آموزش 23 روش طبیعی و تکنیک برای تقویت حافظه بزرگسالان و کودکان

آموزش ۲۳ روش طبیعی و تکنیک برای تقویت حافظه بزرگسالان و کودکان

خاطرات و حافظه بخش مهمی از وجود ما هستند. به دلایل مختلف و با افزایش سن حافظه ما 🧠 کاهش پیدا میکند. در برای بسیاری از افراد مسن این کاهش حافظه آنقدر جدی میشود که دیگر قادر به زندگی مستقل نیستند و تاثیرات بدی در زندگی آنان می گذارد. با این وجود یکسری روش ها برای تقویت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت وجود دارد که بزرگسالان و کودکان می توانند از آن برای تقویت حافظه خود استفاده کنند. در این مطلب از انزل وب به آموزش ۲۳ روش طبیعی و تکنیک برای تقویت حافظه بزرگسالان و کودکان می پردازیم.

راه های تقویت حافظه

Best Ways to Improve Your Memory 

دانشمندان در مورد ظرفیت مغز ما به اطلاعاتی دست پیدا کردند که ظرفیت حافظه انسان ثابت نیست بلکه مانند یک پلاستیک انعطاف پذیر است. ما میتوانیم با یک سری روش ها و راه حل ها حافظه خود را تقویت کنیم. فرقی ندارد این روشها را برای بزرگسالان استفاده کنیم یا برای کودکان مهم نتیجه آن است که می تواند شما را شگفت زده کند. برای یادگیری تکنیک های تقویت حافظه بزرگسالان ادامه مطلب را حتما بخوانید.

استفاده کمتر از شکر

خوردن بیش از حد قند باعث بسیاری از مشکلات سلامتی و بیماری های مزمن میشود. تحقیقات نشان داده است که مصرف بیش از حد قند می تواند منجر به ضعیفی حافظه و کاهش حجم مغز شود. این کاهش حجم مغز در قسمتی رخ می دهد که حافظه کوتاه مدت را در آنجا ذخیره میشود. کاهش مصرف شکر نه تنها به تقویت حافظه کوتاه مدت شما کمک می کند بلکه سلامت کل شما را نیز بهبود می بخشد.

تقویت حافظه کودکان

تقویت حافظه سالمندان با روغن ماهی

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب و امگا ۳ است. این چربی ها برای سلامت بدن مهم هستند و باعث کاهش خطرات بیماری قلبی می شوند. استرس و اضطراب را کم میکند و همچنین روند کند شدن حافظه را آهسته تر می کند. بسیاری از تحقیقات نشان داده است که مصرف روغن ماهی میتواند به تقویت حافظه سالمندان کمک زیادی کند.

تقویت حافظه در طب سنتی

تقویت حافظه کوتاه مدت با مدیتیشن

تمرین های مدیتیشن و یوگا ممکن است از بسیاری جهات بر سلامتی بدن شما تاثیر بگذارد. این تمرینات، آرامش بخش هستند و استرس و درد را کاهش میدهند و همین طور باعث کاهش فشار خون و بهبود فعالیت مغز می شوند. در واقع ثابت شده است که مدیتیشن باعث افزایش ماده خاکستری در مغز میشود ماده خاکستری حاوی سلول عصبی هستند. با افزایش سن ماده خاکستری کاهش پیدا میکند که برای حافظه تاثیر منفی می گذارد.

اگر شما در حافظه کوتاه مدت خود دچار مشکل شده‌ اید میتوانید با تمرین های مدیتیشن حافظه کوتاه مدت خود را بهبود ببخشید. این تمرینات برای افراد ۲۰ ساله تا افراد مسن میتواند تاثیرگذار باشد. اگر میخواهید این تمرینات را انجام دهید میتوانید برای راهنمایی بیشتر و یادگیری تمرینات مطلب معرفی و دانلود ۱۱ تا از بهترین برنامه یوگا را مطالعه کنید. همچنین به عنوان مدیتیشن میتوانید به طبیعت بروید و از طبیعت لذت ببرید. رفتن به طبیعت برای سلامت عاطفی و جسمی ما بسیار مهم است. از طرفی زمانی که شما به طبیعت می روید به مغز خود اکسیژن می‌رسانید که این می تواند فعالیت مغز شما را بهبود ببخشد و حافظه شما را تقویت کند.

