کارایی مونو پروپیلن گلیکول، استون و اروزیل در صنایع چیست؟

کارایی مونو پروپیلن گلیکول، استون و اروزیل در صنایع چیست؟

مونو پروپیلن گلیکول، استون و اروزیل از جمله ترکیبات شیمیایی هستند که به دلیل ویژگی های منحصر به فردشان کاربردهای متنوعی در صنایع گوناگون دارند. مونو پروپیلن گلیکول جاذب آب است و با نام MPG نیز شناخته می شود. این ماده در ساخت پلی استر و انواع ضد یخ کاربردهای فراوانی دارد. از خواص استون به عنوان حلال مواد شیمیایی استفاده می شود. اروزیل یا فوم سیلیکا نیز برای افزایش غلظت و چسبندگی در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، رنگ سازی، سرامیک سازی و… مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مطلب به بررسی خواص و کاربردها همین طور قیمت و نکات مربوط به خرید و فروش این ترکیبات صنعتی می پردازیم.

مونو پروپیلن گلیکول چیست؟

مونو پروپیلن گلیکول مایعی شفاف، بی رنگ و چسبناک است که بوی خاصی دارد. این ماده با فرمول CH₃CHCH₂OH شناخته شده و مایعی حلال در آب است. درواقع این ماده قادر به جذب مولکول های آب است. مونو پروپیلن گلیکول سمیت کمی داشته و در طیف وسیعی از صنایع کاربرد دارد.

خواص مونو پروپیلن گلیکول

  1. می‌تواند به عنوان یک حلال عمل کند.
  2. به عنوان یک امولسیون کننده عمل می کند.
  3. می تواند منجر به اتصال و حمل و نقل مواد دیگر شود.
  4. قادر است مواد فعال را در یک محیط نگه داشته و حل کند.
  5. از خواص پروپیلن گلیکول جذب آب و رطوبت و نگه‌داری آن است.
  6. موجب کاهش نقطه انجماد و افزایش نقطه جوش می گردد.
  7. ترکیب مورد نظر ثبات فوق‌العاده‌ای ارائه خواهد داد.

کاربرد مونو پروپیلن گلیکول در صنایع غذایی

پروپیلن گلیکول در صنایع غذایی برای تولید غذاهای آماده کاربرد دارد. حفظ رطوبت، کیفیت طعم و افزایش زمان نگهداری از مزایا مونو پروپیلن گلیکول است. از این ماده شیمیایی در عصاره های وانیل یا بادام و ماده رنگی در برخی از مواد غذایی به عنوان طعم دهنده استفاده می شود.

کاربرد مونو پروپیلن گلیکول در صنایع غذایی

انواع پروپیلن گلیکول

پروپیلن گلیکول در گرید های زیر تولید و در بازار مواد شیمیایی عرضه می شود.

  • گرید بهداشتی
  • صنعتی
  • خوراکی

داروی مونو پروپیلن گلیکول

پروپیلن گلیکول دارویی، به عنوان حلال در بسیاری از داروهای خوراکی، تزریقی و موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. توجه شود که گرید دارویی این ماده دارای خلوص بسیار بالایی بوده و از موارد با خلوص پایین نمی توان در این مورد استفاده نمود.

عوارض مونو پروپیلن گلیکول

این ماده تاییدیه سازمان غذا و دارو را به عنوان یک ماده ایمن دارد و از آن به عنوان یک ماده افزودنی مستقیم و غیرمستقیم استفاده می شود. البته توجه شود که این ماده در مقادیر اندک قابل استفاده بوده و نباید بیش از مقدار مجاز و تعیین شده استفاده شود.

قیمت مونو پروپیلن گلیکول

قیمت مونو پروپیلن گلیکول به گرید تولید شده وابسته است. درجه خلوص نیز بر قیمت این ماده تاثیر بسزایی دارد. بدیهی است که ترکیباتی با درجه خلوص بالاتر از قیمت های بیشتری هم برخوردار هستند. برای اطلاع از قیمت این محصول در گریدهای مختلف می توان به مراکز حضور و یا سایت های معتبر مراجعه نموده.

استون چیست؟

استون را می توان اولین و مهم ترین عضو از کتون های آلیفاتیک معرفی نمود. استون مایعی بی رنگ و سیال است که به عنوان حلال کاربرد های گسترده ای دارد. از دیگر کاربرد های استون حد واسط بودن در سنتز متیل متا اکریلات و بسیاری از ترکیبات دیگر است.

استون چیست

استون به عنوان یک حلال شیمیایی آلی شناخته می شود و از اتم های کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است. این ماده اشتعال پذیر بوده و کاربرد های روزمره و صنعتی فراوانی دارد. استون در آب، بنزن، اتانول، متانول، دی اتیل اتر و کلروفرم قابل حل شدن است. قیمت استون متناسب با میزان خلوص و حجم آن متفاوت است.

کاربرد استون

  • به عنوان حلال در صنایع و آزمایشگاه ها
  • کاربرد به عنوان حدواسط شیمیایی
  • کاربرد در زندگی روزمره و استفاده های خانگی

اروزیل چیست؟

اروزیل ترکیبی معدنی است که ماهیتی سیلیسی دارد. این ترکیب ساختاری ویژه و کاربردی منحصر به فرد در صنایع شیمیایی و پالایشگاهی دارد. اروزیل در اثر تشکیل فوم سیلیکا از دی اکسید سیلیسیوم در شعله به وجود می آید.

از جمله موارد کاربرد اروزیل می توان به عنوان غلظت دهنده، پیشگیری از رسوب و براق کننده در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی اشاره نمود. نرمی و خاصیت صیقل دهندگی این ماده موجب شده است تا از آن به عنوان فیلر نیز استفاده شود.

اروزیل چیست؟

خواص اروزیل

  • ضد رسوب
  • ضخیم کننده
  • مقاومت مطلوب در مقابل ریزش
  • مقاومت در برابر خراش و سایش
  • روان کننده
  • مقاومت مطلوب در برابر خوردگی
  • توانایی جذب بالا

کاربرد اروزیل

اروزیل در صنایع مختلفی استفاده می شود. خواص ضخیم کنندگی یا غلظت دهندگی این ماده باعث می شود تا ویسکوزیته مایع افزایش یابد. افزودن کف سیلیکا به ترکیبات دیگر، حالت ژل مانندی به آن ها بخشیده و بسته بندی و حمل و نقل محصولات تولید شده را آسان تر می کند.

صنایع رنگ و پوشش، تولید لاستیک، جوهرهای چاپ، رزین های پلی استر، محصولات آرایشی و بهداشتی، تنظیم ویسکوزیته چسب ها و… از دیگر موارد کاربرد این ماده صنعتی هستند.

خطرات اروزیل

افرادی که با اروزیل در ارتباط هستند، باید از ماسک های ایمنی مناسب، عینک های کار و لباس مناسب استفاده کنند.

انبارها یا محیط های کار با این ماده باید از تهویه مناسبی برخوردار بوده تا غبارات فوم سیلیکا به دستگاه تنفسی وارد نشود.

در صورت تماس پوست یا چشم با این ترکیب باید محل تماس با آب فراوان به خوبی شست و شو داده شود. کف سیلیکا خطر مسمومیت خاصی ندارد، اما باید اقدامات ایمنی را به طور کامل رعایت نمود.

اروزیل ۲۰۰ چیست

اروزیل ۲۰۰ از گریدهای تولیدی فوم سیلیکا است که از گریدهای آب ‌دوست به شمار می آید.

قیمت اروزیل

قیمت اروزیل به حجم محصول، میزان خلوص و شرکت تولید کننده وابسته است. برای اطلاع از قیمت و خرید اروزیل می توانید به مراکز معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمایید.

سخن آخر

امروزه ترکیبات شیمیایی مختلفی در بازار مواد شیمیایی صنعتی عرضه می شوند. با کاربرد صحیح این ترکیبات می توان به بهبود تولیدات و فرآیندهای صنعتی کمک نمود. در رابطه با ترکیبات شیمیایی نکته مهم رعایت نکات ایمنی و رعایت محدوده مجاز مصرف آن ها است.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات