علائم خرابی سنسور اکسیژن ماشین چیست؟ راهکار این مشکل چیست؟

علائم خرابی سنسور اکسیژن ماشین چیست؟ راهکار این مشکل چیست؟

سنسور اکسیژن خودرو 🚗 قطعه حیاتی برای موتور است. اگر چیزی باعث اختلال در عملکرد آن شود، می‌تواند در کل فرایند احتراق داخلی مشکل ایجاد کند. در نتیجه، رانندگی نیز با ماشین دشوار یا حتی غیرممکن می‌شود. در این مطلب از انزل وب به سوالات علائم خرابی سنسور اکسیژن ماشین چیست؟ راهکار این مشکل چیست؟ پاسخ می‌دهیم.

بررسی علت خرابی سنسور اکسیژن

Symptoms of a Bad Oxygen Sensor and How to Fix It

از مهمترین قطعات یک خودرو، سنسور اکسیژن آن است. گاهی این قطعه دچار مشکل می‌شود و موجب بروز اختلال در سیستم احتراق ماشین می‌شود. همین امر می‌تواند روی کیفیت رانندگی شما تاثیر بگذارد. خوشبختانه خراب شدن سنسور اکسیژن با علائمی همراه است که به سادگی می‌توانید آنان را تشخیص دهید. در این مطلب از انزل وب علائم خرابی سنسور اکسیژن را بررسی می‌کنیم و برای حل این مشکلات راهکار می‌دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

کار سنسور اکسیژن چیست؟

رفع مشکل سنسور اکسیژن

موتور احتراق داخلی وسیله نقلیه همیشه پس از مشتعل شدن مخلوط هوا و سوخت، گازهای خروجی تولید می‌کند. این گازها حاوی عناصر مختلفی مثل کربن و اکسیژن هستند. در منیفولد اگزوز قطعه‌ای به نام سنسور اکسیژن وجود دارد که میزان سطح اکسیژن این گازهای خروجی را ردیابی می‌کند. این اکسیژن در هنگام احتراق هوا و سوخت اولیه، نمی‌سوزد. در واقع، سنسور اکسیژن خودرو، میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی از موتور را اندازه‌گیری می‌کند.

بعد از این که سنسور اکسیژن خودرو میزان اکسیژن را تشخیص داد، این اطلاعات را به ماژول کنترل موتور ارسال می‌کند. این بخش رایانه مرکزی خودرو است که تمام سیستم ماشین را مدیریت می‌کند و با انواع حسگرهای مختلف درون آن ارتباط برقرار می‌کند. وقتی ماژل کنترل موتور اطلاعاتی در مورد میزان اکسیژن در گازهای خروجی دریافت می‌کند، متوجه می‌شود که آیا موتور بیش از حد سوخت می‌سوزاند یا میزان سوختن کم است.

به عنوان مثال، اگر در سیلندرها هوای بیشتری نسبت به سوخت وجود داشته باشد، احتراق بدون چربی رخ می‌دهد. گازهای خروجی که از چنین احتراقی ساطع می‌شوند، اکسیژن بیشتری در خود دارند. زمانی که سنسور اکسیژن این امر را تشخیص دهد و اطلاعات را به ماژول کنترل موتور منتقل کند، رایانه ماشین تنظیمات مناسب را با توجه به زمان انژکتورهای سوخت و عملکرد موتور ایجاد می‌کند. به این صورت، ترکیب هوا و سوخت در موتور در بهترین حالت خود برای احتراق خواهد بود.

اگر قصد ریمپ کردن ماشین خود را دارید، مطلب بررسی مزایا و معایب ریمپ را از دست ندهید.

مشکل در سنسور اکسیژن و روشن شدن چراغ موتور

مشکل سنسور اکسیژن خودرو

یکی از علائم خرابی سنسور اکسیژن، روشن شدن چراغ موتور است. همان طور که اشاره کردیم، سنسور اکسیژن تاثیر قوی روی فرایند ترکیب شدن هوا و سوخت دارد. اگر سنسور متوجه شود که در گازهای خروجی پس از احتراق، اکسیژن کمتری وجود دارد، ماژول کنترل موتور سعی می‌کند این مشکل را اصلاح کند. اما در صورتی که سنسور اکسیژن به درستی کار نکند، ماژول کنترل موتور متوجه نمی‌شود که باید این مشکل را حل کند. در نتیجه، عملکرد موتور کاهش می‌یابد.

ماژول تشخیص خواهد داد که مشکلی در موتور وجود دارد. این امر باعث می‌شود تا چراغ هشدار روی داشبورد روشن شود. مدهای P0030، P0131، P0133، P0172، P0137 و P0141 کدهای نشان‌دهنده معیوب بودن سنسور اکسیژن هستند.

مشکل سنسور اکسیژن خودرو و مصرف سوخت زیاد

رفع مشکل سنسور اکسیژن

دیگر مشکل خرابی سنسور اکسیژن، مصرف سوخت زیاد است. اگر در هر یک از سیلندرهای احتراق، ترکیب هوا و سوخت غنی شده باشد، به این معنا است که سوخت بیشتری نسبت به هوا وجود دارد. در صورت خراب شدن سنسور اکسیژن، این مورد تشخیص داده نخواهد شد. در این شرایط متوجه خواهید شد که خودروی شما بیش از حد معمول سوخت می‌سوزاند، هزینه زیادی برای سوخت باید پرداخت کنید و سوخت خودرو زود تمام می‌شود.

