گوگل آنالیتیکس چیست + 4 منبع معتبر برای یادگیری

گوگل آنالیتیکس چیست + ۴ منبع معتبر برای یادگیری

برای موفقیت در دنیای وب، شناخت کاربران و مخاطبان سایت اهمیت زیادی دارد. پیدا کردن سلایق و تولید محتوا با لحن و پرسونای مشتری باید با استفاده از ابزارهای تحلیلی انجام شود. گوگل آنالیتیکس شناخته شده‌ترین و معروف‌ترین ابزار تحلیل کاربران است. گوگل آنالیتیکس چیست و برای یادگیری گوگل آنالیتیکس باید از کجا شروع کرد؟ چگونه باید با آن کار کرد و استفاده از آن چه مزیت‌هایی برای ما دارد؟

گوگل آنالیتیکس (google analytics) چیست؟

گوگل آنالیتیکس یک ابزار رایگان برای تحلیل و بررسی کاربران سایت است. گوگل استفاده از آنالیتیکس را به تمامی وبمستران و مدیران سایت توصیه می‌کند. با در نظر گرفتن اطلاعاتی مانند ترافیک ورودی، رفتار کاربران در سایت، نرخ تبدیل و گزارشات پیشرفته، آموزش گوگل آنالیتیکس می‌تواند نقش مهمی در توانایی شما برای بهینه سازی و پیشرفت سایت داشته باشد. با گذراندن دوره گوگل آنالیتیکس می‌توانید رفتار کاربران سایت را بررسی کرده و آن‌ها را تحلیل کنید. سازگار بودن گوگل آنالیتیکس با دیگر ابزارهای گوگل مانند گوگل ادز، گوگل سرچ کنسول، تگ منیجر و یوتیوب به شما برای گرفتن نتیجه جامع و موثر کمک می‌کند.

گوگل آنالیتیکس چه کاربردی دارد؟

با نصب گوگل آنالیتیکس روی سایت‌تان می‌توانید به پرسش‌های زیر پاسخ دهید:

  • چند کاربر از سایت من بازدید کردند؟ این کاربران از چه طریقی وارد سایت من شده‌اند؟
  • مدت زمان بازدید هر کاربر چقدر است؟ آیا مطالب سایت و محتوای صفحات داخلی به اندازه کافی جذاب است؟
  • کاربران سایت از چه کشورهایی هستند؟ سن‌شان چقدر است؟
  • نسخه موبایلی سایت بیشتر بازدید می‌شود یا دسکتاپ و تبلت؟
  • کدام موضوعات و محتوا‌ها بیشترین بازدید را دارند؟
  • آیا تکنیک‌های بازاریابی و استفاده از تبلیغات گوگل توانسته بازدید من را بیشتر کند؟
  • پربازدید‌ترین صفحات داخلی سایت کدام است؟
  • آیا گردش کاربران در سایت به درستی انجام می‌شود؟

چگونه باید با گوگل آنالیتیکس کار کرد؟

چگونه باید با گوگل آنالیتیکس کار کرد؟

برای کار با گوگل آنالیتیکس ابتدا باید حساب جیمیل داشته باشید. ثبت نام در گوگل آنالیتیکس قدم بعدی شماست. آموزش گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا تنظیمات قبل از ایجاد پروفایل را به درستی انجام دهید. با هر اکانت جیمیل می‌توانید چند حساب گوگل آنالیتیکس را مدیریت کنید. اما برای هر کدام از این‌ها به دسترسی سایت نیاز دارید. برای هر سایت باید کد آمارگیری یا tracking id داشته باشید. امکان دادن دسترسی گوگل آنالیتیکس سایت به افراد مختلف با سطح دسترسی مشخص وجود دارد. اما حداقل یک اکانت باید به عنوان مالک یا owner وجود داشته باشد. Tracking Code که آنالیتیکس هنگام ثبت نام به شما می‌دهد را باید header سایت قرار دهید. در دوره گوگل آنالیتیکس به طور کامل درباره آموزش ثبت و راه‌اندازی سایت در گوگل آنالیتیکس صحبت می‌شود.

مهم‌ترین گزارش‌های گوگل آنالیتیکس

هدف از نصب گوگل آنالیتیکس روی سایت گرفتن گزارشاتی است که این ابزار ارائه می‌دهد. در ادامه، ۴ گزارش مهم گوگل آنالیتیکس را بررسی می‌کنیم:

  1. جستجوی ارگانیک: با Organic Search در گوگل آنالیتیکس می‌توانید جستجوی کاربران را محدود به ترافیک ارگانیک کنید. اگرچه بررسی paid traffic می‌تواند عملکرد تبلیغات و بازاریابی شما را نشان دهد اما با بررسی ترافیک ارگانیک، عملکرد کلیه سایت ارزیابی می‌شود. این گزارش را می‌توانید در Acquisition > Overview > Organic Search پیدا کنید.
  2. Landing Pages: با دیدن گزارش صفحات فرود یا لندینگ پیج ها، می‌توانید صفحات با بیشترین ترافیک ورودی را مشخص کنید. این صفحات با در نظر گرفتن تعداد ورودی از جستجوی ارگانیک مشخص می‌شود. برای دیدن این گزارش باید به Behavior > Site Content > Landing Pages بروید.
  3. conversion rate: در کنار حجم ترافیک ورودی، نرخ تبدیل کاربر به مشتری هم باید بررسی شود. ترافیک سایتی ارزشمند است که که منجر به بیشتر شدن تعداد کاربران سایت و مشتریان شما شود. بنابراین باید نرخ تبدیل را از Conversions > Goals > Overview برای ورودی‌های مختلف سایت بررسی کنید.
  4. Site Speed: در کنار ابزارهای مختلف، گوگل آنالیتیکس هم می‌تواند سرعت صفحات سایت را به شما نشان دهد. با رفتن به مسیر Behavior > Site Speed > Overview می‌توانید صفحات کند را پیدا کرده و آن‌ها را بهبود ببخشید.

بهترین منابع برای یادگیری گوگل آنالیتیکس

بهترین منابع برای یادگیری گوگل آنالیتیکس

آموزش گوگل آنالیتیکس باید جزو اهداف شما برای بهینه سازی سایت و مدیریت آن باشد. بدون اینکه دوره گوگل آنالیتیکس را پشت سر بگذارید، شناخت رفتار کاربران و تحلیل آن‌ها برای شما مشکل است.

  • Google Analytics For Dummies: سری کتاب‌های Dummies، به زبان ساده و روان آنالیتیکس را به شما می‌آموزد. اگر خواندن منابع انگلیسی را ترجیح می‌دهید، کتاب Google Analytics For Dummies انتخاب خوبی برای آموزش پایه‌های آنالیتیکس است.
  • دوره گوگل آنالیتیکس آکادمی گوگل: آنالیتیکس را می‌توانید از ویدیو‌های آموزشی آکادمی گوگل آموزش ببینید. آکادمی گوگل ویدیوهای خود را به زبان انگلیسی منتشر می‌کند اما در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس می‌توانید نسخه دوبله فارسی این دوره را ببینید.
  • دوره گوگل آنالیتیکس منتوریکس: منتوریکس گوگل آنالیتیکس را جامع و کاربردی به شما یاد می‌دهد. آموزش گوگل آنالیتیکس عملی و پروژه محور، درصد یادگیری و توانایی شما را افزایش می‌دهد. در کنار آن می‌توانید از تجربه مربیان منتوریکس در کار استفاده کنید.
  • خواندن مطالب بلاگ: یکی از بهترین منابع آموزش گوگل آنالیتیکس، خواندن مطالب وبلاگ سایت‌های آموزشی است. با کمی جستجو می‌توانید صفر تا ۱۰۰ گوگل آنالیتیکس را در نوشته‌های وبلاگی فارسی و انگلیسی یاد بگیرید.

در کنار آموزش، تمرین و حتی کار با نسخه دموی گوگل آنالیتیکس می‌تواند مهارت شما را افزایش دهد. برای شروع می‌توانید از آموزش‌های اولیه و پایه‌ای استفاده کنید و در کنار آن با تمرین، مهارت‌تان را بیشتر کنید. برای دیدن مقالات رایگان گوگل آنالیتیکس وارد بلاگ منتوریکس شوید.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات