آموزش تصویری حل مشکل و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

آموزش تصویری حل مشکل و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

اگر سیم برق جارو برقی 🔌 یا هر وسیله دیگری دچار مشکل شود، عملا آن دستگاه بلااستفاده خواهد شد. وجود کوچک‌ترین مشکل در سیم جاروبرقی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و جان شما را به خطر بیندازد. با این حال، گاهی مشکل آن چنان جدی نیست و فقط سیم جمع کن جاروبرقی است که دچار اختلال شده است. در این مطلب از انزل وب به آموزش تصویری حل مشکل و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی می‌پردازیم.

آموزش رفع مشکل سیم جمع کن جاروبرقی

?How to Repair a Cord Rewind in a Vacuum Cleaner

با توجه به این که فنر سیم جمع کن جاروبرقی کاربرد زیادی دارد، ممکن است استفاده بیش از حد از آن موجب در رفتن سیم جمع‌کن شود. در نتیجه، نیاز به تعویض آن باشد. گاهی این فشار موجب آسیب به دوشاخه یا خود سیم می‌شود و بخشی از سیم پاره می‌شود. در این مطلب از انزل وب نحوه تعویض سیم و سیم جمع‌کن جاروبرقی را توضیح می‌دهیم.

دلایل خرابی سیم جمع کن جاروبرقی

از دلایل خراب شدن ترمز سیم جمع کن جاروبرقی، می‌توان به کشیده شدن بیش از حد سیم اشاره کرد. وقتی در حین جارو کشیدن سیم را بیش از حد بکشید، موجب قطع ارتباط الکتریکی می‌شود. علت دیگر آسیب دیدن سیم و پاره شدن آن است. البته اگر حیوان خانگی داشته باشید، باید بسیار مراقب باشید زیرا ممکن است آن‌ها سیم دستگاه‌ها را بجوند.

آموزش تصویری حل مشکل و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

در نتیجه، سیم پاره خواهد شد. پیچ خوردگی سیم دیگر دلیل خراب شدن سیم جمع کن اتوماتیک جاروبرقی است. اگر سیم جاروبرقی را پس از جارو کشیدن جمع نکنید و دور بدنه آن بپیچید، ممکن است رشته‌های داخل سیم پیچ بخورند. در نتیجه، ارتباط برقی جارو مختل شود.

آموزش تصویری حل مشکل و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

پیش از تعمیر سیم جمع کن، اگر خود سیم یا دو شاخه دچار مشکل شده است، ابتدا بخش زیر را مطالعه کنید. در ادامه مثالی از یک نمونه جاروبرقی می‌زنیم. شیوه تعمیر با توجه به مدل جاروبرقی شما کمی متفاوت خواهد بود.

برای آشنایی با نکات مهم در خرید جاروبرقی، مطلب راهنمای خرید جاروبرقی خانگی هوشمند، سطل دار و… را مطالعه کنید. 

نحوه تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی پاناسونیک ، پارس خزر ، فیلیپس و… و برطرف کردن آسیب دیدگی سیم

برای حل مشکل سیم جمع کن جاروبرقی، ابتدا باید ببینید که کدام قسمت سیم دچار مشکل شده است. میانه سیم، دوشاخه یا جای دیگری! این مورد یک مشکل الکتریکی است. از آنجایی که سیم جمع کن برای جمع شدن و عملکرد نیاز به برق دارد، نرسیدن انرژی به آن موجب می‌شود تا موتورش نتواند به درستی عمل کند.

ممکن است آسیب سطحی باشد و شما بخواهید از بدتر شدن آن جلوگیری کنید. از چسب برق تنها برای رفع آسیب سطحی استفاده کنید. زمانی که مشکل جدی وجود نداشته باشد. فقط از چسب برقی استفاده کنید. هر گونه چسب دیگری ممکن است موجب آسیب جدی‌ تر شود.

آموزش تصویری حل مشکل و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

برای تعمیر سیم جاروبرقی میتوانید سیم را به طور کلی قطع کنید و سیم جدیدی جایگزین کنید یا بخش خراب را ببرید و دو طرف سیم را به هم وصل کنید.

آموزش تصویری حل مشکل و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

برای تعمیر سیم بدون تعویض آن، بخش آسیب دیده را ببرید. حدود یک سانت از پوشش پلاستیکی سیم را با احتیاط پاره کنید تا سیم‌های نازک داخلی مشخص شوند. سپس سر سیم‌ها را به هم وصل کنید. پوشش را برگردانید. از چسب برق باکیفیت برای چسباندن و پوشاندن این بخش استفاده کنید و آن را به خوبی بچسبانید. هیچ بخشی از سیم‌های داخلی نباید مشخص باشند.

