بررسی 16 علت سفت شدن کلاچ ماشین و نحوه حل آنها

بررسی ۱۶ علت سفت شدن کلاچ ماشین و نحوه حل آنها

کلاچ بخش مهمی از خودرو است 🚘 که اگر ایرادی در آن ایجاد شود و برطرف نشود، می تواند بسیار خطرناک باشد. ممکن است گاهی متوجه شوید که کلاچ سفت شده است و نمی توانید به راحتی آن را فشار دهید. این مشکل به دلایل مختلفی رخ می دهد. در این مطلب از انزل وب به بررسی ۱۶ علت سفت شدن کلاچ ماشین و نحوه حل آنها میپردازیم.

دلیل سفت شدن کلاچ خودرو چیست؟

?What Does Cause Stiff Clutch Pedal and How to Fix It

بسیاری از افراد خودروهایی دارند که دنده دستی دارند. این خودروها در سمت چپ پدال ترمز، پدال کلاچ دارند. کلاچ چیزی است که چرخ‌ ها را به موتور متصل می‌کند. تمام انرژی دورانی ایجاد شده توسط موتور از طریق کلاچ به چرخ‌ ها منتقل می‌ شود. اگر کلاچ سفت شود، انتقال نیرو به چرخ‌ های خودرو مختل می‌شود. همین امر موجب می‌شود تا ایمنی رانندگی شما کم شود. در این مطلب از انزل وب علت سفت شدن کلاچ پراید ، تیبا ، کوییک ، ال ۹۰ ۴۰۵ ۲۰۶ پارس ریو و… را بررسی می‌ کنیم و روش های رفع این مشکل را آموزش می‌دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

دلایل سفت شدن کلاچ خودرو: تنظیم نبودن کلاچ

دلایل سفت شدن کلاچ خودرو

یکی از مهم ترین دلایل سفت شدن کلاچ خودرو این است که کلاچ تنظیم نیست. پیش از این که به دنبال دلیل دیگری بگردید، ابتدا تنظیم بودن آن را بررسی کنید. اگر اخیرا کلاچ یا سیلندر اصلی آن را عوض کرده‌اید، امکان بروز مشکل به این دلیل بیشتر هم می‌شود. اگر کلاچ به درستی تنظیم نشده باشد، نمی‌تواند پس از فشرده شدن به درستی به حالت قبلی خود برگردد یا وقتی به حالت اولیه برمی‌گردد، فشار دادن آن سخت می‌شود. این بخش را چک کنید و در صورت درست تنظیم نشدن آن، اقدامات لازم را انجام دهید.

دلیل سفت شدن کلاچ خودرو: اتصال شفت نامناسب

ممکن است دلیل سفت شدن کلاچ خودرو اتصال شفت نامناسب باشد. این بخش وظیفه دارد فشار پای شما را به یاتاقان آزادکننده کلاچ منتقل کند. این بخش، به دو شاخه و اجزای کابل کلاچ متصل است. اگر این بخش ساییده یا خم شود و آسیب ببنید، ممکن است در هنگام وارد شدن فشار به کلاچ، مشکل ایجاد کند. همچنین می‌تواند عملکرد کلی انتقال نیرو را هم مختل کند. در نتیجه، شما نمی توانید به راحتی پدال کلاچ را فشار دهید و آن نرمی همیشگی را احساس نخواهید کرد.

علت سفت شدن کلاچ ماشین: قرقری خراب شده

علت سفت شدن کلاچ ماشین می‌ تواند قرقری خراب کلاچ باشد. این بخش برای این طراحی شده است که عملکرد کلاچ را تا حد ممکن روان کند. در واقع این بخش همان چیز نرمی است که وقتی با پا کلاچ را فشار می‌دهید، آن را احساس می‌ کنید. اگر این بخش فرسوده شود یا آسیب ببیند، این حالت نرمی از بین می‌رود. در نتیجه، وقتی می‌ خواهید کلاچ را فشار دهید باید نیروی بیشتری وارد کنید و سفتی آن را احساس می کنید.

علت سفت شدن کلاچ ماشین: مسدود شدن پدال

علت سفت شدن کلاچ ماشین

به هیچ عنوان نباید چیزی زیر پای راننده قرار دهید. اگر وسیله‌ ای هر چند کوچک زیر پای راننده باشد، ممکن است موجب بروز خطرات بسیار زیادی شود. حال ممکن است چیز کوچکی زیر پدال کلاچ گیر کرده باشد و شما اصلا متوجه آن نشده باشید. تکه کاغذ، خرده سنگ، گل خشک شده و… از جمله مواردی هستند که ممکن است موجب مسدود شدن پدال شوند و شما متوجه آن ها نشوید زیرا تا با دقت بررسی نشوندف متوجه آنان نخواهید شد. پدال را به خوبی بررسی کنید و در صورت وجود هر گونه شی کوچکی، آن را بردارید. وقتی وسیله را برداشتید، چند بار کلاچ را فشار دهید تا مطمئن شوید چیز دیگری آن را مسدود نکرده باشد و رها شده است. اگر آن را بر ندارید، ممکن است به سایر پدال ها مخصوصا پدال ترمز گیر کند که در این حالت وضعیت بسیار خطرناک خواهد شد.

همچنین در برخی موارد کفپوش های نامناسب و غیر استاندارد برای خودرو مانند کف پوش های سه یعدی و… باعث میشوند که لاستیک کف پوش در اثر حرکت و.. در زیر کلاج گیر کنند.

دلیل سفت شدن کلاچ خودرو: کابل‌های خراب کلاچ

دیگر دلیل سفت شدن کلاچ خودرو، سیم‌ها و کابل‌های خراب شده است. وقتی روی پدال کلاچ فشار وارد می‌کنید، کابل‌ها کشیده می‌شوند. وقتی سیم‌ها آسیب دیده باشند یا بیش از حد کشیده شده باشند، باید فشار بیشتری روی پدال وارد کنید تا کلاچ عملکرد خود را به درستی اجرا کند.

اگر سیستم سرمایشی ماشین شما درست کار نمی کند، مطلب علت باد گرم کولر ماشین و رفع این مشکل را مطالعه کنید.

دلیل سفت شدن کلاچ خودرو: اتصالات بد

ممکن است اتصالات بد دلیل سفت شدن کلاچ خودرو باشند. اتصالات کلاچ شامل بسیاری از اجزای هیدرولیک یا مکانیکی می‌شود که به کلاچ کمک می‌کنند تا به درستی کار کند. این اتصالات از پدال، بازوها و میله های مختلفی تشکیل می‌شود. زمانی که پدال کلاچ را فشار می‌دهید، اتصال این نیرو چند برابر می‌شود تا بتواند صفحه فشار را تحت تاثیر قرار دهد. این نیروی لازم موجب می‌شود تا در صورت لزوم کلاچ از صفحه جدا شود.

دلایل سفت شدن کلاچ خودرو: مونتاژ خم پدال کلاچ

علت سفت شدن کلاچ ماشین

از دیگر دلایل سفت شدن کلاچ خودرو مونتاژ بد آن است. برخی از خودروها دارای مونتاژ مناسبی برای کلاچ نیستند. در این حالت امکان دارد که پدال کلاچ به مرور ضعیف شود و خم شود.

برای یادگیری با دنده اتوماتیک مطلب آموزش روشن کردن ماشین دنده اتوماتیک و رانندگی با آن را مطالعه کنید.

دلایل سفت شدن کلاچ خودرو: کلاچ افترمارکت

علت سفت شدن کلاچ ماشین

کلاچ‌های افترمارکت اغلب به گونه ای طراحی شده اند که گشتاور بیشتری نسبت به کلاچ معمولی خودرو داشته باشند. اگر اخیرا کلاچ خودرو را تعویض کرده‌اید و یونیت اورجینال را با یک مدل افترمارکت تعویض کردید، سفت شدن کلاچ می‌تواند عادی باشد. اگر می‌خواهید خودروی دست دوم خریداری کنید، حتما از مالک درباره داشتن کلاچ سنگین سوال بپرسید.

دلایل سفت شدن کلاچ خودرو: مسدود شدن خطوط کلاچ

علت سفت شدن کلاچ ماشین

ممکن است دیگر علت سفت شدن کلاچ وجود انسداد در خطوط آن باشد. بیشتر کلاچ‌ ها مانند سیستم ترمز هیدرولیک هستند. اگر انسدادی در خطوط کلاچ وجود داشته باشد، مثلا شلنگ خراب شده باشد یا در اثر گیر کردن زباله مسدود شده باشد، فشار دادن پدال کلاچ ممکن است سخت تر شود.

اگر کاربرد دکمه AC را نمی دانید، به مطلب معنی و عملکرد دکمه AC در خودرو را مطالعه کنید.

علت سفت شدن کلاچ: خراب شدن فنر کمک کلاچ

دیگر علت سفت شدن کلاچ می تواند فنر کمک خراب شده باشد. وسایل نقلیه جدیدتری که دارای گیربکس دستی هستند، اغلب فنر کمک کلاچ دارند تا راننده راننده راحت تر پدال کلاچ را فشار دهد. این فنرهای کمکی هر گونه حرکت اضافی در قسمت بالایی پدال کلاچ را حذف می‌ کنند. این فنرها دارای بخشی در وسط هستند که می تواند باعث ایجاد احساس مبهمی در کلاچ شود. برخی از رانندگان این حس را دوست ندارند و آن را بر می‌دارند تا کلاچ شبیه به خودروهای قدیمی تر عمل کند.

دلیل سفت شدن کلاچ: بلبرینگ خراب شده

علت سفت شدن کلاچ ماشین

وقتی پدال کلاچ را فشار می‌ دهید، یاتاقان رهاسازی کلاچ یا بلبرینگ، روی صفحه فشار وارد می‌ کند تا صفحه فشار از کلاچ جدا شود. این کار به صفحه فشار و کلاچ اجازه می‌ دهد تا با سرعت های مختلف بچرخند. بلبرینگ کلاچ به مرور زمان روان بودن خود را از دست می‌ دهد و همین امر موجب فرسودگی یاتاقان می‌ شود و چرخش بلبرینگ را دشوار می‌ کند. همان طور که این اتفاق می‌ افتد، ممکن است فشار دادن پدال کلاچ دشوارتر هم شود. اگر بلبرینگ کلاچ شما در حال خاموش شدن است، ممکن است متوجه صدای جیر جیر یا خس خس شوید.

دلیل سفت شدن کلاچ چیست؟ میله فشار خم شده

دلیل دیگر سفت شدن کلاچ ماشین می‌ تواند میله فشار خم شده باشد. میله فشار قسمت بالایی، پدال کلاچ را به پیستون داخل سیلندر اصلی متصل می‌کند. اگر این میله خم شود، ممکن است به راحتی از سیلندر اصلی کلاچ عبور نکند. این مشکل زیاد رایج نیست اما امکان دارد میله فشار هنگام جایگزینی یک قطعه دیگر مثل مجموعه پدال کلاچ یا سیلندر اصلی، خم شود.

علت سفت شدن پدال کلاچ چیست؟ وجود تقویت کننده بد

دلیل سفت شدن کلاچ خودرو

برخی از کلاچ ها از کمک خلا استفاده می‌ کنند. مثل برخی از ترمزها که از تقویت کننده ترمز استفاده می کنند. اگر این بخش دچار نشتی باشد، پدال کلاچ سفت می‌شود و برای فشار آوردن به آن باید نیروی بیشتری صرف شود. این امر زیاد رایج نیست اما در صورتی که از تقویت کننده کلاچ استفاده می کنید، باید بتوانید به راحتی کاپوت را باز کنید و آن را تشخیص بدهید. این وسیله معمولا گرد است و کمی شبیه به نسخه کوچک تر تقویت کننده ترمز است.

دلایل سفت شدن کلاچ خودرو: سیلندر معیوب

دلیل سفت شدن کلاچ خودرو

برای کار کردن کلاچ دو نوع سیلندر وجود دارد. سیلندر اصلی در کنار سیلندر دوم موجب می‌ شود تا زمانی که پدال را فشار می دهید، کلاچ حرکت کند. فشار از سیلندر اصلی دریافت می شود و تا سیلندر کلاچ ادامه پیدا می کند. سپس میله ای به سمت اهرم یا شاخک کلاچ کشیده می شود و آن را حرکت می دهد. وقتی هر یک از این قطعات معیوب شوند، ممکن است متوجه بروز مشکل در تعویض دنده شوید. اولین علامت این مشکل هم چیزی نیست جز سفت شدن پدال کلاچ.

دلیل سفت شدن کلاچ خودرو: شلنگ هیدرولیک مسدود یا گیر کرده

شلنگ کلاچ قطعه ای انعطاف پذیر است که در سیستم های هیدرولیک از آن استفاده می شود. این شلنگ فشار و انرژی را با فشار دادن پدال منتقل می کند. از آنجایی که قطعه سختی نیست، می تواند در جهات مختلف خم شود. همین امر موجب می شود تا شلنگ مسدود شود یا در جهتی اشتباه گیر کند. این آسیب در زمانی که فشار توسط سایر اجزا ایجاد می شود، افزایش می یابد و ان را تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه امکان دارد مسدود شود. حال اگر شلنگ گیر کرده باشد یا مسدود شده باشد، در هر دو حالت متوجه تغییراتی در پدال خواهید شد.

علت سفت شدن کلاچ ماشین: صفحه فشار کلاچ فرسوده یا معیوب

دلیل سفت شدن کلاچ خودرو

از دیگر دلایل سفت شدن کلاچ، صفحه کلاچ خراب شده است. صفحه کلاچ با دیسک کلاچ و فلایویل یا چرخ لنگر کار می کند تا مستقیما درگیر و جدا شوند. فلایویل یا چرخ طیار قطعه ای مکانیکی گردان و سنگین است که گشتاور لختی بالایی دارد. این قطعه بزرگ انرژی لازم برای حرکات میان این قطعات را تامین می کند. برای تعویض دقیق دنده ها و حفظ سرعت، این قطعات و حرکات بین آن ها لازم است. با این حال، صفحه فشار در طول زمان فشار و اصطکاک زیادی را تحمل می کند. با گذشت زمان، این قطعه فرسوده می شود. همین امر موجب می شود تا در زمان جا به جایی، احساس لرزش کنید و نتوانید پدال را به راحتی فشار دهید. در چنین حالتی باید صفحه کلاچ را تعویض کنید.

چگونه کلاچ سفت شده را تعمیر کنیم؟

بهترین راه برای تعمیر کردن کلاچ سفت شده این است که خودروی خود را نزد تعمیرکار و متخصص ببرید. خرابی این قطعات را باید جدی گرفت و اگر در حین درست کردن آن چیزی را جا بگذارید یا به درستی آن را تعمیر نکنید، مشکل ادامه پیدا می کند و حتی بدتر می شود. به همین دلیل خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید تا افراد کار بلد آن را تعمیر کنند. این افراد تجربه بیشتری دارند و حتی ممکن است در زمان چک کردن و تعمیر، متوجه مشکل مهم دیگری شوند که نیاز به تعمیر شدن دارد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب دلیل سفت شدن کلاچ خودرو را بررسی کردیم و روش های رفع این مشکل را آموزش دادیم. شما از کدام روش برای حل این مشکل استفاده کردید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش حل مشکل کار نکردن و درست نشان ندادن آمپر بنزین
آموزش حل مشکل کار نکردن و درست نشان ندادن آمپر بنزین
بررسی علت بسته نشدن سانروف ماشین و روش حل مشکل آن
بررسی علت بسته نشدن سانروف ماشین و روش حل مشکل آن
ماشین جوش بیاورد
ماشین جوش آورد چه کنیم؟ ۸ روش جلوگیری از جوش آوردن خودرو
رفع مشکل کار نکردن و تعمیر ریموت دزدگیر ماشین ماجیکار و..
رفع مشکل کار نکردن و تعمیر ریموت دزدگیر ماشین سمند، پراید، پژو و..

نظرات

  • محمدرضا says:

    خدا خیر نده این همه پول میگیره سایپا حلب تحویل میده دیسک و صفحه من با ۲۵۰۰کارکرد خراب شد سیم کلاچ با هفت هزار پاره هرروز یک عیب

  • رضا says:

    کوییک دارم صفحه داغون.لعنت بر پدر مادر سایپا.بردم گارانتی میگن گارانتی صفحه کلاچ ده هزار کیلومتره.ماشین من بیست تا کارکرده.

    • صابر says:

      لعنت خدا. بر این خودرو سازها بکه فرقی با فرقون نداره. لعنت خدا بر تعمیر کار بد. و بی انصاف

  • حسین says:

    چند بار کلاچ تعو یض کردم بعد از تقریبا یکی ۱۰ هزار کیلو متر کلاچ سفت و وقتی کلاچ میگیری صدای جیر جیر میده خودرو سا ینا خیر

    • علی says:

      منم همین مکشل دارم بعد از بیستا صفحه به پرچ رسیده حالا مدل صفحه کلاجم پیدا نمیشه با بدبختی مارک جهان پارت گرفتم الان کلاجم باز سفته سیم کلاج عوض کردم بتزم سفته میگن به خاطر جنس صفحس نمیشه کاریش کرد