آموزش کامل استفاده از ابزار استامپ (Clone Stamp) در فتوشاپ

آموزش کامل استفاده از ابزار استامپ (Clone Stamp) در فتوشاپ

Photoshop ابزارهای مختلفی دارد. ابزار Clone Stamp در فتوشاپ 🅿️ قابلیتی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به مرتب‌سازی و برطرف کردن مجموعه‌ای از مشکلاتی که در تصاویر وجود دارد، بپردازید. در این مطلب از انزل وب به آموزش کامل استفاده از ابزار استامپ (Clone Stamp) در فتوشاپ می‌پردازیم.

بررسی کاربرد Clone Stamp در فتوشاپ

?What Is Clone Stamp and How to Use It

کاربرد استامپ در فتوشاپ از نام آن مشخص است! ابزار استامپ در فتوشاپ از تصویر در شعاعی مشخص شده و به شکل یک قطعه دایره‌ای کپی می‌گیرد. به این بخش Clone گفته می‌شود. حال می‌توانید آن قطعه را با Stamp در فتوشاپ روی قسمت‌های دیگر تصویر خود قرار دهید. این گونه می‌توانید لکه‌ها و بخش‌های نامناسب تصویر را به صورت کاملا جزیی تصحیح کنید. حتی امکان کپی به اندازه یک پیکسل (حداکثر آن ۵۰۰۰ پیکسل است) هم وجود دارد. در این مطلب از انزل وب کاربرد ابزار Clone stamp در فتوشاپ را آموزش می‌دهیم.

نحوه کار با استامپ در فتوشاپ

برای استفاده از Stamp در فتوشاپ، ابتدا این برنامه را باز کنید. سپس تصویر موردنظر خود را وارد کنید. در مثال زیر، ما تصویری داریم که یک کوله پشتی بک گراند آن را خراب کرده است و از زیبایی عکس کاسته است.

نحوه کار با استامپ در فتوشاپ

حال می‌خواهیم این کیف را حذف کنیم. برا این کار باید از Clone stamp در فتوشاپ استفاده کنیم. در این تصویر هم نیاز به کلون استامپ بزرگ داریم و هم کلون استامپ کوچک.

از Toolbar کلون استامپ را انتخاب کنید. کلید میانبر آن S است. اگر تولبار ندارید، به مسیر زیر بروید و آن را فعال کنید.

Window > Show Tools

نحوه کار با استامپ در فتوشاپ

نحوه کار با استامپ در فتوشاپ

وقتی ابزار استامپ را انتخاب کنید، تنظیماتش در بالای فتوشاپ نمایان می‌شود. اندازه این ابزار را باید با توجه به تصویر خود انتخاب کنید. از آنجایی که تصویر کیف بزرگ است، ما از نوع بزرگ کلون استامپ استفاده خواهیم کرد.

نحوه کار با استامپ در فتوشاپ

در تنظیمات Brush tool اندازه ۳۰۰ پیکسل را انتخاب کردیم. ابعاد تصویر ما ۲۷۳۶ در ۳۶۴۸ است. در نتیجه، این اندازه منطقی به نظر می‌رسد.

نحوه کار با استامپ در فتوشاپ

کار با فیلتر استامپ در فتوشاپ

از آنجایی که این تصویر دارای بک گراندی تار است، باید کاری کنیم که آن بخش هم مانند باقی قسمت‌های همرده تار شود. البته می‌توانید از ابزار Blur برای این کار استفاده کنید.

براش را روی تصویر ببرید و محل مناسب را انتخاب کنید. Alt + Click را در ویندوز و Option + Click را در مک فشار دهید. این گونه کلون انتخاب می‌شود. حال اگر ماوس را حرکت دهید، می‌توانید کلون را مشاهده کنید.

نحوه کار با استامپ در فتوشاپ

یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای فتوشاپ، Pen است. برای یادگیری نحوه استفاده از آن، مطلب آموزش استفاده از ابزار Pen در فتوشاپ را مطالعه کنید.

مرحله دوم کار ابزار کلون استامپ در فتوشاپ

حال باید تصویر را مثل مهر در جایی که می‌خواهید بزنید. نیاز نیست در این مرحله زیاد دقت کنید زیرا بعدا باید آن را مرتب کنید. ما صرفا یک پوشش برای آن بخش از تصویر می‌خواهیم. حتما تصویر کلون را به درستی انتخاب کنید. به عنوان مثال، ما در این تصویر از سنگریزه خاکستری بالای تصویر برای پوشاندن کیف استفاده نمی‌کنیم. چون با آن بخش از تصویر همخوانی ندارد.

اگر می‌توانید لبه‌های دایره را مشاهده کنید، سختی آن را از منوی Brush Options کاهش دهید. برای این تصویر ما آن را بین ۴۰ الی ۵۰ قرار دادیم. همه چیز به تصویر شما بستگی دارد. با کمی تمرین متوجه این موارد خواهید شد.

کار ابزار کلون استامپ در فتوشاپ

کار با فیلتر استامپ در فتوشاپ

اکنون که کیف را پوشاندیم باید آن بخش از تصویر را مرتب کنیم تا طبیعی به نظر برسد. برای این کار تنظیمات استامپ در فتوشاپ را تغییر دهید و براش را کوچک‌تر انتخاب می‌کنیم. در اینجا از براش ۵ پیکسل با سختی ۴۰ استفاده کردیم. بهتر است آن بخش را زوم کنید.

کار ابزار کلون استامپ در فتوشاپ

حال که اطراف لبه سنگ‌ها را درست کردید، می‌توانید عکس را از حالت زوم خارج کنید و ببینید تصویر خوب شده است یا نه. اگر از نتیجه راضی نشدید، از براش‌هایی در اندازه‌های مختلف استفاده کنید تا طبیعی‌تر به نظر برسد.

اگر از نتیجه راضی بودید، به File > Export > Export As بروید و تصویر را با فرمت دلخواه ذخیره کنید.

از ابزارهای محبوب Photoshop، خط‌کش است. برای یادگیری نحوه کار با آن، مطلب آموزش فعال کردن خط کش در فتوشاپ را مطالعه کنید.

نکاتی درباره نحوه استفاده از Clone stamp tool در فتوشاپ

برای کسب مهارت کار با ابزار Stamp در فتوشاپ، نیاز به تمرین فراوان دارید. در نتیجه، اگر از نتیجه کارتان در چند بار اول راضی نبودید، ناامید نشوید.

همیشه پیش از شروع کار لایه پس زمینه را کپی کنید. این گونه همیشه می‌توانید به عکس اصلی برگردید. روی لایه پس زمینه راست کلیک کنید و Duplicate Layer را انتخاب کنید.

ویندوز: Ctrl+J

مک: Cmd+J

در مجموع ایجاد لایه بسیار مهم است.

استفاده از Clone stamp tool در فتوشاپ

برای بازگشت چند مرحله در فتوشاپ، می‌توانید از کلیدهای میانبر زیر استفاده کنید:

ویندوز: Ctrl + Z

مک: Cmd + Z

پنل Clone source زمانی به کارتان می‌آید که نمی‌خواهید پترنی در تصویر ایجاد شود. می‌توانید از دکمه Mirrors برای طبیعی‌تر جلوه دادن کلون استفاده کنید. این دکمه‌ها پیکسل‌های کلون را به حالت قرینه درمی‌آورند.

استفاده از Clone stamp tool در فتوشاپ

اگر Mode براش را روی Lighten قرار دهید، کلون تنها بخش‌هایی از تصویر را تحت تاثیر قرار می‌دهد که تیره تر از خودش باشد. در واقع، آنان را روشن می‌کند. به عنوان مثال، در تصویر زیر اگر بخواهیم خال را حذف کنیم، کلون فقط خال را حذف می‌کند و اطراف خال دست نخورده باقی خواهد ماند. زیرا کلون ما بخشی از پوست صورت است که روشن‌تر از خال است.

استفاده از Clone stamp tool در فتوشاپ

اگر براش را روی حالت Darken بگذارید، عکس این عمل را انجام می‌دهد.

اگر می‌خواهید تصویری را ادیت کنید، اول از این ابزار استفاده کنید. سپس سایر تغییرات را ایجاد کنید.

همیشه سعی کنید بخش‌های کوچک را زودتر ویرایش کنید. سپس سراغ بخش‌های بزرگ بروید. این گونه اعتماد به نفستان بالاتر می‌رود.

هر زمان که احساس کردید کلون با بخش موردنظر شما از لحاظ رنگ، روشنایی و… همخوانی ندارد اما از لحاظ دیگر مناسب است، می‌توانید از Adjustment layer بالای بخش کلون شده استفاده کنید. این گونه می‌توانید روشنایی و… آن را تغییر دهید.

نحوه کار با ابزار استامپ در فتوشاپ CS5

نحوه کار با فیلتر استامپ در فتوشاپ CS5 تقریبا شبیه به نسخه‌های جدید Photoshop است. ابتدا باید این ابزار را از نوار ابزار انتخاب کنید. سپس بخش موردنظر خود را با Alt-click در ویندوز و Option-click در مک انتخاب کنید. سپس کروسر را روی بخشی ببرید که می‌خواهید حذف شود. حال روی آن بخش را نقاشی کنید.

از این ابزار باید آن قدر استفاده کنید که هیچی پیکسلی از تصویر قبلی باقی نماند.

کار با فیلتر استامپ در فتوشاپ

حال به Window→Clone Source بروید تا پنل Clone Source باز شود. با این پنل می‌توانید چندین کلون را ذخیره کنید تا هر وقت خواستید از آن‌ها استفاده کنید. اندازه را تغییر دهید، آن‌ها را بچرخانید و پیش نمایشی از آن‌ها داشته باشید. در مثال زیر می‌توانید مشاهده کنید سیبی را که به عنوان کلون انتخاب کردیم، ۱۸۰ درجه چرخاندیم.

کار با فیلتر استامپ در فتوشاپ

برای انتخاب کلون دوم، روی آیکون آن در پنل Clone Source بزنید. سپس با همان روش، کلون دوم را انتخاب کنید. این کار را هر چند بار که بخواهید، می‌توانید تکرار کنید. با تیک زدن بخش Show Overlay، می‌توانید پیش نمایشی از کلون داشته باشید. برای این که بتوانید بخش انتخاب شده را بهتر مشاهده کنید، تیک Invert را هم می‌توانید بزنید. با زدن تیک Auto Hide پیش نمایش کلون قبل از اجرای آن روی تصویر، حذف خواهد شد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب به آموزش ابزار Clone stamp در فتوشاپ پرداختیم. آیا موفق شدید تصویر موردنظر خود را با ابزار استامپ به صورت دلخواه ویرایش کنید؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات