای لوازمی جانبی هستند که آن‌ها هم باید روشن بمانند تا شما بتوانید دستگاه را صورت امن خاموش کنید. به عنوان مثال، در دسکتاپ، علاوه بر کیس، مانیتور، مودم و… وجود دارند. در نتیجه، مصرف برق این لوازم را هم در نظر بگیرید.

سیستم برق اضطراری یا UPS چیست و چگونه یک UPS مناسب انتخاب کنیم؟

برای این که این میزان را محاسبه کنید، باید هر کدام از لوازم را به صورت جداگانه بررسی کنید. برای محاسبه دقیق میزان انرژی موردنیاز، می‌توانید از دستگاه‌های مخصوص محاسبه UPS استفاده کنید.

کار با UPS چه تفاوتی با محافظ برق و دستگاه تنظیم ولتاژ دارد؟

یک محافظ برق، ولتاژ برق را تنظیم می‌کند و در صورت وجود نوسانات، ولتاژی یکنواخت به دستگاه می‌رساند. دستگاه برق اضطراری USP در صورت قطع بودن برق، دستگاه الکترونیکی را تا مدت زمانی مشخص و با توجه به میزان مصرف انرژی آن، روشن نگه می‌دارد. برخی از انواع یو اس پی ها نوسانات ولتاژ را هم مهار و تنظیم می‌کنند.

انواع مولد برق اضطراری یو پی اس

سیستم برق اضطراری یا UPS چیست و چگونه یک UPS مناسب انتخاب کنیم؟

برق اضطراری UPS انواع مختلفی دارد:

  • آماده به کار یا آفلاین: ارزان‌ترین نوع یو پی اس است. این دستگاه دارای باتری داخلی است و به محض این که برق قطع شود، انرژی موردنیاز دستگاه مصرف‌کننده را تامین می‌‌کند. این مدل اصولا ۲۰ دقیقه به شما فرصت می‌دهد تا دستگاه خود را مدیریت کنید. در واقع این دستگاه در زمان قطع برق کاربرد دارد.
  • در تعامل با خط یا لاین اینتراکتیو: این مدل کارایی نوع آفلاین را دارد. با این تفاوت که در صورت نوسان برق نیز انرژی درست دستگاه را تامین می‌کند. در واقع، ولتاژ برق را اصلاح می‌کند.
  • برخط یا آنلاین: این یو پی اس کیفیت و حساسیت بالاتری نسبت به دو مدل قبلی دارد و از آن برای دستگاه‌های مهم نظامی، آزمایشگاهی و… استفاده می‌شود. در این دستگاه از ترانسفورماتور ویژه‌ای استفاده شده است تا در کار با کاهش فشار و افت انرژی بهتر عمل کند. در واقع، این منبع تغذیه بدون وقفه، دستگاه را به طور کامل از برق جدا می‌کند و خود برق موردنیاز آن را پردازش می‌کند. سپس به دستگاه انتقال می‌دهد. این مدل از باقی انواع بسیار گران‌تر است و بزرگ‌تر و پر سر و صداتر است. زیرا فن دارد. در نتیجه، باید فکری برای محل قرارگیری آن بکنید.

صاعقه می‌تواند به لوازم برقی آسیب‌های زیادی وارد کند. برای اطلاع از این آسیب‌ها و نحوه جلوگیری از آن‌ها مطلب تاثیر و خطر رعد و برق بر وسایل برقی نظیر لپ تاپ ،تلویزیون را مطالعه کنید.

سیستم برق اضطراری ساختمان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

ups

پیش از خرید مولد برق اضطراری یا UPS اطمینان حاصل کنید که با دستگاه شما همخوانی داشته باشد. نحوه اتصال دو دستگاه را بررسی کنید. اصولا این مولدها با USB به دستگاه‌های مختلف وصل می‌شوند. به عنوان مثال، برخی از آن‌ها با مک یا Linux همخوانی ندارند.

مورد دیگر، تعداد پریز UPS است. اگر قرار است آن را به چند دستگاه اتصال کنید، اطمینان حاصل کنید که تعداد پریز موردنیاز شما را دارا باشد.

برخی از یو‌پی‌اس‌ها دارای نمایشگر هستند. نمایشگر می‌تواند اطلاعات مهمی را به شما نشان دهد اما دستگاه‌های قدیمی یا پایین‌رده نمایشگر ندارند و با زنگ هشدار مواردی مثل زمان باقیمانده کار، سلامت باتری و… را به شما اطلاع می‌دهند.

تعداد فن و میزان سر و صدای آن نیز مهم است. اصولا دستگاه‌های کوچک فن ندارند اما دستگاه‌های بزرگ به فن نیاز دارند. اگر قرار است این دستگاه‌ها را در محل رفت و آمد خود قرار دهید، باید صدای آن را در نظر بگیرید.

داشتن باتری قابل تعویض دیگر گزینه‌ای است که باید به آن توجه کنید. باتری‌های UPS عمر معمولی دارند و پس از ۳ الی ۵ سال دیگر آن توان ابتدایی را نخواهد داشت. بهتر است دستگاهی تهیه کنید که قابلیت تعویض باتری داشته باشند تا پس از کاهش عمر آن، بتوانید باتری جدیدی برای دستگاه بخرید.

حتما دستگاهی تهیه کنید که گارانتی معتبری داشته باشد.

در آخر پیشنهاد می‌کنیم مطلب دلیل و مزایا استفاده از محافظ برق را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب به UPS یا برق اضطراری آسانسور، خانه و… پرداختیم. شما قصد دارید منبع تغذیه بدون وقفه را برای کدام یک از دستگاه‌های خود تهیه کنید؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

این ۱۰ اشتباه رایج را در زمان کار با کامپیوتر همه انجام میدهیم
با دویدن برق شهر را تامین کنید

نظرات