21 استفاده و کاربرد جالب نمک که بهتر است بدانید

۲۱ استفاده و کاربرد جالب نمک که بهتر است بدانید

شاید نمک خوراکی 🧂 را صرفا چاشنی برای بهتر کردن طعم غذا بدانید اما با استفاده از این ماده خوراکی می توانید ترفندهای جالب و کاربردی را اجرا کنید. در این مطلب از انزل وب به ۲۱ استفاده و کاربرد جالب نمک که بهتر است بدانید، میپردازیم.

کاربردهای جالب نمک

۲۱ Clever Things You Never Knew Table Salt Could Do

نمک خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی دارد. از آن می توان برای درمان های طبیعی و کمک های خانگی استفاده کرد. از زیبایی و نظافت گرفته تا بهداشت دهان و دندان، کمک می توان در موارد مختلفی به غیر از طعم دادن به غذا به شما کمک کند. در این مطلب از انزل وب ترفندها و آزمایش های جالب با نمک را بررسی می کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

کم کردن تلخی قهوه با نمک

کاربردهای جالب نمک

یکی از کارهای جالب با نمک این است که با آن می توانید از تلخی قهوه خود بکاهید. اگر می خواهید قهوه خود را بدون شکر و خامه بنوشید و در عین حال نمی‌خواهید تلخ باشد، می‌توانید از مقدار کمی نمک استفاده کنید. جالب است بدانید که نمک تلخی را کاهی می‌دهد و طعم شیرین را تقویت می‌کند. نمک نه تنها تلخی را کاهش می‌دهد، بلکه طعم ماندگی و کهنه آب ذخیره شده در مخزن را هم از بین می‌برد.

نمک در خنثی کردن تلخی بهتر از شکر عمل می‌کند. در هنگام دم کردن قهوه، برای هر فنجان آب می‌توانید نیم قاشق چای خوری نمک اضافه کنید. البته این میزان را باید به قهوه پودر شده اضافه کنید. هر چند می‌توانید کمی نمک به قهوه دم کرده هم اضافه کنید.

ضدعفونی کردن تخته گوشت و قصابی با نمک

کاربردهای جالب نمک

از ترفند های جالب با نمک، استفاده از خاصیت ضد عفونی کننده آن است. شما می توانید از نمک هایی با بافت و بلورهای درشت تر برای لکه بری و به عنوان اسکرابر استفاده کنید. اگر نمک را با لیمو ترکیب کنید، خاصیت سفیدکنندگی قوی را ایجاد می کنید. اگر از تخته گوشت استفاده می کنید، این تخته می‌تواند به مرور آلوده شود. روی تخته را با نمک بپوشانید. سپس لیمویی را برش بزنید و از آن برای تمیز کردن تخته برش استفاده کنید. اجازه دهید آب لیمو و نمک یک روز روی تخته بماند. سپس آن را با یک پارچه و آب گرم پاک کنید. همچنین می‌توانید آب لیمو را با نمک مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را روی تخته بمالید تا پاک شود.

پاک کردن لکه عرق، علف و خون با نمک

کاربردهای جالب نمک

از دیگر مطالب جالب درباره نمک، امکان استفاده از آن برای پاک کردن لکه است. اگر لباس شما لکه شده است، می‌توانید آن را با نمک تمیز کنید. برای از بین بردن لکه عرق زیر بغل ۴ قاشق غذاخوری نمک را با یک لیتر آب گرم مخلوط کنید. قبل از شستشو، لباس را در آن خیس کنید. برای از بین بردن لکه چمن و علف، مقدار کمی آب لیمو را روی لکه بریزید. سپس نمک روی آن بپاشید و آن بخش از پارچه را به هم بمالید. برای لکه های خون هم باید لباس را در طول شب در آب سرد و نمک خیس کنید. از یک قاشق غذاخوری نمک در هر دو پیمانه آب استفاده کنید.

لایه برداری پوست با نمک

کاربردهای جالب نمک

نمک یک لایه بردار قوی برای پوست است. با نمک می‌توانید سلول‌های مرده پوست را از بین ببرید و منافذ مسدود شده را باز کنید. نمک دریا دارای سدیم، کلرید، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و سایر مواد معدنی است که همگی برای پوست مفید هستند. طرز استفاده از نمک برای ساخت اسکراب بسیار ساده است. یک پیمانه نمک دریا را با یک چهارم پیمانه جوجوبا، آووکادو یا روغن زیتون و ۱۰ الی ۲۰ قطره از اسانس موردنظر خود مخلوط کنید. سپس آن را روی پوست خود بمالید. توجه کنید که بنیاد اسکراب نمک را روی صورت خود بمالید.

