راهنما: نکات مهم در خرید لپ تاپ چیست؟

راهنما: نکات مهم در خرید لپ تاپ چیست؟

شاید خرید لپ تاپ 💻 مناسب یکی از سخت ترین کارهای ممکن باشد زیرا در حین خرید باید به ویژگی‌ها و قابلیت‌های زیادی توجه کنید تا بتوانید بهترین گزینه را تهیه کنید. در این مطلب از انزل وب به سوال نکات مهم در خرید لپ تاپ چیست؟ پاسخ می دهیم.

هنگام خرید لپ تاپ به چه نکاتی توجه کنیم؟

Things To Consider When Buying A Laptop

پیش از خرید لپ تاپ باید به ویژگی ها و نکات مهمی توجه کنید. این نکات بسیار مهم و در عین حال زیاد هستند. در این مطلب از انزل وب ویژگی های مهم در خرید لپ تاپ را توضیح می دهیم و بررسی می کنیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

نکات مهم در هنگام خرید لپ تاپ: بودجه

نکات مهم در هنگام خرید لپ تاپ

بودجه شما از نکات مهم در هنگام خرید لپ تاپ است. لپ تاپ کالای ارزان قیمتی نیست و هر چه امکانات آن بالاتر بروید، قیمت آن نیز به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. ابتدا باید هدف خود را از خرید لپ تاپ مشخص کنید. لپ تاپ های کاربری عمومی قیمت پایین‌تری نسبت به بقیه دارند و برای استفاده روزمره و عادی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با آن‌ها می‌توانید در اینترنت جستجو کنید، تماس ویدئویی برقرار کنید و… . اصولا وقتی برنامه سنگینی روی این گونه لپ تاپ نصب کنید، عملکرد آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. از آن‌ها می‌توان برای مصارف دانشجویی و دانش‌آموزی استفاده کرد.

اگر بخواهید لپ تاپی با قابلیت‌های بیشتری خریداری کنید، باز هم به دسته‌بندی‌های مختلف باید توجه کنید. لپ تاپ‌هایی وجود دارند که با وجود قیمت مناسب، عملکرد خوبی دارند. اگر دانشجویی هستید که گاهی باید از برنامه‌های سنگین استفاده کنید، بیزینسی دارید و باید آن را مدیریت کنید، معلم هستند یا در دفاتر و ادارات کار می‌کنید، می‌توانید از لپ تاپ‌های نیمه تخصصی استفاده کنید.

در مقابل این دو لپ تاپ، دستگاه‌هایی وجود دارند که عملکرد بسیار قوی دارند و در عین حال، قیمت آنان نیز بسیار زیاد است. اگر در رشته‌ای مانند گرافیک یا برنامه‌نویسی تحصیل می‌کنید، نیاز به لپ تاپی دارید که عملکرد قوی داشته باشد. گیمرها نیز باید لپ تاپ قوی داشته باشند. افرادی که کارهای گرافیکی و ویدئویی انجام می‌دهند هم باید لپ تاپی با قدرت بالا داشته باشند.

اگر گیمر حرفه‌ای و استریمر هستید، به صورت تخصصی به تولید محتوا می‌پردازید و با کارهای گرافیکی بسیار سنگین سر و کار دارید، باید لپ تاپی قوی‌تر تهیه کنید. زیرا برنامه‌های مخصوص این حرفه‌ها بسیار سنگین هستند.

این لپ تاپ‌ها نیز خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. اولترابوک‌ها، ۲ in 1 و… از جمله این موارد هستند.

راهنمای خرید لپ تاپ برای کارهای مهندسی و…: سیستم عامل

راهنمای خرید لپ تاپ برای کارهای مهندسی

دیگر نکته‌ای که باید در هنگام خرید لپ تاپ به آن توجه کنید، نوع سیستم عامل آن است. سیستم عامل‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. شاید فقط نام ویندوز یا مک را شنیده باشید، اما این دو تنها محبوب‌ترین‌ها هستند و سیستم عامل های دیگری هم وجود دارند. در کنار این موارد می‌توان به سیستم عامل کروم و لینوکس اشاره کرد.

در حین استفاده از این سیستم عامل ممکن است حس کنید که دارید از یک گوشی اندروید استفاده می‌کنید. با این حال، نمی‌توان گفت که به اندازه سیستم عامل‌های ویندوز و مک قابلیت دارد. اگر می‌خواهید لپ تاپی داشته باشید که بتوانید از آن استفاده‌های عمومی و روزمره داشته باشید، می‌توانید کروم را تهیه کنید.

راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی و…: اندازه دستگاه

نکته دیگری که در زمان خرید لپ تاپ دانشجویی و… باید به آن توجه شود، اندازه لپ تاپ است. برخی از لپ تاپ‌ها نازک و سبک هستند. در مقابل آن‌ها لپ تاپ هایی وجود دارند که بسیار سنگین و قطور هستند و حمل کردن آن‌ها دشوار است. اصولا وقتی میزان قابلیت های یک دستگاه بالا می‌رود، بر وزن آن افزوده می‌شود.

البته هر چه تکنولوژی بیشتر پیشرفت می‌کند، در مجموع از میزان وزن لپ تاپ های حرفه‌ای هم کاسته می‌شود. علاوه بر این، هر چه اندازه اسکرین بزرگ‌تر می‌شود، وزن آن هم افزایش می‌یابد. اصولا اندازه اسکرین لپ تاپ ۱۵.۶، ۱۷.۳ یا ۱۴ اینچ است. البته تمامی اسکرین‌ها قابلیت یکسانی ندارند و ممکن است برخی از آن‌ها سنگین‌تر باشند و در عین حال، کیفیت پایین‌تری داشته باشند.

نکاتی در مورد لپ تاپ: کیفیت صفحه نمایش

راهنمای خرید لپ تاپ برای کارهای مهندسی

از دیگر نکاتی در مورد لپ تاپ که باید به آن اشاره شود، کیفیت صفحه نمایش است. همان طور که گفتیم اسکرین‌ها در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند. کیفیت آنان نیز متغیر است. لپ تاپ های حرفه ای دارای اسکرین حرفه‌ای تر هستند. لپ تاپ‌های مدرن کیفیت خوبی را ارائه می‌دهند. در حین خرید لپ تاپ باید به میزان وضوح یا رزولوشن اسکرین آن توجه کنید. اصولا لپ تاپ‌های ارزان‌تر دارای رزولوشن ۷۲۰p هستند. لپ تاپ‌های تخصصی‌تر رزولوشن ۱۰۸۰p دارند. اگر بودجه دارید، بهتر است اسکرینی با رزولوشن ۱۴۴۰p تهیه کنید. به سادگی متوجه تفاوت این موارد خواهید شد. کیفیت تصویر این اسکرین‌ها بسیار متفاوت است.

به پنل اسکرین هم باید توجه شود. آن چیزی که همه لپ تاپ ها به صورت مشکل دارند، پنل ال سی دی است. برخی از آن‌ها نمایش رنگ بهتری دارند. برخی نیز بازی کردن مناسب‌تر هستند. اکثر لپ تاپ‌ها دارای IPS، VA یا TN هستند. مورد آخر، ارزان‌ترین نوع است. به همین دلیل هم کیفیت پایین تری دارد. پنل اول کیفیت بالاتری را ارائه می‌دهد. بهترین رنگ را می‌توانید در این نوع اسکرین داشته باشید. علاوه بر این، زاویه‌های دید آن نیز گسترده‌تر است.

در کنار این موارد، باید به تاچ اسکرین بودن لپ تاپ هم توجه شود. شاید این ویژگی برای همه نیاز نباشند اما به عنوان مثال، این ویژگی برای افرادی که تصویر ویرایش می‌کنند، بسیار مفید است. مسلما این نوع اسکرین زودتر از بقیه کثیف می‌شود و مدام باید اثر انگشت را از روی آن پاک کنید. باید ببینید که هدف شما از خرید لپ تاپ چیست. سپس به ویژگی‌های اسکرین آن و همچنین کیفیت نمایش آن توجه کنید.

نکات قابل توجه در خرید لپ تاپ: کیفیت کیبورد

نکات قابل توجه در خرید لپ تاپ

از دیگر نکات قابل توجه در خرید لپ تاپ باید به کیفیت کیبورد اشاره کرد. لپ تاپ ها در نوع کیبورد هم با هم تفاوت‌هایی دارند. اگر قرار است وقت زیادی را در شب پای لپ تاپ بگذارید، بهتر است لپ تاپی تهیه کنید که دارای نور پس زمینه باشد. در عین حال باید به انواع دکمه‌ها توجه کنید. آیا به دکمه Fn نیاز دارید؟ آیا داشتن دکمه Numpad برای شما اهمیت دارد؟ تمامی این موارد بر اندازه کیبورد تاثیر می‌ گذارند.

برخی از کیبوردها ضد آب هستند و با ریخته شدن آب و مایعات روی لپ تاپ، خراب نمی شوند. برخی نیز دارای نور RGB هستند که با توجه به فعالیتی که در حال انجام دادن هستید، نور دکمه‌ ها تغییر پیدا می‌کند.

مشخصات مهم در خرید لپ تاپ: CPU

نکات قابل توجه در خرید لپ تاپ

از مشخصات مهم در خرید لپ تاپ باید به CPU هم اشاره کنیم. توجه به این قطعه بسیار مهم است. سی پی یو مغز یک سیستم است. انتخاب پردازنده مناسب مهم ترین تصمیمی است که می‌توانید در خرید لپ تاپ داشته باشید که روی قیمت و کیفیت کار لپ تاپ نیز بسیار اثرگذار است. هر دو شرکت AMD و Intel پردازنده‌های مختلفی ارائه می‌دهند که قابلیت‌های متفاوتی دارند.

اگر بودجه کمی دارید و در عین حال قصد استفاده تخصصی از لپ تاپ خود را ندارید، می‌توانید لپ تاپی با سی پی یو Entry-Level خریداری کنید. این نوع CPU برای استفاده روزانه، دیدن ویدئوهای آنلاین، کار کردن با برنامه‌های آفیس مناسب است. اگر قصد خرید لپ تاپی با قطعات اینتل را دارید، باید نوع Celeron یا Pentium را تهیه کنید. اگر می‌خواهید از برند AMD بخرید، APUs یا Athlon برای کارهای شما کفایت می‌کند.

دسته بعدی CPU، سطح متوسط است. از این لپ تاپ می‌توانید برای انجام کارهای روزانه استفاده کنید اما می‌توانید برنامه‌هایی را که کمی سنگین‌تر هستند هم اجرا کنید. به عنوان مثال، بازی‌های سبک یا برنامه‌های ویرایش تصاویر و ویدئوی ابتدایی را اجرا کنید. در برند اینتل باید i3 تا i5 را خریداری کنید. در AMD نیز باید Ryzen 3 یا Ryzen 5 را تهیه کنید.

اگر قرار است با لپ تاپ خود کارهای حرفه‌ای انجام دهید، باید CPU بالاتری بخرید. اجرای بازی‌ های باکیفیت، استریم کردن، ویرایش ویدئوهای سنگین و موارد این چنینی به سی پی یو قوی نیاز دارند. البته با خرید دستگاهی که CPU بالاتری دارد، خود را برای بهره بردن از برنامه‌هایی که در آینده منتشر می‌شوند هم آماده می‌کنید و نیازی نیست نگران این باشید که دستگاه شما توانایی خود را از دست بدهد و نتوانید برنامه‌های چند سال آینده را اجرا کنید.

مهم ترین فاکتور خرید لپ تاپ: RAM

نکات قابل توجه در خرید لپ تاپ

یکی دیگر از ویژگی های مهم در خرید لپ تاپ توجه به حافظه سیستم است. وقتی می‌ خواهید به ویژگی‌ های رم توجه کنید باید این سوال را از خود بپرسید که برنامه شما برای استفاده از لپ تاپ چیست؟ چه نرم افزارهایی را می‌ خواهید روی لپ تاپ خود نصب کنید و چه کارهایی با آن‌ها انجام دهید. اگر می‌ خواهید برنامه‌ های سنگین و بازی های باکیفیت اجرا کنید، باید دستگاهی با رم بالا بخرید. با توجه به برنامه‌ هایی که اکنون منتشر می‌شود، توصیه می‌ کنیم لپ تاپی با حداقل رم ۸ گیگابایت بخرید. پس از آن، لپ تاپ هایی با رم ۱۶ گیگابایت و ۳۲ گیگابایت وجود دارند.

ویژگی های مهم در خرید لپ تاپ: کارت گرافیک

نکات قابل توجه در خرید لپ تاپ

از دیگر ویژگی های مهم در خرید لپ تاپ که باید به آن توجه شوید، کارت گرافیک است. اگر گیمر هستید، بهتر است یک لپ تاپ گیمینگ بخرید که تمامی قابلیت‌های لازم برای اجرای بازی را داشته باشد. اصولا کارت گرافیک لپ تاپ های گیمینگ با لپ تاپ های معمولی متفاوت است. کارت گرافیک موردنیاز برای لپ تاپ های گیمینگ و دستگاه‌هایی که می‌توانند برنامه‌های گرافیکی سنگین را اجرا کنند، قیمت بسیار بالایی دارد.

معیارهای مهم در خرید لپ تاپ: حافظه

از دیگر معیارهای مهم در خرید لپ تاپ، توجه به ظرفیت حافظه لپ تاپ است. پیش از خرید لپ تاپ باید به این امر توجه کنید که به چه میزان حافظه نیاز دارید. البته می‌توانید از هارد اکسترنال برای داشتن حافظه بیشتر استفاده کنید. حافظه لپ تاپ نیز به دو نوع SSD و HDD تقسیم می‌شود. اکثر لپ تاپ های مدرن دارای حافظه SSD هستند. حافظه SSD قطعه مکانیکی ندارد و برای همین احتمال آسیب دیدن آن کمتر است اما در عین حال، قیمت بالاتری نسبت به HDD دارد.

برای استفاده عادی و روزمره، ذخیره کردن عکس‌ها، ویدیوها و فایل‌های صوتی، پیشنهاد می‌کنیم حداقل حافظه ۲۴۰ گیگابایتی خریداری کنید. اگر قرار است برنامه‌های مختلفی نصب کنید، کارتان با ویرایش تصاویر و ویدئو گره خورده است، باید دستگاهی با حافظه بیشتری خریداری کنید. اگر گیمر هستید هم باید دستگاهی با حافظه بالا خریداری کنید. زیرا بازی‌های جدید حجم بسیار بالایی دارند. در این حالت بهتر است حداقل ۱ ترابایت حافظه داشته باشید.

نکات لازم در خرید لپ تاپ: باتری

نکاتی در مورد لپ تاپ

نکته دیگر که باید در زمان خرید لپ تاپ به ان توجه کنید، باتری است. البته باید بگوییم که باتری لپ تاپ به مرور کمتر می‌ تواند انرژی در خود ذخیره کند و این امر طبیعی است اما نکته مهم این است که لپ تاپ را برای این می‌ خواهیم که همیشه به دنبال پریز برق نباشیم و بتوانیم با خیال راحت در محیطی که پریز وجود ندارد، کار خود را انجام دهیم. اکثر لپ تاپ های مدرن دارای باتری جدانشدنی هستند. در حین خرید به این نکته توجه کنید که باتری لپ تاپ بتواند میانگین انرژی لازم را در خود نگه دارد.

برای آشنایی با نکات مهم خرید باتری لپ تاپ، مطلب راهنمای خرید و انتخاب بهترین باتری لپ تاپ را مطالعه کنید.

راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی و…: تاچ پد و اسکنر اثر انگشت

توجه به تاچ پد، نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید. تاچ پد خوب سرعت عمل شما را بالا می‌برد. هر چند بهتر است برای بالا بردن سرعت، ماوس جداگانه تهیه کنید.

برخی از لپ تاپ های جدید دارای اسکنر اثر انگشت هستند. این اسکنر برای امنیت بیشتر لپ تاپ است.

نکاتی در مورد لپ تاپ

این گونه هر کسی نمی‌تواند وارد لپ تاپ شما شود و اطلاعات شما را مشاهده کند.

نکاتی در مورد لپ تاپ: ارتباطات، وای فای، LTE، پورت‌ها و…

اصولا تمامی لپ تاپ های امروزی دارای اتصالات وای فای هستند. بهتر است سایر ارتباطات لپ تاپ مانند LTE، اترنت و… را هم بررسی کنید.

نکته دیگر، توجه به پورت‌ها است. یک لپ تاپ می‌تواند پورت‌های مختلفی داشته باشد. پورت‌های USB نیز انواع مختلفی دارند. تقریبا می توان گفت تمامی لپ تاپ های مدرن دارای پورت USB 3.0 هستند. برخی دیگر دارای USB 3.1 و USB Type-C نیز هستند. لپ تاپ های قدیمی نیز دارای پورت USB 2.0 هستند. پورت HDMI و VGA نیز دیگر انواع پورت‌ها هستند. تعداد جک‌های ۳.۵ mm و داشتن اسلات کارت حافظه نیز دیگر نکته مهم است.

معیار های مهم در خرید لپ تاپ: صدا

یکی دیگر از معیار های مهم در خرید لپ تاپ، صدا است. لپ تاپ ها دارای اسپیکر قوی نیستند اما برخی از شرکت‌ها سعی می‌کنند بلندگوهای بهتری را در دستگاه‌های خود تعبیه کنند. با این حال اگر به دنبال صدای مناسب هستید، بهتر است برای دستگاه خود اسپیکر خریداری کنید.

راهنمای خرید لپ تاپ برای کارهای مهندسی و…: گارانتی

نکته مهم دیگر که باید در زمان خریدن لپ تاپ به آن توجه شود، داشتن گارانتی است. گارانتی نشان دهنده میزان اعتبار برند و دستگاهی است که تهیه می‌کنید. ممکن است مشکلی برای دستگاه شما پیش بیاید که با داشتن گارانتی بدون هزینه یا با هزینه کمتر بتوانید آن را تعمیر کنید. وقتی دستگاهی گارانتی دارد، یعنی به درستی بررسی شده است و شرکت معتبری از آن پشتیبانی می‌کند.

ویژگی های مهم در خرید لپ تاپ: کیفیت ساخت

خرید لپ تاپ

توجه به کیفیت ساخت از دیگر ویژگی های مهم در خرید لپ تاپ است که باید به آن توجه کنید. این که دستگاه با چه مواد و کیفیتی ساخته شده است، بسیار مهم است. برخی از دستگاه ها با پلاستیک ساخته شده‌اند و برخی دیگر از فلز. بعضی از لپ تاپ ها ضد آب هستند و برخی دیگر چنین قابلیت‌هایی ندارند و نیاز به مراقبت بیشتر دارند.

فاکتور خرید لپ تاپ: برند

آخرین نکته ای که باید به آن توجه شود، برند لپ تاپ است. برخی از شرکت ها سابقه طولانی تری در ساخت لپ تاپ دارند. برخی کیفیت بالاتری را ارائه می‌دهند و در عین حال، قیمت مناسب تری دارند. گارانتی و پشتیبانی شرکت‌های مختلف هم با هم متفاوت است. البته این که شرکتی جدیدا وارد تولید لپ تاپ شود، نشانه بی کیفیت بودن تولیدات آن نیست اما بهتر است از برندهای باسابقه خرید کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب نکات قابل توجه در خرید لپ تاپ را بررسی کردیم. برای شما کدام یک از فاکتورهای ذکر شده مهم تر است؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

راهنمای کامل خرید لپ تاپ گیمینگ
راهنمای کامل انتخاب و خرید لپ تاپ گیمینگ
راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم
نکات مهم و راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم : تست و بررسی سخت افزار و نرم افزار

نظرات

×