آموزش 13 روش رفع مشکل رایج کرکره برقی

بررسی علت و ۱۳ روش رفع مشکل رایج کرکره برقی

درست است که استفاده از کرکره برقی راحت‌تر از کرکره‌های قدیمی است اما این کرکره ها هم مشکلات خاص خود را دارند. این مشکلات متنوع هستند و با روش‌های مختلفی می‌توانید آن‌ها را برطرف کنید. 💡 در این مطلب از انزل وب به آموزش ۱۳ روش رفع مشکل رایج کرکره برقی میپردازیم.

حل مشکلات رایج کرکره برقی

?How to Fix Roller Shutter Problems

کرکره برقی می‌تواند دچار مشکلات مختلفی شود. بالا نرفتن، نیمه باز ماندن ، پایین نرفتن، گیر کردن، سر و صدای زیاد، آهسته حرکت کردن، اختلال در کددهی و… از جمله این مشکلات هستند. در این مطلب از انزل وب روش‌های رفع مشکل کرکره برقی را آموزش می‌دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

مشکل بالا نرفتن کرکره برقی به دلیل اشکال در موتور کرکره برقی

حل مشکلات رایج کرکره برقی

یک علت بالا نرفتن کرکره برقی می تواند ایراد در موتور باشد. وقتی موتور خراب شود دیگر امکان بالا یا پایین رفتن کرکره وجود ندارد. موتور باید حتما روشن باشد. اگر متوجه بروز مشکل شدید، از روشن بودن آن مطمئن شوید. گاهی داغ کردن موتور هم موجب بروز مشکل می‌شود که در این حالت باید آن را خاموش کنید و چند دقیقه‌ای صبر کنید تا سرد شود. سپس دوباره روشن کنید. در صورت وجود مشکل در این دستگاه، حتما از تعمیرکاران متخصص کمک بگیرید.

مشکل پایین نیامدن کرکره برقی

مشکل پایین نیامدن کرکره برقی به علت خراب شدن پیچ فنر کرکره

پیچ فنر بسیار قطعه مهمی است. اگر موتور هم سالم و روشن باشد اما این بخش خراب شده باشد، کرکره کار نخواهد کرد. ممکن است علت بالا نرفتن کرکره برقی یا پایین نرفتن آن و… خراب شدن این قطعه باشد که حتما تعمیرکار باید آن را درست کند.

علت کار نکردن ریموت کرکره برقی

وجود مشکل ریموت کرکره برقی هم موجب می‌شود تا کرکره به درستی کار نکند. ممکن است باتری ریموت تمام شده باشد یا به طور کل ریموت دچار مشکل شده و خراب شده باشد. اصولا ریموت‌ها چراغی دارند که اگر باتری نداشته باشند یا خراب شده باشند، دیگر روشن نمی‌شود. اگر ریموت در معرض آب یا حرارت زیاد قرار بگیرید، ممکن است آسیب ببیند. بهتر است ریموت را از بهترین برند تهیه کنید. از ضربه زدن، انداختن آن از فاصله زیاد و در معرض آب قرار دادن آن خودداری کنید.

حل مشکلات رایج کرکره برقی

نکته: وقتی ریموت ندارید، برای باز کردن درب کرکره برقی می‌توانید از دسته هندلی یا زنجیر خلاص کن کرکره برقی استفاده کنید.

رفع مشکل کرکره برقی با چک کردن اتصالات برقی

قبل از هر کاری باید اتصالات برقی کرکره را بررسی کنید. کرکره باید حتما به برق وصل باشد. اتصالات و سیم کشی آن به درستی انجام شده باشد. شل شدن اتصالات برق، پریدن فیوز و قطع جریان برق از عوامل اصلی اختلال در عملکرد کرکره برقی هستند.

برای مطالعه درباره انواع اشتباهات سیم کشی، مطلب ۱۰ اشتباه خطرناک و دردسرساز در سیم کشی برق ساختمان را مطالعه کنید.

از ریل خارج شدن کرکره برقی به دلیل ایراد دستگاه مرکزی و فیوز

دلیل دیگر از ریل خارج شدن کرکره برقی و بالا و پایین نرفتن آن می‌تواند وجود مشکل در دستگاه مرکزی یا فیوز باشد. برای چک کردن سلامت دستگاه مرکزی، گوش خود را نزدیک آن ببرید. سپس دکمه‌ای را روی ریموت فشار دهید. باید صدای رله دستگاه مرکزی را بتوانید بشنوید. اگر صدایی نمی‌شنوید، سلامت فیوز را بررسی کنید. فیوز در داخل محفظه مدار کرکره برقی قرار دارد. اگر فیوز هم مشکلی نداشت، احتمال دارد که برد مدار یا سیم‌های ورودی آن دچار مشکل شده باشند.

مشکل کرکره برقی به علت ایراد در بازویی درب اتوماتیک

بازویی قطعه مهمی در کرکره برقی است. یک مشکل رایج کرکره برقی خراب شدن این قطعه است که موجب می‌شود کرکره نه بالا برود و نه پایین بیاید. در این حالت باید آن را تعویض کنید. این قطعه بسیار مهم است و باید حتما متخصص آن را تعمیر کند.

خراب شدن چشمی کرکره برقی یا فتوسل

خراب شدن چشمی کرکره برقی مشکل رایج دیگری است. ممکن است درب کرکره باز شود اما هر کاری می‌کنید، بسته نمی‌شود. گاهی هم درب نیمه باز می‌ماند. در این حالت امکان دارد که چشمی کرکره خراب شده یا قطع شده باشد. نباید چیزی جلوی چشمی را بپوشاند. از تمیز بودن آن مطمئن شوید و هر گونه پوشش را کنار بزنید. علاوه بر این، ممکن است تابش مستقیم نور خورشید موجب بروز این مشکل شود. سعی کنید سایبانی برای آن بگذارید تا نور به آن نتابد. اگر این موارد را رعایت کردید و همچنان مشکل وجود دارد، امکان این امر وجود دارد که چشمی خراب شده باشد.

حل مشکلات رایج کرکره برقی

زنجیر رهاسازی اضطراری کرکره

هر دو نوع کرکره برقی و دستی دارای زنجیر رهاسازی اضطراری هستند. این زنجیر برای آن است که در صورت نیاز کشیده شود و کرکره بسته شود. اگر کرکره ما در هنگام کشیدن زنجیر عکس العملی نشان نمی‌دهد، احتمالا بخش غلتک آن دچار مشکل شده است که تعمیرکار باید آن را تعمیر کند.

علت سر و صدای کرکره برقی چیست؟

علت سر و صدای کرکره برقی می‌تواند متفاوت باشد. اگر کرکره در زمان باز یا بسته شدن صدای زیادی تولید می‌کند، باید قسمت‌های زیر چک شود:

  • آهن کشی کرکره برقی
  • صفحه پلیت کرکره برقی
  • ریل کرکره برقی

به احتمال زیاد در مراحل نصب کرکره برقی دقت کافی نشده است که کار کردن کرکره سر و صدا دارد. گاهی با روغن کاری بخش‌های مختلف، سر و صدا قطع می‌شود.

کار نکردن کرکره برقی به دلیل وجود مانع و خراب شدن تیغه

دیگر مشکل رایج کرکره برقی می‌تواند وجود مانع در مسیر حرکت کرکره باشد. ممکن است چیزی در ریل آن گیر کرده باشد و موجب شود کرکره بالا یا پایین نرود. در این حالت باید مسیر حرکت آن را کاملا پاک کنید. روغن کاری را فراموش نکنید.

گاهی هم پارگی و ساییده شدن تیغه کرکره موجب بروز مشکل می‌شود. وقتی استفاده روزانه از کرکره زیاد باشد، پرده‌ها و تیغه دچار فرسودگی و سایش می‌شوند. در نتیجه، ممکن است فرورفتگی یا برآمدگی‌هایی در آن ایجاد شود. در این حالت باید از سلامت آن‌ها مطمئن شوید. زیرا ممکن است به موتور فشار بیاید.

کار نکردن کرکره برقی

ممکن است مشکل فرورفتگی کرکره در موارد خانگی رخ ندهد و بیشتر در بخش‌های تجاری این اتفاق می‌افتد. به هر حال، اگر فرورفتگی یا برجستگی وجود دارد، باید حتما آن را برطرف کنید زیرا موجب توقف یا باز و بسته نشدن کامل کرکره می‌شود.

رفع مشکل کرکره برقی با بررسی کدها

گاهی تداخل کدها موجب بروز مشکل در کرکره برقی می‌شود. در این حالت کد ریموت شما با کد یکی از همسایگان تداخل پیدا می‌کند. در این حالت باید از کارشناسان کمک بگیرید.

برای یادگیری تعویض پریز برق، مطلب آموزش تصویری تعویض و نصب پریز برق در خانه را مطالعه کنید.

رفع مشکل کرکره برقی با درست کردن شفت

کرکره برقی دارای بخشی به نام شفت است. شفت رول‌های کرکره را نگه می‌دارد و مقاومت بالایی دارد. در نتیجه، وقتی خراب شود، درب باز و بسته نمی‌شود یا ممکن است نیمه باز بماند.

آموزش ریست کرکره برقی

نکته: با ریست کردن تنظیمات کرکره به طور کامل حذف می‌شود و نیاز به کددهی مجدد است.

وقتی کرکره نیمه باز می‌ماند و نمی‌توانید آن را حرکت دهید، بهتر است آن را ریست کنید. برای ریست کرکره برقی ابتدا باید پریز آن را از برق جدا کنید.

ریست کرکره برقی

دو تا سه ثانیه صبر کنید و دوباره آن را به برق بزنید. ده ثانیه صبر کنید.

ریست کرکره برقی

حال دوباره آن را از برق جدا کنید و پس از دو الی سه ثانیه به برق وصل کنید. اکنون باید کرکره حرکت کند.

حال دستگاه RTS Transmitter یا کنترل جریان داده تهیه کنید و دکمه Programming آن را که معمولا در پشت ریموت قرار دارد، فشار دهید تا موتور دو بار حرکت کند. دوباره دکمه PROGRAMMING را فشار دهید.

ریست کرکره برقی

وقتی این کار را انجام دادید، با فشار دکمه‌ها کرکره نباید حرکت کند. اگر حرکت کرد، این فرایند را دوباره انجام دهید زیرا موتور ریست نشده است. وقتی موتور ریست شود، به دکمه‌ها واکنش نشان نمی‌دهد و آماده تنظیم شدن مجدد است.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب علت بالا و پایین نرفتن کرکره برقی و سایر مشکلات آن را بررسی کردیم و روش های رفع این مشکلات را آموزش دادیم. شما از کدام روش برای رفع این مشکلات استفاده کردید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

برق قطع شده چیکار کنم و به کجا زنگ بزنم؟
برق قطع شده چیکار کنم و به کجا زنگ بزنم؟ (شماره و برنامه)
آموزش نکات مهم نگهداری و استفاده از موتور برق
آموزش نکات مهم نگهداری و استفاده از موتور برق
آموزش 4 روش محاسبه مصرف برق به صورت دستی و آنلاین
آموزش ۴ روش محاسبه مصرف برق به صورت دستی و آنلاین
آموزش خاموش و روشن شدن خودکار لامپ در شب
آموزش خاموش و روشن شدن خودکار لامپ در شب

نظرات