نکاتی که باید درباره خرید ملک ورثه ای بدانید

نکاتی که باید درباره خرید ملک ورثه ای بدانید

یکی از انواع معاملات ملک که به دلیل برخورداری از شرایط و قیمت مناسب، مورد توجه خریداران می باشد، خرید ملک ورثه ای است. اما هنگامی که قصد دارید برای خرید و معامله ملک ورثه ای اقدام کنید، لازم است که نکات کلیدی را در نظر داشته باشید.

اولین نکته ای که باید به آن توجه نمایید، اموالی است که مشمول مالیات هستند. در این حال، قیمت ملک، پس از آن که دیون فرد فوت شده، کسر گردد، معین خواهد شد. ضمن آنکه هیچ یک از وراث، حق انتقال مال سهم الارث دیگر وراث را بدون اجازه آنان نداشته و در این صورت، انتقال مال غیر به حساب آمده و این معامله باطل خواهد بود.

لازم است که هنگام خرید ملک ورثه ای ، سند آن را به خوبی بررسی کرده و از صحت آن اطمینان حاصل نمایید. این سند، می بایست به نام فرد فوت شده باشد. از سویی دیگر، باید گواهی انحصار وراثت را نیز کنترل نمایید و هنگام معامله، تمامی وراث، باید مبایعه نامه را امضا کنند.

از دیگر مدارکی که باید در زمان خرید ملک ورثه ای به آن توجه نمایید این است که وکالت نامه ارائه شده توسط وکلای وراث، باید معتبر و رسمی باشد. اگر در میان وراث، فرد صغیر وجود داشته باشد، قیم نامه باید بررسی گردد. همچنین بررسی مفاصا حساب مربوط به مالیات بر ارث نیز ضروری است.

تعریف ملک موروثی

ملک موروثی، از جمله املاکی است که مالک آن، فوت شده و بر اساس مقررات و قوانین ثبت شده، به وراث وی می رسد. این بدان معناست که با فوت مالک، قانون انحصار وراثت عمل نموده و انتقال ملک به وراث را صورت خواهد داد.

این نکته را نیز باید در خصوص خرید ملک ورثه ای متذکر شد که در صورتی که فرد متوفی، وصیت نامه رسمی را تنظیم کرده باشد، شرایط متفاوتی برای ملک ورثه ای منظور می شود. بدین ترتیب، تمامی وراث در خصوص اموال فرد متوفی، دارای مالکیت مشترکی هستند.

بدین ترتیب، وراث فرد فوت شده در دو دسته قرار می گیرند، افرادی که مطابق با قانون انحصار ورثه سهم الارث دارند و کسانی که مطابق با وصیت نامه تنظیم شده، ارث خواهند برد. در حالت نخست، تمامی افرادی که نسبت نسبی و سببی دارند، دارای سهم خواهند بود و در هنگام خرید ملک ورثه ای ، حق تصمیم گیری خواهند داشت.

همسر، پدر و مادر و فرزندان، وراث شخص فوت شده بوده و هر یک کسری از اموال غیر منقول و منقول وی را بر اساس حکم دادگاه، دریافت می کنند. اما در حال دیگر، هنگامی که نام فرد مشخصی در وصیت نامه آورده شده باشد، با ارائه وصیت نامه به دادگاه، سهم فرد در ملک ورثه ای مشخص خواهد شد که در زمان خرید ملک ورثه ای از مدارک مهم معامله است.

مدارک مورد نیاز جهت واگذاری سند ملک ورثه ای

مدارک مورد نیاز جهت واگذاری سند ملک ورثه ای

اولین قدمی که باید هنگام انتقال سند ملک ورثه ای در نظر داشته باشید، مطالعه کامل و دقیق سند مالکیت فرد متوفی است. در عین حال، مدارکی را می بایست همراه با درخواست صدور سند ورثه ای، ارائه کنید. مدارک مورد نیاز، به شرح ذیل خواهد بود :

  • اصل سند مالکیت شخص متوفی
  • آدرس و کدپستی ملک معامله شده
  • اصل بنچاق قطعی جهت رویت به نام مورث
  • اصل خلاصه معامله خرید ملک ورثه ای
  • اصل یا تصویر برابر اصل شده انحصار وراثت
  • اصل شناسنامه و کارت ملی وراث جهت رویت و ارائه کپی آنها
  • اصل یا تصویر برابر اصل شده گواهی پرداخت مالیات بر ارث

مزایده  ملک ورثه ای

همانگونه که اشاره شد، سهم ملکی که از سوی متوفی به وراث به ارث می رسد، بر اساس قانون برای آن ها تعیین می گردد. اما در برخی از مواقع، اختلافاتی میان وراث در هنگام تقسیم ارث صورت می گیرد که سهم  تقسیم شده را نمی پذیرند. در این حالت است که خرید ملک ورثه ای در شرایط مزایده ای قرار می گیرد.

