آموزش حل مشکل کار نکردن و درست نشان ندادن آمپر بنزین

آموزش حل مشکل کار نکردن و درست نشان ندادن آمپر بنزین

رانندگی 🚙 با آمپر سوختی که به درستی کار نمی کند میتواند ریسک بزرگی باشد و به دلیل نمایش اشتباه آمپر بنزین این احتمال وجود دارد که در جاده گیر کنید. در مطلب امروز انزل وب ما رایج ترین علت کار نکردن آمپر بنزین را بررسی خواهیم کرد. با آموزش حل مشکل کار نکردن و درست نشان ندادن آمپر بنزین امروز همراه ما باشید.

علت درست نشان ندادن آمپر بنزین

What’s Wrong with My Fuel Gauge? Diagnosing a Bad Fuel Sending Unit

قبلا در انزل وب روش های حل مشکل کاهش مصرف سوخت ماشین را به شما توضیح دادیم. هنگام رانندگی متوجه می شوید که با مشکل کار نکردن و درست نشان دادن آمپر مواجه هستید. با وجود چنین مشکلی شما نمی توانید حدس بزنید که چه موقع باید باک بنزین خودروی خود را پر کنید. این احتمال وجود دارد که در هنگام سفر در جاده بمانید. برای رفع این مشکل شما باید علت کار نکردن آمپر بنزین را درک کنید. رایج ترین علت درست نشان ندادن آمپر بنزین به خرابی واحد ارسال سطح سوخت بر می گردد. همچنین می تواند این مشکل به کابل کشی نامناسب و حتی سوختن فیوز برگردد. در ادامه این موارد را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خرابی سنسور تعیین سطح بنزین رایج ترین علت کار نکردن آمپر بنزین

واحد ارسال یا سنسور تعیین سطح بنزین چیزی است که دائما سطح بنزین را کنترل می کند.

خرابی سنسور تعیین سطح بنزین رایج ترین علت کار نکردن آمپر بنزین

همانطور که از تصویر زیر مشاهده می کنید، این واحد از ۳ جزء تشکیل شده است:

خرابی سنسور تعیین سطح بنزین رایج ترین علت کار نکردن آمپر بنزین

  • یک شناور
  • یک میله یا بازوی فلزی
  • یک مقاومت متغییر

این سه جزء با هم کار می کنند تا سطح بنزین ماشین را اندازه گیری کنند و اطلاعاتی را به درجه باک بنزین منتقل کنند.

  • شناور: از یک کامپوزیت یا فوم ساخته شده است و روی بنزین بک شناور است.
  • میله یا بازوی فلزی: شناور توسط یک میله فلزی نازک به کنتاکتی در داخل مقاومت متغییر متصل می شود.
  • مقاومت متغییر: مقاومت بخشی الکتریکی است که در برابر جریان الکتریسیته مقاومت می کند.

به دلیل استفاده مداوم از آن مستعد خرابی است. اگر کنتاکت ها فرسوده شوند، مدارها می توانند باز بمانند. که به نوبه خود، باعث ایجاد مشکل در درست نشان ندادن آمپر بنزین می شود.

اما علت کار نکردن سنسور تعیین سطح بنزین چیست؟

وقتی باک پر است اما درجه باک چیزی نشان نمی دهد: این مشکل ممکن است به خاطر جدا شدن شناور از بازو باشد که باعث می شود بقیه اجزای واحد فرستنده به طور کامل از کار بیافتد. در برخی موارد یک مقاومت معیوب هم می تواند با محدود کردن سیگنال به طور کامل، باعث خالی نشان دادن باک شود. سیم های خورده شده هم می تواند باعث خرابی آمپر بنزین دیجیتال شود.

درجه باک روی پر گیر کرده است: این مشکل به دلیل خراب بودن مقاومت رخ می دهد. وقتی یک وسیله نقلیه به طور منظم از بنزین استفاده می کند، واحد فرستنده سوخت دائما در حال حرکت است که باعث حرکت ثابت ویپر در مقاومت متغییر می شود. با گذشت زمان فرسودگی رخ می دهد و یک مدار باز ایجاد شود. مشکل دیگر ممکن است به خرابی کابل ها باشد.

درجه باک بین خالی و پر نوسان دارد: ممکن است به دلیل خرابی مکانیکی باشد. بازوی شناور واحد فرستنده ممکن است به سطح خاصی چسبیده باشد. هنگامی که بازوی شناور به جای خود باز می گردد مشکل کار نکردن و درست نشان ندادن آمپر بنزین حل می شود. در مواردی که به طور مکرر این مشکل رخ می دهد شکستگی مکانیکی رخ می دهد و باید تعویض صورت بگیرد.

اما علت کار نکردن سنسور تعیین سطح بنزین چیست؟

علت کار نکردن آمپر بنزین چیست؟ خرابی مدار

درجه باک بنزین ممکن است خراب شود و نیاز به کابل کشی و ایجاد مدار کارآمد دارد. اگر ایرادی در سیستم وجود داشته باشد، ممکن است ولتاژ کافی برای خواندن صحیح درجه باک بنزین وجود نداشته باشد. در برخی موارد مشکل به خاطر قطع شدن اتصال زمین ایجاد می شود.

با این حال هر گونه شل شدن یا خوردگی می تواند منجر به مشکلاتی مانند درست نشان ندادن آمپر بنزین شود.

علت کار نکردن آمپر بنزین چیست؟ خرابی مدار

درست نشان ندادن آمپر بنزین به خاطر شکستن فیوز

همراه با اتصالات الکتریکی، ماشین شما از فیوز هم استفاده می کند. می توانید فیوز را در جعبه ای که در زیر فرمان یا سمت راننده پیدا کنید. در برخی خودروها جعبه فیوز زیر کاپوت قرار دارد. بررسی فیوز ساده است و تنها به چند دقیقه زمان نیاز دارد. شما می توانید نقشه فیوزها را در دفترچه راهنمای خودروی خود پیدا کنید تا مشخص کنید از کدام درجه باک بنزین استفاده می کند.

با وجود اینکه بسیاری از خودروهای جدید فیوز جداگانه ای ندارند، ارزش این را دارد تا بررسی های لازم را انجام دهید.

درست نشان ندادن آمپر بنزین به خاطر شکستن فیوز

اگر علاوه بر فیوز ماشین، استارت خودروی شما مشکل دارد می توانید با کمک پست قبلی انزل وب به بررسی علت و مهم ترین دلایل استارت نخوردن ماشین بپردازید.

علت کار نکردن آمپر بنزین چیست؟ شکستن درجه باک بنزین

گرچه این نوع خرابی چندان رخ نمی دهد، اما می تواند یکی از علل کار نکردن آمپر بنزین باشد. یک مدار داخلی در داخل درجه باک بنزین وجود دارد که ممکن است از کار بیافتد. اگر این اتفاق بیافتد، درجه می تواند هر سطحی را نشان دهد. اگر درجه را بین نقطه نیمه و پر یا خالی می بینید ممکن است در اینجا مدار خرابی داشته باشید. در غیر این صورت، اگر درجه در حالت پر یا خالی گیر کرده باشد، باید درجه باک بنزین را تعویض کنید.

خرابی نود (یونیت) پشت آمپر و درست نشان ندادن آمپر بنزین

در خودروهایی مانند سمند و رانا، نود (یونیت) پشت آمپر وجود دارد که یک قطعه یکپارچه از تجهیزات است که به جای استفاده از مدارهای متعدد به کار برده می شود. در این دسته اگر نود (یونیت) پشت آمپر از کار بیافتد مشکل کار نکردن و درست نشان ندادن آمپر بنزین رخ می دهد. متاسفانه برای رفع این مشکل باید هزینه بالایی پرداخت کنید.

درجه باک بنزین چگونه کار می کند؟

درجه باک بنزین شامل سه قسمت حیاتی است که به طور یکپارچه با هم کار می کنند. درجه باک بنزینی که می بینید برای اطلاعات به مدار و فرستنده متکی است. اگر هر یک از این قسمت ها خراب شوند، درجه باک اشتباه نشان داده می شود.

سنسور ارسال سطح بنزین جزئی از ماژول پمپ سوخت است. اکثر سیستم ها برای خواندن سطح بنزین به یک واحد فرستنده متکی هستند که حاوی یک شناور است. این مدار برای اتصال باتری با درجه باک بنزین و واحد فرستنده استفاده می شود. اما اتصال زمین هم وجود دارد. اکثر آنها به سیستم های الکتریکی خودرو متصل می شوند، در حالی که مدل های قدیمی به قاب یا بدنه متکی بودند.

آنچه در نود (یونیت) پشت آمپر مشاهده می کنید فقط درجه باک بنزین است. اطلاعاتی که برای آن ارسال شده است را نشان می دهد و به شما می گوید که چقدر بنزین در باک باقی مانده است. توجه داشته باشید که کولر بر مصرف بنزین ماشین هم تاثیر می گذارد.

درجه باک بنزین چگونه کار می کند؟

تست درجه باک بنزین برای پیدا کردن مشکل در نمایش آمپر بنزین

برای پیدا کردن مشکل در نمایش آمپر بنزین باید از دفترچه راهنمای خود کمک بگیرید تا متوجه شوید که آیا نود (یونیت) پشت آمپر دارای ابزار خودآزمایی است یا خیر. در حالی که از دهه ۱۹۹۰ هر وسیله نقلیه ای به گونه ای از روشی برای این خودآزمایی استفاده می کند، ممکن است بر اساس مدل ماشین شما این ابزار را در اختیار نداشته باشید.

در برخی موارد ممکن است لازم باشد چندین بار هنگام فشار دادن دکمه، چراغ های جلو را روشن و خاموش کنید. در طول این خودآزمایی باید ببینید که درجه باک بنزین به قسمت های مختلف می رود. اگر اینطور نباشد، درجه باک بنزین یا نود (یونیت) پشت آمپر شما مشکل دارد.

تعویض فیوز برای حل مشکل آمپر بنزین

خیلی ساده فیوز ماشین خود را بررسی کنید. در برخی موارد ممکن است متوجه شوید که فیوز سوخته است. آن را عوض کنید و دوباره درجه باک بنزین را تست کنید. با این حال ممکن است مشکل از کار افتادن فیوز ماشین مشکل سیستم الکتریکی بزرگتری را نشان دهد.

تعویض فیوز برای حل مشکل آمپر بنزین

حل مشکل کار نکردن آمپر بنزین با بررسی سیم کشی

در حالی که بررسی تمام کابل ها دشوار نیست، اما کمی زمان می برد. اگر می خواهید از باک شروع کنید و دسته کابل را بررسی کنید. همچنین باید به اتصال زمین هم توجه کنید که ممکن است در اثر باران، برف و نمک دچار خوردگی شود.

در صورت مشاهده هر گونه خوردگی، اتصال را جدا کرده و آن را تمیز کنید. مطمئن شوید که آن را دوباره به محل مناسب وصل کرده اید. اگر کابل پاره شده ای پیدا کردید باید آن را عوض کنید. وجود مدار باز یا اتصال کوتاه را هم بررسی کنید.

سیم اتصال زمین را روی واحد فرستنده که به مخزن سوخت خودروی شما متصل است، تست کنید. برای انجام این کار، کابل جامپر منفی را به بدنه خودرو و کابل مثبت را به پایانه اتصال به زمین واحد فرستنده متصل کنید. اگر درجه باک بنزین هنگام اتصال کابل های جامپر کار می کند، سیم اتصال به زمین در واحد فرستنده باید تعویض شود.

حل مشکل کار نکردن آمپر بنزین با بررسی سیم کشی

برای حل مشکل درست نشان ندادن آمپر بنزین از سنسور فرستنده دیگری استفاده کنید

اگر همه کابل کشی ها خوب به نظر می رسند و مشکلی با فیوز ندارید، باید سنسور فرستنده را بررسی کنید. در برخی موارد این واحد فقط شناوری است که شکسته است.

برای تست واحد فرستنده، مولتی متر خود را روی اهم تنظیم کنید. یک پروب را روی ترمینال فرستنده و دیگری را به زمین وصل کنید. همانطور که شناور را حرکت می دهید، مقاومت باید در مولتی متر شما تغییر کند. در صورت عدم تغییر، واحد فرستنده شما خراب شده است و باید گزینه دیگری را جایگزین کنید. بعد از تعویض دوباره بررسی کنید که مشکل کار نکردن و درست نشان ندادن آمپر بنزین حل شده است یا نه.

برای حل مشکل درست نشان ندادن آمپر بنزین از سنسور فرستنده دیگری استفاده کنید

برای حل خطای آمپر بنزین درجه باک را بررسی کنید

اگر ماشین قدیمی دارید، درجه باک بنزین باید دو ترمینال داشته باشد. یکی برای دریافت برق استفاده می شود و دیگری کابلی است که از واحد فرستنده می آید. باید این ترمینال ها را تست کنید. همچنین می توانید با بررسی مقاومت درجه باک را تست کنید. ممکن است لازم باشد کل نود پشت آمپر را جدا کنید تا به درجه باک برسید. به همین دلیل بهتر است باتدا کابل کشی و واحد فرستنده را به دقت بررسی کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

تعمیر آمپر بنزین می تواند کار هزینه بری باشد به همین دلیل ما در این پست آموزش حل مشکل کار نکردن و درست نشان ندادن آمپر بنزین را در اختیار شما قرار دادیم. شما زا کدام از روش های اشاره شده در بالا استفاده کردید؟ آیا راه حل دیگری می شناسید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

بنزین باک ماشین شما کم است؟ از این 9 نکته برای مصرف کمتر استفاده کنید
بنزین باک ماشین شما کم است؟ از این ۹ نکته برای مصرف کمتر استفاده کنید
بنزین رنگ ماشین را می برد؟ چگونه زردی باک ماشین را از بین ببریم؟
آیا بنزین رنگ ماشین را می برد؟ چگونه زردی باک ماشین را از بین ببریم؟
بررسی: آیا مکمل بنزین و اکتان برای بنزین لازم است؟
بررسی: آیا مکمل بنزین و اکتان برای بنزین لازم است؟
آموزش 4 روش محاسبه مصرف سوخت ماشین بر اساس کیلومتر
آموزش ۴ روش محاسبه مصرف سوخت ماشین بر اساس کیلومتر

نظرات

  • امیر نعیمی says:

    با سلام .صفحه کیلومتر ماشینمو بخاطر نظافت باز کردم بعد از نظافت وبستن الان آمپر بنزین و اب دیگه کار نمیکنه اگه لطف کنید علت رو بگید و راهنمایی کنید ممنون میشم .روا مدل ۸۵

  • امید says:

    سلام ماشینم کوییک آر مدل ۹۹ آمپر بنزین ماشینم روی پر قفل کرده اصلا پایین نمیاد مشکل کجاست؟

  • Arvin khadem says:

    خیلی خوب توضیح دادید ممنونم

  • هادی says:

    من ماشینم سمند اس آی هست، بعد یه مسافرت خارج شهری و بنزین زدن تو جاده دو روز تو شهر رانندگی کردم ولی متوجه شدم آمپر بنزین روی ده لیتر ثابت مونده در صورتی که تو این دو روز تو ترافیک سنگین تهران رانندگی می کردم و باید حداقل بیست لیتر بنزین رو مصرف می کردم به پمپ بنزینی گفتم، گفت به خاطر بنزین بی کیفیت جاده بوده وهیچ وقت تو جاده بنزین نزن که بلا سر ماشینت میاد و گفت مکمل انژکتوری می ریزم تا هواگیری کنه امروز اینکارو کرده و مشکلش حل شده تا ببینیم چی پیش میاد.

  • داود says:

    سلام.ماشین من سمند اف سونه.الان روی صفحه نمایش دور موتور و دمای اب و سطح بنزین و دمای هوا همه با هم از کار افتادن.مشکل چیه

  • امین says:

    سلام،آمپر بنزین قطع شده و بجاش علامت مخزن cngروشن شده و ماشین هم از سوخت cngاستفاده نمیکنه میشه راهنمایی کنید چطوری آمپر بنزین رو فعال کنم،درضمن ماشین پراید صبا هست.

  • مصطفی says:

    سلام دوستان من یه پارس سال ۹۶تکسوز دارم-چند روزپیش توی جاده بودم و درجه تا خط اول پر بود یعنی حدود ۱۷-۱۸ تا باید بنزین داشته باشم که یکدفعه ماشین خاموش شد نگوکه باک خالیه و آمپر خطا نشان داده وتا آوردن بنزین یکساعت توی جاده ماندم،اگه کسی دلیلش را بلده یا همچین تجربه ای داره لطفا” راهنمایی کنه

    • علی اکبر says:

      سلام وقت بخیر منم یه چند مدت کیلومتر بزنین دروغ میگه درجه باک عوض کرد چند روز کار کرد دوباره عین اول بازم دروغ میگه درجه روی ۱۰ تا هست میرم بنزین میزنم ۱۰ تا میبنم باک پر میشه

  • میثم says:

    ماشین من سیم کشی سوخته سیم کشی رو عوض کردم ولی آمپر بنزین چراغ روشن میشه باک خالیه کیلومتر نو خریدم

  • سعید says:

    چراغ ذخیره باک روشن شد ، برای سوخت گیری رفتم پمپ بنزین ، ۶ لیتر که پمپاژ شد سر ریز شد و اجازه نداد ، چند کیلومتر که رفتم دوباره رفتم پمپ بنزین ۳ لیتر بیشتر اجازه نداد ، این در حالیه که چراغ زاپاس روشن و خط‌های آمپر بنزین خالی خالیه

    • مسعود says:

      Beماشین بنده هم همینطور است

      • M says:

        من یه پراید ۸۹ دارم امپر بنزین از کار افتاد بردم باطریسازی گفت مربوط به کیلومتره ادرس داد رفتم کیلومتر را باز کرد ۲۰ دقیقه طول کشید، در ضمن نمیزاشت ببینی چکار میکه،۵۰۰ هزار تومان گرفت، به یکی از دوستان گفتم،،گفت سه تا پیج بالای صفحه هست دوتا زیر صفحه ۵ دقیقه بازش میکردی یکم روغن ترمز یا اسپری روان کننده میزدی پشت امپر به احتمال ۹۰ درصد درست میشد اگرم خرابی داشت یه قطعه کوچکی هست که قابل تعویضه و هر شخصی هم میتونه عوض کنه،خلاصه که خیلی بی انصافیه ۵۰۰ هزار تومان واسه ۲۰ دقیقه

  • امید says:

    سلام استادان بزرگ من یک وانت نیسان زامیاد انژکتور مدل ۱۴۰۱ دارم که مشکل آمپر بنزین دارم درجه بنزین درست نشان نمیده درجه بنزین از با‌ خارج کردم و با دست بالا و پایین کردم آمپر درست نشان می‌دهد ولی وقتی باک پر میکنم یک خط پایین تر نشان می‌دهد بعد مدتی میره بالا بعد مسافتی که طی میکنی چراغ بنزین روشن میشه میرم پمپ باک پر میکنم ۵ یا ۶ لیتر بیشتر بنزین نمیخوره اگه میشه راه نمایی کنید اتصالی ا کدوم قسمت میشه باشه ممنون

  • رحمان says:

    سلام پراید مدل ۸۹ دارم آمپر بنزین دائم پر نشان می‌دهد مجموعه پمپ رو کامل تعویض کردم سیم کشی هم تا زیر داشبورد چک کردم مشکلی نبود لطفا راهنمایی فرمائید

    • مجئد says:

      جنس ایرانی نندازید. بلااستثنا آشغال شدن. جوری شده ساخت چین میزنن تو ملارد همینا را

    • اسماعیل says:

      منم پراید مدل ۸۹دوگانه دارم ولی آمپر بنزین ماشین همیشه پر نشون میده اگه شما راهی پیدا کردید لطفاً به منم بگین ممنون 🙏🙏🙏

  • علی says:

    سلام پراید ۸۳بنزینی دارم امپربنزین خوب بود تا اینکه امروز سیم چراغ کوچیک ماشین اتصالی کرد و باطریساز درستش کرد ولی امپر بنزین پایین مینونه دلیلش؟؟

  • فرهادقیسوندی says:

    سلام وخسته نباشید.بنده یه سمند LXمدل۸۷دارم که امروز متوجه شدم که امپربنزینم درست کارنمیکنه.بنده رفتم پمپ بنزین وباک ماشینم وپر پر کردم و وقتی امدم سویچ انداختم به ماشین که روشن کنم متوجه شدم که امپربنزین باک پر رانشان نمیده یعنی یه خط مانده به اخرکه پر رونشان بده ویساده و وقتی سویچ رابستم امپر باز رفت سرجای خودش یعنی امپرخوابید وباز همین کار روتکرارکردم ولی فایده ای نداشت لطفا کمکم کنید تاعلت خرابی امپربنزین رو پیداکنم.باتشکر

  • نامدارحیدریان says:

    با سلام
    بنده یه وانت مدل ۸۸ بنزینی دارم آمپر بنزین موقعی ماشین روشن است روی حالت پر است و اگر کل بنزین مصرف بشه همون جا باقی میمونه تو بکی( شناور) رو عوض کردم بازهم مشکل حل نشد لطفا راهنمایی کنید مشکل کجاست

  • سینا هاشمی says:

    سلام
    ماشین من تارا دننده ای هست ۲ماه تحویل گرفام صفر هست
    امروز صبح بنزینم تموم شد به طور کامل بعد رفتپ کامل پرش کردم
    بعد از گذشت ۲۰ کیلومتر امپر بنزین از کار افتاد و نشون نداد که بنزین داره یا نداره
    باک پر بود اما امپر بنزین نشون نمیداد که بمزین چقدر دارم

    • محسن says:

      سلام
      از منم همین مشکل رو پیدا کرده
      مشکل شما حل شده؟
      لطفا راهنمایی کنید

    • احمد says:

      واقعا متاسفم برای خودروسازهای داخلیمون
      حیف از هوا که آدمای بیخود دارن آلوده میکنند ساینای چند ماه کارکرده دارم آمپر بنزین کار نمیکنه ،کیلومترش از کار افتاده ،چراغ abs روشنه و ترمز abs ندارم همه اینها به کنار وقتی میبریش نمایندگی نمیتونن عیباش رو درست کنمد

  • حسن قاسمزاده says:

    سلام بنده صبح که ماشین و روشن میکنم ،امپر وهمه چی درسته ،ولی شب که میشه چراغ ماشین رو روشن میکنم ،امپر بنزینم میپره و چراغ چک روشن میشه ، ولی میارم پارک میکنم ،صبح دوباره استارت میزنم ،همه چی درست شده ،وباز همین روال ،شب که چراغ وروشن کردم امپر میپره و چک روشن میشه.ممنون میشم بلدید راهنمایی کنید.

    • احمد says:

      سلام دوست عزیز امکان داره سیم اتصال خودروضعیف باشه ویاکه ماشینتون اتصالی داشته باشه موفق باشی

    • عباس says:

      سلام
      بنده دو بار شناور داخل باک را عوض کردم ولی آمپر بنزین تا آخر بالا نمیاد
      ماشین پیکان مدل ۸۱ انژکتوری

  • سعید says:

    سلام ماشین من بنزین دار ولی آمپر بنزین میاد پاین بعدش چشمک میزن بعدش از بنزین میره رو گاز… تو ماشین ۲۰بنزین دارم ولی نشون نمید تا برم ۱۰بنزین بزنم یه روز درست نشون میده بعد یه روز دوباره میاد پاین همش هم گاز استفاد می‌کن… میشه کمکم کنید

  • Meysam says:

    و موقعه ای ک ماشین رو خاموش میکنم بعد از ۱۰ دیقه آمپر سر جای اولش وایستاده

  • Meysam says:

    ماشین من سمند موتور ملی مالتی پلکس مدل ۹۰ تک سوز هستش

  • ناصر says:

    سلام بنده ازباک پرایدخودکل بنزین باک کشیدم تاجایی که دگه چشمک زن هم کارنکرد .وقتی متوجه شدم رفتم پمپ پرش کردم اما دگه نه عقربه ای نه چندتاخونه بنزین که کم وزیاد میشن هیچی نشون نداد بنظرتون علتش چیست

  • بیطرف says:

    سلام اطلاعات کامل نیست حتما باید تعویض کار باشیم چرا اصل موضوع راعنوان نمیکنید ، آقا مقاومت داخل باک را چگونه تمیز کنیم

  • MohsenaM says:

    اطلاع رسانی درست و منطقی رسالتی که شما دارید و خدا قوت…