علت خوب کار نکردن و خنک نکردن کولر ماشین چیست؟ 11 روش حل این مشکل

علت خوب کار نکردن و خنک نکردن کولر ماشین چیست؟ ۱۱ روش حل این مشکل

با افزایش دما و گرم شدن هوا ♨️ به ویژه در فصل تابستان، تنها چیزی که می‌تواند رانندگی و فضای داخل ماشین را قابل تحمل کند، کولر است. گاهی هر چه درجه کولر را بالا می‌برید، سرمای مناسبی پخش نمی‌شود. این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در این مطلب از انزل وب به سوال علت خوب کار نکردن و خنک نکردن کولر ماشین چیست؟ ۱۱ روش حل این مشکل پاسخ می‌دهیم.

علت باد گرم کولر ماشین و رفع این مشکل

?How to Diagnose a Non Working Air Conditioning in a Car? and How to Fix It

اگر کولر ماشین شما خراب شده است، بهتر است هر چه سریع‌تر آن را تعمیر کنید زیرا این امر می‌تواند به مرور زمان به موتور خودرو فشار بیاورد. تشخیص از کار افتادن یا دچار مشکل شدن کولر کار آن چنان سختی نیست. در این مطلب از انزل وب به بررسی علت خوب خنک نکردن کولر ماشین و شیوه حل این مشکل می‌پردازیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

نحوه تشخیص مشکل خنک نکردن کولر ماشین

ابتدا ماشین را روشن کنید. سپس کولر را روشن کنید. کولر را روی بالاترین درجه بگذارید. به صدای جریان باد گوش دهید. سپس دست خود را جلوی دریچه بگذارید و میزان سرد بودن جریان هوا را بسنجید. جریان فشار هوا را روی درجه کم و زیاد بگذارید و میزان جریان هوا را تست کنید. آیا جریان هوا در تمامی حالت‌ها یکسان است؟ در کدام حالت صدای کولر تغییر می‌کند؟ آیا جریان هوا از همان دریچه‌ای که انتخاب کرده‌اید، می‌وزد؟

خنک نکردن کولر ماشین

گاهی می‌توان علائم خرابی کمپرسور کولر خودرو را با بوی هوا تشخیص داد. آیا بوی نم، سوختگی و… احساس می‌کنید؟ اگر گرد و غبار روی فیلتر جمع شده باشد، می‌توانید بوی آن را احساس کنید. سپس فیوز ماشین را چک کنید. اصولا فیوز در زیر کاپوت یا صندوق عقب قرار دارد. بستگی به مدل ماشین شما دارد.

گاهی موش‌ها و جوندگان در شلنگ‌های HVAC گیر می‌کنند یا لانه می‌سازند. همین امر موجب می‌شود تا در هنگام رانندگی در موتور دمنده گیر کنند. علاوه بر سر و صدای زیاد، موجب بوی بد و گرم شدن هوای کولر می‌شوند.

چرا کولر ماشین خنک نمیکند؟ به دلیل وجود کپک

خنک نکردن کولر ماشین

ممکن است دلیل گرم بودن باد کولر ماشین وجود کپک و گرد و خاک باشد. وقتی کولر را به مدت طولانی روشن نگه می‌دارید، منافذ آن با میکرو ارگانیسم‌هایی کوچک پر می‌شود. این باکتری‌ها می‌توانند دریچه کولر را مسدود کنند و روند خنک‌سازی را مختل می‌کند. برای اینکه از این روند جلوگیری کنید، بهتر است ماشین خود را هر ۵ الی ۶ ماه سرویس کنید. این کار حتی موجب طولانی شدن عمر کولر ماشین می‌شود.

مشکل خنک نکردن کولر ماشین به دلیل مسائل الکتریکی

ممکن است علت کم شدن باد کولر ماشین خراب شدن بخش‌‌های الکتریکی کولر باشد. وقتی دمای هوا بسیار گرم باشد و ماشین خود را زیر آفتاب بگذارید، سیم‌های برقی داغ می‌شوند. گاهی این امر موجب خراب شدن اتصالات داخلی کولر می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای حل این مشکل ماشین را نزد متخصص ببرید. خودتان هم می‌توانید سیم‌ها را با چسب برق پوشش دهید اما باید در این کار دقت زیادی داشته باشید.

گاهی هم ممکن است نتوانید بخش‌های مختلف را از هم به درستی جدا کنید و اشتباها سیم‌ها را بپوشانید. پس بردن ماشین نزد تعمیرکار بهترین گزینه برای جلوگیری از این خرابی است.

