بررسی 10 علت گرم نکردن بخاری ماشین

بررسی ۱۰ علت گرم نکردن بخاری ماشین

بخاری ماشین 🚘 می‌تواند در فصول سرما بسیار کمک کننده باشد اما گاهی مشکلاتی رخ می‌دهد که بخاری گرما تولید نمی‌کند یا حتی باد سرد می‌دهد. در این مطلب از انزل وب به بررسی ۱۰ علت گرم نکردن بخاری ماشین میپردازیم.

چرا بخاری ماشین گرما نمیدهد؟

?Why Is the Car Heater Not Working

از جمله مشکلات آزار دهنده ای که ممکن است در خودروی شما ایجاد شود، گرم نکردن بخاری است. این مشکل به دلایل مختلفی رخ می دهد. در این مطلب از انزل وب علت گرم نکردن بخاری ماشین پراید ، سمند ، ۲۰۶ و… را بررسی می کنیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

نکته: سیستم گرمایشی خودروها با هم تفاوت دارد اما معمولا دلایل خراب شدن آن‌ها شبیه به هم است.

دلیل گرم نکردن بخاری ماشین چیست؟ بررسی مشکل بخاری

علت گرم نکردن بخاری ماشین پراید ، سمند ، 206 و...

اصولا مشکل بخاری ماشین به سه دسته کلی تقسیم می‌شود:

سیستم بخاری با وجود مشکل، هوا می‌دمد.

علت بروز این مشکل می‌تواند بسته شدن دریچه هوا یا گیر کردن چیزی در این بخش باشد. همچنین ممکن است انسدادی در سایر بخش‌ها وجود داشته باشد که مانع از حرکت ضد یخ در شبکه بخاری می‌شود.

علت دیگر می‌تواند خراب بودن سوئیچ یا سوپاپ باشد.

صبر کنید تا موتور خنک شود. سپس سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید. در صورت نیاز آن را پر کنید.

سیستم گرمایشی خودروی شما هیچ هوایی نمی‌دمد.

در این مورد، موتور معیوب است یا مشکلی مانع رسیدن برق به موتور دمنده می‌شود. برای رفع این مشکل باید سیستم بخاری را باز کنید یا حتی ممکن است نیاز باشد داشبورد را باز کنید تا بتوانید به دمنده دسترسی پیدا کنید.

موتور باد سرد می‌دمد.

اگر پس از روشن کردن خودرو همچنان بخاری باد سرد می‌دهد، ممکن است شبکه بخاری خراب شده باشد.

میزان مایع خنک کننده کاهش پیدا کرده باشد.

دریچه توزیع هوا گیر کرده یا خراب باشد.

سوئیچ یا اتصالی معیوب باشد.

شیر بخاری خراب شده یا گیر کرده باشد.

دلیل گرم نکردن بخاری ماشین: کافی نبودن خنک کننده

دلیل گرم نکردن بخاری ماشین

کافی نبودن خنک کننده می‌تواند دلیل گرم نکردن بخاری ماشین باشد. خنک کننده موتور حاوی ترکیب دقیقی از ضد یخ و آب است که از داغ شدن یا یخ زدن موتور جلوگیری می‌کند. اگر در مایع خنک کننده خودروی شما این نسبت به درستی رعایت نشده باشد، موتور در زمستان یخ می‌زند یا در تابستان داغ می‌کند. اصولا این نسبت ۵۰ به ۵۰ است.

در نتیجه، برای جذب گرمای اضافی موتور و دفع آن باید به سیستم خنک کننده توجه کنید. این که در ابتدای روشن کردن بخاری، باد سرد احساس کنید، طبیعی است. در ماه‌های سرد سال هم ممکن است این میزان باد سرد بیشتر هم باشد اما در صورت ادامه دار شدن ایجاد باد سرد، باید سراغ مایع خنک کننده بروید.

برای چک کردن میزان مایع خنک کننده، موتور باید خنک باشد و گرنه ممکن است بسوزید. کم شدن سریع مایع خنک کننده می تواند نشانه نشتی هم باشد.

مایع خنک کننده نباید بدرنگ یا بد بو باشد. اگر رفرکتومتر خاموش است و PH را نشان نمی‌دهد، احتمالا بخشی از سستم دچار خودرگی شده و نشت کرده است.

اگر میزان مایع خنک کننده کافی است، باید دمای آن را اندازه‌گیری کنید. موتور را روشن کنید و بگذارید گرم شود. سپس دما را با دماسنج اندازه بگیرید. باید از دماسنج مادون قرمز استفاده کنید زیرا نیازی به برقراری تماس ندارد و از آسیب دیدن شما جلوگیری می‌شود. اگر دمای یک شلنگ یا دمای مایع خنک کننده برابر است و دمای شلنگ دیگر کم و سرد استT احتمال دارد که شبکه بخاری شما مسدود شده باشد. اگر شلنگ‌ها دارای شیر هستند، حتما شیرها را چک کنید.

علت کار نکردن بخاری ماشین: شبکه بخاری معیوب

علت کار نکردن بخاری ماشین

علت کار نکردن بخاری ماشین می‌تواند شبکه معیوب آن باشد. شبکه بخاری شبیه به رادیاتوری برای ماشین است. این بخش از مجموعه‌ای از لوله‌ها و قطعات مختلف برنجی یا آلومینیومی ساخته شده است که مایع خنک کننده داغ را به چرخش در می‌آورد. گرمای شبکه بخاری توسط یک فن دمنده به کابین خودرو وارد می‌شود. اصولا شبکه بخاری خراب و آلوده بودن یا کم بودن مایع خنک کننده با هم موجب بروز مشکل در بخاری می‌شوند. هر دو مشکل موجب می‌شوند تا موتور ماشین بیش از حد گرم شود و هوای گرم از بخاری خارج نشود.

وقتی شبکه بخاری خراب شود، بویی شیرین در ماشین خود احساس خواهید کرد. پنجره‌ها مه‌آلود می‌شوند و ممکن است در زیر داشبورد و کنار خودروی سرنشین مقداری آب جمع شود. علاوه بر این، موتور بیش از حد گرم می‌شود و مایع خنک کننده نیز خیلی سریع استفاده می‌شود.

دلیل بروز مشکل بخاری ماشین: خراب بودن ترموستات

دیگر علت بروز مشکل بخاری ماشین می‌توان خراب بودن ترموستات باشد. ترموستات خودرو دریچه‌ای برای تنظیم جریان مایع خنک کننده ارسالی به موتور و رادیاتور است. اگر چه این دستگاه بسیار ساده است اما برای تولید دمای بهینه موتور، حیاتی است. یک ترموستات آسیب دیده می‌تواند در حالت باز یا بسته گیر کند.

وقتی در حالت باز گیر کند، موجب می‌شود تا مایع خنک کننده بیش از حد لازم وارد جریان و سیستم گرم کننده خودرو شود. وقتی هم در حالت بسته گیر کند، اجازه گردش مایع خنک کننده را نمی‌دهد و امکان به تعادل رساندن دمای موتور و گرم کردن کابین خودرو را نخواهد داشت.

علت باد سرد بخاری پژو و…: فن دمنده خراب

مشکل بخاری ماشین

دیگر علت باد سرد بخاری پژو و… می‌تواند فن دمنده خراب باشد. فن دمنده وظیفه دارد به تهویه هوای گرم بپردازد و هوای گرم را از طریق دریچه وارد ماشین کند. وقتی این بخش خراب شود، متوجه می‌شوید که جریان هوا کم می‌شود یا حتی اصلا جریان هوا را احساس نمی‌کنید. موارد مختلفی می‌تواند موجب بروز مشکل در فن دمنده شود. سوختن فیوز یا آسیب دیدن اجزای داخلی فن دمنده می‌تواند موجب بروز این مشکلات شود.

علت باد سرد بخاری پژو و… و کار نکردن موتور دمنده و تعمیر آن

علت کار نکردن بخاری ماشین و نداشتن هوای گرم می‌تواند موتور دمنده خراب باشد. برای بررسی موتور دمنده خودرو به برخی از ابزارهای تشخیصی اولیه نیاز دارید تا بتوانید متوجه شوید که آیا برقی در این بهش وجود دارد یا خیر. برای انجام این کار باید به موتور دسترسی پیدا کنید. ممکن است متوجه خراب بودن سوئیچ، رله، رزیستور یا مقاومت شوید. این بخش‌ها در هر ماشین می‌تواند متفاوت باشد. در نتیجه، حل این مشکل به مدل خودروی شما بستگی دارد. بهتر است دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید.

اگر برق به موتور دمنده می‌رسد اما بخاری کار نمی‌کند، احتمالا موتور دمنده سوخته است. همچنین ممکن است موتور با زباله و آلودگی‌های دیگر مسدود شده باشد و برای همین هم نمی‌تواند کار کند. زنگ زدگی و سیم‌های آسیب دیده هم می‌توانند موجب بروز این مشکل شوند. فیوز، مقاومت، رله و سوئیچ را بررسی کنید.

اگر نیاز به تعویض فیوز است، باید از نوع مشابه و با همان آمپر استفاده کنید. ممکن است فیوز در اثر بالا رفتن سن و استفاده زیاد خراب شده باشد یا نشان دهنده مشکل اساسی دیگری باشد. به هیچ عنوان فیوز را با نوعی که آمپر بالاتر دارد، تعویض نکنید زیرا موجب بروز آسیب بیشتری می‌شود.

دلیل گرم نکردن بخاری ۲۰۶ و…: خراب شدن دکمه‌های کنترل دما

علت کار نکردن بخاری

وقتی برای مدت زیادی از دکمه‌های کنترل دمای خودرو و روشن و خاموش کردن بخاری استفاده می‌کنید، ممکن است دکمه‌ها خراب شوند. در واقع ممکن است دلیل گرم نکردن بخاری ۲۰۶ و… همین دکمه‌های خراب باشند. اگر سایر بخش‌های مشکلی ندارد، دکمه‌ها را بررسی کنید و در صورت نیاز آنان را تعویض کنید.

علت کار نکردن بخاری: سیم کشی اشتباه

اگر اخیرا خودروی خود را نزد تعمیرکار برده‌اید یا خودتان به بخشی از آن دست زده‌اید، ممکن است ایرادی در سیم کشی به وجود آمده باشد و تمامی مشکلات به سیم کشی اشتباه و خراب شدن یک کابل برگردد. بهتر است سیم کشی خودرو را یک مکانیک چک کند و شما را از درست بودن چیدمان سیم‌ها مطمئن کند. در صورت بروز مشکل هم آن را برطرف کند.

علت باد سرد بخاری پژو و…: نشتی آب

دیگر علت باد سرد بخاری پژو و… می‌تواند نشتی آب در بخش‌های مختلف باشد. مطمئن شوید که شلنگ‌ها، رادیاتور و پمپ آب خودرو آسیب ندیده است و نشتی ندارد. اگر یکی از این قسمت‌ها نشتی داشته باشد، بخاری شما درست کار نخواهد کرد.

اگر سیستم خنک کننده ماشین شما کار نمی کند، مطلب علت باد گرم کولر ماشین و رفع این مشکل را مطالعه کنید.

برطرف کردن مشکل بخاری ماشین و ترموستات خراب

علت گرم نکردن بخاری ماشین پراید ، سمند ، 206 و...

برای برطرف کردن مشکل بخاری ماشین و ترموستات خراب، باید مایع خنک کننده و ترموستات جدیدی تهیه کنید.

نکته: انجام این کار تخصصی است و پیشنهاد می‌کنیم برای تعمیر آن خودرو را نزد تعمیرکار ببرید.

اگر اصرار دارید که خودتان آن را تعمیر کنید، به دستکش مکانیکی و عینک محافظ نیاز دارید. علاوه بر این، به سطل تخلیه و آچارهای مختلف هم نیاز دارید.

در ابتدا تمامی لوازم خود را مرتب کنید تا بتوانی هر آنچه را می‌خواهید به راحتی پیدا کنید و همه چیز در دسترس باشد. همچنین زمان زیادی از شما گرفته نشود. تمامی لوازم را روی سطح صافی بچینید.

ماشین را خاموش کنید و بگذارید به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه خنک شود. ترموستات را پیدا کنید. این قطعه در پایین رادیاتور، بین شبکه بخاری و شلنگ اصلی قرار دارد.

درپوش رادیاتور را بردارید. برای جا به جایی راحت‌تر، قسمت جلویی خودرو را بلند کنید. یک سطل زیر رادیاتور بگذارید. شلنگ را جدا کنید تا مایع خنک کننده تخلیه شود. ترموستات را بردارید و آن را تعویض کنید. مایع خنک کننده را اضافه کنید. درپوش را دوباره روی مخزن بگذارید. ماشین را پایین بیاورید. موتور را روشن کنید. صبر کنید تا موتور گرم شود. سپس کمی با ماشین رانندگی کنید. بررسی کنید که آیا سطح مایع خنک کننده پایین نیامده باشد. در صورت لزوم آن را دوباره پر کنید و بخاری را بررسی کنید.

حل مشکل خراب بودن دریچه توزیع هوا خودرو

علت باد سرد بخاری پژو و...

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، ممکن است علت گرم نکردن بخاری ماشین پراید ، سمند ، ۲۰۶ و… خراب بودن بخشی از دریچه توزیع هوا باشد. برای حل این مشکل، سیستم گرمایش خودروی خود را خاموش کنید و به حرکت دریچه گوش کنید. اگر نمی‌توانید صدای حرکت کردن آن را بشنوید، ممکن است مشکلی در کلید ترموستات وجود داشته باشد. البته همه خودروها این کلید را ندارند. همچنین ممکن است علت آن گیر کردن لولا دریچه، اتصال اشتباه آن یا حتی سیم کشی بد باشد.

تعمیر بخاری ماشین کار کیست؟

بهترین راه برای تعمیر بخاری این است که آن را نزد تعمیرکار و متخصص ببرید و خودتان دست به چیزی نزنید. تعمیر این بخش از خودرو به ابزارهای تخصصی و تجربه نیاز دارد و ممکن است در حین تعمیر کردن آن به خود آسیب وارد کنید زیرا با بخشی سر و کار دارید که گرما تولید می‌کند. همچنین ممکن است در هنگام تعمیر کردن قطعه ای را اشتباه تعبیه کنید یا حتی سیم کشی بخشی از خودرو را به درستی متصل نکنید. در نتیجه، بهتر است خودروی نزد مکانیک ببرید و باقی کارها را به او بسپارید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب علت کار نکردن بخاری ماشین و پاسخ سوال بخاری ماشینم گرما نمیدهد را بررسی کردیم. فکر می کنید کدام یک از دلایل ذکر شده علت بروز این مشکل در خودروی شما است؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 5 روش باز كردن درب ماشين قفل شده بدون كليد
آموزش ۵ روش باز کردن درب ماشین قفل شده بدون سوئیچ
بررسی مهم ترین نشانه ها و علائم خراب شدن شمع خودرو
بررسی مهم ترین نشانه ها و علائم خراب شدن شمع خودرو
بررسی 28 مشکل رایج موتور ماشین و اقدامات جهت تعمیر آن
بررسی ۲۸ مشکل رایج موتور ماشین و اقدامات جهت تعمیر آن
بررسی: اورهال ماشین چیست؟
بررسی: اورهال ماشین چیست؟

نظرات

  • رضا says:

    سلام ۲۰۶ اس دی وی ۸ مدل ۹۳ دارم با این که رادیات بخاری رو نو انداختم و از سالم بودن ترموستات هم اطمینان کامل دارم فن دمنده هم خوب کار می کند و کلید ها هم مشکلی ندارند ولی باز هم اونجوری که باید بخاری گرم نمیکنه علت چی میتونه باشه؟ کسی میدونه؟

  • محمود says:

    سلام ماشین ۴۰۵ دریچه بخارست چپ کم بخاردار دریچه قسمت پایین گرم نمیکنه

  • احمد says:

    سلام چند وقته این مشکل رو دارم ماشین در حالت درجا کار می‌کنه باد سرد میز نه سرعتم کم باشه هم همبچینطور ولی تو حالت در جا گاز میدم گرما اوکی میشه تو سرعت بالا هم خوبه ممنون میشم راهنمایی کنین

  • امین says:

    با سلام
    یک هفته پیش واشر سر سیلندر رو عوض کردم و حتی رادیاتور جلو ماشین رو هم عوض کردم و دو لول هم گذاشتم و هواگیری هم کردم و شیلن گه و بست های اون رو هم چک کردم ولی صدای شر شر آب میاد از رادیاتور بخاری داخل کابین. ماشینم سمند ال ایکسه. راهنمایی بفرمائید. با تشکر

  • سامان says:

    سلام
    آمپر آب بالاست اما بخاری باد سرد میده بعضی وقتها هم‌ باد گرم میده…آیا از ترموستات میتونه باشه

    • ابوالفضل says:

      دوست عزیز واتر پمپ ماشین شما مشکل دار

    • رضا says:

      سلام ماشین من پرشیا است وقتی که بخاری راروشن میکنم اولش گرم میده وبعدش هوای سرد میده علتش چی میشه باشه ترمستادهم عوض کردم ممنون میشم راهنماییم کنیدمرسی

    • m says:

      سلام ممنون از مقاله ای که ارائه دادید عالی بود
      فقط یک نکته بسیار ریز و دقیق خدمت دوستان عارضم که قبل از هر کاری شیلنکهایی که از موتور به لوله های بخای وصل میشن رو چک کنید مسدود نشده باشند چون سر خودم اومد دیدم بعد ۷۰۰ هزار خرج کردن و شستشوی رادیات و غیره که در نهایت خواستیم رادیات بخاری را عوض کنیم باطریساز شیلنکها رو در اورد و دیدیم که چیزی در شیلنک گیر کرده و راه آب رو بسته . با تشکر . اگه مشکلت حل شد دعام کن .