نشانه ها و علائم خرابی هارد SSD چیست؟

نشانه ها و علائم خرابی هارد SSD چیست؟

هارد SSD نسبت به هارد HDD 💾 سریع‌تر، پایدارتر و بهینه‌ تر است اما این به معنای بی‌نقص بودن این نوع هارد نیست. حتی گاهی ممکن است زودتر از عمر مورد انتظار آن‌ها یعنی ۷ الی ۱۰ سال از کار بیفتند. سوختن هارد SD علائمی دارد. در این مطلب از انزل وب نشانه و علائم خرابی هارد SSD را بررسی می‌کنیم.

علت خرابی هارد SSD

?What Are the Warning Signs of SSD Hard is About to Break Down and Fail

برخلاف هارد HDD، هارد SSD صفحه متحرک فیزیکی ندارد. در نتیجه، از این جهت نسبت به آن برتری دارد و از مشکلات مربوط به این صفحه مصون است. با این حال اجزای دیگری دارد که مستعد خرابی هستند. در این مطلب از انزل وب روش تست هارد SSD و علائم خرابی آن را بررسی می‌کنیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

روش تست هارد SSD چیست؟

علائم خرابی هارد SSD

درایوهای SSD به خازن و منابع تغذیه نیاز دارند. این بخش از آن‌ها آسیب پذیر است، مخصوصا زمانی که فشار برق افزایش می‌یابد یا برق قطع می‌شود و SSD به همین دلیل نمی‌تواند به خوبی کار کند. در واقع، در صورت قطع شدن برق، SSDها داده‌های موجود را خراب می‌کنند. مشکل احتمالی دیگر محدودیت چرخه خواندن و نوشتن است. این مشکل در انواع حافظه‌های فلش وجود دارد. با این حال عمر هاردهای SSD بالا است و نباید نگران باشید.

یکی از راه‌های تشخیص مشکلات هارد HDD، صدایی است که تولید می‌کند اما هارد SSD صدایی ندارد که شما بتوانید با شنیدن آن متوجه وجود مشکل در هارد شوید. در واقع، وقتی هارد مشکلی دارد این صدا تغییر می‌کند، زیاد می‌شود و… .برای عیب یابی هارد SSD می‌توانید از نرم‌افزارهای مخصوص استفاده کنید. برنامه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که می‌توانید در مطلب بهترین نرم افزار تست و بررسی سالم بودن هارد دیسک با بهترین آن‌ها آشنا شوید.

مشکل SSD و ارورهای مربوط به بلوک‌های خراب

علائم خرابی هارد SSD

یکی از علائم خرابی هارد SSD، وجود بلوک‌های خراب است. این بلوک‌ها شبیه به بد سکتورها هستند. این امر زمانی خود را نشان می‌دهد که بخواهید فایلی را ذخیره کنید اما زمان زیادی طول می‌کشد تا ذخیره‌سازی انجام شود و در نهایت هم تلاش شما بی‌نتیجه خواهد ماند. در نتیجه، تنها چیزی که دریافت خواهید کرد اروری مبنی بر عدم ذخیره شدن فایل است.

نشانه‌های رایج وجود بلوک‌های خراب در هارد:

  • خوانده یا نوشته نشدن فایل
  • نیاز به تعمیر فایل سیستمی
  • مسدود شدن و از کار افتادن برنامه‌های فعال
  • ارورهای مکرر هنگام انتقال فایل‌ها
  • کند شدن مخصوصا هنگام دسترسی به فایل‌های بزرگ

اگر متوجه این نشانه‌ها شدید، بهترین فکر این است که از نرم‌افزارهای مانیتور کردن درایو استفاده کنید و وجود مشکلات فیزیکی درایو را چک کنید. اگر چنین مشکلاتی وجود دارد، فورا از اطلاعات خود بکاپ بگیرید و هارد جدیدی تهیه کنید.

برای یادگیری نحوه تشخیص خرابی رم، مطلب تست خرابی و عیب یابی رم های کامپیوتر را مطالعه کنید.

اختلال در کارکرد هارد SSD و خوانده نشدن و نوشته نشدن فایل‌ها

مشکل SSD

یک بلوک خراب از دو طریق روی فایل‌ها تاثیر می‌گذارد:

  • سیستم در هنگام نوشتن داده‌ها در درایو، بلوک خراب را تشخیص می‌دهد و از نوشتن داده‌ها خودداری می‌کند.
  • سیستم بعد از نوشتن داده‌ها، بلوک بد را تشخیص می‌دهد و از خواندن داده‌ها خودداری می‌کند.

در حالت اول، داده‌های شما در همان ابتدا اصلا نوشته نخواهند شد که بخواهند خراب شوند. معمولا سیستم این مشکل را به صورت خودکار برطرف می‌کند. اگر هم مشکل برطرف نشد، می‌توانید فایل خود را در جای دیگری ذخیره کنید یا در فضای ابری کپی کنید. سپس کامپیوتر خود را ری استارت کنید و پس از آن، فایل را در درایو ذخیره کنید.

در حالت دوم، متاسفانه اطلاعات شما به راحتی قابل بازیابی نیست. می‌توانید روش‌های مختلفی را برای بازیابی اطلاعات از SSD امتحان کنید اما زیاد نباید به این برنامه‌های بازیابی دل خوش کنید. زیرا معمولا داده‌های موجود در بلوک‌های بد برای همیشه از بین می‌روند.

برای یادگیری رفع بدسکتور هارد مطلب ۸ روش بدسکتور گیری هارد اکسترنال و هارد دیسک داخلی را مطالعه کنید.

نشانه سوختن SSD: ارور The File System Needs Repair

مشکل SSD

آیا تا کنون اروری شبیه به ارور The File System Needs Repair دریافت کردید؟ گاهی این ارور زمانی رخ می‌دهد که سیستم شما به خوبی خاموش نشده است. با این حال، در مواقعی دیگر این ارور نشانه بلوک‌های بد SSD یا وجود مشکل در پورت اتصال آن است. رفع عیب هارد SSD در این حالت، تقریبا ساده است. پیش از هر کاری از اطلاعات خود بکاپ بگیرید. اگر کامپیوتر دسکتاپ دارید، می‌توانید آن را باز کنید و اتصالات هارد را چک کنید.

هر سیستم عامل دارای سیستم عیب یاب مخصوص به خود است که شما می‌توانید از آن برای تعمیر فایل‌های سیستمی استفاده کنید. کافی است مراحل خواسته شده خود کامپیوتر را برای عیب یابی اجرا کنید. گاهی احتمال از دست دادن داده‌ها وجود دارد و حتی ممکن است بازیابی آن‌ها دشوار یا حتی غیر ممکن باشد.

برای یادگیری استفاده از ابزار Troubleshoot ویندوز، مطلب نحوه کار با ابزار عیب یابی Troubleshooting را مطالعه کنید.

نشانه وجود مشکل SSD: کرش شدن مکرر هنگام بوت شدن سیستم

مشکل SSD

روش تست هارد SSD در این زمینه به این صورت است که باید به فرایند بوت شدن سیستم خود توجه کنید. اگر سیستم شما در هنگام بوت شدن کرش می‌کند اما پس از چند بار زدن دکمه ریست، به خوبی کار می‌کند، احتمالا مشکل از درایو شما است. ممکن است بلوک بد موجب بروز این مشکل شود یا درایو شما در حال خراب شدن باشد. در این حالت، در اولین فرصت از اطلاعات خود بکاپ بگیرید.

می‌توانید از نرم‌افزارهای تشخیص مشکل و عیب یاب استفاده کنید تا مطمئن شوید که مشکل دقیقا از کجاست. می‌توانید پس از بکاپ گرفتن از داده‌ها خود، درایو را فرمت کنید و سیستم عامل کامپیوتر خود را مجددا نصب کنید. گاهی با این روش مشکل رفع می‌شود.

مشکل SSD و تبدیل شدن درایو به Read-Only (فقط خواندنی شدن هارد)

مشکل SSD

یکی دیگر از علائم خرابی هارد SSD تبدیل شدن هارد به حالت Read-Only است. این حالت چندان رایج نیست. با این حال، در این حالت شما نمی‌توانید هر گونه عملیاتی را که مربوط به نوشتن داده روی دیسک می‌شود، انجام دهید. با این حال می‌توانید در حالت Read-Only هم از درایو استفاده کنید. اطلاعات شما قابل بازیابی است اما درایو دیگر آن گونه که باید کار نمی‌کند.

گاهی می‌توان همچنان از هارد استفاده کرد. می‌توانید از آن به عنوان هارد اکسترنال یا هارد دوم یک رایانه دیگر استفاده کنید. البته نباید سیستم عامل را از SSD بوت کنید. برای این کار باید از درایو اصلی کامپیوتر استفاده کنید. اگر همچنان SSD در حالت Read-Only باقی مانده است، از اطلاعات خود بکاپ بگیرید و آن را به طور کلی پاک کنید.

روش‌های جلوگیری از سوختن SSD و افزایش عمر هارد

اگر متوجه مشکل SSD شدید یا بیش از ۵ سال است که هارد خود را تهیه کرد‌ه‌اید، بهترین راه این است که از اطلاعات خود بکاپ بگیرید و به فکر خرید هارد جدیدی باشید. با این حال، روش‌هایی برای افزایش طول عمر هارد وجود دارد:

  • از داغ شدن دستگاه خودداری کنید و از فن و خنک‌کننده‌های خوب استفاده کنید.
  • از قطع شدن برق و هر گونه نوسانات برقی جلوگیری کنید. یک روش خوب این کار استفاده از محافظ های برق و UPS برای سیستم است.
  • مقداری فصای اضافی در هارد خود بگذارید تا هارد بتواند داده‌ها را از بلوک‌های بد منتقل کند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب علت بالا نیامدن هارد SSD و نشانه‌های خرابی آن را بررسی کردیم. شما کدام یک از این نشانه‌ها را مشاهده کردید؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

راهنمای خرید هارد اکسترنال و نکات مهم آن
راهنمای خرید هارد اکسترنال و نکات مهم انتخاب آن
آموزش کامل 3 روش انتقال ویندوز از هارد HDD به SSD
آموزش کامل ۳ روش انتقال ویندوز از هارد HDD به SSD
بررسی تفاوت حافظه های SSD Sata و M.2 و NVMe
بررسی تفاوت حافظه های SSD Sata ، M.2 ، NVMe و..
آموزش 6 روش حل مشکل نشناختن هارد SSD در ویندوز 11
آموزش ۶ روش حل مشکل نشناختن هارد SSD در ویندوز ۱۱

نظرات