آموزش تصویری تعویض و نصب پریز برق در خانه

آموزش تصویری تعویض و نصب پریز برق در خانه

انجام برخی از کارهای برقی خانه سختی زیادی ندارد و خودتان هم می‌توانید آنان را به سرانجام برسانید. یکی از این کارها نصب یا تعویض پریز برق 🔌 است. در این مطلب از انزل وب به آموزش تصویری تعویض و نصب پریز برق در خانه میپردازیم.

چگونه پریز برق را تعویض کنیم؟

?How to Wire an Electrical Socket

سر و کار داشتن با سیم کشی برقی ساختمان می‌تواند خطرناک باشد اما اگر ایمنی را رعایت کنید و نحوه انجام کارهای ساده را بدانید، خودتان هم می‌توانید آنان را انجام دهید. نصب و تعویض پریز برق نیز جز کارهای ساده برق کاری محسوب می‌شود. در این مطلب از انزل وب نحوه نصب پریز برق دو پل و… را آموزش می‌دهیم.

نکته: حتما تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید. اگر از بخشی از کار مطمئن نیستید، از متخصص کمک بگیرید و خودتان ادامه ندهید. در ادامه می‌توانید ویدئوی آموزشی تشخیص فاز و نول در پریز و نحوه تعویض آن را مشاهده کنید.

نحوه تعویض و نصب پریز برق ساختمان و…: نکات ایمنی پیش از نصب

پیش از تعویض و نصب پریز روی دیوار و… به این نکته توجه کنید که آیا ممکن است در حین نصب با آب درگیر شوید یا خیر. مکان‌هایی مثل آشپزخانه، حمام، جکوزی و… نیاز به اقدامات امنیتی بیشتری دارند. در این مکان‌ها نیاز به پریزی دارید که دارای قطع‌کننده مدار خطای زمین باشد. به این موارد کلید محافظ جان یا RCD هم گفته می‌شود. در صورت خیس شدن کلید، جریان برق قطع خواهد شد. بهتر است نصب پریز در چنین مکان‌هایی را به برقکار ماهر بسپارید ولی خودتان می‌توانید سوکت را تعویض کنید.

تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید. از ابزارهایی با دسته‌های پلاستیکی استفاده کنید. کفش‌هایی با کف لاستیکی بپوشید. هیچ گونه سیم لخت و سطوح فلزی را با پوست خود لمس نکنید.

نصب پریز برق ساختمان

سپس مدار آن بخش از ساختمان را قطع کنید یا فیوز برق را خاموش کنید. اگر مطمئن نیستید که کدام کلید برق آن بخش را قطع می‌کند، برق کل خانه را قطع کنید و از چراغ قوه استفاده کنید.

نصب پریز برق ساختمان

نصب پریز برق ساختمان

ولتاژ را تست کنید. ابتدا بخشی را تست کنید که برق دارد. این گونه ابزار خود را بررسی خواهید کرد که درست کار می‌کنند یا نه. سپس مداری را که روی آن می‌خواهید کار کنید، تست کنید. اگر ولتاژ داشته باشد یعنی هنوز برق دارد و نمی‌توانید روی آن کار کنید.

نصب پریز برق ساختمان

همچنین می‌توانید از تستر ولتاژ غیرتماسی استفاده کنید که کمتر قابل اعتماد است. برای تست باید روی زمین ایستاده باشید و پای شما با زمین در تماس باشد. ابزار را در یکی از سوراخ‌های خروجی پریز قرار دهید. اگر روشن شود یا عددی به جز صفر را نشان دهد، یعنی خروجی فعال است.

مولتی متر قابل اعتمادتر است. پیش از استفاده از این ابزار، طرز استفاده از آن را یاد بگیرید.

آموزش تصویری تعویض و نصب پریز برق در خانه

آموزش نصب پریز برق سه فاز

وقتی از همه چیز مطمئن شدید، با پیچ گوشتی پیچ‌های پریز قبلی را باز کنید.

آموزش نصب پریز برق سه فاز

نصب پریز برق ساختمان

محافظ کودک را هم جدا کنید.

آموزش تصویری تعویض و نصب پریز برق در خانه

فاز و نول در پریز

پیچ‌های درون پریز را در حدی شل کنید که پریز از دیوار آزاد شود.

نصب پریز برق

نصب پریز برق

سیم‌ها را با پیچ گوشتی شل کنید.

برای نصب پریز برق ترمینال‌های فاز، نول و زمینی را شناسایی کنید. این موارد با توجه به نوع پریز و کشوری که در آن زندگی می‌کنید، می‌تواند متفاوت باشد:

فاز: نارنجی، مشکی، قرمز یا L

نول: نقره‌ای، آبی، سبز یا N

زمینی یا ارت: زرد یا E

نصب پریز برق ساختمان

اگر ترمینال‌های بیشتری مشاهده می‌کنید، باید ببینید که پریز چگونه کار می‌کند. به عنوان مثال، در بریتانیا اغلب باید دو سیم از هر نوع را در ترمینال منطبق با آن قرار دهید. در نتیجه، نوع پریز خود را شناسایی کنید و عملکرد آن را پیش از نصب بررسی کنید.

نصب پریز برق سه فاز

آموزش نصب کلید پریز برق و قرار دادن آن روی دیوار

اگر سوراخ، پارگی یا هر گونه ایرادی در دیگر بخش سیم‌ها مشاهده می‌کنید، آن بخش را قطع کنید. سپس حدود دو سانتی‌متر از عایق انتهای سیم را جدا کنید. مراقب باشید که سیم‌ها را جدا و قطع نکنید. سیم را در شیار کوتاه پشتی قرار دهید و انتهای شیار را به عنوان مرز لخت کردن سیم قرار دهید. اگر هر سه سیم در یک روکش قرار دارند، ابتدا روکش اولیه را جدا کنید و سپس روکش‌های هر کدام را باز کنید.

نصب پریز برق سه فاز

انتهای سیم را کاملا جمع کنید و به شکل U خم کنید.

آموزش تصویری تعویض و نصب پریز برق در خانه

نصب پریز برق سه فاز

سپس آن را دور پیچ بپیچید. برخی از سیم‌کش‌ها دارای محلی برای قرار دادن سیم و پیچاندن آن دور پیچ دارند. برخی از پریزها دارای بخشی مثل گیره برای نگه داری سیم هستند. در این حالت کافی است سیم را درون گیر قرار دهید. البته به مرور زمان امکان ضعیف شدن اتصال وجود دارد.

سیم‌ها را در جهت عقربه ساعت دور پیچ‌ها بپیچید. هر سیم باید به خوبی در ترمینال خود قرار بگیرد. پیچ را محکم بپیچانید تا سفت شود.

نصب پریز برق سه فاز

چگونه پریز برق را تعویض کنیم؟

برای نصب پریز برق توکار و… سیم را زیر نگهدارنده پلاستیکی قرار دهید. اکثر پریزها دارای لبه‌هایی پلاستیکی هستند که می‌توانید سیم را در آنجا قرار دهید و محکم کنید. سیمی که در تماس با ترمینال است باید کاملا بدون عایق باشد. قسمتی که زیر نگهدارنده قرار می‌گیرد باید عایق داشته باشد.

نصب پریز برق در خانه

پیچ ترمینال را با پیچ گوشتی محکم کنید.

نصب پریز برق در خانه

نصب پریز برق

سپس دور پریز را برای ایمنی بیشتر با چسب برق بپوشانید.

نصب پریز برق

برای آشنایی با تاثیر و خطر رعد و برق بر وسایل برقی، مطلب بررسی خطرات و تاثیر رعد و برق روی تلویزیون، کامپیوتر و… را مطالعه کنید.

نکاتی درباره نحوه نصب پریز برق روکار و…

برای چک کردن برق پیش از نصب پریز برق روکار و… می‌توانید از فازمتر هم استفاده کنید. سلامت فازمتر را با پریزهای دیگر چک کنید. زیرا ابزار حساسی است و ممکن است با ضربه خوردن خراب شود. اگر آن را درون مدار فاز بگذارید، روشن خواهد شد. در مدار نول نیز روشن نمی‌شود.

نصب پریز برق توکار

اگر فیوز درست را در جعبه فیوز قطع کرده باشید، با تست دوباره فازمتر، این ابزار روشن نخواهد شد. بعد از قطع فیوز مجددا عدم وجود جریان برق رو چک کنید.

نصب پریز برق توکار

حتما از دستکش کار استفاده کنید. به هیچ وجه به موقع کار به سر فازمتر دست نزنید. دسته فازمتر را نباید با دستکش نگه دارید. فقط در این حالت باید دستکش را دربیاورید.

سیم ارت به شکل زیر جریان برق را به زمین انتقال می‌دهد و موجب می‌شود تا بدنه لوازم الکتریکی دیگر برق نداشته باشد.

نصب پریز برق

در حین جداسازی، سیم های فاز و نول نباید ب هم برخورد کنند. حتی اگر فیوز قطع باشد باید احتیاط کنید.

پیچ‌های گیره‌های دو طرف پریز را فقط در حدی شل کنید که بتوانید قاب را درون دیوار قرار دهید. سپس آن‌ها را محکم کنید. با این کار گیره درون دیوار باز می‌شود و پریز زا آن جدا نخواهد شد.

چگونه پریز برق را تعویض کنیم؟

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب نحوه نصب پریز برق دو پل و… را آموزش دادیم. آیا موفق شدید پریز برق را خودتان نصب یا تعویض کنید؟ لطفا نظرات، تجربیات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش نکات مهم نگهداری و استفاده از موتور برق
آموزش نکات مهم نگهداری و استفاده از موتور برق
آموزش 4 روش محاسبه مصرف برق به صورت دستی و آنلاین
آموزش ۴ روش محاسبه مصرف برق به صورت دستی و آنلاین
آموزش خاموش و روشن شدن خودکار لامپ در شب
آموزش خاموش و روشن شدن خودکار لامپ در شب
آموزش 13 روش رفع مشکل رایج کرکره برقی
بررسی علت و ۱۳ روش رفع مشکل رایج کرکره برقی

نظرات