آموزش راه اندازی و استفاده از ویدئو پروژکتور

آموزش راه اندازی و استفاده از ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتورها 📽️ دستگاه‌ هایی هستند که به شما کمک می‌ کنند تصویر لپ تاپ و… خود را روی دیوار یا پرده نمایشی بزرگ پخش کنید. برای این که بتوانید از ویدئو پروژکتور استفاده کنید، باید نحوه راه‌اندازی آن را یاد بگیرید. پروژکتورها انواع مختلفی دارند و نصب آن‌ها مراحل و نکاتی دارد که باید به آن‌ها توجه شود. در این مطلب از انزل وب به آموزش راه اندازی و استفاده از ویدئو پروژکتور می‌پردازیم.

آموزش کار و وصل کردن ویدئو پروژکتور به لپ تاپ

?How to Connect a Laptop to a Projector

ویدیو پروژکتورها اصولا پایه اصلی کنفرانس‌ها، جلسات ارائه و… هستند. شما حتی می‌توانید از این دستگاه در خانه خود هم استفاده کنید و فیلم و بازی‌ها را روی آن اجرا کنید. این دستگاه انواع مختلفی دارد و برای استفاده از آن باید نحوه کار پروژکتور را یاد بگیرید. در این مطلب انزل وب به آموزش کار با دیتا پروژکتور و ویدیو پروژکتور می‌پردازیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

نکته: روش راه‌اندازی و استفاده از ویدیو پروژکتور با توجه به مدل و برند آن می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، اصولا اکثر آن‌ها را می‌توان به شیوه‌ای یکسان و تقریبا مشابه راه‌اندازی و اجرا کرد.

آموزش استفاده از ویدئو پروژکتور و نکاتی درباره نصب آن

آموزش استفاده از ویدئو پروژکتور

برای نصب و استفاده از پروجکشن باید به نکاتی توجه کنید. اولین نکته پیدا کردن مکان مناسب برای نصب آن است. آن را باید جایی نصب کنید که رو به رویش دیواری صاف و ساده‌ای باشد یا امکان نصب پرده نمایش روی آن وجود داشته باشد. هر چه فضا بزرگ‌تر باشد، بهتر است. پروژکتورها می‌توانند تصاویری به اندازه ۴۰ الی ۳۰۰ اینچ ایجاد کنند. هر چه تصویر بزرگ‌تر شود، نور آن کمتر خواهد شد و با توجه به پروژکتور، ممکن است پیکسل‌ها مشخص‌تر شوند، مخصوصا زمانی که نزدیک به اسکرین باشید.

تنظیم محل صندلی‌ها را هم باید در نظر بگیرید. پروژکتور باید در جایی قرار بگیرد که صندلی‌ها جلوی آن نباشند. پیشنهاد می‌کنیم حتما از پرده برای پروژکتور استفاده کنید تا تصویری یکدست و باکیفیت داشته باشید.

در نظر گرفتن ارتفاع پروژکتور نیز بسیار مهم است. اگر ارتفاع تنظیم نباشد، تصویر نیز به درستی روی دیوار یا پرده نمی‌افتد. اکثر پروژکتورها تصویر را به سمت بالا نمایش می‌دهند. منظور ما این است که تصویر بالاتر از مرکز لنز پیش‌بینی می‌شود. میزان این بالاتر بودن به مدل دستگاه مربوط است. اگر می‌خواهید پروژکتور را روی یک استند یا زمین قرار دهید، این نکته را در نظر بگیرید و دستگاهی را تهیه کنید که چنین ویژگی نداشته باشد یا امکان تغییر لنز داشته باشد. دستگاه‌های دارای قابلیت تغییر لنز گران‌تر هستند.

پیش از نصب کردن دستگاه، آن را تست کنید تا مطمئن شوید مکانی که برای پروژکتور انتخاب کرده‌اید، مناسب است. بهتر است برای به کار انداختن دستگاه از کابل HDMI استفاده کنید، زیرا نرخ فریم بالاتری دارد. با توجه به رزولوشن دستگاه، فیلم‌های مختلفی را با کیفیت‌های متفاوت پخش کنید. به عنوان مثال، اگر دستگاه شما از رزولوشن ۴K پشتیبانی می‌کند، حتما فیلمی با این کیفیت پخش کنید و آن را تست کنید.

