آموزش 11 روش حل مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز 11

آموزش ۱۱ روش حل مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز ۱۱

گاهی به دلیل بروز برخی از مشکلات، بازی که روی ویندوز ۱۱ 🎮 نصب کرده اید، اجرا نمی‌شود. برای حل این مشکل روش های مختلفی وجود دارد. در این مطلب از انزل وب به آموزش ۱۱ روش حل مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز ۱۱ میپردازیم.

📖 در این مطلب می‌خوانید: نمایش

رفع مشکل اجرا نکردن بازی در ویندوز ۱۱

?How to Fix Windows 11 Games Crash or Freeze

ممکن است در هنگام بازی کردن متوجه بروز مشکلاتی مانند هنگ کردن، پایین آمدن FPS و… شوید. این مشکلات دلایل مختلفی دارند و شما می توانید با کمک گرفتن از برخی از روش ها، آنان را برطرف کنید. در این مطلب از انزل وب به حل مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز ۱۱ میپردازیم.

حل مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز ۱۱ با ری استارت کردن کامپیوتر

پیش از انجام هر کاری، برای حل مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز ۱۱، یک بار کامپیوتر یا لپ تاپ خود را ری استارت کنید. بسیاری از مشکلات با کمک همین روش ساده رفع می شوند. پس از روشن شدن سیستم، بازی را اجرا کنید و مشکل را بررسی کنید. اگر همچنان مشکل وجود دارد، سایر روش ها را اجرا کنید.

حل مشکل اجرا نشدن بازی بدون ارور با غیرفعال کردن Game DVR

برای حل مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز ۱۱ می‌توانید Game DVR را غیرفعال کنید. این برنامه به شما کمک می‌کند تا گیم پلی خود را در هنگام بازی ضبط کنید. اگر کامپیوتر شما سیستم قوی نداشته باشد، ضبط گیم پلی می‌تواند عملکرد آن را ضعیف کند. اگر تمایلی به ضبط ندارید، بهتر است این قابلیت را غیرفعال کنید. برای این کار هم باید مطمئن شوید که این قابلیت در پس زمینه اجرا نمی‌شود تا FPS را پایین بیاورد.

برای این کار Win+R را فشار دهید. سپس در کادر دستور زیر را وارد کنید:

Regedit

حال دکمه‌های Ctrl + Shift + Enter را فشار دهید تا Registry Editor باز شود.

در پنجره User Account Control روی Yes بزنید. در پنجره Registry Editor به آدرس زیر بروید:

Computer\HKEY_CURRENT_USER\System\GameConfigStore

می‌توانید این آدرس را در نوار آدرس وارد کنید و سپس Enter را بزنید یا از سمت چپ آن را پیدا کنید.

وقتی به این بخش وارد شدید، مطمئن شوید که کلید رجیستری GameConfigStore از منوی سمت چپ انتخاب شده باشد. حال از سمت چپ روی GameDVR_Enabled دو بار کلیک کنید. در پنجره Edit مربوط به GameDVR_Enabled، برای Base گزینه Hexadecimal را انتخاب کنید و value data را ۰ بگذارید. سپس روی OK کلیک کنید.

حل مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز 11

در کلید رجیستری GameConfigStore روی GameDVR_FSEBehaviourMode دو بار کلیک کنید و برای Base گزینه Hexadecimal را انتخاب کنید و value data را ۲ بگذارید. روی OK بزنید.

حال به آدرس زیر بروید:

Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\PolicyManager\default\ApplicationManagement\AllowGameDVR

مطمئن شوید که AllowGameDVR را از منوی چپ انتخاب کرده‌اید. حال از سمت راست روی Value به نام DWORD دو بار کلیک کنید. برای Base گزینه Hexadecimal را انتخاب کنید و value data را ۰ بگذارید. سپس روی OK کلیک کنید.

حل مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز 11

حال پنجره را ببندید و سیستم را ری استارت کنید. پس از آن بازی را اجرا و مشکل را چک کنید.

حل مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز ۱۱ با به روزرسانی کارت گرافیک: روش اول

برای حل مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز ۱۱ باید کارت گرافیک سیستم خود را آپدیت کنید. برای این کار روی آیکون ویندوز کلیک کنید. سپس روی Settings بزنید. گزینه Windows Update را پیدا کنید. سپس از سمت راست روی دکمه Check for updates کلیک کنید. اگر آپدیتی وجود داشته باشد، به صورت خودکار دانلود و نصب خواهد شد. سپس سیستم شما ری استارت خواهد شد. اگر در این بخش آپدیتی را نمی توانید پیدا کنید و شک دارید که درایور شما آپدیت است یا خیر، می‌توانید از روش های دیگری هم استفاده کنید که در ادامه کامل توضیح می دهیم.

پیدا کردن شرکت سازنده کارت گرافیک سیستم برای حل مشکل اجرا نشدن بازی بدون ارور

همان طور که گفتیم برای رفع مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز ۱۱ باید کارت گرافیک خود را به روز کنید. برای این کار باید بدانید که سیستم شما چه نوع کارت گرافیکی دارد و از چه برندی است. برای این کار به Settings > System > Display بروید. روی Advanced display settings در بخش Multiple displays بزنید. سپس در بخش Display information می‌توانید اطلاعات سازنده را مشاهده کنید.

اگر نمی توانید ویندوز ۱۱ خود را خاموش کنید، برای حل این مشکل به مطلب آموزش ۱۶ روش حل مشکل خاموش نشدن ویندوز ۱۱ مراجعه کنید.

حل مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز ۱۱ با آپدیت کردن درایورها

روش دیگر برای رفع مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز ۱۱ این است که درایورها را آپدیت کنید. برای این کار Win + R را فشار دهید. سپس در کادر devmgmt.msc را وارد کنید. روی Enter بزنید. Device Manager باز خواهد شد. در پنجره باز شده روی Yes بزنید. حال بخش Audio را پیدا کنید. روی آن بزنید تا منو باز شود. سپس روی دستگاه صدای سیستم خود راست کلیک کنید و Update driver را بزنید.

حل مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز 11

روی Search automatically for drivers بزنید.

حل مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز 11

اگر Device Manager نتوانست آپدیتی پیدا کند، می‌توانید روی Search for updated drivers on Windows Update بزنید.

وقتی آپدیت تمام شد، همین کار را برای Network Adapter هم انجام دهید. سپس برای USB Connector Managers هم انجام دهید. وقتی همه درایورها آپدیت شدند، سیستم خود را ری استارت کنید تا آپدیت‌ها نصب شوند. بازی موردنظر خود را اجرا کنید و مشکل را چک کنید.

حل مشکل اجرا نشدن بازی ها در ویندوز ۱۱ با آپدیت کردن درایور GPU و Physics: مخصوص Nvidia

برای رفع مشکل باز نشدن بازی در ویندوز ۱۱ با اپدیت کردن کارت گرافیک روشهای مختلفی وجود دارد زیرا شرکت سازنده کارت گرافیک سیستم‌ها می‌تواند متفاوت باشد. ابتدا آپدیت کردن درایور گرافیک Nvidia را آموزش می‌دهیم. Windows key + R را فشار دهید. در کادر appwiz.cpl را وارد کنید و OK را بزنید. Programs and Features باز خواهد شد. در صورت باز شدن پنجره User Account Control (UAC) روی yes بزنید.

حال باید برنامه‌ های این قسمت را با کلیک روی سربرگ Publisher مرتب کنید. پس از مرتب شدن برنامه‌ها، بخش Nvidia را پیدا کنید. روی ورودی‌های NVIDIA Corporation راست کلیک کنید و Uninstall را انتخاب کنید. حال مراحل حذف را انجام دهید تا این برنامه‌ها Uninstall شوند.

حل مشکل اجرا نشدن بازی بدون ارور

پس از حذف، سیستم خود را ری استارت کنید. به سایت Nvidia بروید. روی Download Now بزنید. دوباره روی Download بزنید.

حل مشکل اجرا نشدن بازی بدون ارور

GeForce Experience به صورت خودکار درایو مناسب سیستم شما را دانلود می‌کند. پس از دانلود شدن، روی فایل کلیک کنید و آن را نصب کنید. پس از نصب، آن را باز کنید و در صورت نیاز وارد اکانت خود شوید.

حل مشکل اجرا نشدن بازی بدون ارور

می‌توانید با اکانت گوگل یا فیس بوک هم وارد شوید.

به سربرگ driver بروید. روی Check for Updates بزنید. اگر نسخه جدیدی از درایور موجود بود، روی Download بزنید و آن را نصب کنید.

حل مشکل اجرا نشدن بازی بدون ارور

پس از نصب درایور جدید، سسیستم را Restart کنید و مشکل را بررسی کنید.

حل مشکل اجرا نشدن بازی ها در ویندوز ۱۱ با آپدیت کردن درایور GPU: مخصوص AMD

برای رفع مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز ۱۱ مرورگر خود را باز کنید و به سایت AMD بروید. روی لینک AMD Cleanup Utility بزنید.

مشکل اجرا نشدن بازی ها در ویندوز 11

پس از دانلود شدن روی فایل دو بار کلیک کنید و Yes را بزنید. سپس روی OK بزنید.

مشکل اجرا نشدن بازی ها در ویندوز 11

با این ابزار می‌توانید درایورهای نصب شده AMD را حذف کنید.

چند دقیقه‌ ای صبر کنید تا فرایند حذف انجام شود. پس از اتمام فرایند، روی Yes بزنید.

مشکل اجرا نشدن بازی ها در ویندوز 11

پس از ری استارت شدن سیستم به Auto-Detect and Install Radeon Graphics Drivers for Windows بروید. روی Download Now بزنید.

مشکل اجرا نشدن بازی ها در ویندوز 11

پس از اتمام دانلود روی فایل بزنید تا باز شود. سپس مراحل خواسته شده را اجرا کنید تا ابزار Radeon Adrenalin نصب شود.

مشکل اجرا نشدن بازی ها در ویندوز 11

پس از اتمام دانلود، AMD Adrenalid به صورت خودکار باز می‌شود و درایورهای منطبق با کارت گرافیک شما را پیدا می‌کند.

مشکل اجرا نشدن بازی ها در ویندوز 11

صبر کنید تا این فرایند هم به طور کامل اجرا شود. اجرای آن چند دقیقه‌ای زمان می‌برد و با توجه به سرعت اینترنت شما متفاوت خواهد بود.

پس از دانلود شدن درایورها، هر دو مورد Recommended و Optional را با کلیک روی Install نصب کنید.

مشکل اجرا نشدن بازی ها در ویندوز 11

در آخر هم قوانین EULA را تایید کنید و صبر کنید تا این فرایند هم به صورت کامل انجام شود. پس از اجرای همه این موارد و آپدیت شدن درایورها، کامپیوتر خود را ری استارت کنید و بازی را اجرا کنید.

حل مشکل اجرا نشدن بازی ها در ویندوز ۱۱ با حذف Sonic Studio 3

گاهی Sonic Studio 3 موجب بروز مشکل باز نشدن بازی در ویندوز ۱۱ می شود. البته اگر از برنامه واسط دیگری برای صدای سیستم خود استفاده می‌ کنید، ممکن است مشکل از آن باشد که باید حذف شود. در برخی موارد این برنامه ها موجب بروز چنین مشکلاتی می شوند. روی آیکون ویندوز کلیک کنید و سپس Settings را انتخاب کنید. حال Apps و سپس Apps & features را انتخاب کنید. Sonic Studio 3 را پیدا کنید و روی منوی سه نقطه ای جلوی ان بزنید. سپس Uninstall را انتخاب کنید.

اگر در سایر ویندوزها با مشکل افت فریم و… در بازی مواجه شدید، مطلب رفع مشکل لگ و افت فریم (FPS) در بازی ها ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ را مطالعه کنید.

حل مشکل اجرای بازی در ویندوز ۱۱ با پایین آوردن ریت موس

برای رفع مشکل اجرای بازی در ویندوز ۱۱ بهتر است Pooling rate موس را کم کنید. وقتی این ریت بالاتر از ۱۰۰۰Hz باشد، FPS بازی پایین می‌ آید. انجام این کار به موس شما بستگی دارد اما اصولا روش‌ ها مشابه هستند.

اصولا نام Pooling rate در برنامه‌ های شرکت‌ های مختلف، Report Rate است. این بخش را به ۵۰۰HZ تغییر بدهید.

مشکل اجرا نشدن بازی ها در ویندوز 11

برخی از موس‌ های گیمینگ دارای دکمه‌ ای برای انجام این کار هستند و کافی است آن دکمه را فشار دهید.

اگر موس و کیبورد شما در ویندوز ۱۱ کار نمی کند، مطلب رفع مشکل کار نکردن کیبورد و موس در ویندوز ۱۱ را مطالعه کنید.

رفع مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز ۱۱ با اجرای اسکن SFC

روش دیگر برای حل مشکل اجرای بازی در ویندوز ۱۱ این است که از اسکن SFC استفاده کنید. روی آیکون سرچ بزنید و سپس CMD را جستجو کنید. روی command prompt بزنید و از سمت راست Run as administrator را انتخاب کنید.

پس از باز شدن پنجره command prompt دستور زیر را وارد کنید و روی Enter بزنید:

sfc /scannow

مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز 11

صبر کنید اسکن اجرا شود و در صورت وجود باگ آنان را برطرف کند.

رفع مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز ۱۱ با پاک کردن فایل های موقتی

روش دیگر برای رفع مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز ۱۱ این است که فایل های موقتی را حذف کنید. برای این کار Win+R را فشار دهید و در کادر دستور زیر را وار کنید و سپس روی OK بزنید:

%temp%

پس از باز شدن پوشه، Ctrl+A را فشار دهید تا تمامی موارد انتخاب شوند. سپس روی آن‌ها راست کلیک کنید و Delete را انتخاب کنید.

مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز 11

رفع مشکل مشکل اجرا نکردن بازی در ویندوز ۱۱ با حذف و نصب مجدد بازی خراب

اگر روش های بالا جواب نداد، ممکن است مشکل از خود بازی باشد و بهتر است آن را حذف و دوباره نصب کنید. روی آیکون ویندوز بزنید و سپس Settings را انتخاب کنید. حال روی Apps بزنید و سپس Apps & features را انتخاب کنید.

مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز 11

بازی را پیدا کنید. روی منوی سه نقطه ای جلوی آن بزنید و سپس Uninstall را انتخاب کنید.

حل مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز ۱۱ با خالی کردن فضای درایو C و…

روش دیگر برای حل مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز ۱۱ این است که کمی فضای درایو C و… را خالی کنید. اگر بازی شما روی درایو دیگری به جز درایو C نصب است، فضای آن را با پاک کردن فایل های اضافی خالی کنید. بازی ها مخصوصا بازی های سنگین برای درست اجرا شدن و ذخیره شدن Save و… نیاز به فضا دارند. وقتی درایو شما پر باشد، بازی نمی تواند به درستی اجرا شود و فایل ها را ذخیره کند. بهتر است درایو C را هم خالی کنید. با این کار عملکرد کلی کامپیوتر خود را هم بهبود می بخشید و متوجه خواهید شد که سرعت سیستم شما افزایش پیدا کرده است.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب روش های حل مشکل اجرا نشدن بازی در ویندوز ۱۱ را بررسی کردیم. شما با کدام یک از این روش های مشکل خود را برطرف کردید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • NO GAME says:

    سلام من بازی فارکرای نیو دان رو نصب کردم بعد اول ایکون بازی میاد بعدش خودش خودکار بازی رو میبنده کسی میئونه مشکل چیه؟؟
    core i7
    ram 32
    graphic 8

  • میکائیل says:

    سلام من لپ تاپم گرافیکش Nvidia quadro p1000 4gb هستش. ولی pes21 رو روی پایین ترین کیفیت لگ میندازه . تو ستینگ بازی میرم مگه بازی حداقل ۲ گیگ گرافیک میخواد که سیستم شما ۱۲۸ مگه گرافیکش . درحالی که لپتاپ من ۴ گیگ انویدیا داره. مشکل از کجاست؟

  • erfan says:

    دوستان کسی راه حل این مشکلاتو میدونه
    من دوتا بازی نصب کردم یکی گیرز۵ یکی دیگه هیلو اینفینیتی هردو با گرافیک انویدیا اجرا میکنم وقتی لودینگ اول بازی بعد اسم شرکتای سازنده میاد بدون ارور کرش میکنه میاد از بازی بیرون البته گیرز ارور graphic card stopped responding میده gw 502
    ولی وقتی با گرافیک انبرد اینتل اجرا میکنم بدون مشکل اجرا میشن
    یه تست دیگم کردم یه بازی saw دارم اونو اجرا میکنم اول تو بازی رفت میدمش پایین بعد گیرزو هیلو وقتی بازی اول اجراس اونارم اجرا میکنم چ هیلو چ گیرز اجرا میشن بدون مشکل ولی تا بازی saw میبندم اونم قطع میشه .انگار جی پی یو باید یکم کلاک بالا بره تا اجرا کنه بازیهای سنگینو .نمیدونم منظورمو فهمیدین باید قبل اجرا گیرز و هیلو یه بازی دیگه اجرا کنم بدم پایین در حالت اجرا بعد اینارو اجرا کنم درست بدون مشکل بازی میتونم بکنم .کسی میتونه راه حلی بده بهم ممنون میشم ویندوزم ۱۱ هست پرو اپدیت همه نرم افزارا و ویندوزم گرفتم نصب کردم همه مث nvidia.directxو…
    سیستمم لپ تاپ لنوو گیمینگ ۳
    i5 12500
    rtx3050
    ۱۶gig ram ddr4 3200

    • حمید says:

      سلام ، باید داخل تنظیمات گرافیک تون ، بازی هایی دارین رو بزارین رو گرافیک اصلی ، چون واسه کم کردن انرژی و حرارت اضافی ، وقتی لپتاب تحت فشار خاصی نیست میره رو گرافیک سی پی یو ، اولویت بازی هاتونو بزارین رو گرافیک اصلی ، مثلا واسه من ، هم میتونم تو ارموری کریت ایسوز این کار رو بکنم و هم تو nvidia control panel که وقتی راست کلیک میکنین میتونین گزینش رو ببینین

  • ilia says:

    bikhod tarin rahnamae haye momken

  • علی says:

    با سلام
    هیچ کدوم از روش های بالا مشکل منو حل نکرد.
    تا حالا بازی های کرکی زیادی نصب کردم ولی ۲ تا بازی هست که باز نمیشن وقتی لانچ میکنم و حتی هیچ اروری هم نمیده 🙁
    ویندوز ۱۱