پاک کردن کفش کتانی و خوشبو کردن زباله‌ها با نمک

کاربردهای جالب نمک

دیگر کاربرد نمک این است که به شما کمک می‌کند تا بوی نم و رطوبت را کاهش دهید. اگر کفش‌های شما عرق می‌کند، کمی نمک درون آن بپاشید. بگذارید یک شب بماند. این کار موجب می‌شود تا کفش کمتر بوی بد بگیرد. برای از بین بردن بوی بد سینک، یک پیمانه نمک را در یک و یک دوم پیمانه آب جوش مخلوط کنید. سپس چند قطره اسانس لیمو به آن اضافه کنید تا بوی بهتری بگیرد. حال این مخلوط را درون سوراخ لوله کشی سینک بریزید. صبر کنید تا این مخلوط تاثیر خود را بگذارد. سپس شیر آب را باز کنید تا بوی بد از بین برود.

پاک کردن ظروف چدنی با نمک

کاربردهای جالب نمک

از دیگر کاربردهای جالب نمک این است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید ظروف چدنی خود را بهتر و راحتتر پاک کنید. گاهی غذا به ظروف چدنی می‌چسبد و در حالت عادی پاک نمی‌شود. شما می توانید غذای سفت شده را با کمک نمک و بدون آسیب رساندن به ظرف پاک کنید. مقدار کمی روغن گیاهی در ظرف چدنی بریزید. سپس آن را گرم کنید. حال نمک را به گونه ای در ظرف بریزید که کف آن را بپوشاند. سپس آن را با دستمال کاغذی مرطوب تمیز کنید.

برای سوختگی‌های بدتر می‌توانید تکه فویلی را مانند توپ گرد کنید و روی کف ظرف بکشید. البته به این نکته هم باید توجه کنید که اسید سیتریک زیاد می تواند به چدن آسیب برساند. برای قابلمه‌ها، تابه‌ها و ظروف غیر چدنی راحتتر می‌توانید از این روش استفاده کنید. مقداری نمک را با آب لیمو مخلوط کنید. سپس از این خمیر برای تمیز کردن ظرف استفاده کنید.

پاک کردن لکه از لیوان، ظروف برنجی و مس با نمک

ترفند های جالب با نمک

اگر در ماگ یا لیوان قهوه و چای لکه هایی مشاهده کردید، می‌توانید با مقدار کمی آب و یک الی دو قاشق غذاخوری نمک آن را تمیز کنید. از این روش برای پاک کردن لکه های گلدان هم می‌توانید استفاده کنید. قوری‌های شیشه‌ای را هم می‌توانید با استفاده از این کاربرد جالب نمک تمیز کنید. برای این کار قوری را با یک چهارم پیمانه نمک پر کنید. سپس چند تکه یخ درون آن بیندازید، اجازه دهید نیم ساعتی آب سرد و یخ درون قوری بماند. سپس آن را بشویید. برنج و مس را می‌توانید با مقداری خمیر نمک، آرد و سرکه تمیز کنید. این کار موجب درخشان شدن این فلزات می‌شود.

از بین بردن علف هرز با نمک

ترفند های جالب با نمک

از دیگر کارهای جالب با نمک که می‌توانید انجام دهید، می‌توان به از بین بردن علف هرز اشاره کرد. بسیاری از این گیاهان در بین شکاف‌های سنگ فرش زمین در می‌آیند. برای از بین بردن علف هرز، از نمک و آب به نسبت یک به دو استفاده کنید. سپس مخلوط آب و نمک را روی علف‌های هرز بپاشید. صبر کنید و اجازه دهید این مخلوط خوب اثر خود را بگذارد. سپس آن را با آب داغ بشویید. این ترکیب را فقط جایی بریزید که نمی‌خواهید علف هرز رشد کند و می‌خواهید علف‌های آن بخش را از بین ببرید. زیرا این ترکیب می‌تواند گیاهان دیگر را خراب و خشک کند.

اگر کف اتوی شما سوخته و چیزی به ان چسبیده است، به مطلب آموزش ۱۱ روش تمیز کردن کف اتو بخار سوخته مراجعه کنید.

جلوگیری از پخش شدن رنگ لباس با نمک

ترفند های جالب با نمک

ممکن است بسیاری از لباس‌ها پس از اولین شست و شو رنگ پس بدهند و حتی رنگ آن‌ها کمرنگ شود. شما می‌توانید با استفاده از این کاربرد نمک، جلوی این مشکل را بگیرید. برای جلوگیری از محو شدن رنگ های روشن، مخصوصا در چند شستشوی اولیه، یک تا دو پیمانه نمک را با بخش مایع و پودر ماشین لباسشویی اضافه کنید. می‌توانید نصف فنجان نمک را با نصف فنجان سرکه مخلوط کنید. سپس آن را به نیم گالن آب اضافه کنید. سپس لباس را در آن خیس دهید و پس از آن در ماشین لباسشویی بشویید.

پاک کردن لکه نوشیدنی‌های قرمز رنگ با نمک

ترفند های جالب با نمک

از دیگر کاربردهای جالب نمک می‌توان به این خاصیت آن اشاره کرد. اگر نوشیدنی قرمز رنگی را روی فرض، کاناپه، لباس و… ریختید، می‌توانید با نمک آن را پاک کنید. ابتدا لکه را با آب تمیز کنید. البته نباید پارچه را به هم بمالید زیرا رنگ پخش می‌شود. مایع اضافی را با دستمال از سطح پاک کنید. سپس نمک خوراکی را روی لکه بریزید و روی آن را بپوشانید. اجازه دهید حدود ده دقیقه بماند. سپس آن بخش را با نمک اسکراب کنید.

ضد یخ کردن شیشه‌ها با نمک

ترفند های جالب با نمک

جالب است بدانید که نمک می‌تواند میزان یخ زدگی آب را کاهش دهد. برای همین هم در جاده‌های یخ زده از نمک استفاده می‌شود. وقتی دمای هوا کاهش پیدا می‌کند، با یک اسفنج آب نمک را به شیشه ماشین خود بمالید تا یخ نزند. بهتر است برای ماشین یک قاشق غذاخوری نمک را با دو پیمانه آب مخلوط کنید. سپس آن را روی یخ شیشه بپاشید تا یخ‌ها سریعا آب شوند. البته احتیاط کنید زیرا نمک زیاد برای ماشین خوب نیست.

پاکسازی زخم با نمک دریا

کارهای جالب با نمک

قبل از ظهور طب مدرن، از نمک برای پاکسازی زخم در فرهنگ یونان، مصر و روم استفاده می‌شد. نمک یک ضد عفونی کننده و ضد التهاب طبیعی است. مایعات را از بافت آسیب دیده اطراف زخم خارج می‌کند و از رشد باکتری‌هایی که موجب عفونت می‌شوند، جلوگیری می‌کند. البته ریختن نمک به صورت مستقیم روی زخم را توصیه نمی‌کنیم زیرا بسیار دردناک خواهد بود اما  از آب نمک استریل می‌توانید برای التیام بریدگی‌ها و زخم‌های جزیی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از آن برای شستشوی بینی هم استفاده کنید.

خاموش کردن آتش با نمک

کارهای جالب با نمک

اگر در آشپزخانه مشغول آشپزی هستید و در اثر داغ شدن بیش از حد روغن، متوجه آتش گرفتن ظرف شدید می‌توانید نمک روی آن بپاشید. شعله آتش خاموش خواهد شد. جوش شیرین هم همین تاثیر را خواهد داشت. به هیچ وجه آرد، شکر یا بکینگ پودر را روی آتش نریزید. زیرا بسیار اشتعال زا هستند.

تست کردن خرابی تخم مرغ با نمک

کارهای جالب با نمک

دیگر کاربرد جالب نمک این است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید تشخیص دهید که تخم مرغ سالم است یا خیر. یک الی دو قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان بریزید. سپس تخم مرغ را درون آن بگذارید. تخم مرغ تازه به کف لیوان می‌رود. در حالی که یک تخم مرغ خراب بالا می‌ماند. اگر می‌خواهید سفیده تخم مرغ را بزنید، برای سریع‌تر شدن این فرایند و پف کردن بیشتر، مقداری نمک به آن اضافه کنید.

دفع کک با نمک

کارهای جالب با نمک

اگر حیوان خانگی دارید، ممکن است در معرض حمله کک‌ها قرار بگیرید. دیگر کاربرد جالب نمک این است که می تواند کک ها را بکشد. البته نباید نمک را روی بدن حیوان بپاشید زیرا موجب بروز حساسیت می‌شود. از آن جایی که نمک رطوبت را کاهش می‌دهد، می تواند رطوبت مورد نیاز کک ها را از بین ببرد. نمک دریایی تصفیه شده را روی فرش، تخت حیوانات و مبلمانی که ممکن است کک ها در آنها پنهان شده باشند، بپاشید. اجازه دهید ۱۲ الی ۴۸ ساعت نمک در این مکان‌ها باقی بماند. سپس جارو بکشید.

درمان نیش زنبور با نمک

کاربرد نمک

دیگر کاربرد جالب نمک این است که به شما کمک می‌کند تا درد نیش زنبور و تورم آن را کاهش دهید. در صورت نیاز ناحیه نیش زده شده را در آب نمک خیس کنید. همچنین می‌توانید مقداری خمیر نمک و آب درست کنید و روی تورم بگذارید.

تمیز کردن مبلمان حصیری با نمک

کاربرد نمک

اگر مبلمان حصیری شما به مرور زمان تغییر رنگ داده‌اند، می‌توانید برای تمیز کردن و جلوگیری از کپک زدن، مقداری مخلوط نمک و آب گرم درست کنید و با برس به آرامی روی حصیر بمالید. پس از خشک کردن آن‌ها در آفتاب، مبلمان شما تمیز و درخشان خواهند شد.

تمیز کردن اجاق با نمک

کاربرد نمک

وقتی غذا روی گاز بریزد، به مرور لایه‌ای سخت و گاها نارنجی روی گاز ایجاد می‌شود. این اتفاق را حتی زمانی که آب جوشیده روی گاز می‌ریزد هم می‌توانید مشاهده کنید. کافی است از مقداری نمک برای تمیز کردن این لکه ها استفاده کنید.

تمیز کردن کپک و لکه های صابون در حمام با نمک

کاربرد نمک

کاربرد جالب دیگر نمک این است که به شما بدون مواد شیمیایی حمام خود را تمیز کنید. همان طور که گفتیم نمک خاصیت ضد باکتریایی دارد. نمک را روی سطح کثیف بپاشید. سپس از مقداری لیمو یا گریپ فروت برای تمیزتر شدن استفاده کنید. حتی می‌توانید نصف پیمانه نمک را با نصف پیمانه سرکه مخلوط کنید. سپس پرده حمام را درون آن خیس کنید و بشویید تا از کپک زدن پرده جلوگیری شود.

کاربرد نمک دریا در درمان گلودرد

کاربرد نمک

برای تمیز کردن و گلو و مخاط خود می‌توانید از غرغره آب نمک استفاده کنید. حتی زمانی که گلودرد دارید، می‌توانید یک چهارم قاشق چایخوری را با ۸ اونس آی مخلوط کنید. سپس آن را غرغره کنید. بهتر است از آب گرم استفاده کنید تا درد گلو بهتر تسکین یابد.

پیشگیری از بیماری لثه و درمان زخم‌های دهانی

کاربرد نمک

دیگر کاربرد جالب نمک، کمک به حذف باکتری‌های لثه است. مخلوط آب و نمک نه تنها درد گلو را تسکین می‌بخشد، بلکه از تجمع جرم در دهان جلوگیری می‌کند. تجمع باکتری در دهان موجب بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان می‌شود. غرغره کردن مخلوط اشاره شده در کاهش درد و بهبود زخم‌های دهان هم موثر است.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب کاربردها و استفاده های جالب از نمک را بررسی کردیم. شما از کدام یک از این ترفندها استفاده می کنید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

15 تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
۱۵ تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
آموزش 7 روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش ۷ روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش تصویری 4 روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ۴ روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ساخت عینک محافظ چشم در خانه
آموزش تصویری ساخت ماسک و عینک محافظ چشم در خانه

نظرات