تقویت حافظه بلند مدت

جلوگیری از چاق شدن

جالب است بدانید چاق بودن در واقع میتواند باعث تغییراتی در ژن‌ های مربوط به حافظه در مغز شود و بر حافظه تاثیر منفی بگذارد. یک آمار از ۵۰ نفر بین سنین ۱۸ تا ۳۵ سال نشان داده است که هرچه وزن افراد بیشتر از حد معمول باشد عملکرد حافظه پایین تر می آید. چاقی همچنین خطرات دیگری مثل ابتلا به بیماری آلزایمر نیز دارد. پس با متعادل نگه داشتن وزن خود از مشکلات حافظه دوری کنید.

اگر میخواهید بدانید که وزن شما خوب است یا نه میتوانید BMI خود را محاسبه کنید. برای محاسبه BMI میتوانید مطلب ۴ روش سریع محاسبه BMI آنلاین را مطالعه کنید.

تقویت حافظه برای درس خواندن

به اندازه کافی بخوابید

خواب نقش مهمی در تثبیت حافظه ایفا میکند فرآیندی که در آن حافظه‌ کوتاه‌ مدت تقویت شده و به خاطرات طولانی مدت تبدیل می شوند. تحقیقات نشان داده است که کم خوابی شما میتواند بر حافظه شما تاثیرات منفی بگذارد. متخصصان توصیه میکنند که بزرگسالان بین ۷ تا ۹ ساعت خواب برای سلامتی خود باید داشته باشند.

یک مورد دیگری که باید قبل از خواب رعایت کنید این است که موقع خوابیدن از نور صفحه نمایش گوشی، تلوزیون و کامپیوتر دوری کنید. به دلیل اینکه مانع از تولید ملاتونین می شود. ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب و بیداری شما را کنترل می کند و اگر این چرخه از کنترل خارج شود می تواند بر کیفیت خواب شما تاثیر بگذارد و همانطور که در بالا تر گفته شد اگر خواب شما کیفیت مناسبی نداشته باشد می تواند بر حافظه شما تاثیر منفی بگذارد.

تقویت حافظه سالمندان

تقویت حافظه بلند مدت با تمرین ذهن آگاهی

ذهن آگاهی چیست؟ ذهن آگاهی یک حالت ذهنی است که در آن بر موقعیت فعلی خود تمرکز میکنیم. این حالت با مدیتیشن متفاوت است مدیتیشن یک تمرین رسمی تر است که در جای خلوت انجام میشود اما ذهن آگاهی در همه حالات اتفاق می‌ افتد و در هر موقعیتی که در آن هستید از آن استفاده می شود.

مطالعات نشان داده است که ذهن آگاهی در کاهش استرس و بهبود تمرکز و حافظه بسیار مفید است. زمانی که شما استرس دارید بدنتان هورمون هایی ترشح میکند که میتواند برای حافظه شما بسیار خطرناک باشد. برای این کار شما باید با توجه به موقعیتی که در آن هستید تمرکز خود را بالا ببرید و تنفس خود را تنظیم کنید.

تقویت حافظه تصویری

فورا به گوگل مراجعه نکنید

بیشتر مردم وقتی چیزی را فراموش می کنند و یا سوالی برای آنها پیش می‌ آید سریع به گوگل مراجعه میکنند. این می تواند باعث تنبل شدن مغز ما شود. اگر شما میخواهید حافظه خود را تقویت کنید گوگل را کنار بگذارید و قبل از مراجعه به گوگل سعی کنید اطلاعاتی را که میخواهید به خاطر بیاورید.

استفاده نکردن از GPS

GPS مانند گوگل است و باعث تنبلی مغز شما می شود. پس اگر شما هم به دنبال راهی هستید که حافظه خود را تقویت کنید باید از مغز خود کار بکشید و برای کار کشیدن از مغز خود باید این گونه وسایل را کنار بگذارید.