چگونه بفهمیم گاز کولر ماشین کم شده است؟ نشت مبرد

نشت مبرد دیگر علت خوب خنک نکردن کولر ماشین است. در واقع این مبرد است که فضای ماشین را خنک می‌کند. این نشت معمولا در شلنگ کولر اتفاق می‌افتد. گاهی پیدا کردن محل مشکل بسیار دشوار است. اگر ماده‌ای روغنی دور شلنگ جمع شده است، نشانه نشت مبرد است. می‌توانید از مبرد مخصوص ماشین خود استفاده کنید تا این مشکل برطرف شود. اما بهتر است برای حل این مشکل، ماشین خود را نزد تعمیرکار ببرید.

از یک دماسنج هم برای سنجیدن دمای محیط و مبرد استفاده کنید. دمای محیط بر دمای مبرد تاثیر می‌گذارد. همچنین می‌توانید با دستمالی تمیز نشت دور شلنگ را تمیز کنید.

خنک نکردن کولر ماشین

شلنگ همراه کیت مبرد را به پورت پایین وصل کنید. سمت دیگر شلنگ باید به نازل قوطی وصل باشد. شلنگ باید طول کافی داشته باشد تا نیازی نباشد قوطی مبرد را در موتور قرار دهید. از دستگاه اندازه‌گیری فشار هم استفاده کنید تا در زمان شارژ مجدد بدانید که چه زمانی باید شارژ را متوقف کنید.

خنک نکردن کولر ماشین

برای استفاده از مبرد باید درب آن را سوراخ کنید تا گاز آزاد شود و داخل سیستم تهویه بروید. قوطی را بالاتر از شلنگ نگه دارید. گهگاهی آن را تکان دهید تا فشار آن تنظیم شود. در زمان پر کردن مجدد سیستم، حواستان به نشت شلنگ باشد. اگر نشتی وجود دارد، باید یک تعمیرکار ماشین را ببیند. پس از پر کردن تهویه، شلنگ را جدا کنید. اگر در قوطی مبرد گاز وجود دارد، آن را باید در جای خنک نگه دارید تا بتوانید دوباره از آن استفاده کنید.

گرم شدن کولر خودرو در حالت درجا به علت مسدود یا خراب بودن کندانسور

خنک نکردن کولر ماشین

دیگر علت کار نکردن کولر خودرو، مسدود یا خراب بودن کندانسور است. این دستگاه مبرد را خنک نگه می‌دارد. تبدیل هوای گرم به هوای خنک توسط این دستگاه انجام می‌شود. اگر مشکلی وجود داشته باشد، باید دریچه مشبک را بردارید. در صورت انسداد و وجود گرد و غبار، ممکن است ماشین بیش از حد گرم شود. هوای گرم شده نیز از دریچه به داخل ماشین می‌آید. در صورت خراب شدن کندانسور، ممکن است مبرد هم آسیب ببیند. این مشکلات حتی می‌تواند روی موتور کولر هم تاثیر منفی بگذارد. پس بهتر است ماشین را به متخصص نشان دهید. با این حال می‌توانید با یک برس تمیز، گرد و غبار آن را تمیز کنید.

گرم شدن ناگهانی باد کولر ماشین به دلیل خراب بودن تسمه کمپرسور

خنک نکردن کولر ماشین

کمپرسور برای درست کار کردن به انرژی و قدرت زیادی نیاز دارد. اگر کمپرسور در طول زمان فرسوده شود، می‌توان کمبود انرژی قابل ملاحظه‌ای را متوجه شد که موجب اختلال در عملکرد کولر می‌شود. علت کار نکردن کمپرسور کولر خودرو می‌تواند تسمه خراب آن باشد. تسمه باید تعویض شود. در صورت عدم تعویض از عمر کولر کاسته خواهد شد. تسمه باید کشیده شده و سفت باشد.

گرم شدن ناگهانی باد کولر ماشین به دلیل کمپرسور خراب

ممکن است علت سرد و گرم شدن کولر ماشین خراب بودن کمپرسور باشد. کمپرسور کولر را روشن نگه می‌دارد. در صورت خراب شدن و درست کار نکردن، مبرد به درستی کار نخواهد کرد. البته زمانی که مدت طولانی را از کولر استفاده نکنید هم این مشکل رخ می‌دهد. اگر پس از چند ماه کولر را روشن می‌کنید، ممکن است تا نیم ساعت هوای خنکی پخش نشود. اگر جریان هوا عادی است اما خود هوا گرم است، به احتمال زیاد مشکل از کمپرسور است.

خنک نکردن کولر ماشین

اصولا کمپرسور جلوی موتور قرار دارد. برای چک کردن آن باید ماشین و کولر را روشن کنید. کمپرسور دو قسمت چرخ مانند دارد که در حین کار کردن می‌چرخند. اگر این چرخ‌ها نچرخند، کمپرسور دچار مشکل شده است.

اکثر کمپرسورها دارای سیمی هستند که به کلاچ برقی وصل می‌شود. در وسط آن محل اتصالی وجود دارد. آن را جدا کنید. سپس سیم را به سمت بخش مثبت باتری خودرو ببرید. اگر صدای بلندی شنیدید، یعنی کلاچ برقی به درستی کار می‌کند. در غیر این صورت باید جایگزین شود. برای تعویض تهویه هم باید این پورت را پیدا کنید. اگر نمی‌توانید این بخش را پیدا کنید، می‌توانید از دفترچه راهنمای ماشین خود کمک بگیرید. همچنین می‌توانید مدل ماشین را در اینترنت جستجو کنید.

چرا کولر ماشین باد گرم میزند؟ به دلیل فیوز خراب

ممکن است علت کار نکردن فن کولر ماشین خراب شدن و سوختن فیوز باشد. اگر چنین مشکلی رخ داده باشد باید فیوز را تعویض کنید. فیوز خراب موجب پخش هوای گرم در ماشین می‌شود. البته یک فیوز خراب می‌تواند روی کل مدار نصب شده در داخل ماشین تاثیر منفی بگذارد.

مشکل خنک نکردن کولر ماشین به دلیل دمنده خراب

خنک نکردن کولر ماشین

علت کار نکردن کولر خودرو می‌تواند دمنده معیوب باشد. خرابی دریچه کولر را می‌توانید خودتان هم تشخیص دهید. کف دست خود را در مقابل دریچه بگذارید. سپس سرعت جریان هوا را تست کنید. اگر جریان هوا سریع نیست و باد کمی را احساس می‌کنید، دمنده خراب شده است.

اگر می‌خواهید بدانید که روشن بودن کولر چه تاثیری بر مصرف بنزین می‌گذارد، مطلب تاثیر کولر بر مصرف بنزین ماشین را مطالعه کنید.

چرا کولر ماشین باد گرم میزند؟ فیلتر هوای مسدود شده

خنک نکردن کولر ماشین

علت گرم شدن کولر ماشین در ترافیک می‌تواند فیلتر هوای مسدود شده باشد. خودتان هم می‌توانید مسدود بودن را تشخیص دهید. کافی است درب داشبورد را باز کنید. سپس فیلتر هوا را چک کنید. اگر فیلتر هوا کثیف شده باشد، باید آن را تعویض کنید. می‌توانید فیلتر هوای مخصوص ماشین خود را بخرید و آن را از همین طریق جایگزین کنید.

چرا کولر ماشین خنک نمیکند؟ به دلیل گرمای بیش از حد موتور

خنک نکردن کولر ماشین

دیگر علت باد گرم زدن کولر ماشین گرمای بیش از حد موتور است. این امر باعث کاسته شدن انرژی مبرد می‌شود. دریچه معیوب هم می‌تواند علت دیگر باشد. گاهی جریان زیاد هوا می‌تواند دریچه کولر را باز کند.

اگر با بخاری خودروی خود مشکل دارید، مطلب بررسی بخاری ماشین و مصرف بنزین آن را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب به دلایل باد گرم کولر ماشین را بررسی کردیم و روش‌هایی برای حل این مشکل ارائه دادیم. آیا کولر ماشین شما هم دچار مشکل شده است؟ علت مشکل آن چیست؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 5 روش باز كردن درب ماشين قفل شده بدون كليد
آموزش ۵ روش باز کردن درب ماشین قفل شده بدون سوئیچ
بررسی مهم ترین نشانه ها و علائم خراب شدن شمع خودرو
بررسی مهم ترین نشانه ها و علائم خراب شدن شمع خودرو
بررسی 28 مشکل رایج موتور ماشین و اقدامات جهت تعمیر آن
بررسی ۲۸ مشکل رایج موتور ماشین و اقدامات جهت تعمیر آن
بررسی: اورهال ماشین چیست؟
بررسی: اورهال ماشین چیست؟

نظرات

  • Ladan says:

    پرایدمدل ۸۸دارم.موتوردرحالت غیرکولردرحال کاربودکه شلنگ کمپرسورقطورترکیدوگازیهوخالی شد.مجددرفتم شلنگ خریدم وگازوروغن مخصوص تزریق کردم.الان بادسردنمیزنه،مثل اینه که تهویه روشنه.لطفاراهنمایی کنید.هزارجارفتم.
    ۰۹۱۹۲۷۶…