آموزش 9 روش حل مشکل روشن نشدن ضبط ماشین

آموزش ۹ روش حل مشکل روشن نشدن ضبط ماشین

ضبط ماشین به دلایل مختلفی می‌تواند دچار مشکل شود 🔇 و روشن نشود. برای حل این مشکل روش‌های مختلفی وجود دارد اما شما باید در ابتدا علت بروز آن را پیدا کنید. در این مطلب از انزل وب به آموزش ۹ روش حل مشکل روشن نشدن ضبط ماشین میپردازیم.

علت روشن نشدن ضبط ماشین بعد از تعویض باتری و..

?How to Troubleshoot a Car Stereo That Will Not Power

گاهی به دلایل مختلف ضبط ماشین روشن نمی شود و درست کار نمی‌کند. فیوز خراب، سیم کشی نامناسب، زنگ زدگی، یونیت مرکزی خراب و… از مهمترین دلایل کار نکردن ضبط ماشین هستند. در این مطلب از انزل وب روش های رفع مشکل روشن نشدن ضبط ماشین بعد از تعویض باتری و… را آموزش می‌دهیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

علت خرابی ضبط خودرو: استفاده از قطعات بی‌کیفیت

یکی از دلایل مهم روشن نشدن ضبط ماشین و از کار افتادن آن پس از مدتی این است که در ساخت آن دستگاه از قطعات بی‌کیفیت و چینی استفاده شده است. این قطعات ارزان‌تر هستند و کیفیت پایینی دارند. به همین دلیل هم دوام نمی‌آورند.

دلیل کار نکردن ضبط ماشین: نصب اشتباه دستگاه

دلیل رایج دیگر برای عدم روشن شدن ضبط ماشین این است که دستگاه به درستی نصب نشده است. وقتی سیم‌ها به درستی متصل نشوند و قطعات به درستی در جای خود قرار نگیرند، این امکان وجود دارد که ضبط شما روشن نشود. حتی ممکن است روشن شود اما پس از مدتی از کار بیافتد زیرا قطعات به درستی در جای خود قرار نگرفته‌اند و ممکن است شل شوند یا از جای خود کنده شوند.

برای یادگیری اتصال گوشی به ضبط خودرو، مطلب نحوه اتصال گوشی به ضبط ماشین با بلوتوث را مطالعه کنید.

چرا ضبط ماشین روشن نمی شود؟ یونیت مرکزی خراب

ممکن است علت روشن نشدن ضبط خودرو این باشد که یونیت‌های مرکزی در حالت Protect Mode هستند. برخی از یونیت‌ها دارای این حالت هستند تا از به کار افتادن آن‌ها بعد از قطع برق جلوگیری شود. این مسئله برای آن است که در صورت دزدیده شدن، یونیت مرکزی از کار می‌افتد و به سرقت بردن آن‌ها فایده‌ای ندارد.

در برخی موارد یونیت مرکزی پس از روشن شدن صفحه نمایشگر فعال می‌شود اما پیامی مانند Code را نشان می‌دهد. در نتیجه، کار نخواهد کرد. در مواردی دیگر یونیت مرکزی کاملا از کار می‌افتد و باید کدی را وارد کنید یا از روش دیگر برای راه‌اندازی دوباره آن استفاده کنید.

قبل از این که به تعمیر دستگاه بپردازید، مطمئن شوید که یونیت مرکزی شما دارای حالت ضد سرقت نیست. اگر زمانی که دستگاه روشن نمی‌شود، صفحه خالی نمایش داده می‌شود، این امر نشانه آن است که با مشکل دیگری رو به رو هستید.

دلیل خراب شدن ضبط ماشین: فیوز خراب

دلیل دیگر روشن نشدن ضبط خودرو، خراب شدن فیوز است. اکثر ضبط ها دارای یک یا دو فیوز هستند. برخی از یونیت‌های مرکزی دارای فیوزهای داخلی هستند که معمولا در قسمت پشتی قرار دارد. اصولا سوختن فیوز نشانه وجود مشکل دیگری است. پس نباید فیوز خراب را با آمپر بزرگ‌تر تعویض کنید. در ادامه نحوه تست کردن این مشکل را توضیح می‌دهیم.

اگر اتصالات زمینی هم به خوبی وصل نشده باشند، ضبط نمی‌تواند انرژی لازم را از فیوز دریافت کند. در نتیجه، روشن نمی‌شود. گاهی هم به دلیل این مشکل مدام قطع و وصل می‌شود.

اگر ضبط خودروی شما فلش را پخش نمی‌کند، مطلب حل مشکل کار نکردن و نخواندن فلش مموری در ضبط ماشین را مطالعه کنید.

علت سوختن آی سی ضبط ماشین و کار نکردن آن چیست؟ خراب بودن اتصال پیگتیل

دلیل خراب شدن ضبط ماشین

وقتی یونیت مرکزی را برای دسترسی به سیم کشی ها برمی‌دارید، بهتر است کانکتور پیگتیل را هم برای حل مشکل روشن نشدن ضبط ماشین بررسی کنید. ممکن است این کانکتور به درستی در یونیت قرار نگرفته باشد. اگر در این مورد شک دارید، آن را بردارید و جایگزین کنید. اگر آداپتوری در بین یونیت مرکزی و سیم کشی کارخانه وجود دارد، می‌توانید کل دستگاه را از برق بکشید و دوباره آن را وصل کنید تا مطمئن شوید که همه چیز دارای برق است. سپس سعی کنید رادیو را روشن کنید.

در برخی موارد، قطع رابطه یونیت مرکزی و آداپتور برای مدتی کوتاه، می‌تواند مشکل را برطرف کند. در این حالت، همه چیز را از برق بکشید و حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس دوباره اتصالات را وصل کنید و دوباره عملکرد دستگاه را بررسی کنید.

اگر فیوزها و اتصالات مشکلی ندارند، در مرحله بعد باید برق رادیو را بررسی کنید. اکثر رادیوهای ماشین دو سیم برق دارند. یکی همیشه داغ می‌شود و برق حافظه را تامین می‌کند. دیگر فقط وقتی کلید استارت را بزنید، داغ می‌شود. اگر این سیم‌ها معکوس شوند، رادیو به درستی کار نخواهد کرد. برای تست این بخش می‌توانید از مولتی متر استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر اگر ولتاژ رادیو کمتر از باتری باشد، نشان‌دهنده این است که افت ولتاژ وجود دارد.

اگر هیچ برقی در یونیت مرکزی وجود ندارد اما در فیوز برق هست، احتمالا یک سیم در اینجا خراب است. بنابراین باید سیم برق را از منبع آن ردیابی کنید. همچنین باید سیم زمینی یونیت مرکزی را هم بررسی کنید. این کار را هم به صورت چشمی و هم با مولتی متر می‌توانید انجام دهید که در بخش‌های بعدی ان را توضیح می‌دهیم.

علت قطع شدن برق ضبط ماشین چیست؟ حل مشکل فیوز و سیم کشی ها

ابتدا سوئیچ را در جایگاه آن قرار دهید. آن را بچرخانید تا امکان روشن کردن ضبط وجود داشته باشد. سپس چند بار دکمه Power ضبط را بزنید.

علت قطع شدن برق ضبط ماشین چیست

فیوز مدار استریو را چک کنید تا خراب نشده باشد. این فیوز در کنار سایر فیوزهای خودرو قرار دارد. اگر فیوز مشکل دارد، می‌توانید آن را تعویض کنید. برای این کار باید دقیقا از همان نوع فیوز استفاده کنید. اندازه و رنگ باید مشابه فیوز قبلی باشد.

علت قطع شدن برق ضبط ماشین چیست

ضبط را از محل آن جدا کنید. برای این کار به ابزارهای تخصصی جدا کردن ضبط نیاز دارید تا بتوانید ضبط را از شکاف‌ها و پانل جدا کنید. به پشت آن نگاه کنید. در این بخش باید سیم‌هایی باشد که به هم متصل هستند. ممکن است محل قرارگیری سیم‌ها به دو یا سه بخش اسپیکر یا بلندگو، پاور یا برق، لوازم جانبی همچون ساب ووفر تقسیم شده باشد. با دقت به سیم‌ها نگاه کنید تا هیچ کدام از آن‌ها شل یا جدا شده نشده باشند. مطمئن شوید که دسته‌های سیم به استریو متصل هستند.

علت قطع شدن برق ضبط ماشین چیست

سیم‌کشی را از بخش پاور تا فیوز دنبال کنید و مطمئن شوید که تمامی سیم‌ها در این بخش هم سر جای خود قرار دارند. اگر در امتداد سیم قرمز با فیوز مواجه شدید، آن را عوض کنید. سیم سیاه ممکن است مستقیما به بدنه ماشین برود. سیم سیاه، سیم زمین است. مطمئن شوید که تمامی اتصالات خوب هستند و زنگ زدگی وجود ندارد. ممکن است همین سوختن فیوز و سیم کشی بد دلیل روشن نشدن ضبط ماشین باشند. در صورت جود زنگ زدگی، سیم‌ها ر تمیز کنید و از سنباده برای تمیز کردن اتصالات استفاده کنید. سپس سیم‌ها را تعویض کنید.

علت قطع شدن برق ضبط ماشین چیست

نکاتی درباره دلایل روشن نشدن ضبط ماشین و تعمیر به روش گفته شده

وقتی ضبط را از محفظه جدا می‌کنید، مراقب باشید که دستگاه همچنان به برق متصل باشد.

با استفاده از مولتی متر و تنظیم آن روی DC، پروب منفی را روی ترمینال زمینی و پروب مثبت را روی سیم ثابت قرار دهید. اگر نمی‌توانید سیم ثابت را پیدا کنید، می‌توانید از دفترچه راهنمای ضبط استفاده کنید. معمولا سیم‌های زمینی سبز یا زرد هستند.

اگر همه چیز درست باشد، مولتی متر باید ۱۲ ولت را نشان دهد. اگر ضبط مشکلی نداشته باشد، مولتی متر باید این ولت را نشان دهد. فرقی هم ندارد که ماشین روشن یا خاموش باشد.

اگر مولتی متر چیزی نشان نداد، به سراغ فیوز بروید. زیرا احتمالا فیوز سوخته است. اگر روی سیم ثابت ولتاژ وجود داشته باشد و مولتی متر حدودا ۱۲ ولت را نشان دهد، می‌توانید سیم‌های دیگر را تست کنید.

کلید سیم دوازده ولتی زرد یا قرمز است. همان طور که گفتیم سیم‌ها پشت ضبط قرار دارند.

ماشین را در حالت احتراق قرار دهید. سوئیچ را بچرخانید. مولتی متر را بردارید. پروب منفی باید روی زمین باشد. با پروب مثبت کلید سیم ولتاژ دار را چک کنید. اگر مولتی متر چیزی را نشان نمی‌دهد، باید فیوز عوض شود. اگر ولتاژ ۱۲ نمایش داده می‌شود، سیم سوئیچ و فیوز سالم است. اگر با این تفاسیر همچنان ضبط روشن نمی‌شود، باید اتصالات زمینی را چک کنید.

باید سیم زمینی سیاه رنگی که ضبط را به ماشین وصل می‌کند، پیدا کنید. مولتی متر را روی حالت Continuity بگذارید. پروب منفی باید روی ترمینال زمینی باشد. پروب مثبت را روی سیم سیاه رنگ بگذارید.

سیم خراب را تعویض کنید. اگر هیچ صدایی نمی‌شنوید، احتمالا مشکل از سیم‌کشی است. همه سیم‌ها باید وصل باشند. در صورت نیاز سیم را جدا و کمی کوتاه کنید. سپس دوباره وصل کنید. اگر مشکل همچنان ادامه دارد، باید به تعمیرکار مراجعه کنید.

حل مشکل روشن نشدن ضبط ماشین بعد از تعویض باتری

اگر پس از تعویض باتری یا روشن کردن ماشین به شیوه باتری به باتری، ضبط روشن نمی‌شود، مشکل از فیوز است. در این حالت فیوز سوخته است. احتمالا در زمان انجام باتری به باتری ضبط روشن بوده و به همین دلیل فیوز سوخته است. اصولا جعبه فیوز زیر کاپوت سمت راننده یا کنار پای وی در داخل کابین قرار دارد.

آب باتری خودرو را هم چک کنید. گاهی آب باتری کم یا تمام می شود.

اگر در هنگام پخش صدا از ضبط متوجه نویز می شوید، مطلب رفع صدای نویز سیستم صوتی ماشین را مطالعه کنید.

علت قطع و وصل شدن ضبط خودرو هنگام رد شدن از برآمدگی و دست انداز

علت قطع و وصل شدن ضبط خودرو هنگام رد شدن از برآمدگی و دست انداز می‌تواند نبود پاور کافی باشد. وقتی به دستگاه پاور کافی نمی‌رسد، امکان دارد که در چنین موقعیت‌هایی قطع و وصل شود. اصولا در چنین حالتی رابطی در دستگاه قطع شده است و یک سیم مدام از محل اتصال خود جدا می‌شود. در نتیجه، سیم‌کشی‌ها را چک کنید.

علت خاموش شدن ضبط ماشین در زمان استارت زدن

اگر با مشکل خاموش شدن ضبط ماشین در هنگام استارت زدن مواجه می‌شوید، این احتمال وجود دارد که مشکل از سیم‌کشی‌ها باشد. همچنین ممکن است سیم کشی درون درب‌های خودرو اتصالی کرده باشد یا آمپلی فایر دچار اختلال شده باشد. وقتی آمپلی فایر دچار اختلال شود، به معنای آن است که قدرت تولید شده برای آمپلی فایر توسط قطعه نوسان ساز بسیار زیاد است و آمپلی فایر نمی‌تواند این قدرت را تحمل کند. گاهی هم باتری خودرو نمی‌تواند ولتاژ ثابت برای ضبط شما تولید کند.

در همه مشکلات اشاره شده باید با مولتی متر میزان ولتاژ را چک کنید.

سیم‌کشی را با دقت بررسی کنید و نحوه اتصال سیم زمینی و ثابت را چک کنید.

همچنین فیوز را بررسی کنید.

علت روشن نشدن ضبط ماشین: گرم شدن آمپلی فایر

آموزش 9 روش حل مشکل روشن نشدن ضبط ماشین

دلیل دیگر کار نکردن ضبط صوت ماشین، گرم شدن بیش از حد آمپلی فایر است. وقتی به مدت طولانی از ضبط آن هم با صدای بسیار بلند استفاده کنید، آمپلی فایر داغ می‌شود. برای جلوگیری از این وضعیت باید جریان هوای کافی به آمپلی فایر برسد تا دستگاه خنک شود و داغ نکند. جلوی جریان هوای جایی را که آمپلی فایر نصب شده است، نگیرید و اجازه دهید هوا در حرکت باشد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب علت روشن نشدن ضبط ماشین پژو پارس ، تیبا ، ۲۰۶ و… را بررسی کردیم و روش های حل این مشکل را آموزش دادیم. شما از کدام روش برای رفع این مشکل استفاده کردید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

بررسی 28 مشکل رایج موتور ماشین و اقدامات جهت تعمیر آن
بررسی ۲۸ مشکل رایج موتور ماشین و اقدامات جهت تعمیر آن
آموزش 19 روش حل مشکل بالا نیامدن یا کند بالا پایین رفتن شیشه ماشین
آموزش ۱۹ روش حل مشکل بالا نیامدن یا کند بالا پایین رفتن شیشه ماشین
تسمه تایم چیست؟ بهترین زمان تعویض تسمه تایم ماشین
تسمه تایم چیست؟ بهترین زمان تعویض تسمه تایم ماشین
علائم خرابی و زمان تعویض شمع خودرو
علائم خرابی و زمان تعویض شمع خودرو

نظرات

  • معراج says:

    با درود،پارس داشبورد جدید دارم،از وقتی که تحویل گرفتم،بعضی وقتا بعد استارت زدن ضبط روش نمیشه،باید یکی دو بار ماشینم خاموش روشن کنم یا بعد چند دقیقه خودش روشن میشه،ممنون میشم راهنمایی کنید

  • حسین says:

    سلام مهندس ماشین من پژو پارس ساله موقع بارندگی و رطوبت هوا پخش خودرو قطع می شود و پس از چند روز مجددا وصل می شود اگه لطف کنید راهنمایی کنید

  • علیرضا says:

    سلام خسته نباشید رو ماشین امپیلی و چهارتا باند بود و ظبط وقتی سیمش وصل میکنم صدای فنش میاد اما صحفه بالا نمیاد رو یک ماشین دیگ هم تست کردم روشن شدولی با برق ماشین خودم روشن نمیشه و اتصال بدنه هم برا تست گرفتم اما روشن نمیشه اولش ک برق وصل میکنی فن روشن میشه اما صحفه اینا بالا نمیاد همچ عکس العملی نشون نمیده

  • حامدی says:

    مهندس جان خودم تعمیبرکارم اما تخصص درزمینه تعمییر بردضبط ماشین ندارم مخصوصا این ضبط جدیدها که فقط یک فلش داره وداخلش یک برد کوچیک smd است قطعه سوخته مشاهده نمیشه امابرق ۱۲ که بهش وصل میکنی جرقه میزنه وروشن نمیشه اتصال داره ممنونم راهنمایی کنید چه قطعه ای اتصال کوتاه شده

  • امیر says:

    سلام علیک خسته نباشبد جناب بنده ماشینم پراید حاچبک هست یه موشگلی برام پیش اومد که ساعت ماشین کار نمیکرد دست زدم بهش یه هو دود ازش بلند شود و الان نه کیلومتر هنگام خاموش بالا میاره و نه ظبط روشن میشه

  • میلاد سلیمانی says:

    ای خدا پدرت بیامرزه یک مشکل پیش پا افتاده مغزم داشت منفجر میکرد ممنون بابت مقاله خوبتون

  • شقایق says:

    سلام. ضبط وصل است ولی روشن نمی شود؟

    • احمد says:

      سلام پخش jvc هی قطع و وصل میشه
      مخصوصا تو دست اندازا

    • حامدی says:

      سلام وعرض ادب یک ضبط پخش مکسیدر دارم یک دفعه خاموش شد دیگه روشن نمیشه وقتی برق ۱۲ ولت بهش وصل میکنی جرقه میزنه وروشن نمیشه بردش راهم نگاه کردم سوختگی مشاهده نشد یک برد کوچیک داره از این ضبط جدیدهای خودرو است که فلش فقط میخوره علتش چیست چرا اتصال داره

  • amydz7217@gmail.com says:

    سلام خسته نباشید ضبط ماشین رو که روشن میکنم
    داغ می‌کنه بوش در میاد مشکل چیست روشن هم نمیشه

  • Reza says:

    سلام خسته نباشید.من سیم شارژر گوشی رو ب usb ضبط ماشین زدم و خاموش شد و دیگه روشن نشد.حتی فیوز پشت ضبط و باقی فیوز هارو چک کردم ولی مشکل از فیوزا نبود.میشه راهنمایی کنید.مرسی