به زبان ساده : VPS چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر در حال راه‌اندازی سایت خود هستید 🌐 یا سایتی دارید که به دنبال هاستی مناسب برای آن هستید، گزینه‌های مختلفی پیش روی شما خواهد بود. یکی از آنها VPS یا Virtual Private Server نام دارد. منظور از VPS سرور اختصاصی مجازی است. در این مطلب از انزل وب به زبان ساده : VPS چیست و چه کاربردی دارد؟ را بررسی می‌کنیم.

VPS چیست و به چه دردی میخورد؟

?What Is VPS Hosting

اگر وب سایت شما در حال رشد است و می‌دانید که در آینده‌ای نزدیک با افزایش ترافیک مواجه خواهید شد، باید هاستی مناسب با توجه به ویژگی‌های آن انتخاب کنید. در این حالت، VPS می‌تواند انتخاب مناسبی برای وب سایت شما باشد. در این مطلب از انزل وب به سوال VPS چیست، پاسخ می‌دهیم و ویژگی‌های مختلف سرور خصوصی مجازی را بررسی می‌کنیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

Virtual Private Server چیست؟

VPS یا Virtual Private Server به معنای سرور خصوصی مجازی است. VPS به زبان ساده، سرور یک کامپیوتر قدرتمند است که تمام فایل‌ها داده‌های سایت شما را ذخیره می‌کند. وقتی شخصی نام دامنه شما را در مرورگر خود جستجو تایپ کند، آن رایانه قدرتمند، وب سایت شما را در صفحه مرورگر نمایش می‌دهد.

VPS از فناوری مجازی‌ سازی برای تقسیم سرور قدرتمندی که ما در مورد آن صحبت کردیم به چندین سرور مجازی استفاده می‌کند. فکر کنید که VPS یک قطعه سخت‌افزاری فیزیکی است که شبیه به چندین سرور مجزا عمل می‌کند. منظور از خصوصی هم این است که سرورمجازی شما برای شما محفوظ خواهد ماند. در نتیجه، نیازی به تقسیم کردن RAM، CPU یا هر گونه داده با سایر کاربران نیست.

هاست VPS شبیه به یک سرور اختصاصی است. هر چند که شما سرور فیزیکی را با سایر کاربران شریک شده‌اید. شرکت هاست وب سایت شما با استفاده از فناوری مجازی‌سازی یک لایه مجازی در بالای سیستم عامل سرور نصب می‌کند. یک سرور با دیوارهای مجازی تقسیم می‌شود و هر کاربری می‌تواند سیستم عامل و نرم‌ افزار خود را جداگانه نصب کند. وب‌سایت شما در یک محفظه امن قرار دارد و داده‌های شما از دیگر کاربران محفوظ خواهد ماند.

سرور مجازی چیست؟ تفاوت آن با هاست اشتراکی و اختصاصی

آموزش استفاده از VPS

منظور از هاست اشتراکی، هاستی است که چند کاربر در CPU، RAM، فضای هارد دیسک و… با هم شریک می‌شوند و ترافیک سایت آن‌ها بر یکدیگر تاثیر می‌گذارد. قیمت این هاست پایین‌تر است.

منظور از هاست اختصاصی هاستی است که در آن هر سایت سرور اختصاصی خود را دارد. قیمت این هاست بالاتر است و شما کنترل صد در صدی روی منابع خود دارید.

VPS بین این دو حالت قرار دارد. قیمت VPS نیز در میانه این دو هاست است. در این حالت وب‌سایت‌های دیگری با سخت‌افزارهای مشابه شما میزبانی می‌شوند اما سایت شما بخش مجازی مختص به خود را دارد. در هاست VPS شما مزایای یک سرور اختصاصی را با قیمتی مقرون به صرفه دریافت خواهید کرد. اگر بودجه زیادی برای خرید سرور اختصاصی ندارید، می‌توانید از این سرور استفاده کنید. زیرا با این سرور هم پهنای باند، امنیت و میزان RAM شما افزایش پیدا می‌کند. امنیت این سرور از آن جهت بیشتر است که قابلیت نظارت بر آن پیشرفته‌تر است و فضای بکاپ بیشتری دارد. اگر قرار است فرم‌های پرداخت آنلاین به سایت خود اضافه کنید، امنیت حرف اول را باید برای شما بزند. با VPS منابع قابل اعتمادی دریافت خواهید کرد و می‌توانید روی ویژگی‌های امنیتی درجه یک حساب کنید.

برای آشنایی با هاست‌های رایگان خارجی، مطلب معرفی وب هاست های رایگان و برتر خارجی را مطالعه کنید.

سرور مجازی چیست؟ تفاوت‌های VPS با هاست ابری و وردپرس

سرور مجازی چیست؟ تفاوت‌های VPS با هاست ابری و وردپرس با هاست ابری از یک سرور واحد استفاده نمی‌کنید، بلکه از یک مجموعه خوشه‌وار که در فضایی ابری ایجاد می‌شود، استفاده خواهید کرد. هر سرور این خوشه نسخه‌ای از سایت شما را در خود ذخیره دارد. وقتی یکی از رورها شلوغ باشد، این مجموعه به صورت خودکار ترافیک را به سروری هدایت می‌کند که آن چنان شلوغ نباشد. در نتیجه، هاست ابری خرابی خاصی ندارد زیرا در این مجموعه سروری وجود خواهد داشت که بتواند درخواست بازدیدکنندگان وب سایت شما را برآورده کند. بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده هاست، VPS را در این حالت ارائه می‌دهند. هاست وردپرس نیز خدماتی را به طور خاص به دارندگان سایت وردپرس ارائه می‌دهد. این سایت‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که مرتبط با وردپرس است و فقط در صورت داشتن سایت وردپرس می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. سرورها نیز با توجه به نیازهای وردپرس طراحی شده‌اند. امکان راه‌اندازی سایت وردپرس روی سرور خصوصی مجازی وجود دارد اما شما نمی‌توانید به سرورهای سفارشی که برای وردپرس پیکربندی شده‌اند، دسترسی داشته باشید. با این حال، می‌توانید محیط هاست را با توجه به نیازهای تجاری خود تنظیم و پیکربندی کنید.

با هاست ابری از یک سرور واحد استفاده نمی‌کنید، بلکه از یک مجموعه خوشه‌وار که در فضایی ابری ایجاد می‌شود، استفاده خواهید کرد. هر سرور این خوشه نسخه‌ای از سایت شما را در خود ذخیره دارد. وقتی یکی از رورها شلوغ باشد، این مجموعه به صورت خودکار ترافیک را به سروری هدایت می‌کند که آن چنان شلوغ نباشد. در نتیجه، هاست ابری خرابی خاصی ندارد زیرا در این مجموعه سروری وجود خواهد داشت که بتواند درخواست بازدیدکنندگان وب سایت شما را برآورده کند. بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده هاست، VPS را در این حالت ارائه می‌دهند.

هاست وردپرس نیز خدماتی را به طور خاص به دارندگان سایت وردپرس ارائه می‌دهد. این سایت‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که مرتبط با وردپرس است و فقط در صورت داشتن سایت وردپرس می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. سرورها نیز با توجه به نیازهای وردپرس طراحی شده‌اند. امکان راه‌اندازی سایت وردپرس روی سرور خصوصی مجازی وجود دارد اما شما نمی‌توانید به سرورهای سفارشی که برای وردپرس پیکربندی شده‌اند، دسترسی داشته باشید. با این حال، می‌توانید محیط هاست را با توجه به نیازهای تجاری خود تنظیم و پیکربندی کنید.

VPS چیست و چه زمانی باید این سرور را انتخاب کنید؟

VPS چیست

برای این که ببینید که آیا VPS برای سایت شما مناسب است یا نه، باید معنی VPS و آنچه را که توضیح دادیم، با نیازهای سایت خود بررسی کنید.

اگر تازه سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید و ترافیک چندانی دریافت نمی‌کنید، VPS گزینه مناسبی برای شما است. اگر مخاطبان وب‌سایت شما به طور مداوم در حال افزایش هستند و نمی‌خواهید سایت کند شود یا سرور خراب شود، VPS را انتخاب کنید. هاست مشترک برای سایت‌هایی که مقدار زیادی RAM استفاده می‌کنند، مناسب نیست. هر چه وب‌سایت شما بیشتر رشد کند، محتوای شما هم بیشتر خواهد شد. در چنین حالتی شاهد کاهش زمان بارگذاری وب‌سایت خود خواهید بود. VPS به شما کمک می‌کند تا نگران زمان بارگذاری نباشید.

در صورت داشتن فروشگاه آنلاین هم باید امنیت را در نظر بگیرید. زیرا هر لحظه افراد زیادی اطلاعات کارت خود را وارد می‌کنند و به حساب شما پولی واریز می‌شود. در چنین حالتی باید از اطلاعات شما در برابر سرقت و هک شدن محافظت شود. اطلاعات مالی خریداران باید محفوظ بماند.

هاست اشتراکی برای وب‌سایت‌هایی مناسب است که سایت خود را با وردپرس یا سایر سیستم‌های متداول مدیریت محتوا ایجاد می‌کنند. اگر نیاز به نصب نرم‌افزار سفارشی داشته باشید، باید هاستی را انتخاب کنید که کنترل بیشتری بر آن داشته باشید. به عنوان مثال، برنامه‌های استاندارد مالیاتی، حسابداری و… نیاز به سرور شبانه‌روزی و اینترنت پرسرعت دارند. در سرور اشتراکی شما تا این حد کنترل نمی‌توانید داشته باشید.

علاوه بر این، میزان ارورهای این سرور بسیار کمتر از سرور اشتراکی است. وقتی اروری را در هنگام ورود به سایت خود مشاهده می‌کنید، احتمالا آن ارور را بازدیدکنندگان هم می‌بینند. همچنین با استفاده از VPS می‌توانید تعداد نامحدودی دامنه را میزبانی کنید و مشکلی هم برای RAM ایجاد نشود. اگر کارتان مربوط به ساخت وب‌سایت برای مشتریان می‌شود، VPS برایتان مناسب‌تر است.

آموزش استفاده از VPS: نحوه انتخاب بهترین هاست VPS برای وب‌سایت

بهترین سرور مجازی

حال که می‌دانید خدمات VPS چیست، به این امر می‌پردازیم که چگونه بهترین سرور مجازی را انتخاب کنید. دو نوع هاست VPS وجود دارد:

  • VPS خودگردان: در این حالت باید با نحوه مدیریت سرور، عیب‌یابی و مدیریت برنامه‌ها، نرم‌افزارها و سرویس‌های نصب شده روی سرور آشنا باشید.
  • VPS مدیریت شده: در این حالت نیازی نیست نگران نحوه نصب و مدیریت برنامه‌ها باشید و شرکت هاستینگ این موارد را ایجاد می‌کند.

نکته دیگر این است که در هنگام انتخاب به این امر توجه کنید که وب سایت شما با سیستم عامل VPS که معمولا لینوکس یا ویندوز سرور شما همخوانی داشته باشد.

پشتیبانی ۲۴ ساعته نیز بسیار مهم است. حتما به میزان پشیبانی هاست دقت کنید زیرا اگر مشکلی پیش بیاید، این افراد باید سریعا پاسخگو باشند و مشکل را رفع کنند.

نکته دیگر، مجهز بودن به آخرین و بهترین سخت‌افزارها است. به عنوان مثال، درایوهای SSD ،  SSD NVMe جدیدتر و پیشرفته‌تر هستند.

به سرویس بکاپ هاست هم توجه کنید. هاست نباید به گونه‌ای باشد که وقتی مشکلی پیش آمد و می‌خواهید سایت خود را بازیابی کنید، همه چیز از دست برود و علت این امر نبود نسخه بکاپ اطلاعات باشد.

ویژگی‌های مثبت VPS:

  • سرعت و امنیت بیشتر نسبت به سرور اشتراکی
  • عدم تاثیرپذیری سایت از مشکلات و افزایش ترافیک سایر کاربران سرور
  • دسترسی پیشرفته به سرور
  • حریم خصوصی بیشتر
  • امکان ارتقای راحت‌تر سرویس با توجه به رشد سایت

ویژگی‌های منفی VPS:

  • قیمت بیشتر نسبت به هاست اشتراکی
  • نیاز به دانش فنی بیشتر برای مدیریت
  • بروز مشکلات امنیتی به دلیل سرورهای پیکربندی نشده

در پایان پیشنهاد میکنیم برای انتخاب هاست بهتر، مطلب خرید هاست و نکات مهم آن را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب به موضوع VPS چیست و چه کاربردی دارد؟ پرداختیم. با توجه به ویژگی‌های این هاست، آیا گزینه مناسبی برای وب سایت شما خواهد بود؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 8 روش وصل شدن به VPS در کامپیوتر و گوشی
آموزش ۸ روش وصل شدن به VPS در کامپیوتر و گوشی
VPS یا سرور مجازی چیست؟
راهنما کامل: VPS یا سرور مجازی چیست؟ آشنایی با کاربرد ، معایب و..

نظرات