راهنما: بررسی مزایا و معایب صفحه نمایش Super AMOLED ، AMOLED و IPS LCD

راهنما: بررسی مزایا و معایب صفحه نمایش Super AMOLED ، AMOLED و IPS LCD

برای اکثر علاقمندان حوزه دیجیتال صفحه های نمایشگر 📱 از جذاب ترین مباحث به حساب می آید. از محبوب ترین و معروف ترین این صفحه های نمایشگر می توان به Super AMOLED، AMOLED و IPS LCD اشاره کرد. در این مطلب از انزل وب قصد داریم به بررسی مزایا و معایب صفحه نمایش Super AMOLED ، AMOLED و IPS LCD بپردازیم و آن ها را با هم مقایسه کنیم.

صفحه نمایش Super AMOLED ، AMOLED یا IPS LCD بهتر است؟

What Is the Difference Between AMOLED, Super AMOLED and IPS LCD?

ممکن است شما هم هنگام خرید گوشی همراه و یا تلویزیون های دیجیتال به صفحه نمایش AMOLED یا IPS LCD، S-AMOLED، LCD ، یا نمایشگر QLED و … برخورد کرده باشید و از خود پرسیده باشید تفاوت صفحه نمایش AMOLED با IPS چیست؟ S-AMOLED بهتر است یا IPS LCD؟ چه قابلیت‌هایی این نمایشگر ها را از هم متمایز می کند؟ هنگام خرید این نمایشگر ها به چه نکاتی باید دقت کرد؟ در ادامه به معرفی این نمایشگر ها و معایب صفحه نمایش SUPER AMOLED و IPS LCD ها می پردازیم.

AMOLED چیست؟

برای مقایسه SUPER AMOLED با IPS LCD باید ابتدا با فناوری AMOLED آشنا شویم. AMOLED مخفف Active-Matrix Organic Light Emitting Diode به معنای شبکه‌ فعالی از دیودهای ارگانیک تابنده‌ نور می‌ باشد. لازم به ذکر است که OLED واژه‌ آشنا تری به معنی دیودهای ارگانیک تابنده‌ نور است. این فناوری از ترکیبات آلی استفاده می کند که در صورت قرار گرفتن در اطراف جریان الکتریکی نور تولید یا منتشر می کنند. این فناوری با حذف نور پس زمینه منجر به مصرف کمتر برق می شود. در حقیقت فناوری AMOLED نسخه اصلاح شده از صفحه نمایش IPS است. هرچند این فناوری با وجود پیشرفت های بسیار زیاد همچنان در برخی زمینه ها عقب است. رنگها در صفحه نمایش AMOLED پر جنب و جوش و درخشان تر هستند. رنگ مشکی صفحه تیره تر است زیرا بخش‌هایی از صفحه را می توان خاموش کرد. از نظر تئوری، این به معنای افزایش عمر باتری است.

روش کار این تکنولوژی بسیار شبیه به تکنولوژی OLED است.

مزایا صفحه نمایش amoled

SUPER AMOLED چیست؟

S-AMOLED یا Super AMOLED در حقیقت مدل ارتقا یافته AMOLED است. یکی از ویژگی های صفحه نمایش Super AMOLED که آن را از AMOLED متمایز می کند این است که لایه لمسی به جای اینکه به عنوان یک لایه کاملاً مجزا وجود داشته باشد ، مستقیماً در صفحه قرار می گیرد.

معایب صفحه نمایش super amoled

IPS LCD چیست؟

IPS LCD مخفف نمایشگر های کریستال مایع درون صفحه می باشد. این نمایشگرها به Super LCD هم مشهور هستند. این نمایشگر در حقیقت مدل ارتقا یافته LCD می باشد که در آن مشکل زاویه دید کم یا کیفیت پایین رنگ ها اصلاح شده است.

صفحه نمایش amoled یا ips lcd


مقایسه صفحه نمایش AMOLED با IPS LCD

عملکرد

IPS LCDها در حقیقت مدل پیشرفته و توسعه یافته LCD معمولی هستند. شاید شما هم از گوشی‌هایی با نمایشگر LCD معمولی استفاده کرده باشید. این نمایشگر ها در صورتی که زاویه دیگری به آن ها نگاه میکردید محو می شدند. همچنین، کیفیت تصویر معمولا تار بود.

نمایشگر LCD دارای مولکولهای کریستال مایع در داخل دو صفحه شیشه ای است. هنگامی که این کریستال ها توسط دو الکترود در معرض میدان الکتریکی قرار می گیرند تمایل دارند که یک ساختار پیچیده ۹۰ درجه به دست آورند. نمایشگر های IPS نیز همین طور عمل می کنند اما طریقه قرار گیری الکترودها متفاوت است. در این نمایشگر ها الکترودها یک میدان الکتریکی موازی صفحه ورودی شیشه ای ایجاد می کنند.

طول عمر باتری

نمایشگزهای IPS برای تولید نور مناسب به نور پس زمینه نیاز دارند. نور پس زمینه باعث می شود تا این صفحه ها زیر نور خورشید وضوح خوب و کیفیت بهتر به ما ارائه کنند. مصرف برق نمایشگرهای IPS تقریبا ۱۵ درصد بیشتر از AMOLED است. از سوی دیگر، نمایشگرهای AMOLED به دلیل نداشتن نور پس زمینه رنگ مشکی خالص تری دارند. ترکیبات آلی موجود در این نمایشگرها در تماس با برق نور تولید می کنند. برای تولید رنگ مشکی ترانزیستورها خاموش شده و برق مصرف نمی شود. نمایشگرهای AMOLED بدون تولید گرما نور ساطع می کنند که باعث به حداقل رسیدن اتلاف انرژی بر اثر گرما می شود.

رنگ و تصویر

نمایشگرهای AMOLED مقدار زیادی رنگ مشکی تولید می کند که کنتراست بالایی با تصاویر تولید شده دارد و به همین دلیل تصویر روشن و واضح به نظر می رسد هر چند ممکن است گاهی تصویر اشباع به نظر برسد. این نمایشگرها برای تماشای ویدیوها با کیفیت بالا بسیار مناسب است.

نمایشگرهای AMOLED به دلیل خاموش بودن پیکسل ها هنگام پخش رنگ سیاه نسبت به نمایشگرهای IPS ضرر کمتری برای چشم انسان دارد.

اما از سوی دیگر، نمایشگرهای IPS دارای پراکندگی رنگی فوق العاده ای هستند. رنگ سفید در این نمایشگرها بسیار بهتر از این رنگ در نمایشگرهای AMOLED است. رنگ سفید در نمایشگرهای AMOLED کمی زرد به نظر می رسد.

قیمت

هزینه ساخت نمایشگرهای AMOLED به دلیل پیچیدگی های موجود در ساختار آن بسیار بیشتر از نمایشگرهای IPS است. به همین دلیل است که نمایشگرهای AMOLED را بیشتر در دستگاه های پیشرفته مثل سامسونگ می بینیم. این درحالی است که نمایشگرهای IPS هزینه ساخت بیشتری نسبت به نمایشگرهای TFT دارد. از نمایشگرهای IPS در مدل های قدیمی تر اپل همچون آیفون ۷ و ۸ و گوشی های HTC استفاده شده است.

طول عمر

AMOLEDها بر خلاف IPS LCDها از ترکیبات آلی ساخته شده‌اند و این ترکیبات آلی پس از استفاده طولانی مدت محو می شوند. طول عمر پیکسل های قرمز و سبز بیشتر از پیکسل های آبی است. این پیکسل ها به ما قابلیت دیدن پیکسل هایی از رنگ های دیگر می دهند. بنابراین محو شدن یکی از پیکسل های اصلی می تواند منجر به تغییر رنگ چشمگیری در صفحه نمایشگر شود.

