بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟

بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که در ژانویه ۲۰۰۹ ایجاد شد. این ارز دیجیتال از ایده‌هایی پیروی می‌کند که در وایت پیپیر آن توسط فردی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو منتشر شده است. هویت فرد یا افرادی که این فناوری را ایجاد کرده‌اند هنوز مشخص نیست. بیت کوین نسبت به مکانیزم‌های پرداخت آنلاین سنتی نوید کارمزد تراکنش‌های کمتری را می‌دهد و برخلاف ارزهای دولتی، توسط یک مرجع غیرمتمرکز اداره می‌شود. ازآنجاکه برای امنیت خود از رمزنگاری استفاده می‌کند، یک ارز دیجیتال محسوب می‌شود. هیچ بیت کوین فیزیکی وجود ندارد، فقط موجودی در یک دفتر کل نگهداری می‌شود که همه به آمار آن دسترسی شفاف دارند. تمامی تراکنش‌های بیت کوین توسط حجم عظیمی از توان محاسباتی از طریق فرایندی به نام «ماینینگ» تأیید می‌شوند. ارز دیجیتال بیت کوین توسط هیچ بانک یا دولتی صادر یا پشتیبانی نمی‌شود، و همچنین بیت کوین یک کالا ارزشمند نیست. علی‌رغم اینکه بیت کوین در اکثر نقاط جهان پول قانونی ندارد، بسیار محبوب است و باعث راه‌اندازی صدها ارز دیجیتال دیگر شده است که در مجموع به آنها آلت کوین گفته می‌شود. بیت کوین معمولاً هنگام معامله به‌صورت اختصاری BTC خوانده می‌شود. ما در این مقاله به معرفی بیت کوین و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بیت کوین چیست؟

سیستم بیت کوین مجموعه‌ای از رایانه‌ها است که به آن‌ها «گره‌ها» یا «ماینرها» نیز گفته می‌شود که همگی کد بیت کوین را اجرا می‌کنند و بلاکچین آن را ذخیره می‌کنند. بلاک‌ چین را می‌توان مجموعه‌ای از بلوک‌ها در نظر گرفت. در هر بلوک مجموعه‌ای از تراکنش‌ها وجود دارد. ازآنجایی‌که همه رایانه‌هایی که بلاک‌چین را اجرا می‌کنند، فهرست بلوک‌ها و تراکنش‌های یکسانی دارند و می‌توانند این بلوک‌های جدید را در حالی که با تراکنش‌های جدید بیت کوین پر می‌شوند به‌وضوح ببینند، هیچ‌کس نمی‌تواند در این سیستم تقلب کند.

هرکسی، چه یک گره بیت کوین را اجرا کند یا نه می‌تواند این تراکنش‌ها را در زمان واقعی مشاهده کند. برای ه، یک هکر باید ۵۱ درصد از قدرت محاسباتی که بیت کوین را تشکیل می‌دهد را اداره کند که غیر ممکن است. بیت کوین تا اواسط نوامبر ۲۰۲۱ حدود ۱۳۷۶۸ گره کامل دارد و این تعداد در حال افزایش است و چنین حمله‌ای را کاملاً بعید می‌کند.

موجودی توکن‌های بیت کوین با استفاده از کلیدهای عمومی و خصوصی نگهداری می‌شوند که رشته‌های طولانی اعداد و حروف هستند و از طریق الگوریتم رمزگذاری ریاضی که آنها را ایجاد می‌کند، به هم مرتبط شده‌اند. کلید عمومی (قابل‌مقایسه با شماره‌حساب بانکی) به‌عنوان آدرسی است که در جهان منتشر می‌شود و دیگران ممکن است بیت کوین را به آن ارسال کنند.

کلید خصوصی یک رمز محافظت شده است و فقط برای مجاز کردن انتقال بیت کوین استفاده می‌شود. کلیدهای بیت کوین را نباید با کیف پول بیت کوین که یک وسیله فیزیکی یا دیجیتالی است که تجارت بیت کوین را تسهیل می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد مالکیت کوین‌ها را ردیابی کنند، اشتباه گرفته شود. اصطلاح کیف پول کمی گمراه‌کننده است زیرا ماهیت غیرمتمرکز ارز دیجیتال بیت کوین به این معنی است که هرگز در کیف پول ذخیره نمی‌شود، بلکه در یک بلاک‌چین توزیع می‌شود.

کاربردها و اهمیت سرمایه‌گذاری روی بیت کوین

کاربردها و اهمیت سرمایه‌گذاری روی بیت کوین

ممکن است بدانید ارز دیجیتال بیت کوین چیست و چگونه آن را به دست آورید، اما همچنان در این فکر هستید که چرا باید به آن اهمیت دهید. چندین ویژگی منحصربه‌فرد پروتکل بیت کوین وجود دارد که به‌عنوان دلایل جذابیت برای استفاده از این ارز دیجیتال نسبت به سایر ارزهای سنتی عمل می‌کند. در این بخش، به برخی از دلایل رایج استفاده مردم از بیت کوین و برخی از رایج‌ترین کاربردهای بیت کوین در کل نگاه می‌کنیم.

از موارد کاربرد ارز دیجیتال بیت کوین می‌توان به چهار مورد عمده اشاره کرد:

  •       حفظ ارزش سرمایه
  •       حفظ حریم خصوصی هنگام جابه‌جایی پول
  •       انتقال کم‌هزینه پول
  •       خرید روزانه کالاهای معمولی
  •       اهمیت سرمایه‌گذاری روی بیت کوین

خرید بیت کوین

برای خرید ارز دیجیتال بیت کوین چند راه وجود دارد:

  •       یکی اینکه با مراجعه به پلتفرم صرافی‌های ارز دیجیتال مانند بایننس و کوین بیس، ثبت‌نام و احراز هویت در این صرافی‌های مبادرت به واریز پول فیات به کیف پول خود کنید و به میزانی که می‌خواهید ارز دیجیتال بیت کوین بخرید.
  •       راه دیگر مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین است که در آمریکا و برخی کشورها وجود دارد.
  •       راه سوم این است که اگر یکی دوستان و آشنایان قصد فروش مقداری از دارایی بیت کوین خود را دارد، به طور مستقیم اقدام به خرید بیت کوین او کنید.

خرید بیت کوین از والکس

خرید بیت کوین از والکس

در ایران نیز افراد زیادی علاقه‌مند به خرید و سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال بیت کوین هستند. از طرفی صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی مانند بایننس به‌خاطر تحریم‌ها و محدودیت‌های ناشی از این اتفاق محدودیت‌هایی برای استفاده کاربران ایرانی قائل شده‌اند. ضمن اینکه استفاده از مسیرهای میان‌بر برای دورزدن این محدودیت‌ها بسیار خطرناک است و امکان ازدست‌رفتن سرمایه را تقویت می‌کند. در این وضعیت توصیه ما خرید ارز دیجیتال بیت کوین از صرافی‌های ایرانی و خصوصاً خرید بیت کوین از والکس است. والکس از معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال است که با هدف ایجاد بستری برای انجام معاملات و حفظ دارایی‌های مشتریان فعالیت می‌کند. شما می‌توانید به‌راحتی با ثبت‌نام و احراز هویت در پلتفرم والکس، اقدام به واریز پول فیات به کیف پول ریالی والکس کنید. برای خرید بیت کوین از والکس هم می‌توانید به صورت مستقیم با ریال مقدار بیت کوین مدنظرتان را بخرید و هم با تبدیل ریال به تتر اقدام به خرید بیت کوین کنید.

گفتنی است که بیت کوین کش یکی از فورک‌های مهم بیست کوین بود، برای معامله بیت کوین کش می‌توانید روی صرافی والکس حساب کنید.

کلام آخر

ما در این مقاله ضمن معرفی کوتاهی از ارز دیجیتال بیت کوین کاربردها و اهمیت سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال بیت کوین را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه روش خرید بیت کوین را به شما توضیح دادیم و در آخر به چگونگی خرید بیت کوین از والکس پرداختیم. امیدواریم اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار داده باشیم.

منابع

https://www.investopedia.com/terms/b/bitcoin.asp

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات