آموزش 23 روش کاهش مصرف سوخت ماشین

آموزش ۲۳ روش کاهش مصرف سوخت ماشین

میزان مصرف سوخت خودرو 🚗 و هزینه های آن می تواند برای بسیاری از رانندگان، به ویژه افرادی که زیاد از ماشین خود استفاده می کنند، نگران کننده باشد. روش های مختلفی برای کم کردن میزان مصرف سوخت ماشین وجود دارد. در این مطلب از انزل وب به آموزش ۲۳ روش کاهش مصرف سوخت ماشین میپردازیم.

📖 در این مطلب می‌خوانید: نمایش

کاهش مصرف بنزین خودرو

?How to Reduce Car Fuel Consumption

برای این که بتوانید از میزان مصرف سوخت خودروی خود بکاهید، می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید و نکات مهمی را در این باره در نظر بگیرید. در این پست از انزل وب به آموزش کاهش مصرف سوخت ساینا کوییک، ال نود، ۲۰۶، ۲۰۷، پژو و.. میپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

کاهش مصرف سوخت خودرو با کنترل باد لاستیک‌ها

یکی از دلایل بالا رفتن مصرف سوخت ماشین، کم باد بودن لاستیک‌ ها است. این مورد موجب می‌ شود تا لاستیک‌های خودرو اصطکاک بیشتری را در زمان حرکت دریافت کند و از این رو مصرف سوخت را افزایش دهد. اگر تمامی لاستیک ها حدود ۱۰ psi کم باد شوند، حدود ده درصد هم میزان مصرف سوخت خودرو افزایش پیدا می‌ کند. ماهی یک بار باد تایرها را چک کنید.

انتخاب لاستیک مناسب برای کاهش مصرف سوخت خودرو

یکی دیگر از چیزهایی که روی میزان مصرف سوخت خودرو اثر می گذارد، لاستیک خودرو است. درست است که باد آن می تواند بر مصرف سوخت اثر بگذارد اما جالب است بدانید که نوع آن هم بر مصرف سوخت تاثیرگذار است. همیشه تایری را انتخاب کنید که شرکت سازنده خودرو آن را پیشنهاد می دهد.

کاهش مصرف سوخت خودرو

کاهش مصرف سوخت ماشین با سبک کردن خودرو

اگر جز آن افرادی هستید که عادت دارند همه چیز را در خودروی خود نگه دارند و موجب سنگین شدن آن شوند، باید بگوییم که با این کار مصرف سوخت ماشین را افزایش می‌دهید. هر پنجاه کیلوگرم اضافی میزان مصرف سوخت خودرو را تا دو درصد افزایش می‌دهد. در نتیجه بهتر است همیشه سبک سفر کنید.

پایین آوردن مصرف سوخت خودرو با استفاده از تهویه مطبوع

وقتی با شیشه پایین و با سرعت بالای ۸۰ کیلومتر در ساعت رانندگی کنید، مقاومت زیادی در برابر باد ایجاد می‌ شود. در نتیجه، ماشین شما سوخت بیشتری مصرف خواهد کرد. در چنین حالتی بهتر است کولر را روشن کنید. زیرا به صرفه‌ تر خواهد بود.

درست است که روشن کردن کولر می تواند میزان مصرف سوخت را افزایش دهد. اما منظور ما در چنین شرایطی است. در حالت عادی، بهتر است کولر را روشن نکنید و از پنجره برای رد و بدل شدن هوا استفاده کنید.

برای این که بیشتر در این باره بدانید، می توانید مطلب تاثیر کولر بر مصرف بنزین ماشین چقدر است؟ را مطالعه کنید.

کم کردن مصرف سوخت خودرو با رانندگی در سرعت متعادل

همان طور که گفتیم مقاومت در برابر باد می‌ تواند موجب افزایش مصرف سوخت خودرو شود. وقتی با سرعت صد کیلومتر بر ساعت  رانندگی می‌کنید، تا ۱۵ درصد سوخت بیشتری مصرف می‌ کنید. زمانی هم که با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی می‌ کنید، حدود ۲۵ درصد بیشتر سوخت مصرف می‌ کنید. در همین حین، اگر با سرعت کمتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت و با دنده پایین‌تر رانندگی کنید، باز هم سوخت بیشتری مصرف خواهید کرد. در نتیجه، سرعت بین ۵۰ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت و در بزرگراه بهترین گزینه است.

کاهش مصرف سوخت ماشین

کاهش مصرف سوخت خودرو با ثابت ماندن در زمان شتاب گیری

وقتی دور موتور خودرو سریع‌تر حرکت کند، سوخت بیشتری هم مصرف می‌کند. چرخش شتاب دهنده در دوره بالا در دقیقه می‌ تواند مصرف سوخت را افزایش دهد. در نتیجه، وقتی موتور با دور کندتر می‌ چرخد، سوخت کمتری هم مصرف می‌ کند.

کاستن مصرف سوخت ماشین با عدم ترمزگیری شدید

زمانی که محکم روی ترمز فشار می‌ آورید، مصرف سوخت خودرو را افزایش می‌ دهید. زیرا ماشین باید بعدا هم دوباره شتاب بگیرد. سلما گاهی این حرکت لازم است اما منظور ما در حالت عادی است که خودرو برای ترمزگیری آماده نیست و اکثر ترمز گرفتن ها به صورت ناگهانی و شدید انجام می شود.

کم کردن از میزان مصرف سوخت با چک کردن قطعات مختلف

همیشه بخش های مختلف خودروی خود را چک کنید. برخی از ضربه ها در رانندگی موجب خمیده شدن، پاره شدن و… برخی بخش های می شود. در نتیجه، همیشه قسمت های مختلف خودرو را چک کنید. این کار برای ایمنی رانندگی شما هم مناسب است.

کاهش مصرف سوخت با استفاده از کروز در دنده بالا

یکی دیگر از راه های کاهش مصرف سوخت خودرو با دنده اتوماتیک این است که از کروز کنترل برای ثابت نگه داشتن سرعت خودرو استفاده کنید. اگر در حال رانندگی با خودروی دنده معمولی هستید، در صورت لزوم از دنده بالاتر استفاده کنید. در هر یک از این موارد، موتورهای خودروی شما دور کمتری در دقیقه دارند و مصرف سوخت را کاهش می‌ دهند.

کاهش مصرف سوخت ماشین

کم کردن مصرف سوخت ماشین با رانندگی درست

رانندگی درست هم می‌تواند میزان مصرف سوخت خودروی شما را کاهش بدهد. باید در رانندگی بدانید که قرار است در حرکت بعدی چه کار کنید. فشار دادن ناگهانی ترمز، افزایش ناگهانی سرعت، شتاب گرفتن فوری و… از جمله مواردی هستند که موجب افزایش مصرف سوخت خودرو می‌شوند.

کم کردن مصرف سوخت خودرو با در نظر گرفتن ساعات ترافیکی

ترافیک‌ های سنگین هم موجب افزایش مصرف سوخت خودرو می‌ شوند. سعی کنید در ساعات اوج ترافیک رانندگی نکنید. در ترافیک‌ هایی که مدام باید توقف کنید، فشار زیادی به موتور وارد می‌شود. در نتیجه، مصرف سوخت هم بالا می‌رود.

کاهش مصرف سوخت ماشین با خاموش کردن خودرو برای توقف‌ های بلند مدت

اگر قرار است بیش از سه دقیقه در جایی توقف کنید، موتور را خاموش کنید. وقتی حرکت نمی کنید اما همچنان موتور روشن است، سوخت مصرف می‌شود. برای گرم کردن خودرو هم آن را برای مدتی به صورت روشن رها نکنید. موتور را روشن کنید. بیست ثانیه صبر کنید. این کار موجب افزایش فشار روغن می شود. سپس آن را برانید.

کاهش مصرف سوخت خودرو با درست بنزین زدن

روش دیگر برای کاستن مصرف سوخت خودرو این است که در هنگام بنزین زدن به ماشین، نازل را دقیقا در مخزن نگه دارید و اجازه دهید تمام سوخت از نازل به مخزن منتقل شود. گاهی حدود یک چهارم پیمانه از سوخت در همین حین هدر می‌رود. همچنین درب مخزن را محکم ببندید.

کاستن مصرف سوخت ماشین

برای کسب اطلاعات درباره ریمپ کردن خودرو، مطلب بررسی مزایا و معایب ریمپ را مطالعه کنید.

کاهش مصرف سوخت خودرو با تعمیر باتری

باتری خراب می تواند موجب افزایش مصرف سوخت شود. کابل های باتری را چک کنید. اگر کابل خراب باشد، دینام بیشتر کار می‌کند و در نتیجه، گاز بیشتری هم مصرف می‌کند. ماشین خود را نزد تعمیرکار ببرید و چکاپ کنید.

کاهش مصرف سوخت خودرو با تعویض فیلتر هوا

راه حل دیگر برای کاستن از مصرف سوخت خودرو این است که هر از گاهی فیلتر هوا را عوض کنید. مخصوصا اگر در شرایطی رانندگی می کنید که هوا پر از گرد و غبار است.

کم کردن از میزان مصرف سوخت با چکاپ منظم

یک راه حل ساده برای کاهش میزان مصرف سوخت خودرو این است که به طور منظم خودروی خود را چکاپ کنید. موتور را بررسی کنید. گاهی برخی بخش ها باید تمیز شوند. برخی دیگر هم باید تعویض شوند. همین موارد می توانند به موتور فشار بیاورند و مصرف سوخت آن را افزایش دهند.

کم کردن از میزان مصرف سوخت

تعویض سنسور اکسیژن برای کاهش مصرف سوخت خودرو

اگر ماشین شما قدیمی است، به احتمال زیاد یک سنسور اکسیژن در اگزوز خود دارد. این بخش باید همانند شمع‌ها و طیق توصیه سانزده تعویض شود. این دستگاه کوچک انتقال سوخت را کاهش می دهد و تاثیر عمیقی بر میزان مصرف سوخت در این فرایند دارد.

انتخاب گاز و سخت مناسب برای کاهش مصرف سوخت

برای سوخت گیری از سوختی استفاده کنید که اکتان مناسب خودروی شما را دارد. دفترچه راهنمای خودرو را با دقت بررسی کنید تا بدانید که موتور خودروی شما به چه اکتانی نیاز دارد. عدد اکتان توانایی بنزین را در زمان مقاومت در برابر ضربه موتور اندازه‌گیری می‌ کند. هر چه اکتان بیشتر باشد، قیمت سوخت نیز بالاتر می‌رود. تنها حدود ۶ درصد از خودروهایی که فروخته می‌ شوند به بنزین درجه یک نیاز دارند. با این حال، گاز پریمیوم حدود ده درصد از کل گازهای فروخته شده را تشکیل می‌دهد. در نتیجه، بالا بودن میزان اکتان تا زمانی که برای موتور خودروی شما نیازی نباشد، فایده‌ای نخواهد داشت.

انجام وظایف در یک سفر برای کاهش مصرف سوخت

اگر می‌خواهید به خرید بروید، در عین حال باید یک یا دو جای دیگر را هم در طول روز چک کنید، بهتر است برای کاستن مصرف سوخت خودرو تمامی این سفرهای کوتاه را با یک بار رانندگی انجام دهید. این گونه نیازی نیست موتور را چند بار گرم کنید، یک مسیر را چند بار طی کنید و… .

کم کردن از میزان مصرف سوخت با استفاده از روغن موتور خوب

با استفاده از روغن موتور درجه یک و توصیه شده توسط شرکت سازنده خودرو می‌توانید از میزان مصرف سوخت ماشین بکاهید. استفاده از روغن موتور مناسب میزان مصرف سوخت خودرو را یک الی دو درصد بهبود می بخشد. پمپاز روغن غلیظ تر سخت تر است. در نتیجه به اسب بخار فشار وارد می شود.

کاهش میزان مصرف سوخت خودرو با برداشتن پا از روی پدال ترمز

برخی از رانندگان عادت دارند تا پای خود را در زمان رانندگی روی پدال ترمز نگه دارند. کوچک ترین کشش مکانیکی بر قطعات موجب مصرف سوخت می شود. علاوه بر این، آن قطعه را هم زودتر از موعد فرسوده میکند. در نتیجه، برای سلامت قطعه و کاهش مصرف سوخت ماشین بهتر است پای خود را روی پدال ترمز نگه ندارید زیرا ممکن است فشار کیم به آن وارد کنید.

کاهش مصرف سوخت خودرو

کاهش مصرف سوخت با رانندگی در مسیرهای راحت

تا حد امکان از رانندگی در جاده های ناهموار خودداری کنید. زیرا خاک و گل و لای می تواند تا سی درصد روی مصرف سوخت خودرو اثر بگذارد. هر بار که چرخ ها بالا و پایین می‌روند، انرژی برای حرکت به سمت جلو صرف نمی شود. برای همین برای حرکت به جلو به میزان سوخت بیشتری نیاز است. رانندگی در پستی و بلندی‌ها، در میان سنگلاخ ها و… همگی موجب افزایش مصرف سوخت خودرو می شوند.

کاهش مصرف سوخت خودرو با رانندگی در مسیر کوتاه تر

بهترین مسیر را برای رانندگی و رسیدن به مقصد خود انتخاب کنید. مسیرهایی که ترافیک کمتری دارند. هموارتر هستند. گاهی یک مسیر کوتاه هم مناسب نیست زیرا دارای تابلوهای توقف، دست اندازهای فراوان، چراغ راهنمای متعدد و… است. در نتیجه، شما مدام باید ترمز کنید، ماشین خود را استارت بزنید و… . گاهی یک مسیر بلندتر و با مسافت بیشتر به دلیل خلوت بودن و نداشتن چنین علائمی برای رانندگی بهتر است. هم به خودرو فشار کمتری وارد می شود و هم مصرف سوخت افزایش نمی یابد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از انزل وب روش های کاهش میزان مصرف سوخت ماشین را آموزش دادیم. آیا با استفاده از این روش ها از مصرف سوخت خودروی شما کاسته شده است؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

تغییر تم مانیتور اندروید خودرو
آموزش تصویری قدم به قدم تغییر تم مانیتور اندروید خودرو (اکثر مدل ها)
راهنما با جزئیات برای استعلام وضعیت سند خودرو
راهنما با جزئیات برای استعلام وضعیت سند خودرو
در راه نمانید: لیست ضروری برای چک كردن ماشين قبل از مسافرت
در راه نمانید: لیست ضروری برای چک کردن ماشین قبل از مسافرت
بررسی تخصصی 10 دلیل تقه گیربکس اتومات و دستی ماشین
بررسی تخصصی ۱۰ دلیل تقه گیربکس اتومات و دستی ماشین

نظرات