عوامل خرابی لپ تاپ چیست؟ چگونه از این اتفاق جلوگیری کنیم؟

عوامل خرابی لپ تاپ چیست؟ چگونه از این اتفاق جلوگیری کنیم؟

گاهی کارهایی با لپ تاپ 💻 خود انجام می دهیم که فکر می کنیم چیز خاصی نیستند و قرار نیست به آن آسیب بزنند. در صورتی که برخی از کارهای به ظاهر ساده ما می‌تواند به لپ تاپ آسیب جدی وارد کند و از عمر مفید آن یا قطعات دستگاه بکاهد. در این مطلب از انزل وب به سوال عوامل خرابی لپ تاپ چیست؟ چگونه از این اتفاق جلوگیری کنیم؟ پاسخ می‌دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

عوامل خرابی لپ تاپ چیست؟

?What Are the Common Mistakes That Cause Laptop Damage

نحوه استفاده ما از لپ تاپ میتواند بر میزان عمر آن تاثیر بگذارد. استفاده نادرست و نگهداری غلط میتواند لپ تاپ و قطعات آن را زودتر خراب کند. در این مطلب از انزل وب نشانه های خراب شدن لپ تاپ را بررسی می‌کنیم و راهکارهایی درباره آن‌ها به شما می‌دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

خرابی لپ تاپ به دلیل قرار دادن آن روی سطوح نرم

خرابی لپ تاپ

اکثر کاربران از داغ شدن بیش از حد لپ تاپ خود شاکی هستند. به نظر می‌رسد که داغ شدن لپ تاپ پس از ساعت‌ها کار سنگین امری طبیعی است. با این حال، گرمای بیش از حد می‌تواند سخت افزارها و سایر قطعات لپ تاپ را خراب کند. اجزای اصلی که با داغ شدن خراب می‌شوند، باتری، فن‌ها و پردازنده‌ها هستند. باید علائم مختلف را در این زمینه زیر نظر داشته باشید و به آن‌ها توجه کنید. در غیر این صورت مجبور می‌شوید هزینه زیادی برای تعمیر کردن یا خرید مجدد لپ تاپ بکنید.

از قرار دادن لپ تاپ روی سطوح نرم و مخملی خودداری کنید. چنین سطوحی می‌توانند جریان هوا را قطع کنند و به تدریج لپ تاپ نمی‌تواند گرما را آزاد کند و داغ‌تر می‌شود. اصولا دریچه‌های هوا در پایین لپ تاپ قرار دارند و نمی‌توانند گرما را خارج کنند. در نتیجه، برای جلوگیری از خرابی لپ تاپ آن را روی میز بگذارید. از هر کاری که موجب داغ شدن بیش از حد لپ تاپ در طولانی مدت می‌شود خودداری کنید. می‌توانید برای اطمینان از فن استفاده کنید. هر زمان که دستگاه داغ شد، آن را خاموش کنید و کمی زمان بدهید تا سرد شود. داغ کردن از اصلی ترین عوامل خرابی لپ تاپ شما است!

خرابی لپ تاپ با شارژ کردن بیش از حد باتری

خراب شدن لپ تاپ

علت خرابی باتری لپ تاپ می‌تواند متفاوت باشد. هر چقدر هم لپ تاپ قوی داشته باشید، دستگاه شما در ابتدا ساعات بیشتری کار می‌کند و به تدریج از طول عمر باتری آن کاسته می‌شود. به طور طبیعی ظرفیت باتری لپ تاپ می‌توانند با گذشت زمان کم و کمتر شود. اگر صبر می‌کنید تا میزان شارژ باتری کم شود تا بتوانید آن را دوباره شارژ کنید باید عادت خود را تغییر دهید. باتری لپ تاپ خود را زمانی که نشانگر شارژ فعال می‌شود، به برق وصل کنید. زمانی که شارژ آن حداکثر ۳۰ درصد است. هر از گاهی هم از شارژ کردن باتری خودداری کنید. این عمل بر تعداد چرخه شارژ باتری تاثیر می‌گذارد.

عیب یابی لپ تاپ و عدم استفاده از محافظ برق

خراب شدن لپ تاپ

یکی از اشتباهات رایج در هنگام استفاده از لپ تاپ، عدم استفاده از محافظ برق است. شاید فکر کنید آداپتور کابل شارژر لپ تاپ کافی باشد اما این گونه نیست. جریان برق به صورت مداوم تغییر پیدا می‌کند. علت این امر خاموش و روشن کردن مداوم سایر لوازم خانه است. این گونه افزایش جریان برق می‌تواند بر مدارهای لپ تاپ شما تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل بهتر است از محافظ برق استفاده کنید تا نوسانات برق روی لپ تاپ تاثیر منفی نگذارد.

علت خرابی لپ تاپ: تمیز نکردن لپ تاپ

عوامل خرابی لپ تاپ

علت خرابی لپ تاپ می‌تواند کثیف شدن آن باشد. فرقی ندارد که لپ تاپ ساده‌ای دارید یا یک لپ تاپ بسیار قوی. در هر صورت باید آن را تمیز کنید. وقتی گرد و غبار در لپ تاپ جمع شود، دستگاه زودتر داغ می‌کند. زیرا آلودگی‌ها جریان هوا را مسدود می‌کنند. این گونه فن و سایر قطعات نمی‌توانند به درستی کار کنند. همیشه لپ تاپ خود را با دقت و ظرافت تمیز کنید. اجازه ندهید جریان هوا بسته شود. حتی اسکرین لپ تاپ هم باید تمیز شود زیرا موجب گرم شدن دستگاه خواهد شد. اگر صفحه لپ تاپ لمسی است، حتما باید تمیز شود زیرا در عملکرد آن تاثیر منفی می گذارد.

اگر مشکلی در هارد SSD به وجود آمده است، مطلب علت خرابی هارد SSD و نشانه های آن را مطالعه کنید.

خراب شدن لپ تاپ به دلیل گشت و گذار ناامن در اینترنت

علت خرابی لپ تاپ

ممکن است دلیل خراب شدن لپ تاپ شما نصب نکردن یک آنتی ویروس خوب باشد. بدون آنتی ویروس در اینترنت گشت نزنید. ویروس‌ها فایل‌های سیستمی شما را هدف قرار می‌دهند و هدف اصلی آن‌ها هستند. وقتی این فایل‌ها خراب شوند، عملکرد لپ تاپ نیز دچار اختلال می‌شود. با یک آنتی ویروس خوب از اطلاعات شخصی خود هم حفاظت خواهید کرد. از برنامه های اصل استفاده کنید و هر برنامه‌ای را روی سیستم خود نصب نکنید. برنامه‌ها را پیش از نصب اسکن کنید. سیستم خود را هم هر از گاهی اسکن کنید. روی هر لینکی کلیک نکنید و از هر سایتی دانلود نکنید.

برای آشنایی با بهترین آنتی ویروس های کامپیوتر، مطلب بررسی بهترین آنتی ویروس برای کامپیوتر و لپ تاپ را مطالعه کنید.

درست استفاده نکردن از دستگاه و خراب شدن لپ تاپ

علت خرابی لپ تاپ

علت دیگر خرابی لپ تاپ می‌تواند استفاده نادرست شما از لپ تاپ و حمل نکردن درست آن باشد. درست است که جا به جایی لپ تاپ بسیار ساده‌تر از کامپیوتر دسکتاپ است اما این امر به معنای آن نیست که لپ تاپ‌ها محکم‌تر هستند. عدم احتیاط در حمل آن موجب آسیب جدی به قطعات دستگاه می‌شود. درب لپ تاپ را به آرامی و با دقت باز کنید. روی لپ تاپ خود مایعات نریزید. از دلایل و نشانه های خرابی مادربرد لپ تاپ همین مایعات است! گاهی یک شوک فیزیکی منجر به از دست رفتن تمامی داده‌های شما می‌شود.

لپ تاپ را از گوشه و لبه آن بلند نکنید. درب لپ تاپ را بیش از حد باز نکنید. علاوه بر این، نباید لپ تاپ را با درب و اسکرین آن بلند کنید. بلند کردن لپ تاپ با یک دست می تواند فشار زیادی به بدنه آن وارد کند. درب آن را مجکم باز نکنید. از کیفی مقاوم برای حمل کردن آن استفاده کنید. فشار زیاد به آن وارد نکنید. برای استفاده از لپ تاپ آن را روی سطح صاف قرار دهید.

لپ تاپ های قدیمی و مدل هایی که دارای هارد HDD هستند، بیشتر آسیب پذیر هستند زیرا هارد HDD دارای قطعه ای متحرک است در صورتی که هارد SSD چنین قطعه مکانیکی را ندارد. هاردهای قدیمی را نباید در حین اجرای برنامه‌های سنگین تکان دهید. البته در مجموع بهتر است هر گونه لپ تاپی را در حین اجرای برنامه و استفاده از هارد، تکان ندهید و جا به جا نکنید.

نگه داری و تمیز کردن بیش از حد برای جلوگیری از خرابی لپ تاپ

هر چیزی حدی دارد، حتی تمیز کردن لپ تاپ! یکپارچه‌سازی دیسک و پاکسازی منظم آن می‌تواند مفید باشد اما اگر از برنامه‌های نامعتبر و رجیستر نشده استفاده نکنید، سلامت لپ تاپ خود را به خطر می‌اندازید. البته خود ویندوز دارای Disk Cleanup است اما گاهی به برنامه‌های قوی‌تری نیاز دارید و در این راستا نباید به هر برنامه‌ای اعتماد کنید. از طرفی هم نباید لپ تاپ خود را با هر وسیله‌ای از لحاظ فیزیکی تمیز کنید. استفاده از پاک‌کننده‌های مضر و دستمال‌های نامناسب می‌تواند موجب آسیب به قطعات دستگاه شود.

تمیز کردن اسکرین لپ تاپ با استفاده از پاک کننده های مضر نیز به لپ تاپ آسیب وارد می‌کند. برای پاک کردن اسکرین نیازی نیست از مواد شیمیایی استفاده کنید. کافی است دستمال میکروفیبر خشکی را بردارید و پارچه را به آرامی روی صفحه لپ تاپ بکشید. گاهی حتی با فوت کردن کیبورد و صفحه، بسیاری از گرد و غبارها از بین می روند.

خراب شدن لپ تاپ به دلیل پیچ خوردگی کابل‌ها

علت خرابی لپ تاپ

گاهی کابل‌های متصل به لپ تاپ را نادیده می‌گیریم و فراموش می‌کنیم که این کابل‌ها هم می‌توانند موجب بروز مشکل در دستگاه شوند. اگر کابل شارژر لپ تاپ پیچ خوردگی دارد و صاف نیست، بهتر است پیچ و تاپ آن را باز کنید. علاوه بر این، کابل نباید زیاد کشیده شده باشد. تمامی این موارد بر ارسال جریان برق به لپ تاپ شما تاثیر می‌گذارند. کابل شارژر نباید پاره باشد. این مورد موجب برق گرفتگی می‌شود.

علاوه بر این، ممکن است موجب بروز مشکلات برقی در لپ تاپ شود. اتصال نامناسب کابل به لپ تاپ نیز می‌تواند به دستگاه آسیب وارد کند. به همین دلیل کابل شارژ را همیشه بررسی کنید. همچنین آداپتور شارژر نباید در هوا معلق باشد. دیگر کابل ها مانند کابل های USB و… هم باید سالم باشند و اتصالی نداشته باشند.

علائم خرابی لپ تاپ و قرار دادن آن در مجاور آهنربا

بهتر است برای جلوگیری از خراب شدن لپ تاپ هر گونه وسیله مغناطیسی را از آن دور کنید. لپ تاپ‌ها و کامپیوترها دارای قطعات مغناطیسی هستند. قرار دادن دیگر دستگاه‌های این چنینی در کنار آن‌ها می‌تواند بر رفتار و عملکردشان تاثیر منفی بگذارد. از عوامل خرابی لپ تاپ در این زمینه می‌توان به کند شدن آن اشاره کرد. حتی ممکن است به هارد دیسک آسیب وارد شود. این گونه داده‌های شما از دست خواهند رفت. پس هر گونه دستگاه‌های مغناطیسی را از لپ تاپ دور کنید.

تست خرابی لپ تاپ و قرار دادن وسیله روی آن

یکی دیگر از عوامل خرابی لپ تاپ، قرار دادن وسیله روی آن است. لپ تاپ میز کار نیست! هر چقدر هم لپ تا محکم باشد نباید چیز محکمی را روی آن بگذارید. فرقی ندارد آن وسیله چه باشد. گوشی، خودکار، دفترچه و…! هر گونه وسیله ای می تواند به بدنه لپ تاپ آسیب برساند و قطعات درونی آن را درگیر کند. اجازه ندهید حیوانات خانگی روی آن بنشینند. لیوان چای و… را روی لپ تاپ قرار ندهید. ممکن است لیوان بیافتد و مایعات به درون دستگاه نفوذ پیدا کنند.

دلیل خراب شدن لپ تاپ: غذا خوردن در حین کار با دستگاه

خرده غذا یکی از آفات سلامتی لپ تاپ است. وقتی در حین کار مشغول به خوردن غذا می‌شوید، تکه‌ها و خرده‌های غذا می‌تواند درون شکاف کیبورد برود. این تکه‌ها به تدریج به بخش‌های درونی لپ تاپ نفوذ پیدا می‌کنند و موجب آسیب‌های سخت افزاری و پرهزینه می‌شوند.

عیب یابی لپ تاپ و بکاپ گرفتن از داده‌ها

عوامل خرابی لپ تاپ

هر زمان که متوجه عوامل خرابی لپ تاپ شدید، فورا از داده‌های خود بکاپ بگیرید. بهتر است این کار را در حالت عادی هم انجام دهید زیرا ممکن است با هر گونه آسیبی داده‌های شما از بین بروند. با بکاپ گرفتن خیال شما هم بابت امنیت داده‌ها و اطلاعات جمع می‌شود و در صورت بروز مشکل می‌توانید با خیال راحت اقدامات لازم را اجرا کنید. بدون این که نگران پاک شدن اطلاعات و ریکاوری آن‌ها باشید. درست است اطلاعات را می‌توان ریکاوری کرد اما گاهی همه داده‌ها باز نمی‌گردند. همچنین ممکن است هارد دیسک بسوزد که در این حالت برگشت دادن داده‌ها تقریبا غیرممکن است. برای بکاپ گرفتن می‌توانید از فلش، هارد اکسترنال، فضای ابری و سایر راه‌های مطمئن استفاده کنید.

هر گونه اطلاعات غیرضروری را پاک کنید. درایوها را سنگین نکنید. هر چه لپ تاپ خالی‌تر باشد، سرعت عمل آن بیشتر خواهد شد. در نتیجه، همیشه فایل‌های بزرگ بلااستفاده مانند فیلم را پاک کنید. درایوی را که ویندوز روی آن نصب شده است، سبک نگه دارید و فایل‌های اضافی را در آن ذخیره نکنید.

خرابی لپ تاپ به دلیل جدا کردن ناامن لوازم جانبی متصل به دستگاه

علت خرابی لپ تاپ می‌تواند بیرون کشیدن ناامن کابل لوازم جانبی باشد. اگر فلش، هارد اکسترنال، گوشی و… را به لپ تاپ وصل کردید، ابتدا آن را Eject کنید. سپس دستگاه را جدا کنید. برای اتصال VGA و HDMI هم باید همین کار را بکنید. در غیر این صورت به پورت‌ها آسیب وارد می‌شود. گاهی بیرون کشیدن ناگهانی فلش و… منجر به پاک شدن اطلاعات آن می‌شود. گاهی ممکن است دستگاه بسوزد یا در دفعه بعدی فرایند انتقال و خواندن اطلاعات را به درستی انجام ندهد.

دلیل خراب شدن لپ تاپ: استفاده بیش از حد از حالت Sleep

برخی از متخصصین معتقد هستند قرار دادن بیش از حد لپ تاپ مخصوصا لپ تاپ های قدیمی در حالت Sleep می‌تواند به آن‌ها به ویژه به هارد دیسک آسیب وارد کند. توافق نظر زیادی در این باره وجود ندارد. برخی دیگر معتقد هستند که این حالت از عمر باتری می‌کاهد و بهتر است در طولانی مدت، لپ تاپ را خاموش کنید و برای بازه‌های زمانی کوتاه مثل چند ساعت، از حالت Sleep استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب نشانه های خراب شدن رم , شارژر , باتری , هارد و.. لپ تاپ را بررسی کردیم. شما چه پیشنهادی برا نگه داری بهتر از لپ تاپ دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 3 روش نمایش درصد باتری در ویندوز 11 در تسکبار و..
آموزش ۳ روش نمایش درصد باتری در ویندوز ۱۱ در تسکبار و..
آموزش 15 روش حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ دل (Dell)
آموزش ۱۵ روش حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ دل (Dell)
آموزش 6 روش حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ بدون شارژر
آموزش ۶ روش حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ بدون شارژر
آموزش 11 روش موثر برای کاهش مصرف زیاد باتری در ویندوز 11
آموزش ۱۱ روش موثر برای کاهش مصرف زیاد باتری در ویندوز ۱۱

نظرات