بنابراین، وراث می توانند برای حل اختلافات خود، درخواست مزایده و فروش اموال را از دادگاه داشته باشند. در این شرایط، ملک ورثه ای، از سوی کارشناسان دادگستری مورد ارزیابی واقع شده و برای آن قیمت پایه گذاشته می شود. فروش این ملک در مزایده، با بیشترین قیمت پیشنهادی از سوی شخص ثالث خواهد بود.

امکان حضور وراث در مزایده

این امکان نیز وجود دارد که هر یک از وراث نیز در مزایده شرکت کرده و پیشنهاد بالاتری قیمت را ارائه نموده و خود برنده این مزایده باشد. شخص برنده می بایست برای خرید ملک ورثه ای ، مبلغ مزایده را به دادگاه پرداخته و این مبلغ، میان وراث مطابق با سهم هریک، تقسیم شده و پرداخت خواهد شد.

اما گاهی پیش می آید که ملک ورثه ای، در مرحله اول مزایده، به فروش نرسیده و کار به مرحله دوم کشیده شود. در صورتی که در مرحله دوم نیز فروش صورت نگیرد، مسئول مزایده، این اختیار را دارد که قیمت ملک را کاهش دهد. بنابراین هنگام خرید ملک ورثه ای در مزایده، هر میزانی که مشتری قیمت گذاری نماید، معامله صورت گرفته و ملک به ایشان واگذار خواهد شد.

ویژگی بهترین وکیل ملکی

ویژگی بهترین وکیل ملکی

وکلایی که بر دعاوی مختلف املاک از جمله حقوقی و کیفری تسلط و تمرکز بیشتری دارند، وکیل ملکی، به شمار می آیند، این نوع از وکلا، تجربه و تخصص لازم را در چالش های خرید و فروش اموال غیر منقول موروثی داشته و در مقایسه با دیگر وکلا، هنگام خرید ملک ورثه ای ، می توانند مفید واقع شده و به موکلین خود، کمک های لازم را ارائه نمایند.از این رو مراجعه به بهترین وکیل ملکی در تهران را به شما توصیه میکنیم.

این گونه وکلا، عمدتا، پرونده های کیفری و حقوقی در زمینه های دیگر را نپذیرفته و تمامی مهارت و تخصص خود را در مسائل ملکی قرار داده و با تمرکز به آنها، بهترین نتیجه را کسب خواهند نمود. بنابراین، قادر هستند تا با صرف زمانی اندک و هزینه ای قابل قبول، چالش ها و مسائل پیش روی مراجعین را در زمان خرید ملک ورثه ای را مرتفع نمایند.

بسیاری از افراد، به دلیل عدم آگاهی از قوانین کشوری در خصوص خرید و فروش ملک، به ویژه املاک موروثی، دچار دردسرهایی می شوند که رفع این مشکلات، تنها از سوی وکلایی خبره و حرفه ای ممکن خواهد بود. دریافت مشاوره های لازم، پیش از انجام هر معامله و خرید ملک ورثه ای نیز می تواند شما را از مواجهه با اشتباهات رها سازد.

این کاملا روشن است که در خصوص مسائل ملکی و حقوقی، اطلاعات کافی نداشته باشید. بنابراین حضور یک وکیل متخصص ملکی که دارای دانش و تجربه کافی در این خصوص است، می تواند چاره ساز باشد. بدین ترتیب، از ضررهای ناشی از معامله ای ناشیانه در خرید ملک ورثه ای نیز نجات خواهید یافت و معامله ای با سود کافی را خواهید داشت.

حسین ادیب وکیل پایه یک دادگستری با بیش از ۱۰ سال سابقه وکالت می تواند پیگیری‌ های لازم را در جهت حل مسائل ملکی انجام داده و با توجه به پیچیدگی و تنوع مسائل، آن ها را مطابق با تخصص خود در معاملات ملکی حل نماید.شما میتوانید هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین مشاوره خود را انجام دهید.جهت هماهنگی مشاوره حضوری با شماره ۲۸۴۲۶۷۶۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات