آموزش حل و تعمیر مشکلات رایج چرخ خیاطی

آموزش حل و تعمیر مشکلات رایج چرخ خیاطی

چرخ خیاطی‌ ها  انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها پیشرفته و مدرن هستند و برخی دیگر از نوع قدیمی یا ساده هستند. با توجه به تنوع بالا، برخی از مشکلات ⚠️ در همه انواع چرخ‌ها رخ میدهد و مواردی هم وجود دارند که صرفا مختص به نوع خاصی از چرخ هستند. در این مطلب از انزل وب به آموزش حل و تعمیر مشکلات رایج چرخ خیاطی میپردازیم.

آموزش تعمیر چرخ خیاطی

?How to Solve Common Sewing Machines Problems

پاره شدن نخ، خم شدن سوزن، موج دار شدن دوخت و… از جمله مشکلات رایج چرخ خیاطی‌‌های مدرن و قدیمی هستند. برای حل این مشکلات روش های مختلفی وجود دارد. در این مطلب از انزل وب روش های رفع مشکلات مختلف چرخ خیاطی را آموزش می‌دهیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

تعمیر چرخ خیاطی در منزل: گره خوردن نخ

گاهی در حین دوخت، متوجه می‌شوید که مقدار زیادی نخ به هم گره خورده است. همیشه این مشکل مربوط به ماسوره و ماکو نمی‌شود. برای حل این مشکل و تعمیر چرخ خیاطی در منزل، دستگاه را نیمه باز کنید و سپس تمام نخ‌های درون آن را جمع کنید. از اشتباهات رایج این است که هنگام نخ کشیدن، چرخ خیاطی را به صورت کامل می‌بندید. این امر موجب می‌شود تا قسمت‌هایی که با نخ درگیر هستند، بسیار محکم باشند و نخ نتواند به درستی درون آن‌ها قرار بگیرد.

برای تست کردن درست شدن این مشکل، تکه پارچه‌ای را بدوزید و مطمئن شوید که دیگر نخ گره نمی‌خورد. سپس با دقت دوباره دستگاه را نخ بکشید. در برخی از دستگاه‌ها در هنگام نخ کشیدن نباید پا روی پدال بگذارید. در این حالت چرخ قفل می‌شود. این مورد به نوع و برند دستگاه شما مربوط می‌شود. قرقره را دوباره نخ بکشید. حتما از نخ‌هایی یکسان در دو بخش بالایی و پایینی چرخ استفاده کنید. زیرا تفاوت کیفیت و نوع نخ موجب می‌شود تا گره ایجاد شود یا دوخت خراب شود. این مورد در سرعت دوخت هم تاثیر می‌گذارد.

حتما تنظیمات دوخت در چرخ خیاطی را چک کنید. تنظیمات پارچه‌های مختلف، متفاوت خواهد بود. در نتیجه، با عوض کردن نوع پارچه، حواستان باشد که این بخش را تنظیم کنید.

تعمیر چرخ خیاطی قدیمی و جدید: دوخت نامرتبط و رد کردن برخی از کوک‌ها

تعمیر قطعات چرخ خیاطی قدیمی

رایج‌ترین دلیل این مشکل، استفاده از سوزن اشتباه و ناهماهنگ با پارچه است. اول از همه سوزن باید تیز باشد. البته وقتی سوزن را عوض می‌کنید، چرخ خیاطی کمی زمان نیاز دارد تا بتواند پارچه را پردازش کند. گاهی علت بروز این مشکل، خم شدن سوزن است. فشار زیاد به دستگاه می‌تواند موجب خم شدن سوزن شود. در نتیجه، برای تعمیر چرخ خیاطی قدیمی و جدید در این حالت باید سوزن را عوض کنید. نخ‌های بخش‌های مختلف دستگاه هم باید یکسان و از یک کیفیت باشند. بهتر است نخ‌ها را از یک برند تهیه کنید. گاهی این مشکل به زمانبندی دستگاه برمی‌گردد. این مورد در چرخ‌های جدید و مدرن دیده می‌شود و نیاز به تعمیر تخصصی دارد.

تعمیر قطعات چرخ خیاطی قدیمی و جدید: عدم حرکت کردن پارچه زیر سوزن

موارد مختلفی می‌تواند موجب بروز این مشکل شود. بسیاری از چرخ خیاطی‌ها دارای تنظیماتی هستند که شما می‌توانید این مورد را برای هر پارچه تنظیم کنید. در برخی از پارچه‌ها و دوخت‌ها نیاز است که صفحه سوزن و پایه دوخت رهاتر باشند. در برخی موارد هم باید فاصله بین این دو را کمتر کنید تا پارچه رها نشود. اگر چنین تنظیماتی در چرخ شما وجود ندارد، پایه دوخت را باز کنید و زیر آن را تمیز کنید. سپس طبق دستورالعمل دستگاه خود، آن را روغن بزنید. اگر همچنان مشکل وجود دارد، امکان تعمیر چرخ خیاطی در منزل وجود ندارد و باید آن را نزد تعمیرکار ببرید.

تعمیر چرخ خیاطی جک ، ژانومه ، کاچیران ، مارشال و…: هنگ کردن چرخ خیاطی

تعمیر قطعات چرخ خیاطی قدیمی

هنگ کردن دستگاه یکی دیگر از مشکلات رایج چرخ خیاطی است. اولین قدم برای حل این مشکل این است که پارچه را از دستگاه جدا کنید. شاید نیاز باشد که پارچه را به آرامی از زیر سوزن بیرون بکشید. تمامی نخ‌های گیر کرده را بردارید. برای تعمیر چرخ خیاطی قدیمی و جدید در این حالت، ممکن است نیاز باشد صفحه دوخت را باز کنید. سپس بخش‌های مختلف دیگر را هم از نخ گره خورده شده خالی کنید. حتما سوزن را بررسی کنید تا خمیده نشده باشد یا نوک آن نشکسته باشد.

چسب حرارتی کاربردهای مختلفی دارد. برای آشنایی با آن‌ها مطلب ۱۸ ترفند و کاربرد جالب چسب حرارتی در خانه را مطالعه کنید.

تعمیر ماکو چرخ خیاطی: پاره شدن نخ

اگر نخ در چرخ خیاطی هر از گاهی پاره می‌شود، ابتدا قرقره را چک کنید. پیش از تعمیر ماسوره پرکن چرخ خیاطی، ابتدا چک کنید که نخی دور آن پیچیده نشده باشد. در این حالت، ممکن است شکاف یا درزی در قرقره ایجاد شده باشد. گاهی کافی است جهت کشیده شدن نخ از قرقره را تغییر دهید تا این مشکل برطرف شود. گاهی پاره شدن نخ به علت قدیمی بودن آن یا کیفیت پایین نخ رخ می‌دهد.

مورد دیگری که باید برای حل این مشکل بررسی کنید سوزن است. گاهی دوخت روی پارچه‌های سنگین یا رد شدن سوزن از روی پین فلزی و… در حین دوخت، موجب می‌شود تا در نوک سوزن شکافی ایجاد شود و نخ را پاره کند. اگر بعد از چک کردن این موارد نخ همچنان پاره می‌شود، باید صفحه دوخت را باز کنید و آن را از گرد و غبار و پرزها تمیز کنید. ممکن است چیزی در آن بخش گیر کرده باشد که موجب پاره شدن نخ شود. هر گونه زدگی در این بخش می‌تواند موجب پاره شدن نخ یا حتی نخ کش شدن پارچه شود.

تعمیر مشکل چرخ خیاطی: دوخت ضعیف و شکستن سوزن

تعمیر چرخ خیاطی قدیمی

گاهی مشکل از تکنیک و نحوه استفاده شما از چرخ خیاطی است. اگر به دستگاه فشار بیاورید، پارچه را محکم نگه دارید، سوزن اشتباه انتخاب کنید، سرعت درستی را برای پارچه انتخاب نکنید و… ممکن است با مشکلات دوخت مواجه شوید.

برخی از پارچه‌ها ضخیم هستند و اگر سوزن مناسب آنان را استفاده نکنید، سوزن خم می‌شود یا حتی می‌شکند. برای دوخت جین، چرم و پارچه‌های این چنینی به سوزن قوی نیاز دارید. گاهی فشار نادرست بر پدال هم موجب بروز مشکل در دوخت می‌شود. فشار نباید زیاد یا کم باشد. بلکه باید مناسب پارچه شما باشد. اگر محافظی روی صفحه دوخت وجود دارد آن را بردارید. گاهی صفحه دوخت برای کارهای مختلف مثل انواع گلدوزی متفاوت است. در این صورت باید از صفحه دوخت مناسب استفاده کنید.

تعمیر چرخ خیاطی جک ، ژانومه ، کاچیران ، مارشال و…: دوخت موجدار

تعمیر چرخ خیاطی در منزل

دوخت موجدار هم به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. این مشکل چرخ خیاطی ممکن است به دلیل این ایجاد شود که شما پارچه را در هنگام دوخت زیاد از حد می‌کشید. گاهی این مشکل به دلیل جنس پارچه و عدم پشتیبانی دستگاه شما از آن نوع رخ می‌دهد. به عنوان مثال، برخی از چرخ‌ها نمی‌توانند چرم دوزی کنند یا پارچه‌های ریون را به خوب بدوزند. حتی ممکن است برنامه دوخت این نوع پارچه‌ها را نداشته باشند. فشار روی پدال هم می‌تواند موجب بروز این مشکل شود. فشار زیاد یا کم نسبت به نوع پارچه، گاهی موجب دوخت موجدار می‌شود.

مشکلات رایج چرخ خیاطی: درآمدن نخ از سوزن

مشکل رایج دیگر، درآمدن نخ از سوزن است. قبل از نخ کشیدن، مطمئن شوید که سوزن در بالاترین حالت قرار دارد. اهرم بالابر میل پایه را در بالاترین درجه قرار دهید. می‌توانید این کار را با چرخاندن دسته چرخ خیاطی هم انجام دهید. همیشه آن را به سمت خودتان بپیچید. چرخاندن آن به سمت دیگر می‌تواند موجب پیچ خوردن نخ شود.

برای یادگیری نحوه تعمیر سشوار، مطلب آموزش گام به گام تصویری تعمیر سشوار در خانه را مطالعه کنید.

مشکل چرخ خیاطی: جمع شدن پارچه یا نخ در ابتدا یا انتهای درزها

تعمیر چرخ خیاطی قدیمی

تعمیر چرخ خیاطی در منزل به دلیل بروز این مشکل هم امکان‌پذیر است. برای جلوگیری از این اتفاق باید پیش از اتمام دوخت، حواستان باشد که کمی مکث کنید و سپس بخش آخر را دوخت بزنید. برای ابتدای کار نیز می‌توانید پیش از ورود به بخش اصلی پارچه، چند میلی‌متر اضافه‌تر دوخت بزنید. حتما صفحه دوخت را تمیز کنید تا کرک‌ها و پرزهای گیر کرده درون آن موجب بروز این مشکل نشود.

تعمیر پدال چرخ خیاطی و بخش‌های دیگر: صدا دادن دستگاه

هر زمان صدایی از چرخ شنیدید، دوختن را متوقف کنید. زیرا مشخص نیست مشکل چرخ خیاطی چیست و ممکن است نه تنها به دستگاه بلکه به پارچه هم آسیب بزنید. سعی کنید پارچه را از چرخ جدا کنید. سپس بخش‌های مختلف را روغن‌کاری کنید. دستگاه را تمیز کنید. سپس تکه پارچه‌ای را بردارید و دوخت را روی آن امتحان کنید. گاهی شل شدن یک پیچ یا قطعه موجب بروز صدا می شود. اگر هنوز صدا وجود دارد، باید آن را نزد تعمیرکار متخصص ببرید.

تعمیر ماسوره پرکن چرخ خیاطی: حرکت نکردن سوزن

یکی دیگر از رایج ترین مشکلات چرخ خیاطی، حرکت نکردن سوزن است. اصولا این مشکل به دلیل این رخ می‌دهد که چرخ روی حالت نخ جمع‌کن قرار دارد. این حالت را زمانی فعال می‌کنند که می‌خواهند قرقره‌های نخ را پر کنند. کافی است اهرم یا پایه مخصوص این کار را در حالت صحیح قرار دهید.

تعمیر چرخ خیاطی قدیمی و جدید: کار نکردن بخش گلدوزی

برخی از دستگاه‌ها دارای تنظیمات گلدوزی هستند. گاهی این بخش از چرخ دچار مشکل می‌شود و به درستی عمل نمی‌کند. احتمالا علت این امر تنظیم نبودن چرخ خیاطی است. دوخت‌های مختلف برای اجرای صحیح تنظیمات مخصوصی دارند. ابتدا بخش طول و عرض تنظیمات دوخت را چک کنید. دفترچه راهنما می‌تواند برای رفع این مشکل چرخ خیاطی به شما کمک کند. آن را بررسی کنید.

تعمیر چرخ خیاطی در منزل با روش‌های معمول

در مجموع، وقتی چرخ خیاطی شما دچار مشکل شد، باید چند کار انجام دهید. برای تعمیر چرخ خیاطی جک ، ژانومه ، کاچیران ، مارشال و… پیش از هر کاری سوزن را چک کنید. سوزن خم شده، شکسته و ترک برداشته می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در دوخت شود. انتخاب اشتباه سوزن هم می‌تواند موجب بروز اختلال شود. سوزن‌ها انواع مختلفی دارند و باید با توجه به دستگاه، پارچه و نوع دوخت انتخاب شوند.

همیشه دستگاه را تمیز نگه دارید. درزهای آن را پاک کنید و روغن کاری را فراموش نکنید. بسیاری از مشکلات به دلیل گیر کردن تکه‌های نخ، پارچه و کرک در قسمت صفحه دوخت و دنده‌های آن ایجاد می‌شود.

نوع کشیدن نخ در دستگاه را چک کنید. این کار را با دقت انجام دهید. شل بودن نخ در برخی از بخش‌ها، پاره شدن نخ، گره خورد آن، می‌تواند از کیفیت دوخت شما بکاهد و موجب بروز مشکلاتی شود.

دیگر نکته‌ای که باید به ان توجه شود، کیفیت نخ است. گاهی هیچ مشکلی وجود ندارد و تنها چیزی که موجب بروز مسائل مختلف می‌شود، کیفیت پایین نخ است. وقتی نخ بی‌کیفیت باشد، زود پاره می‌شود یا گره می‌خورد و به هم می‌تابد. در این حالت شاید فکر کنید ماکو یا ماسوره دچار مشکل شده است. در صورتی که مشکل از نخ بی کیفیت است.

برخی مشکلات به دلیل خارج شدن نخ از ماسوره رخ می‌دهد. گاهی قرقره‌ای که در این بخش ‌قرار می‌گیرد، به درستی در جایش سفت نشده است یا نخ در آن به خوبی پیچیده نشده است. حتی انتخاب اشتباه قرقره هم می‌تواند موجب بروز این مشکل شود. قرقره‌ها در انواع و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند و باید نوعی را انتخاب کنید که با دستگاه شما سازگار است.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب به آموزش حل و تعمیر مشکلات رایج چرخ خیاطی پرداختیم. مشکل چرخ خیاطی شما چه بود و با کدام روش آن را برطرف کردید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

دلایل و نحوه کاهش لرزش ماشین لباسشویی
دلایل و نحوه کاهش لرزش ماشین لباسشویی
آموزش تصویری حل مشکل و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی
آموزش تصویری حل مشکل و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی
16 تا خرابی ماشین لباسشویی و روش های حل آنها
۱۶ تا خرابی ماشین لباسشویی و روش های حل آنها
آموزش تصویری تعمیر سوکت شارژ گوشی
آموزش تصویری تعمیر سوکت شارژ گوشی

نظرات

  • Marjan says:

    سلام خسته نباشید من چرخ صنعتی راسته دوز دارم موقعی میخوام ماسوره پر کنم اهرم را هم ب ماسوره متصل میکنم ولی ماسوره اصلا تکون نمیخوره که پر بشه مشکلش از چیه میشه راهنماییم کنید ممنونم….

  • محمد says:

    مطلب خوبی بود با یه آموزش ساده میشه جلوی خیلی از هزینه ها رو گرفت