تاثیر موزیک در کار

تاثیر موزیک در کار چیست؟ آیا آهنگ گوش دادن هنگام کار مفید است؟

سال‌ها است که دانشمندان به تاثیرات موسیقی 🎵 بر مغز علاقه پیدا کرده‌اند و مطالعاتی درباره تاثیر موسیقی بر عملکرد شناختی و بهره‌وری انجام داده‌اند. شاید اگر درباره تاثیر موسیقی بر انسان در هنگام کار از هر شخصی سوال بپرسید، جواب‌های متفاوتی دریافت کنید. برخی معتقد هستند موسیقی کلاسیک تمرکز را بالا می‌برد و برخی برای اینکار موزیک بی کلام یا جاز گوش می‌دهند. برخی افراد هم در سر و صدای یک کافی شاپ شلوغ می‌توانند کار خود را انجام دهند. در این مطلب از انزل وب به تاثیر موزیک در کار را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

تاثیر موزیک بر انسان هنگام کار

?Does Music Help Us Work Better

شاید در YouTube دیده باشید که ویدئوهایی با عنوان‌هایی مانند «موسیقی برای بالا بردن هوش» وجود دارد یا برخی از اپلیکیشن‌ها مدعی هستند که می‌توانند با موسیقی پتانسیل تاثیرگذاری بر حالات شناختی را در شما فعال کنند. سوال این است که آیا این ادعاها حقیقت دارد؟ در این مطلب از انزل وب ما به تاثیر موسیقی بر زندگی انسان و بهره‌وری او در هنگام کار می‌پردازیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

تاثیر آهنگ بر انسان در هنگام کار: اصول اولیه

تاثیر آهنگ بر انسان

ایده تاثیر آهنگ بر مغز در هنگام کار، چیز جدیدی نیست. دانشمندان پیشتر از این هم روی این موارد کار کرده‌اند. به عنوان مثال، پژوهش تاثیر گوش دادن به موتزارت پیش از انجام بخش استدلال فضایی-زمانی یک تست هوش، در سال ۱۹۹۳ انجام شده است و نتیجه این بود که عملکرد ذهن بهتر می‌شود. نتیجه این پژوهش موجب شد تا محصولاتی تولید شود که سازندگان آن ادعا می‌کردند با قرار دادن کودکان در معرض موسیقی موتزارت، می‌توانند از آن‌ها نابغه بسازند! چیزی که با عنوان «اثرگذاری موتزارت» پخش شده بود، بیشتر ساختگی بود.

بعدها پژوهش دیگری انجام شد که نشان می‌داد آن چه موجب بهبود عملکرد انسان در هنگام کار کردن یا یادگیری می‌شود، شادی تولید شده ناشی از گوش دادن به موسیقی است نه خود آن. اکثر ما موسیقی را پیش از انجام کار گوش نمی‌دهیم. بلکه در حین انجام کار خود به موسیقی گوش می‌دهیم. علم در این باره چه می‌گوید؟

مطالعه جدیدی روی ۵۶ مهندس نرم‌افزار انجام شد که وضعیت آن‌ها در زمان شنیدن به موسیقی یا سکوت در هنگام کار بررسی شد. نتایج تاثیر موزیک در کار نشان داد که موسیقی موجب بهبود خلق و خوی این افراد شد و در نتیجه، کیفیت کار آن‌ها بالا رفت. در واقع، این افراد با شنیدن موسیقی خوشحال می‌شدند. در نتیحه، کار باکیفیت‌تری انجام می‌دادند. مطالعات دیگری هم در این زمینه انجام شده است. آن چه مهم است این است که موسیقی به علت بهبود روحیه موجب بالا رفتن بهره‌وری می‌شود.

حال سوال این است که کدام موسیقی بیشتر به بهره‌وری کمک می‌کند؟ انجام کدام کارها با شنیدن به موسیقی بهتر می‌شوند؟

برای مطالعه درباره تاثیرات شبکه‌های اجتماعی، مطلب تاثیرات، خطرات و آسیب‌های شبکه های اجتماعی بر خانواده را مطالعه کنید.

تاثیر آهنگ روی مغز و بالا رفتن بهره‌وری: انتخاب نوع موسیقی

تاثیر آهنگ روی مغز

حال که با مطالعات گسترده مشخص شد که حس خوش ناشی از گوش دادن به موزیک، موجب بالا رفتن بهره‌ وری می‌شود، سوال این است که چه نوع موسیقی در این زمینه بهتر عمل می‌کند. با پژوهشی که روی ۳۰ نفر انجام شد، مشخص شد که گوش دادن به موسیقی ترجیحی خود شخص، تاثیر بهتری بر کار می‌گذارد. نمونه‌ها با موسیقی دیگری که انتخاب خودشان نبود هم آزمایش شده بودند. با این حال، سوال این است که آیا علم نشان دهد که برخی از ژانرها بهتر از بقیه هستند؟

با وجود پژوهش‌های انجام شده، مشخص است که نمی‌توان بهترین نوع موسیقی برای بالا رفتن بهره‌ وری همه انسان‌ها را معرفی کرد. زیرا بهترینی وجود ندارد و این مورد برای هر شخصی متفاوت است. با این حال، پژوهش‌هایی انجام شده است که نشان می‌دهد کدام موارد را بهتر است از پلی لیست خود حذف کنید. مطالعه‌ای نشان داده است که گوش دادن به موسیقی آشنا می‌تواند حواس شما را پرت کند. وقتی آهنگی را می‌شناسید، حواستان بیشتر پرت خواهد شد.

در واقع، گوش دادن به آهنگ‌های جذاب پاپ که حتی با عنوان «چند وظیفه‌ای بودن شخص» شناخته می‌شود، می‌تواند به بهره‌ وری آسیب برساند. طبق پژوهش انجام شده روی ۳۳۴ دانش‌آموز، مهارت درک مطلب در زمان سکوت بهتر از زمانی است که دانش‌آموز به برتری آهنگ‌های بیلبورد گوش می‌دهد. در نتیجه، در هنگام کار به موسیقی گوش دهید که از آن لذت می‌بردید اما آن چنان برایتان آشنا نیست و متن سنگین و غمگینی ندارد.

تاثیر منفی و مثبت موسیقی بر مغز: کدام کارها را نباید با موسیقی انجام داد؟

تاثیر منفی و مثبت موسیقی بر مغز

مسلما نمی‌توان گفت که تاثیر موسیقی بر اعصاب و روان در کارهای مختلف، یکسان است. کارهای تکراری از کارهای خلاقانه متفاوت هستند. گاهی موزیک‌های پیچیده می‌توانند مانع تمرکز برای انجام کارهایی شوند که نیاز به مهارت تفکر و خلاقیت پیچیده‌ای مانند آزمون کلامی یا درک مطلب دارند. بسیاری از پژوهش‌های انجام شده که ارتباط مثبتی بین موسیقی و کار نشان می‌دهند، درباره کارهای تکراری بوده است. پس اگر شغل شما شامل انجام کارهای تکراری می‌شود، موسیقی خوب می‌تواند تمرکز و هوشیاری شما را بالا ببرد. در حالی که در مشاغلی که مربوط به حل مشکل می‌شوند و نیاز به خلاقیت دارند، با موسیقی نمی‌توان تمرکز کرد و حواس پرتی ایجاد می‌شود. کارهای مختلف بخش‌های گوناگون مغز ما را درگیر می‌کنند. در نتیجه، به انوع مختلف موسیقی نیاز دارند.

گوش دادن به موسیقی لذت‌بخش، قسمت سیستم پاداش مغز به ویژه مسیر دوپامین را فعال می‌کند. مطالعه‌ای نشان می‌دهد که میزان ترشح دوپامین در لحظه اوج لذت از موسیقی، به بیشتری حد خود می‌رسد. دوپامین همان هورمونی است که در زمان مصرف کافئین و قند آزاد می‌شود. شاید به همین دلیل هم مغز ما بیدار می‌شود.

شاید از خود بپرسید آیا صداهای سفید هم مانند موسیقی عمل می‌کنند؟ تحقیقات کمتری در این زمینه وجود دارد اما اصولا ما از صدای سفید و صدای طبیعت برای به خواب رفتن و کسب آرامش استفاده می‌کنیم. طبق پژوهشی صدای پس زمینه مانند صدای پنکه روشن یا صدای یخچال، بهره‌وری را در انجام کار در مقایسه با زمانی که هیچ صدایی وجود ندارد، بالا می‌برد. برنامه‌هایی در این زمینه وجود دارد. مطالعه‌ای نشان می‌دهد گوش دادن به این صداها می‌تواند از میزان استرس بکاهد. اگر کاهش استرس بهره‌وری را افزایش می دهد، گوش دادن به صداهای طبیعت می‌تواند به افزایش کار شما کمک کند. البته، قدم زدن در پارک نیز همین تأثیر را خواهد داشت.

تاثیر موزیک بی کلام در کار چگونه است؟ تاثیر نوع موسیقی بر کار کردن

تاثیر موزیک بی کلام در کار

هر شخصی سلیقه خاص خود را دارد. در عین حال، افراد وظایف مختلفی را در محیط کار انجام می‌دهند. نمی‌توان یک نسخه را برای همه پیچید. خودتان باید به مرور متوجه شوید که چه نوع موسیقی یا صدایی برای بالا رفتن تمرکز شما مناسب است. اگر حواستان با موسیقی پرت می‌شود، آن را با صدای سفید و طبیعت جایگزین کنید. با وجود همه این موارد، مهم‌ترین نکته این است که به آنچه گوش دهید که به شما احساس خوبی منتقل می‌کند. انجام این کار نه تنها مغز شما را بیدار می‌کند، بلکه احساس خوبی را در هنگام کار کردن منتقل می‌کند. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، ابتدای راه هستند. همه یافته‌ها مقدماتی هستند.

مهم‌ترین تحقیق را می‌توانید روی خودتان انجام دهید. در پژوهش‌های Teresa Lesiuk آمده است که در حدود ۹۰ درصد مواقع افراد تجربه مثبتی از شنیدن موسیقی دارند. قرار گرفتن در این چهارچوب ذهنی می‌تواند برای انجام کار مفید باشد. وقتی انسان در این حالت روحی قرار دارد، در حل مشکلات و تفکر خلاق بهتر عمل می‌کند. البته در تحقیقات وی آمده است که افزایش بهره‌ وری در هنگام گوش دادن به موسیقی به میزان مهارت شما در انجام آن کار هم بستگی دارد.

بیشتری تاثیر در زمانی دیده می‌شود که فرد مهارت لازم در انجام کار خود را دارد و تازه کار نیست. در عین حال، متخصص هم نیست. فرد متخصص در هر شرایط خوب عمل می‌کند اما افرادی که مهارت متوسطی دارند، تمرکز بالاتری خواهند داشت. علت این امر هم تاثیر بر حالات روحی است.

تاثیر موسیقی بر یادگیری و کار در خانه

تاثیر موزیک در کار

هر خانه‌ای محیطی آرام ندارد. بازیگوشی کودکان، سر و صدای همسایه‌ها و… می‌تواند باعث حواس‌پرتی شود. در چنین شرایطی موسیقی می‌تواند به شما کمک کند تا هم اضطراب شما کاهش پیدا کند و هم موجب ایجاد انگیزه شود و بهره‌ وری را بالا ببرد. پیشنهاد ما این است که در ابتدای پلی لیست خود آهنگ‌های آرامی را قرار دهید و به تدریج آن را به اوج برسانید. آهنگ‌های ابتدای لیست نباید شما را وادار به بهره ‌وری کنند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که آهنگ‌هایی که سرعت بالاتری دارند بیشتر باعث افزایش عملکرد می‌شوند. رابطه‌ای معنادار بین سرعت موسیقی و بهره ‌وری وجود دارد. دانشمندی به نام نلسون از این پدیده به عنوان «آهنگ قدرت» یاد می‌کند. این آهنگ‌ها می‌توانند موجب حفظ انگیزه شوند. برخی معتقد هستند که آهنگ‌های دارای متن و شعر می‌تواند حواس انسان را پرت کند اما این بستگی به شخص و کاری که انجام می‌دهد، دارد. بهتر است آهنگ‌هایی را انتخاب کنید که اشعار آرامی دارند و با آرامش اجرا می‌شوند. در غیر این صورت آهنگ‌های بی‌کلام زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. گاهی آهنگ‌هایی که متن آن‌ها برای شما آشنا است، می‌توانند باعث حواس‌پرتی شوند.

شاید ساخت یک پلی لیست کار دشواری باشد اما پیشنهاد ما این است که به خودتان سخت نگیرید. کمی متنوع عمل کنید و اگر با شنیدن آهنگی حس خوبی دریافت می‌کنید، آن را به لیست خود اضافه کنید. پس از آزمون و خطا مواردی را که دوست ندارید، حذف کنید. ترتیب آن‌ها را عوض کنید و با توجه به روحیه خود آنان را بچینید.

نورهای آبی گوشی، اسکرین و… می‌توانند بر خواب شما تاثیر منفی بگذارند. برای اطلاع از این موارد، مطلب تاثیر نگاه کردن به صفحه نمایش روشن وسایل روی خواب و کنترل آن را مطالعه کنید.

جمع‌بندی و نگاهی اجمالی به تاثیر آهنگ بر انسان

تاثیر موزیک در کار

در مورد تاثیر آهنگ بر انسان نظریات مختلفی وجود دارد. تا کنون پژوهش‌های گوناگونی هم در این زمینه انجام شده است که نتایج متفاوتی داشتند. برخی معتقد هستند که موسیقی تاثیر مستقیم بر بهره‌ وری دارد و برخی دیگر معتقد هستند که موزیک هیچ کمکی به بالا رفتن بهره‌ وری نمی‌کند. تمامی این موارد به خود شما بستگی دارد. در این راستا باید با خود صادق باشید و صادقانه فکر کنید. آیا واقعا شنیدن موسیقی در هنگام کار کردن بر نحوه انجام آن کار تاثیر می‌گذارد.

آن چه مسلم است این است که موسیقی موجب بالا رفتن هوش ما نمی‌شود و اگر قبل از به دنیا آمدن نوزاد، مادر با هندزفری به آهنگ‌های اصطلاحا فاخر گوش بدهد، هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد و موزارت شما را تبدیل به استیو جابز نخواهد کرد! برخی از آهنگ‌ها موجب ریلکس شدن و حتی به خواب رفتن افراد می‌شود. صداهای سفید و صداهای طبیعت به بسیاری از انسان‌ها آرامش می‌دهد و حتی به آن‌ها کمک می‌کند تا بخوابند. در نتیجه، در زمان کار کردن نباید از این آهنگ‌ها استفاده کنید و خودتان را در این زمینه باید بشناسید.

اگر کار تکراری انجام می‌دهید، مثلا محصولات را بسته‌ بندی می‌کنید، داده‌هایی را هر روز وارد می‌کنید و…، برای این که تنوعی در کار خود ایجاد کنید و مغز شما از انجام کاری تکراری خسته نشود، گوش دادن به موسیقی ایده خوبی می‌تواند باشد. در این وضعیت می‌توانید تاثیر موزیک در کار را مشاهده کنید. این در حالی است که دانشمندان در پژوهشی یافته‌اند که شنیدن موسیقی در هنگام کسب برخی از مهارت‌ها مانند تمرین خواندن یا نوشتن می‌تواند موجب حواس‌ پرتی شود و نتیجه عکس داشته باشد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب به تاثیر موزیک در زندگی و کار کردن پرداختیم. آیا شما هم در هنگام کار به آهنگ گوش می‌دهید؟ ترجیح شما چه نوع آهنگ‌هایی است. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 9 روش سریع برای دانلود آهنگ از یوتیوب
آموزش ۹ روش سریع برای دانلود آهنگ از یوتیوب
آموزش 4 روش آپلود موزیک در ساند کلود
آموزش ۴ روش آپلود موزیک در ساند کلود (SoundCloud)
15 تا از بهترین ابزار و سایت های پیدا کردن آهنگ های مشابه
۱۵ تا از بهترین ابزار و سایت های پیدا کردن آهنگ های مشابه
بهترین برنامه های پیدا کردن آهنگ از روی صدا ، ویدیو و... اندروید
دانلود ۱۲ تا از بهترین برنامه های پیدا کردن آهنگ از روی صدا ، ویدیو و… اندروید

نظرات