فرمت فایل مناسب برای فلش مموری ، هارد اکسترنال و.. چیست؟

فرمت فایل مناسب برای فلش مموری ، هارد اکسترنال و.. چیست؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که از هارد اکسترنال و فلش مموری برای ذخیره اطلاعات 💾 و فایل های خود استفاده کرده اید. اما چه فرمت فایلی برای پیکربندی هارد اکسترنال و فلش مموری مناسب است؟ در این مطلب از انزل وب به این سوال پاسخ می دهیم که فرمت فایل مناسب برای فلش مموری ، هارد اکسترنال و.. چیست؟

فرمت مناسب برای هارد اکسترنال و فلش ضبط و تلویزیون چیست؟

?What Is the Best File Format for USB Drives

همه ما نیاز داریم که فایل ها و اطلاعات خود را در جایی ذخیره سازی کنیم تا بعدا بتوانیم به آن ها دسترسی داشته باشیم. یکی از بهترین وسایل هایی که میشود از آنها استفاده کرد تا اطلاعات ما به خوبی ذخیره شوند فلش مموری و هارد اکسترنال است. برای اینکه از این دو وسیله بتوانیم بهترین استفاده را بکنیم نیاز داریم که فایل های ما فرمت مناسبی داشته باشند. قبل از اینکه بگوییم کدام فرمت فایل برای این دو وسیله بهتر است ابتدا باید به این بپردازیم که فرمت فایل چیست و بعد از آن به معرفی بهترین فرمت مناسب فلش برای تلویزیون و فرمت مناسب برای فلش بوتیبل میپردازیم.

فرمت فایل چیست؟

ساده ترین تعریف فرمت فایل این است که یک جدول جستجو است. فرمت فایل به سیستم عامل اجازه می دهد تا هر فایلی را که ما میخواهیم بدون نیاز به جستجو بین همه فایل ها آن را پیدا کند و سرعت پیدا کردن آن بالاتر میبرد. یک سری از این فرمت ها FAT12، FAT16،FAT32 هستند.

فرمت مناسب برای فلش

فرمت های بالا بعد از مدتی به دلیل مسائل امنیتی و حفاظتی جای خود را به فرمت های نسل جدید مانند NTFS و HFS+ داده اند. فرمت های NTFS و HFS+ که به ترتیب توسط مایکروسافت و اپل برای سیستم عامل های خودشان ساخته شده اند و امنیت بالاتری دارند.

اگر شما از ویندوز استفاده می کنید احتمالا هارد دیسک شما باید با استفاده از سیستم فایل NTFS فرمت شده باشد. این بسیار عالی است زیرا مدرن ترین فرمت فایل موجود است که امنیت و قابلیت اطمینان بیشتری دارد.

فرمت مناسب برای هارد اکسترنال

فایل با فرمت NTFS تنها یک مشکل دارد و آن این است که فضای ذخیره زیادی را اشغال می کند. این فایل سیستم با در نظر گرفتن ویندوز طراحی شده است اما برای یک دستگاه ذخیره سازی کوچک مثل فلش مموری میتواند مفید نباشد و باعث یکسری مشکلات بشود.

همچنین فرمت فایل HFS+ از مشکل مشابهی رنج می برد. این سیستم فایل انحصاری برای کامپیوتر های مک است و به این ترتیب فقط توسط کامپیوتر اپل قابل دسترس است.

فرمت فایل FAT قدیمی‌ ترین فایل سیستم و ساده‌ ترین آن است. نسخه بهبود یافته آن یعنی فرمت FAT32 تا همین اواخر در کامپیوتر ها و فلش مموری ها استفاده میشد.

چرا FAT32 کمتر استفاده میشود؟

این فرمت فایل از بین رفته است زیرا نمیتوانست دستگاه های با فضای ذخیره سازی بیشتر از ۴ گیگابایت را پشتیبانی کند. به همین دلیل برای فایل فلش مموری که دهها گیگابایت حافظه دارد فرمت FAT32 نمیتوانست گزینه مناسبی باشد.
اگر شما به دنبال یک فرمت‌ فایل قدیمی هستید FAT32 می تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد. از آن در تمامی پلتفرم ها از جمله ویندوز، مکینتاش و لینوکس می توانید استفاده کنید. ممکن است FAT32 اندازه NTFS ایمن نباشد اما برای فلش مموری به خوبی عمل میکند. همچنین میتوانید مطلب تفاوت بین FAT32 و NTFS را مطالعه کنید.

وقتی مایکروسافت فرمت فایل NTFS را به عنوان جایگزین FAT32 عرضه کرد همه کاربران از آن استقبال نکردند به دلیل مشکلاتی که این فرمت فایل داشت کاربران چیزی شبیه به فرمت FAT32 اما با اندازه ذخیره سازی بزرگتر میخواستند.

مایکروسافت به کاربران خود گوش کرد و فرمت فایل exFAT را منتشر کرد. این یک نسخه توسعه یافته از فرمت FAT32 است که از حافظه ذخیره سازی ۱۲۸Pb پشتیبانی میکند. همانطور که گفته شد فرمت های exFAT و FAT32 یکی از فرمت های فایل بسیار کم فضا هستند و برای عملکرد به حداقل فضا نیاز دارند. این برای دستگاه ذخیره سازی قابل حمل مثل هارد اکسترنال و فلش مموری بسیار عالی است. مزیت دیگر آن ها این است که توسط مکینتاش نیز پشتیبانی می شود. کامپیوتر های مک هم میتوانند این فرمت فایل را نیز بخوانند و امکان انتقال فایل ها بین ویندوز و مک را فراهم می کند.

فرمت مناسب برای هارد اکسترنال و فلش ضبط و تلویزیون چیست؟

مطلب فرمت مناسب برای چاپ عکس ، بنر ، متن و..  هم میتواند برای شما مفید باشد.

فرمت فایل مناسب برای درایو USB و فلش مموری های قدیمی

فرمت exFAT بهترین فرمت فایل برای فلش مموری ها است زیرا این فرمت بسیار سریع و کارآمد است. برخلاف فرمت FAT32 به ۴ گیگابایت فضای ذخیره سازی محدود نمیشود و شما می توانید از فرمت exFAT به عنوان بهترین فرمت مناسب فلش برای ماشین نیز استفاده کنید. اگر فلش مموری شما قدیمی است می توانید از فرمت FAT32 نیز استفاده کنید. تا زمانی که ظرفیت ذخیره سازی فلش مموری شما بیش از ۴ گیگ نباشد می توانید با خیال راحت از FAT32 استفاده کنید.

از فرمت های NTFS یا HFS+ نمیتوان به عنوان فرمت مناسب برای فلش مموری استفاده کرد اما اگر شما از فلش بوتیبل استفاده میکنید فرمت NTFS  میتواند برای شما مفید باشد. همچنین میتوانید مطلب آموزش کامل ساخت ویندوز ۱۱ بوتیبل برای نصب از روی فلش USB را مطالعه کنید.

فرمت مناسب برای هارد اکسترنال و کنسول های بازی

همانطور که در بالا تر گفته شد فرمت exFAT برای استفاده در هارد اکسترنال نیز بسیار مناسب است. این فرمت فایل از سیستم عامل هایی مثل ویندوز و مک پشتیبانی میکند. اگر شما نیاز به جا به جا کردن فایل های خود بین این دو سیستم داشته باشید این فرمت میتواند برای شما مفید باشد. همچنین این فایل سیستم میتواند بهترین فرمت هارد اکسترنال برای تلویزیون باشد. اما اگر شما از کنسول بازی نیز استفاده میکنید فرمت exFAT نمیتواند از کنسول های قدیمی بازی پشتیبانی کند. اگر شما کنسول های قدیمی بازی ندارید فایل سیستم exFAT می تواند بهترین فرمت برای هارد اکسترنال شما باشد.

اگر هارد اکسترنال شما با مشکل مواجه شده است میتوانید آموزش کامل ۱۰ روش کاربردی تعمیر مشکل هارد اکسترنال را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب ما فرمت مناسب برای فلش، هارد اکسترنال و فرمت فایل مناسب برای ضبط ماشین را بررسی کردیم. امیدواریم شما توانسته باشید بهترین فرمت فایل خود را پیدا کرده باشید. شما تا الان از کدام فایل سیستمی استفاده میکردید؟ میتوانید تظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه بنویسید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 15 روش حل مشکل تشخیص ندادن فلش توسط کامپیوتر
آموزش ۱۵ روش حل مشکل تشخیص ندادن فلش توسط کامپیوتر
آموزش 16 روش رفع مشکل شناخته نشدن و کار نکردن USB در ویندوز 11
آموزش ۱۶ روش رفع مشکل شناخته نشدن و کار نکردن USB در ویندوز ۱۱
حالت USB Debugging اندروید چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟
حالت USB Debugging اندروید چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟
آموزش 7 روش حل مشکل قطع و وصل شدن USB کامپیوتر
آموزش ۷ روش حل مشکل قطع و وصل شدن USB کامپیوتر

نظرات

  • منصور says:

    درود و سپاس
    مستحضرید که هاردهای اکسترنال، از ابتدا تعدادی فایل و پوشه متعلق به برند هارد دارند که حجم ناچیزی هم دارد. مثل هارد سی گیت بنده که بعد از جعبه گشایی و نصب به کامپیوتر وجود داشتند. اما پس از انتقال همه آنها به داخل یک پوشه در خود هارد، پس از دقایقی ناپدید شدند. آیا آنها فایلهای مهمی هستند که نبودشان باعث مشکل میشود؟ دلیل این اتفاق چه بوده است؟ و آیا قابل بازگشت هستند؟
    و اینکه فورمت هارد اگر exfat باشد، با فرمت ntfs درایوهای ویندوز به مشکل برنمیخورد؟ چون یکبار ۲ هارد داخلی ویندوز با دو فرمت متفاوت ntfs و fat32 روی سیستم نصب شدند و باعث از بین رفتن فایلها و فیلم‌ها شدند که با هم مخلوط شده بود.و نهایتا برای فرمت هارد کدام فرمت را پیشنهاد میکنید؟
    سپاس فراوان از شما بزرگوار
    پاینده باشید