آموزش نصب ویدئو پروژکتور: نکاتی درباره تصویر آن

در هنگام نصب ویدئو پروژکتور در خانه و… یک تصویر همانند عکس زیر تهیه کنید. آن را از ویدیو پروژکتور پخش کنید تا بتوانید نحوه قرارگیری دقیق تصویر روی پرده یا دیوار و تنظیم بودن آن را چک کنید.

روش استفاده از ویدئو پروژکتور

می‌توانید چنین تصاویری را از سایت‌های Spears and Munsell دانلود کنید. روش دیگر این است که چراغ‌ها را خاموش کنید و اتاق را تاریک کنید. سپس نوری را که روی پرده می‌افتد، چک کنید. تصویر باید مستطیل شکل باشد. اگر این چنین نیست، باید فاصله دستگاه و دیوار یا پرده را تغییر دهید.

نحوه کار پروژکتور

با تغییر تنظیمات نیز این تصویر می‌تواند درست شود. فوکوس دستگاه را هم تنظیم کنید تا تمام تصویر با جزییات نمایش داده شود. بهتر است به اسکرین نزدیک شوید و جزییات را بررسی کنید. اگر مرکز تصویر کیفیت خوبی دارد و گوشه‌ها تار هستند، ممکن است نشانه این مسئله باشد که پروژکتور و اسکرین کاملا بر هم عمود نیستند. اگر دستگاه روی میز یا استند قرار دارد، کافی است آن را کمی به عقب یا جلو ببرید.

پروژکتورها هم همانند تلویزیون دارای حالت تصویر متفاوت هستند. اصولا برای تماشای تصاویر در اتاقی تاریک بهتر است آن را روی حالت Movie یا Cinema قرار دهید. اگر اتاق کمی روشن است، بهتر است حالت Vivid یا Dynamic را انتخاب کنید. برخی از دستگاه‌ها دارای عنبیه هستند و این امکان را به شما می‌دهند تا آن را خاموش یا روشن کنید. عنبیه کمک می‌کند تا تصاویر تیره، تاریک بمانند و تصاویر روشن، نور کافی داشته باشند. بعضی از آن‌ها دارای حالت بازی یا Game mode هستند و به شما کمک می‌کنند تا بازی را بدون لگ اجرا کنید.

نحوه استفاده از ویدئو پروژکتور بجای تلویزیون و… و به کارگیری قابلیت اصلاح زاویه نمایش

در این بخش طرز کار ویدئو پروژکتور و کیستون یا قابلیت اصلاح زاویه نمایش را توضیح می‌دهیم. کیستون به شما کمک می‌کند تا با اصلاح تصویر، مستطیلی کامل داشته باشید. گاهی اوقات زاویه پروژکتور نسبت به اسکرین به گونه‌ای است که تصویر در بالا کشیده‌تر و در پایین جمع‌تر است. گاهی این مشکل برعکس می‌شود. در هر صورت، کیستون به شما کمک می‌کند تا نسبت تصویر را تنظیم کنید.

نحوه استفاده از ویدئو پروژکتور بجای تلویزیون

دکمه‌های هر دستگاه می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، برخی فقط این مشکل را به صورت عمودی برطرف می‌کنند اما برخی دیگر دکمه برای مشکل به صورت افقی هم دارند. این قابلیت را اکثر دستگاه‌ها دارند. در صورتی که قابلیت تغییر لنز را همه دستگاه‌ها ندارند. تغییر لنز به شما کمک می‌کند تا بدون تکان دادن کل دستگاه، فقط لنز را کمی جا به جا کنید تا تصویر دلخواه را به دست آوردید.

نحوه استفاده از ویدئو پروژکتور بجای تلویزیون

برای داشتن تصویر مناسب، حتما نسبت ابعاد تصویر را تنظیم کنید. به عنوان مثال، برای استفاده از پروژکتور به عنوان مانیتور لپ تاپ، نسبت را روی ۱۶:۱۰ بگذارید. برای استفاده از آن به عنوان نمایش خانگی، نسبت را روی ۱۶:۹ تنظیم کنید.

همانند تلویزیون‌ها، این دستگاه‌ها هم اصولا دارای قابلیت تنظیم روشنایی، رنگ، وضوح تصویر و… هستند که تنظیمات آن از مدلی به مدل دیگر متفاوت است.

وصل کردن لپ تاپ به پروژکتور در ویندوز 10

نکته: برخی از پروژکتورها قابلیت پخش سه بعدی دارند و اصولا تصویر سه بعدی را به صورت خودکار تشخیص می‌دهند. برای این که بتوانید تصاویر ۳D را مشاهده کنید، باید از عینک مخصوص استفاده کنید.

برای یادگیری نحوه اتصال چند مانیتور به لپ تاپ، به مطلب روش‌های اتصال یک یا چند مانیتور به یک لپ تاپ را مطالعه کنید.

نحوه وصل کردن لپ تاپ به پروژکتور در ویندوز ۱۰ با کابل

برای وصل ویدئو پروژکتور به لپ تاپ با استفاده از کابل، ابتدا مشخص کنید که لپ تاپ و پروژکتور جه پورت‌هایی دارند. پورت‌ها شامل HDMI، VGA و DVI می‌شوند.

نحوه وصل کردن لپ تاپ به پروژکتور در ویندوز 10

پورتی را که به هر دو دستگاه وصل می‌شود، بردارید و یک سر آن را به پروژکتور و سر دیگر را به لپ تاپ وصل کنید.

نحوه وصل کردن لپ تاپ به پروژکتور در ویندوز 10

ممکن است لپ تاپ شما از پورت پروژکتور پشتیبانی نکند. به عنوان مثال، لپ تاپ پورت HDMI نداشته باشد. در این حالت باید از دستگاه تبدیل پورت استفاده کنید تا بتوانید کابل را به لپ تاپ وصل کنید.

لپ تاپ و پروژکتور را روشن کنید.

طرز کار ویدئو پروژکتور

پوشش لنز را کنار بزنید.

نحوه وصل کردن لپ تاپ به پروژکتور در ویندوز 10

حال Win+P را فشار دهید. فهرستی باز خواهد شد:

PC Screen Only: در این حالت تصویر صفحه لپ تاپ به پروژکتور نمی‌رود اما صفحه لپ تاپ روشن است و می‌توانید تصویر را مشاهده کنید.

Duplicate: در این حالت تمام تصاویر اسکرین لپ تاپ را می‌توانید از طریق پروژکتور مشاهده کنید. صفحه لپ تاپ نیز روشن است.

Extend: در این حالت پروژکتور به جای اسکرین دوم عمل می‌کند. هر چیزی را که می‌خواهید از طریق پروژکتور مشاهده کنید، باید در محل مربوطه Drag کنید و به آن بخش بکشید. در نتیجه، تنها بخشی از اسکرین را در پروژکتور مشاهده می‌کنید که در این بخش قرار دارد.

Second screen only: تمام اسکرین لپ تاپ از طریق پروژکتور نمایش داده می‌شود اما صفحه لپ تاپ خاموش است.

طرز کار ویدئو پروژکتور

اگر در زمان نصب ویدئو پروژکتور خانگی و… تصویر کشیده یا جمع می‌شود، روی منوی استارت کلیک کنید. سپس وارد Settings شوید.

آشنایی با ویدئو پروژکتور

سپس روی System کلیک کنید.

آشنایی با ویدئو پروژکتور

در این بخش روی اسکرینی که نشان‌دهنده پروژکتور است، کلیک کنید.

آشنایی با ویدئو پروژکتور

سپس بخش Scale را تنظیم کنید تا تصویر درست شود.

آشنایی با ویدئو پروژکتور

نحوه اتصال لپ تاپ به ویدئو پروژکتور بدون سیم و با بلوتوث

در این بخش آموزش کار با ویدئو پروژکتور و اتصال آن به لپ تاپ از طریق بلوتوث را آموزش می‌دهیم. هر دو دستگاه را روشن کنید. پروژکتور را در حالت Pairing Mode قرار دهید. اصولا دکمه‌ای روی دستگاه یا کنترل آن وجود دارد که با آن می‌توانید این کار را انجام دهید.