مقایسه صفحه نمایش Super AMOLED با IPS LCD

Super-AMOLED و IPS LCD از جهاتی بسیار شبیه به یکدیگر و از جهات دیگری عملکرد متفاوتی از یکدیگر دارند. تفاوت های آن ها در عملکرد جنبه های متفاوت صفحه راهی است که این دو صفحه را از نظر سخت افزاری مقایسه کرد. برای مثال، اگر صفحه ای با رنگ های روشنتر ترجیح میدهید بهتر ازت S-AMOLED را انتخاب کنید زیرا این ویژگی، ویژگی بارز این صفحه ها است. اما اگر دنبال تصاویر دقیقتر هستید بهتر باشد که IPS LCD را انتخاب کنید. در ادامه به معایب صفحه نمایش SUPER AMOLED و مزایا صفحه نمایش SUPER AMOLED و معایب صفحه نمایش AMOLED و مزایا صفحه نمایش AMOLED می پردازیم.

رنگ و تصویر

صفحه های S-AMOLED بخاطر داشتن قابلیت خاموش و روشن کردن هر پیکسل رنگ مشکی را بهتر نمایان می کنند. از معایب صفحه نمایش IPS LCD میتوان به روشن بودن نور پس زمینه حتی وقتی پیکسل ها مشکی هستند اشاره کرد. با توجه به اینکه در  سوپر امولدها رنگ مشکی واقعاً مشکی است، رنگ های دیگر بیشتر خودشان را نشان می دهند و کنتراست بیشتری نسبت به IPS LCDها ایجاد میکنند.

اما از سویی دیگر، روشن بودن نور پس زمینه باعث می شود که پیکسل ها به هم نزدیک تر به نظر بیایند و باعث ایجاد تصویرهای دقیقتر و واضحتر ایجاد کنند. این در حالی است که تصویر در S-AMOLEDها ممکن است کمی غیرطبیعی به نظر برسد و رنگ سفید در آن کمی زرد باشد. همچنین، استفاده از صفحه های ISP LCD هنگام کار در فضای باز و نور طبیعی راحت تر است. در حالیکه صفحه های S-AMOLED بخاطر داشتن لای های شیشه ای کمتر نور را کمتر بازتاب می کنند. در واقع می توان گفت نمایشگرهای IPS LCD وضوح بالاتری نسبت به نمایشگرهای S-AMOLED دارند و طیف گسترده‌تری از رنگ ها را به نمایش می گذارند.

اندازه

از تفاوت صفحه نمایش AMOLED با SUPER AMOLED می توان به نور پس زمینه اشاره کرد. صفحه های S-AMOLED به دلیل نداشتن نور پس زمینه و داشتن تنها یک صفحه تاچ، کوچکتر از صفحه های IPS LCD هستند. این قابلیت باعث می شود که گوشی های دارای صفحه S-AMOLED به دلیل داشتن صفحه های کوچکتر محبوب تر هم باشند و جزو بهترین صفحه نمایش گوشی برای چشم باشند.

مصرف برق

نمایشگر IPS LCD برخلاف نمایشگرهای S-AMOLED به دلیل داشتن نور پس زمینه نسبت به ال سی دی های معمولی برق بیشتری مصرف میکنند. هرچند، پیکسل های S-AMOLED میتوانند روی رنگ های مورد نیاز تنظیم شوند و به همین دلیل مصرف برق آن ها ممکن است بیشتر از IPS LCD باشد. برای مثال، هنگامی که کاربر در حال بازی‌ای هست که نقاط سیاه زیادی در آن وجود دارد نمایشگر S-AMOLED به دلیل توانایی خاموش کردن پیکسل های خود برق کمتری نسبت به نمایشگر های IPS LCD مصرف می کند. با توجه به دلایلی که ذکر کردیم نمایشگر های S-AMOLED به دلیل نمایش دادن رنگ های زیاد بیشتر از نمایشگر IPS LCD باتری را تحت تاثیر قرار می دهند و می توان گفت مصرف باتری ips lcd از S-AMOLED بیشتر است.

قیمت

از مزایای صفحه نمایش IPS LCD قیمت کم تر آن نسبت به SUPER AMOLED است. نمایشگر های IPS LCD برخلاف فناوری صفحه نمایش SUPER AMOLED دارای نور پس زمینه و یک لایه تاچ اضافه است. این دلایل به اضافه کیفیت رنگ و عملکرد باتری باعث شده که سوپر امولدها گران قیمت تر باشند و همچنین، دستگاه هایی که از این نمایشگر استفاده میکنند به تبع آن گران قیمت تر از دستگاه هایی با نمایشگر IPS LCD باشند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز به بررسی مزایا و معایب صفحه نمایش Super AMOLED ، AMOLED و IPS LCD پرداختیم. امیدواریم توانسته باشیم مشکلات شما را در این زمینه حل کنیم. نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه بررسی مزایا و معایب صفحه های نمایشگر را در بخش دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

5 تا از بهترین برنامه های مخصوص گوشی های صفحه همیشه روشن
۵ تا از بهترین برنامه های مخصوص گوشی های صفحه همیشه روشن
روشن نگه داشتن صفحه نمایش گوشی در کل روز
روشن نگه داشتن صفحه نمایش گوشی در تمام روز بدون مصرف باتری

نظرات

  • بخشی says:

    سلام یه نظر من امولد دقیقتر و به روزتر هست و تصاویر قشنگتر دیده میشن.

  • م.ع says:

    من خلاف یک مطلبی که دائما تکرار کردید را از مطلب تحقیقی دیگری متوجه شده بودم، و در عمل هم تجربه کردم، من هم ال پی اس دارم و هم سوپر امولد، و مطلب این بود: از نمایشگرهای امولد باید در فاصله بیشتری از چشم استفاده کرد و در فواصل نزدیک(مثل تلفن همراه) مسائلی برای چشم ممکن است ایجاد کند…) بر خلاف ال سی دی – ال پی اس، که در نمایشگرهایی مانند تلفن همراه که نیاز به استفاده نزدیکتری نسبت به دیگر وسائل نمایشی به چشم دارند مناسبتر است.
    باور کنید، خودم این رو تست کردم، زمان کاریم با تلفنی که سوپر امولد هست، با اینکه کیفیت بالایی داره نسبت به تلفن دیگری که کیفیت خیلی خوبی هم داره ولی ال پی اس هست، نسبتا کمتره، یعنی من استفادم خیلی بالاست، ولی اشک چشمم رو در میاره و چشمم کاسه خون می شه، ولی با اون ال پی اسه خیلی دیرتر و کمتر این مورد پیش میومد، در ضمن میزان نور رو هم میانه رو به کم حتی میذارم، ولی به من ثابت شده که مطلب دیگری که دیده بودم نسبت به گفته شما صحیح تره، چون شما می گید، چون کیفیت خوبی داره ال ای دی(سوپر امولد) برای چشم بهتره! ولی اصلا اینطور نیست، اصلا موبایل هیچ؛ حتی توی لپ تاپ هم این مطلب بهم ثابت شده، ال سی دی کمتر چشم رو آزار می ده و زمان کارم باهاش بیشتره، فقط برای تلویزیون باید از ال ای دی بهره جست، چون فاصله کانونی به مراتب بیشتری با چشم داره… خود دانی ولی اینکه گفتید ال ای دی (همون امولد) ضرر کمتری برای چشم داره، اشتباهه…

  • ماهان ناصری نژاد says:

    سلام عالی بود

  • هادی says:

    سلام. بسیار عالی بود. سپاسگزارم.