مشکل خرابی سنسور اکسیژن و بالا بودن دور موتور در زمان توقف خودرو

مشکل خرابی سنسور اکسیژن

منظور از بالا بودن دور موتور در زمان توقف خودرو این است که ماشین شما در زمان پارک یا توقف ثابت نمی‌ماند. دور موتور عادی (RPM) برای یک خودروی پارک شده و متوقف کمتر از ۱۰۰۰ است. اگر این رقم به عنوان مثال به ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ برسد، به معنای آن است که خودرو دارای مشکل بالا بودن دور موتور در زمان توقف است.

مشکل در سنسور اکسیژن و عملکرد ضعیف موتور

علائم خرابی سنسور اکسیژن

هر زمان که در فرایند احتراق عادی موتور تداخلی ایجاد شود، عملکرد موتور هم ضعیف خواهد شد. یکی از علائم خرابی سنسور اکسیژن همین عملکرد ضعیف است. در حین رانندگی متوجه این امر خواهید شد. با پا گذاشتن روی پدال گاز متوجه می‌شوید که شتاب محدود است یا اصلا وجود ندارد.

مشکل سنسور اکسیژن خودرو و افزایش میزان آلایندگی خودرو

علائم خرابی سنسور اکسیژن

مشکل خرابی سنسور اکسیژن خود را در زمینه میزان آلایندگی خودرو هم نشان می‌دهد. از آنجایی که سنسور اکسیژن در منیفولد اگزوز قرار دارد، می‌تواند به کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند. بالا رفتن میزان آلایندگی خودرو با استفاده از تست‌های مختلف می‌توانید تشخیص دهید. گاهی دود سیاهی از اگزوز خارج می‌شود. البته این مشکل لزوما نشانه خراب شدن سنسور اکسیژن نیست اما یکی از علائم آن می‌تواند باشد.

علائم خرابی سنسور اکسیژن: بوی تخم مرغ گندیده

یکی از نشانه‌های مشکل سنسور اکسیژن خودرو، بوی بدی است که در زمان خراب شدن سنسور احساس می‌شود. در این حالت خودروی شما به سوخت بیشتری نیاز دارد و مصرف سوخت بالا می‌رود. این سوخت اضافی می‌تواند موجب شود بوی سولفوریک یا تخم مرغ فاسد در ماشین پخش شود. البته این امر می‌تواند نشانه چیز دیگری هم باشد. با این حال، باید سریعا آن را پیگیری کنید.

اگر نمی دانید چه زمانی باید روغن گیربکس ماشین را عوض کنید، مطلب بررسی بهترین زمان تعویض روغن گیربکس ماشین را مطالعه کنید.

نکاتی درباره مشکل سنسور اکسیژن خودرو

علائم خرابی سنسور اکسیژن

بروز مشکل خرابی سنسور اکسیژن دلایل مختلفی دارد. قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های مختلف در طول سال‌ها، نشت روغن و افزودنی‌های سنگین سوخت از جمله این دلایل هستند. حداکثر عمر یک سنسور O2 حدودا ۱۶۰۰۰۰ کیلومتر است. سپس نشانه‌هایی از فرسودگی نشان خواهد داد و برای رفع مشکل سنسور اکسیژن باید تعویض شود. البته همچنان می‌توانید با سنسور خراب رانندگی کنید اما هم سوخت هدر می‌دهید، هم به ماشین فشار می‌آورید و هم جیب خود را خالی می‌کنید! در نهایت هم از رانندگی لذت نخواهید برد.

علاوه بر این، ممکن است خودروی شما برق و انرژی از دست بدهد و موتور خاموش شود. وقتی نسبت اکسیژن به سوخت کم باشد، موتور نمی‌تواند عملکرد بهینه داشته باشد. در این حالت احساس می‌کنید که ماشین کند است و خوب رانندگی نمی‌کنید.

تعداد سنسورهای خودروهای مختلف، متفاوت است. به ازای هر لوله اگزوز، یک مبدل کاتالیزور وجود دارد. این مبدل گازهای مضر را به گازهایی تبدیل می‌کند که کمتر مضر هستند. برای هر مبدل کاتالیزور دو سنسور اکسیژن وجود دارد. بسیاری از خودروها تنها یک مدل کاتالیزور دارند. در نتیجه تنها دو سنسور اکسیژن دارند.

بهتر است تمامی سنسورهای خراب را همزمان تعویض کنید تا خودرو به بهترین شکل ممکن کار کند و یک سنسور خراب باقی بخش‌ها را آسیب نزند.

راه‌های مختلفی برای افزایش عمر سنسورهای اکسیژن وجود دارد. اولین نکته این است که از سوخت با کیفیت استفاده کنید. خودروی خود را به موقع تعمیر کنید و همیشه آن را سرویس کنید. بهتر است معاینه فنی را هر سال انجام دهید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب نشانه های خرابی سنسور اکسیژن ماشین را بررسی کردیم و روش‌های حل این مشکلات را آموزش دادیم. شما متوجه کدام یک از این علائم در خودروی خود شدید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

چگونه صندلی اداری معمولی ، چرخدار و گردان خود را تعمیر کنیم؟
چگونه صندلی اداری و کامپیوتر معمولی ، چرخدار و گردان خود را تعمیر کنیم؟

نظرات

  • محمدرضا ذوالفقار says:

    سلام، پراید دوگانه دستی دارم ک تازگی وقتی رو گاز م خوبه ولی یکدفعه میزنم رو بنزین خاموش میشه و برق پشت امپر هم قطع میشه دیگ رو هیچکدوم روشن نمیشه، ممنون راهنمایی کنید