آموزش تصویری نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

آموزش تصویری نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

مبارزه با آتش 🔥 کار بسیار سختی است و همه باید نحوه خاموش کردن آن را یاد بگیرند. به این منظور باید در هر خانه و مکانی کپسول آتش نشانی وجود داشته باشد تا بتوانید شعله‌های کوچک آتش را پیش از شعله‌ور شدن خاموش کنید. برای همین هر شخصی باید نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی را یاد بگیرد و نکات آن را بداند. در این مطلب از انزل وب به آموزش تصویری نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی می پردازیم.

چگونه از کپسول آتش نشانی استفاده کنیم؟

?How to Use a Fire Extinguisher

ممکن است در هر لحظه و با یک اشتباه کوچک آتش‌سوزی ایجاد شود. در این حالت همه باید هوشیار باشند و بدانند که باید چه کنند تا آتش را مهار کنند. گاهی با خاموش کردن شعله‌های کوچک از یک خطر بزرگ جلوگیری می‌شود. از ساده‌ترین راه‌های خاموش کردن آتش و شعله‌های کوچک، استفاده از کپسول آتش نشانی است. در این مطلب از انزل وب به آموزش کپسول های آتش نشانی و انواع آن‌ها می‌پردازیم و نحوه استفاده از کپسول اکسیژن، پودری و… را توضیح می‌دهیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

اولین اقدام جهت استفاده از کپسول آتش نشانی چیست؟

شاید از خود بپرسید که نخستین کار برای استفاده از کپسول آتش نشانی چیست؟ پیش از هر کاری، با آتش نشانی تماس بگیرید. تمامی افراد را از ساختمان خارج کنید. همگی باید از آتش دور شوند. حتی در صورتی که خودتان هم می‌توانید آتش را خاموش کنید، بهتر است آتش نشانی ار خبر کنید تا این افراد به صورت تخصصی از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنند و آتش کمی وجود نداشته باشد که امکان این را داشته باشد تا شعله‌ور شود.

اولین اقدام جهت استفاده از کپسول آتش نشانی چیست؟

حال نزدیک‌ترین محل خروج از ساختمان و فضای بسته را پیدا کنید. پشت شما هنگام استفاده از کپسول باید به سمت درب خروجی باشد تا در صورت نیاز سریعا از آن مکان خارج شوید.

اولین اقدام جهت استفاده از کپسول آتش نشانی چیست؟

کپسول‌ها انواع مختلفی دارند و روی هر کدام نوشته شده است که برای خاموش کردن آتش تا چه میزان باید از آن فاصله بگیرید. این برد چیزی بین ۲.۴ تا ۳.۷ متر است. قبل از تخلیه کپسول و با توجه به آتش به فاصله ۱.۸ تا ۲.۴ متر از آن دور یا به آن نزدیک شوید. وقتی آتش کمتر شد می‌توانید فاصله را کمتر کنید. حفظ فاصله برای امنیت شما بسیار اهمیت دارد. در ادامه این مطلب انواع کپسول‌های آتش‌نشانی را معرفی خواهیم کرد و ویژگی هر کدام را توضیح خواهیم داد.

اولین اقدام جهت استفاده از کپسول آتش نشانی چیست؟

نکته: در خانه خود نحوه استفاده از کپسول آتش‌نشانی را به همه و مخصوصا کودکان آموزش دهید. علاوه بر این، کپسول آتش‌نشانی را در محلی قرار دهید که دسترسی به آن ساده باشد و همه افراد نیز محل آن را بدانند. در مکان‌هایی چون ادارات، بیمارستان‌ها و… کپسول‌های آتش‌نشانی باید در محل دید عموم باشند.

گاهی در شرایطی قرار می‌گیرید که ممکن است نیاز باشد برای فرار از موقعیت شیشه ماشین خود را بشکنید. برای یادگیری این موارد، مطلب ۷ روش شکستن شیشه ماشین در شرایط اضطراری را مطالعه کنید.

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی پودری و…: بخش اول

حال که نکات اولیه را گفتیم، در این بخش نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی CO2 و… را آموزش می‌دهیم. روی دسته کپسول پین یا سنجاقی وجود دارد. حلقه را بگیرید و آن را بکشید. حال کپسول آماده تخلیه شدن است.

اولین اقدام جهت استفاده از کپسول آتش نشانی چیست؟

کپسول‌های آتش نشانی مناطق مسکونی یا مناطقی با چگالی بالا و متوسط دارای زیپی هستند که به پین وصل شده است. این زیپ به راحتی می‌شکند و علت وجود آن این است که به مراکز آتش نشانی نشان دهد که از کپسول استفاده شده است.

با یک دست خود نازل را بگیرید و با دست دیگر دسته کپسول را نگه دارید. شلنگ را باید به سمت پایین آتش بگیرید. پس نباید آن را به سمت آتش نشانه بگیرید. حتما پایه آتش را هدف قرار دهید تا بتوانید آن را خاموش کنید.

در کپسول‌هایی که از نوع دی اکسید کربن هستند، دستان خود را از بخش پلاستیکی دور نگه دارید زیرا این قسمت بسیار سرد خواهد شد.

دو اهرم را با دست فشار دهید. در حالی که شلنگ را با دست دیگر خود نگه می‌دارید، پایه آتش را هدف بگیرید. فشار به دسته‌ها باید آهسته و یکنواخت باشد. هر زمان که نیاز به مواد خاموش کننده ندارید، دسته را رها کنید تا کپسول تخلیه نشود.

آموزش کپسول های آتش نشانی

برای این که بتوانید تمامی آتش را خاموش کنید، هنگام تخلیه شلنگ را به آرامی به طرفین و عقب و جلو حرکت دهید. با خاموش شدن شعله‌ها به تدریج به آتش نزدیک شوید. تخلیه را تا خاموش شدن آتش ادامه دهید. هر گونه نقطه درخشان کوچک را باید خاموش کنید زیرا ممکن است دوباره شعله ور شود.

آموزش کپسول های آتش نشانی

اگر آتش دوباره شعله ور شد، تخلیه را ادامه دهید و به عقب برگردید. هرگز پشت به آتش نکنید و همیشه هوشیار باشید. همه جا را چک کنید.

آموزش کپسول های آتش نشانی

آموزش کار با کپسول آتش نشانی: بخش دوم

حال که طرز استفاده از خاموش کننده ها را آموزش دادیم این را هم باید بگوییم که در صورتی قادر به خاموش کردن آتش نیستید، فورا محل را ترک کنید. یک کپسول اتش نشانی معمولی تا ده ثانیه می‌تواند کار کند. وقتی کپسول کامل تخلیه شد و آتش هنوز خاموش نشد، محل را ترک کنید. در این صورت با اتش نشانی تماس بگیرید.

آموزش کار با کپسول آتش نشانی

هر زمان که کپسول تخلیه شد، آن را در اسرع وقت پر کنید. برخی از کپسول‌ها یکبار مصرف هستند. اکثرا قابل شارژ هستند. این کپسول‌ها دارای تاریخ انقضا هستند و مواد درون آن‌ها پر از مدتی تخلیه می‌شود. تاریخ را چک کنید تا در صورت تخلیه شدن، آن را پر کنید. می‌توانید کپسول را به مراکز آتش نشانی ببرید تا برایتان پر کنند.

آموزش کار با کپسول آتش نشانی

در صورتی که راه فرار مشخصی دارید و نزدیک به آن ایستاده‌اید، می‌توانید اقدام به اطفاء حریق کنید. تا زمانی که همه خارج نشدند و از خود مطمئن نیستید که می‌توانید آتش را مهار کنید یا نه، دست به هیچ کاری جز فرار کردن و دور شدن از آتش نزنید.

آموزش کار با کپسول آتش نشانی

فقط برای مهار آتش کوچک می‌توان از کپسول استفاده کرد. اگر شعله آتش از شما بزرگ‌تر و در حال گسترده‌تر شدن است، از آن دوری کنید. مهار آتش‌های بزرگ کار شما نیست.

مثلا، زمانی که سطل زباله آشپزخانه شما آتش گرفت، می‌توانید آن را خاموش کنید.

فضایی را که پر از دود شده است باید تخلیه کنید. استنشاق دود می‌تواند منجر به بیهوشی شود. اگر دود زیادی در اتاق وجود دارد، دهان خود را بپوشانید و روی زمین بنشینید. برای جلوگیری از دود باید پایین بمانید به صورت سینه‌خیز بیرون بروید.

آموزش کار با کپسول آتش نشانی

برای حفظ جان خود در زمان حملات تروریستی باید به نکاتی توجه کنید. برای یادگیری این نکات، مطلب در هنگام وقوع بمب‌گذاری و بعد از حمله تروریستی چه کنیم؟ را مطالعه کنید.

انواع کپسول های اطفای حریق و نحوه استفاده از آنها

آموزش کار با کپسول آتش نشانی

همان طور که گفتیم انواع کپسول آتش نشانی وجود دارد. برای همین باید از کپسول مناسب استفاده کنید تا بتوانید آتش را مهار کنید. مواد داخلی کپسول‌ها  خنک‌کننده و متفاوت هستند و برخی از کپسول‌ها در برابر انواع خاصی از آتش بی اثر خواهند بود. برخی هم می‌توانند آتش را بدتر کنند. قبل از استفاده از کپول مطمئن شوید که نوع سوخت اتش را می‌دانید و کپسول موردنظر را دارید.

کلاس A: مناسب پارچه، چوب، پلاستیک، کاغذ، لاستیک، آتش‌های معمولی و قابل احتراق. ساخته شده از آب یا فوم. در هنگام استفاده باید مراقب تجهیزات الکتریکی باشید زیرا آب معمولی هادی محسوب می‌شود.

کلاس B: مناسب برای بنزین، روغن و گریس. ساخته شده از ماده شیمیایی خشک یا دی اکسید کربن. کپسول کوچک‌تر از ۳ کیلو برای این موارد توصیه نمی‌شود.

کلاس C: مناسب برای آتش‌های برق‌دار و الکتریکی. عامل خاموش‌کننده ماده شیمیایی خشک یا دی اکسید کربن است.

کلاس D: مناسب برای فلزات. پر شده با ماده شیمیایی پودری خشک.

کلاس K: مناسب برای آتش سوزی آشپزخانه از جمله روغن، چربی و گریس. پر شده با ماده خاموش کننده مرطوب یا خشک.

کلاس F: آتش سوزی با چربی عمیق. پر شده با مواد شیمیایی مرطوب.

کلاس ABC: کپسول مناسب برای تمامی موقعیت‌های A، B و C. پر شده با ماده شیمیایی خشک و غبار آب یونیزه شده.

نکته ۱: در برخی کپسول‌های کلاس A و B از فوم AFFF استفاده شده است که در اطراف لوزام الکتریکی ایمن است.

نکته ۲: کپسولی که به درستی پر نشده است، به خوبی هم کار نخواهد کرد.

تمامی این اطلاعات روی کپسول نوشته شده است که قبل از استفاده یا در هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کنید.

انواع کپسول آتش نشانی و رنگ آن‌ها

پیشتر انواع کپسول آتش نشانی را آموزش دادیم. نکته دیگر این است که هر کدام از این کپسول‌ها دارای رنگ خاصی هستند.

آب: قرمز رنگ و مناسب آتش سوزی کلای A.

انواع کپسول آتش نشانی

فوم AFFF: کرم با متنی قرمز رنگ. مناسب کلاس A و B.

انواع کپسول آتش نشانی

دی اکسید کربن: سیاه با نوشته سفید. مناسب کلاس بی و مایعات قابل اشتعال و شعله‌های الکتریکی.

انواع کپسول آتش نشانی

پودر ABC: آبی رنگ با متن سفید. مناسب کلاس A، B و C و همین طور شعله‌های الکتریکی. بین یک تا ۹ کیلوگرم. توصیه می‌شود در فضای بسته استفاده نشود زیرا حالت پودری آن آزاردهنده است و ممکن است باعث ایجاد اختلال در تنفس شود. بهتر است در اتاق‌های موتور و فضای باز استفاده شود.

انواع کپسول آتش نشانی

غبار آب دیونیزه شده: سفید با متن قرمز. مناسب کلاس A، B و C و همین طور شعله‌های الکتریکی. این آب هادی نیست.

انواع کپسول آتش نشانی

ماده شیمیایی مرطوب: زرد رنگ با متن قرمز. مناسب آتش‌های شکل گرفته از روغن و چربی مثل اتفاقات ناگهانی آشپزخانه و کلاس F. می‌توان در آتش سوزی‌های کلاس A هم از آن‌ها استفاده کرد.

انواع کپسول آتش نشانی

نکته ۱: میزان پر بودن یا نبودن کپسول را می‌توانید از روی درجه آن مشاهده کنید.

استفاده از کپسول آتش نشانی

نکته ۲: در بسیاری از موارد، کپسول ABC دارای علامت + قرمزرنگی است.

نکته ۳: بهتر است در صو.رت داشتن انواع مختلف کپسول، نوع آن‌ها را روی دیوار و محلی که کپسول‌ها قرار دارند، بنویسید تا در هنگام بروز اتفاق، فورا بتوانید نوع مناسب را بردارید.

 

استفاده از کپسول آتش نشانی

همیشه در هنگام مواجه شدن با آتش سوزی آرامش خود را حفظ کنید. استرس می‌تواند موجب اختلال در تصمیم گیری و مشکلات تنفسی همانند تنگی نفس و به شمارش افتادن نفس شود. این موارد در زمانی که فضا با دود پر شده است، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

در ادامه می‌توانید فیلم آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی را مشاهده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب به آموزش کار با کپسول آتش نشانی پرداختیم. آیا موفق شدید از کپسول آتش نشانی به درستی استفاده کنید؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 6 روش ساخت مشعل در طبیعت و خانه
آموزش ۶ روش ساخت مشعل در طبیعت و خانه
آموزش 8 روش ساخت اجاق گاز سفری و قابل حمل
آموزش ۸ روش ساخت اجاق گاز سفری و قابل حمل
سیستم هشدار دهنده تشخیص دود و حریق
آموزش نحوه کار و استفاده از سیستم هشدار دهنده تشخیص دود و حریق
چگونه با استفاده از لیمو ترش آتش درست کنیم؟
چگونه با لیمو ترش آتش درست کنیم ؟

نظرات