بلوتوث لپ تاپ را روشن کنید. پروژکتور را در آن انتخاب کنید تا اتصال برقرار شود. ممکن است برای تایید اتصال نیاز به وارد کردن کد باشد. این روش بسته به مدل دستگاه متفاوت است.

اتصال لپ تاپ به ویدئو پروژکتور بدون سیم

Win+P را فشار دهید و یکی از روش‌های پخش تصویر را برای استفاده از ویدئو پروژکتور انتخاب کنید.

PC Screen Only: در این حالت تصویر صفحه لپ تاپ به پروژکتور نمی‌رود اما صفحه لپ تاپ روشن است و می‌توانید تصویر را مشاهده کنید.

Duplicate: تمام تصاویر اسکرین لپ تاپ را می‌توانید از طریق پروژکتور مشاهده کنید. صفحه لپ تاپ نیز روشن است.

Extend: پروژکتور به جای اسکرین دوم عمل می‌کند. هر چیزی را که می‌خواهید از طریق پروژکتور مشاهده کنید، باید در محل مربوطه Drag کنید و به آن بخش بکشید. در نتیجه، تنها بخشی از اسکرین را در پروژکتور مشاهده می‌کنید که در این بخش قرار دارد.

Second screen only: تمام اسکرین لپ تاپ از طریق پروژکتور نمایش داده می‌شود اما صفحه لپ تاپ خاموش است.

دیگر روش استفاده از ویدئو پروژکتور به صورت بی‌سیم این است که از دستگاه فرستنده استفاده کنید. هر دو دستگاه را خاموش کنید. سپس دستگاه فرستنده را به لپ تاپ وصل کنید تا ارتباط بین دو دستگاه برقرار شود. لپ تاپ را روشن کنید. نرم‌افزار پروژکتور را روی لپ تاپ نصب کنید. گاهی نیاز به نصب برنامه خاصی نیست.

حال برای استفاده از ویدئو پروژکتور، آن را روشن کنید. لپ تاپ باید پروژکتور را شناسایی کند. اگر ارتباط برقرار نمی‌شود، یک بار آن را ری‌استارت کنید.

نحوه راه اندازی ویدئو پروژکتور در مک با کابل

برای پخش فیلم از ویدئو پروژکتور و اتصال آن به مک با کابل، پورت‌های دو دستگاه را شناسایی کنید. سپس کابلی را که با هر دو دستگاه سازگار است، انتخاب کنید و این دو را به هم وصل کنید.

نحوه راه اندازی ویدئو پروژکتور

روی لوگوی اپل در بالا و سمت چپ اسکرین قرار دارد، بزنید. در برخی از دستگاه‌ها پروژکتور به صورت خودکار توسط مک شناسایی می‌شود و نیازی به این کار نیست.

نحوه راه اندازی ویدئو پروژکتور

System Preferences را از منو انتخاب کنید.

نحوه راه اندازی ویدئو پروژکتور

روی Displays بزنید.

نحوه راه اندازی ویدئو پروژکتور

روی سربرگ Arrangement کلیک کنید. برای انتقال کامل اسکرین لپ تاپ به پروژکتور روی Mirror Displays کلیک کنید. در غیر این صورت با جا به جا و درگ کردن اسکرین‌ها می‌توانید آن چه را می‌خواهید از طریق پروژکتور مشاهده کنید، انتخاب کنید.

نحوه راه اندازی ویدئو پروژکتور

اگر با تنظیم نور صفحه لپ تاپ مشکل دارید، مطلب حل مشکل غیرفعال شدن تنظیم نور صفحه لپ تاپ را مطالعه کنید.

آشنایی با ویدئو پروژکتور و نکاتی کلی درباره آن

حال که طرز کار ویدئو پروژکتور را آموزش دادیم، به نکاتی کلی درباره آن می‌پردازیم.

اگر از کابل HDMI برای اتصال دو دستگاه استفاده می‌کنید، نیازی به اتصال کابل صدا نیست. اما سایر کابل‌ها نمی‌توانند هم ویدئو و هم صدا را پوشش دهند و باید کابل صدا را هم به لپ تاپ وصل کنید.