مصرف نکردن الکل

مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکلی میتواند بسیاری از جهات سلامتی بدن شما را مورد تهدید قرار دهد و همچنین بر حافظه شما تاثیر منفی بگذارد. الکل اثرات بدی روی مغز دارد و افراط در مصرف این نوشیدنی می تواند بخشی از مغز را که مربوط به حافظه است از بین ببرد. پس اگر شما روش هایی رو برای تقویت حافظه بلند مدت خود انجام میدهید مصرف الکل را کنار بگذارید تا تاثیر بیشتری ببینید.

تقویت حافظه بزرگسالان

تقویت حافظه تصویری با بازی های فکری

انجام بازی های فکری یک روش سرگرم کننده و موثر برای تقویت حافظه کودکان و حتی بزرگسالان است. بسیاری از بازی ها وجود دارند که شما با انجام دادن آن ها می توانید کم کم به حافظه کوتاه مدت و بلند مدت خود کمک کنید و یک ورزش برای مغز حساب میشود. همانطور که بدن شما برای سلامتی خود به ورزش کردن احتیاج دارد مغز نیز به ورزش کردن احتیاج دارد. بازی فکری می تواند بهترین راه برای ورزش مغز شما باشد. این راه فقط مختص کودکان نیست بلکه بزرگسالان نیز با بازی های فکری می توانند به تقویت حافظه خودشان کمک کنند. همچنین مطالعات نشان دادند که بازی های فکری می توانند به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مسن کمک کند.

آموزش روش طبیعی و تکنیک برای تقویت حافظه بزرگسالان و کودکان

برای دیدن این بازی ها میتوانید مطلب ۱۳ بازی فکری آنلاین تک و دو نفره مخصوص کودکان و بزرگسالان را مطالعه کنید.

چیزهای جدید یاد بگیرید

قدرت مغز درست مانند قدرت عضلانی است. هر چه بیشتر از آن استفاده کنیم قوی‌ تر میشود. شما نمیتوانید هر روز از مغزتان به اندازه دیروز کار بکشید و انتظار داشته باشید که حافظه شما تقویت پیدا کند. شما برای تقویت حافظه نیاز دارید که یک چیز جدید یاد بگیرید. به سمت هر مهارتی که دوست دارید می توانید بروید مانند ساخت سفال، یک زبان جدید، یادگیری موسیقی و یک مهارت جدید هر چیزی فقط باید شروع کنید.

تقویت حافظه برای درس خواندن با تکرار مطالب

یکی از بهترین راه ها برای تقویت حافظه تکرار مطالب جدید است. این روش به ویژه میتواند برای دانش‌ آموزان و دانشجویان مفید باشد. اگر شما مطلبی را می خوانید که نیاز است به حافظه خود بسپارید میتوانید آن را تکرار کنید. حتی بعضی از افراد با تکرار یک جمله با صدای بلند بهتر می توانند مطالب را به حافظه خود بسپارند. این کار باعث می شود تا یک مطلب در حافظه بلند مدت شما قرار بگیرد.

یک استراتژی برای اینکه مطالب از یاد شما نروند و به حافظه شما سپرده شود این است که برای حفظ کردن آنها از تکه تکه کردن کلمات یا مخفف آن ها استفاده کنید. این روش نیز می‌تواند برای دانش آموزان در هنگام درس خواندن و یادگیری مطالب جدید بسیار مفید باشد. فرض کنید شما قرار است یک شماره تلفن ۱۱ رقمی را به حافظه خود بسپارید. قطعا برای شما سخت است تا ۱۱ رقم را پشت سر هم به حافظه خود بسپارید. شما می توانید از این تکنیک در این زمان استفاده کنید. به عنوان مثال به جای حفظ کردن کامل یک شماره تلفن ۱۱ رقمی آن را به چند بخش سه تایی و دوتایی تبدیل کنید.

از تمامی حواس خود استفاده کنید

یکی دیگر از تاکتیک های خوب برای تقویت حافظه این است که برای حفظ اطلاعات فقط به یک حس تکیه نکنید و در عوض از تمام حواس خود مانند رنگ، طمع و بو استفاده کنید. استفاده از حواس پنج گانه باعث میشود شما از تمامی قسمت های مغز خود کار بکشید و در نتیجه حافظه شما تقویت میشود و از تنبلی مغز جلوگیری میکند.

کربوهیدرات ها را کاهش دهید

مصرف مقدار زیادی کربوهیدرات مانند کیک، غلات، کلوچه و برنج سفید ممکن است به حافظه شما آسیب برساند. این کربوهیدرات ها به دلیل سرعت هضم منجر به افزایش سطح قند خون می شوند و در نتیجه شما با مشکلاتی مانند زوال عقل، زوال شناختی و کاهش عملکرد حافظه روبه رو میشوید. مطالعات نشان داده شده است که بزرگسالانی که روزانه غلات صبحانه آماده مصرف می کنند نسبت به افرادی که غلات کمتری مصرف میکنند عملکرد شناختی ضعیف‌ تری دارند.

راه های تقویت حافظه

مصرف ویتامین D

ویتامین دی یک ماده مغذی مهم است که نقش حیاتی زیادی در بدن ایفا می کند. پایین بودن ویتامین D بدن باعث بسیاری از مشکلات از جمله مشکلات حافظه می شود. اگر می خواهید به تقویت حافظه خود کمک کنید مطمئن شوید که مقدار کافی ویتامین D به بدن خود می رسانید.

تقویت حافظه کوتاه مدت

تقویت حافظه بلند مدت با ورزش کردن

ورزش برای سلامتی جسم و روان بسیار مهم است. همان طور که می دانید ورزش بسیار برای سلامتی بدن مفید است. به همان اندازه که ورزش برای سلامتی بدن شما مفید است برای مغز نیز مفید است و به بهبود حافظه در افراد در هر سنی کمک می کند از سنین کودکی گرفته تا بزرگسالی. اگر میخواهید مغز سالم تر داشته باشید و حافظه خود را تقویت کنید حتما ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید و سعی کنید مرتب آن را انجام دهید.

توجه داشته باشید برای بهره مند شدن از فواید ورزش نیاز نیست حتما ورزش های سخت و سنگین انجام دهید. به عنوان مثال پیاده روی میتواند یک ورزش مفید و سبک برای شما باشد. مهم این است که در ورزش کردن تداوم داشته باشید و ساعت های مخصوصی را به ورزش کردن خود اختصاص دهید. اگر میخواهید پیاده روی کنید مطلب معرفی ۱۲ تا از بهترین برنامه پیاده روی ، دویدن و ورزش اندروید میتواند برای شما مفید باشد.

برای تقویت حافظه چه بخوریم

منظم باشید

اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که برنامه روزانه تان بسیار شلوغ و پر از کارهای مختلف است باید یک چک لیست برای کارهای خود داشته باشید. داشتن یک چک لیست در کارها هم باعث میشود که تمام کارهای شما راحت‌ تر و به سرعت انجام شود و هم از خستگی مغز و کاهش حافظه جلوگیری می کند. برای ایجاد نظم در کارهای تان می توانید یک چک لیست درست کنید و کارهایی که در طول روز باید انجام دهید را با توجه به اولویت آنها مرتب کنید و به ترتیب به سراغ انجام آنها بروید.

کاکائو خوراکی تقویت حافظه

کاکائو نه تنها خوشمزه است بلکه مغزی نیز هست. این خوراکی محبوب دوز قدرتمندی از آنتی اکسیدان ها به نام  فلاونوئید را دارد. تحقیقات نشان داده است که فلاونوئید ها به ویژه برای مغز مفید هستند. آنها به تحریک رشد رگ های خونی و نورون ها و افزایش جریان خون در بخش هایی از مغز که با حافظه مرتبط هستند کمک می کنند در نتیجه حافظه شما تقویت می شود. برای بهره مندی از این خاصیت کاکائو میتواند کاکائو تلخ ۷۰% را استفاده کنید.

تقویت حافظه بزرگسالان

برای تقویت حافظه چه بخوریم؟

به غیر از خوراکی هایی که تا اینجا گفته شد یک سری از مواد غذایی مانند حبوبات، آجیل، مرغ یا بوقلمون، روغن زیتون یا روغن نارگیل، گیاهان، ماهی های چرب مانند سالمون و ساردین باعث تقویت حافظه شما می شوند. حتما این مواد غذایی را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

همچنین داشتن یک رژیم غذایی شامل غذای ضد التهابی میتواند به بهبود حافظه شما کمک کند. آنتی اکسیدان ها می توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند. شما می توانید آنتی اکسیدان ها را در غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات و چای پیدا کنید. توت ها به خصوص سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند. خوردن آنها ممکن است راهی عالی برای جلوگیری از دست دادن حافظه باشد. زردچوبه نیز یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که اثرات ضد التهابی قوی در بدن اعمال می کند. این باعث می شود که فعالیت مغز شما بهبود پیدا کند.

خوراکی تقویت حافظه

یک سری از مواد غذایی مانند غذاهای فرآوری شده کره، گوشت قرمز، غذاهای سرخ شده، نمک، پنیر و.. به حافظه و فعالیت مغزی شما آسیب می زند پس از این مواد غذایی دوری کنید.

تقویت حافظه سالمندان با اجتناب از دارو

برخی از داروها باعث می شوند که فعالیت مغزی شما کاهش پیدا کند و در نتیجه حافظه شما کند شود. داروهایی مثل داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب، داروهای فشار خون، داروهای خواب آور، متفورمین و.. اگر شما از این داروها استفاده میکنید با پزشک خود در مورد نحوه مدیریت این داروها صحبت کنید. در صورت آسیب نرساندن به خود می توانید این داروها را قطع کنید.

تقویت حافظه بلند مدت

معاشرت کنید

انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند تحقیقات نشان داده است که افرادی که بیشترین فعالیت را در اجتماع دارند و با افراد زیادی در ارتباط هستند کمتر به مشکل کاهش حافظه برخورد میکنند. فقط ۱۰ دقیقه صحبت با شخص دیگر میتواند به بهبود حافظه و تقویت حافظه شما کمک کند.

آب بنوشید

جالب است بدانید که مغز شما بیشتر از آب ساخته شده است. آب به عنوان ضربه‌ گیر برای مغز و نخاع عمل میکند. آب به سلول های مغز کمک می کند تا از مواد مغذی استفاده کنند بنابراین فقط مقدار کمی از دست دادن آب میتواند اثرات مخربی بر روی مغز و حافظه شما داشته باشد. متخصصان توصیه میکنند که حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز مصرف کنید. یا اگر خیلی فعالیت بیشتری دارید میتوانید بیشتر از این مقدار نیز استفاده کنید. آب فواید زیادی برای بدن ما دارد به غیر از تقویت حافظه می توان به سلامت پوست و مو نیز اشاره کرد.

تقویت حافظه کوتاه مدت

قهوه بنوشید

در بسیاری از مقالات آماده است که کافئین حافظه را تقویت میکند. همچنین خطر ابتلا به پارکینسون و بیماری آلزایمر را کاهش میدهد. اما این با یک هشدار نیز همراه است. مصرف بیش از حد کافئین می تواند تاثیر معکوس داشته باشد. به دلیل اینکه کافئین خواب شخص را مختل میکند و در موارد بالاتر گفته شده بود که خواب کافی برای حافظه بسیار مفید است پس اگر دوست دارید از قهوه برای تقویت حافظه خود استفاده کنید مواظب باشید که بیش از اندازه نشود.

آموزش روش طبیعی و تکنیک برای تقویت حافظه بزرگسالان و کودکان

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز راجع به تقویت حافظه در طب سنتی صحبت کردیم. شما چه روش های دیگری برای تقویت حافظه کودکان و بزرگسالان میشناسید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه راه های تقویت حافظه در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

حل مشکل ارور Your Computer is low on memory ویندوز 10 ، 8 و 7
۱۰ روش حل ارور Your Computer is low on memory ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷
نحوه تشخیص و تست خرابی یا سالم بودن رم کامپیوتر و لپ تاپ
نحوه تشخیص و تست سلامت یا خرابی رم کامپیوتر و لپ تاپ
با این ترفند ها، حافظه ی خود را تقویت کنید
۱۰ تکنیک و راه مخفی برای تقویت حافظه

نظرات