ممکن است مشکل از دوشاخه باشد. برای تعویض دوشاخه، حدود ۵ الی ۶ سانتی‌متر بالاتر از دوشاخه را ببرید. سپس پوشش پلاستیکی آن را تا یک سانت ببرید و کنار بزنید تا سیم‌های نازک داخلی نمایان شوند. دوشاخه جدیدی تهیه کنید. پیچ آن را باز کنید. سیم‌ها را به ترمینال‌های داخلی مرتبط به آن‌ها وصل کنید. سپس درپوش دوشاخه را پیچ کنید.

در نهایت، جاروبرقی را به برق وصل کنید و آن را امتحان کنید. اگر جاروبرقی همچنان روشن نمی‌شود، ممکن است مشکل از جای دیگری باشد. پس بهتر است آن را نزد تعمیرکار ببرید.

مرحله اول نحوه جا انداختن فنر سیم جمع کن جاروبرقی و تعویض سیم

آموزش تصویری حل مشکل و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

پیش از تعویض سیم جمع کن جارو برقی، اگر نیاز به تعویض سیم است، آن را جایگزین کنید. ابتدا باید سیم‌ها را از موتور جدا کنید. برای این کار باید بدنه جاروبرقی را باز کنید. برخی قطعات را دربیاورید تا به بخش موتور دسترسی پیدا کنید. با توجه به نوع و مدل جاروبرقی این مرحله متفاوت خواهد بود. به همین دلیل دقت کنید که سیم‌ها به کجا می‌رسند و چه چیزهایی را باید جدا کنید.

پیچ‌ها را با دقت باز کنید. قطعات را دربیاورید.

آموزش تصویری حل مشکل و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

آموزش تصویری حل مشکل و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

ممکن است نیاز باشد بخش فیلتر را هم دربیاورید. در برخی مدل‌ها، فیلتر جلوی موتور قرار دارد. پیچ‌ها را باز کنید.

آموزش تصویری حل مشکل و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

اگر موتور در محفظه‌ای قرار دارد، پیچ‌ها را باز کنید تا درب آن باز شود.

آموزش تصویری حل مشکل و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

سایر بخش‌ها را نیز باز کنید. پس از جداسازی قطعات، محفظه موتور را مشاهده خواهید کرد. محفظه و موتور همچنان به سیم‌ها متصل هستند. پس محفظه را نکشید و خارج نکنید.

آموزش تصویری حل مشکل و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

برای جدا کردن سیم‌ها بسیار دقت کنید تا فراموش نکنید که چه چیزی به کدام قسمت وصل بوده است. بهتر است این مراحل را جایی یادداشت کنید. نحوه اتصال کاملا به مدل جاروبرقی شما ربط دارد. در مثال ما یک سیم سیاه و یک سیم سفید وجود دارد. اتصال دو سیم با درپوشی پلاستیکی محافظت شده است. اگر این درپوش برای جاروی شما هم وجود دارد، آن را باز کنید تا بتوانید سیم‌ها را از هم جدا کنید.

آموزش تصویری حل مشکل و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

دقت کنید که هر سیم به کجا وصل است. کدام بخش به اتصالات موتور و کدام بخش به دوشاخه وصل است.

آموزش تصویری حل مشکل و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

مرحله دوم حل مشکل جمع شدن سیم جاروبرقی

برای حل مشکل مکانیزم سیم جمع کن جاروبرقی، سیم قدیمی را باید جدا کنید. باقی مانده سیم‌ها را جدا کنید. به جهت سیم‌ها دقت کنید. محل قرار گرفتن و نحوه قرار گرفتن سیم در قطعات را به خاطر بسپارید. قطعات پوشش دهنده سیم‌ها را جدا کنید. محل نگه دارنده سیم را جدا کنید. سپس بخش‌هایی را که سیم را نگه داشته‌اند، باز کنید. پس از برداشتن قطعات، سیم قدیمی را از محفظه جدا کنید.

تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

حال تمامی قطعات را به ترتیب برای سیم جدید استفاده کنید. حال محفظه سیم را وصل کنید. سیم جدید را درون آن بگذارید. سیم برق جدید را وصل کنید. در اینجا کشیدن نقشه راه به کمکتان می‌آید. حال باید تمامی مراحل جداسازی را به صورت برعکس اجرا کنید. نهایت دقت را به خرج دهید تا چیزی را جا نیندازید.

اگر برخی از لوازم یکبار مصرف بودند، می‌توانید یکی دیگر تهیه کنید یا در صورت امکان از چسب برق برای اتصال استفاده کنید. به رنگ سیم‌ها توجه کنید. سیم‌ها را به ترتیب صحیح به موتور وصل کنید.

تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

دو سیم را به هم وصل کنید. می‌توانید سیم‌ها را با دست به هم بپیچید و روی محل اتصال، محفظه بگذارید.

تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

محافظ نگه دارنده سیم را در محل خودشان قرار دهید. محفظه سیم را در دستگاه قرار دهید.

تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

در نهایت باید تمامی قطعات باقی مانده جارو برقی را به درستی سر جایشان بگذارید. از نقشه خود استفاده کنید و تمامی قطعات را در جای خود بگذارید. در حین سرهم کردن وسیله، مراحل معکوس می‌شوند. محفظه موتور را سر جایش بگذارید. مراقب باشید که سیم‌ها در میان محفظه‌ها گیر نکنند. فیلتر جارو را وصل کنید. تمامی مراحل را با توجه به مدل جاروبرقی خود انجام دهید.

حل مشکل در رفتن فنر سیم جمع کن جاروبرقی و پاک کردن گرد و غبار

برای تعمیر سیم جمع کن اتوماتیک جاروبرقی، ابتدا سیم را محکم بیرون بکشید و فورا آن را رها کنید. چند بار این کار را انجام دهید تا سیم جمع کن درگیر شود. سپس سعی کنید سیم را به درون جارو برقی ببرید. با چراغ قوه بخش محل ورود سیم را چک کنید. اگر خاک یا گرفتگی وجود دارد، آن را پاک کنید. چسبی را به صورت برعکس دور مداد بپیچید. سپس آن را درون بخش ورودی سیم قرار دهید و در جهت عقربه ساعت بچرخانید. این گونه آلودگی‌های موجود پاک خواهند شد و به چسب می‌چسبند. حال دوباره سیم جمع کن را امتحان کنید.

تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

برای ساخت جاروبرقی ساده، مطلب آموزش ۲ روش ساخت جاروبرقی ساده دست ساز در خانه را مطالعه کنید.

حل مشکل ترمز سیم جمع کن جاروبرقی

برای حل مشکل سیم جمع کن جاروبرقی، با پیچ گوشتی پیچ‌های ورودی کابل سیم را باز کنید. بدنه را جدا کنید. با چراغ قوه بخش داخلی آن را و جایی که ریل فلزی قرار دارد، مشاهده کنید. کمی سیم را به درون محفظه فشار دهید تا عملکرد ریل را ببینید. در صورت وجود گرد و غبار در پشت محفظه، آن را پاک کنید. اسپری روان‌کننده تهیه کنید و آن را به خوبی تکان دهید. سپس نی را روی نازل قوطی قرار دهید.

به مدت دو ثانیه روی ریل فلزی اسپری کنید. با انگشت، ریل را بر خلاف جهت عقربه ساعت بچرخانید تا سیم کمی رها شود. دوباره دو ثانیه اسپری کنید. حال پنل محفظه را سر جایش بگذارید و پیچ‌ها را وصل کنید.

همچنین می‌توانید سیم را با دستمال کاغذی تمیز کنید. سپس کمی سیم را بیرون بکشید و رها کنید. اگر باید دکمه‌ای را بزنید تا سیم جمع شود، دکمه را هم تست کنید.

تعویض سیم جمع کن جارو برقی به دلیل مشکلات مکانیکی

برای تعویض سیم جمع کن جارو برقی، محفظه و بدنه را باید باز کنید. سیم را بیرون بکشید و ببینید انتهای آن به کجا وصل است. اگر سیم جمع کن سیم جاروبرقی را جمع نمی‌کند، باید فنر استاپو شفت قرقره را بررسی کنید. روی آن کمی اسپری روان‌کننده بزنید. اگر فنر درست کار نکند، باید با توجه به مدل جاروبرقی، آن را خریداری و تعویض کنید.

در صورت وجود مشکل جدی یا گمراه شدن، جاروبرقی را نزد تعمیرکار متخصص ببرید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب به آموزش نحوه تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی پرداختیم. آیا موفق به تعمیر این بخش از جارو برقی خود شدید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

15 تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
۱۵ تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
آموزش 7 روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش ۷ روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش تصویری 4 روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ۴ روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ساخت عینک محافظ چشم در خانه
آموزش تصویری ساخت ماسک و عینک محافظ چشم در خانه

نظرات