اگر از دستگاه فرستنده برای اتصال بی‌سیم استفاده می‌کنید، سعی کنید بین پروژکتور و لپ تاپ وسیله‌ای قرار ندهید که سیگنال‌ها را مختل کند. به عنوان مثال، رفت و آمد زیاد در جلو دستگاه می‌تواند سیگنال را قطع کند. گاهی دستگاه‌هایی که با کابل هم به هم وصل می‌شوند، دچار اختلال سیگنال می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم برای تنظیم تصویر از کنترل یا دکمه‌های روی دستگاه استفاده نکنید و با تغییر مکان پروژکتور یا پرده، تصویر را تنظیم کنید. استفاده از این دکمه‌های کیفیت تصویر را کم می‌کند و نمای کلی پروژکتور را تغییر می‌دهد و روی سایر تصاویر هم اعمال می‌شود که ممکن است نیازی نباشد.

نکته دیگر این است که پروزکتور را طوری نصب کنید یا در جایی قرار دهید که اطراف آن باز باشد و جلوی فن‌ها گرفته نشود. زیرا ممکن است دستگاه داغ کند و خاموش شود. به مرور هم عمر لامپ کاسته خواهد شد.

آشنایی با ویدئو پروژکتور

هر چه اتاق تاریک‌تر باشد، تصویر باکیفیت‌تری دریافت خواهید کرد.

برخی از دستگاه‌ها دارای فوکوس خودکار و برخی دیگر دارای بخشی روی پروژکتور هستند که با آن می‌توانید فوکوس را تنظیم کنید. در فوکوس خودکار، دستگاه خود فوکوس را با توجه به تصویر و… تشخیص می‌دهد. در حالی که در مدل‌های دیگر باید خودتان فوکوس مناسب را با چرخاندن چرخ‌دنده روی دستگاه تنظیم کنید.

آشنایی با ویدئو پروژکتور

برای داشتن صدای بهتر، پیشنهاد میکنیم به اسپیکرهای پروژکتور اکتفا نکنید. آنها معمولا کیفیت خوبی ندارند. بهتر است یک یا چند بلندگو به دستگاه وصل کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب به آموزش راه اندازی ویدئو پروژکتور و نحوه کار با آن پرداختیم. آیا موفق شدید ویدیو پروژکتور خود را به خوبی نصب و راه‌اندازی کنید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش تصویری نصب اسکنر در ویندوز 10
آموزش تصویری نصب اسکنر در ویندوز ۱۰
آموزش 6 روش نصب موس روی ویندوز 10 ، 8 و 7 لپ تاپ و کامپیوتر
آموزش ۶ روش نصب موس روی ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ لپ تاپ و کامپیوتر
آموزش تصویری نصب کارت شبکه LAN ، USB و وای فای در ویندوز 10 ، 8 و 7
آموزش تصویری نصب کارت شبکه LAN ، USB و وای فای در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷
آموزش نصب ، فعال سازی و روشن کردن بلوتوث لپ تاپ ویندوز 10 ، 8 و 7
آموزش نصب ، فعال سازی و روشن کردن بلوتوث لپ تاپ ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

نظرات

  • ادریس says:

    سلام،
    مقاله رو یکبار دیگه نگاه کنید، اون نوشته‌هایی که توی کادر سبز رنگ نوشته‌اید برای خودتون قابل خوندن هست؟مگه با چشم بازدید‌کننده‌های سایت‌تون دشمنی دارید؟ چرا همین قاب طوسی پر رنگ و قلم سفید رنگ که توی قسمت نظرخواهی استفاده شده توی مقاله‌تون استفاده نمیکنید؟البته این ایراد سایت شما فقط نیست چندین سایت ایرانی که در زمینه فن‌آوری و ارزهای مجازی قلم میزنند خیلی ببخشید خیلی ببخشید همین رویه مسخره رو دارند انگار قالب سایت و چه رنگی چه جایی و چه رنگ قلمی کجا رو پیش یه شرکت سفارش دادن، خلاصه اینکه اول از همه اولویت باید با راحتی و سلامتی بینایی بازدید‌کننده سایت باشه والا شما رو به خیر و بازدیده‌کننده به سلامت، موفق باشید.