آموزش تصویری ساخت سرپناه و پناهگاه در جنگل ، طبیعت و...

آموزش تصویری ساخت سرپناه و پناهگاه در جنگل ، طبیعت و…

زمانی که در جنگل یا مکان های برفی گیر میکنید اولین سوالی که به ذهن شما میاید این است که چگونه در جنگل خانه درست کنیم؟ 🏕️ برای همین در این مطلب از انزل وب به آموزش تصویری ساخت سرپناه و پناهگاه در جنگل ، طبیعت و… میپردازیم.

آموزش ساخت سرپناه و سایبان در طبیعت

How To Build A Survival Shelter

در مطلب قبل به آموزش تصویری ۲ روش ساخت میز سفری پرداختیم. یکی دیگر از چیز هایی که به هنگام سفر یا طبیعت گردی ممکن است نیاز شما باشد ساخت سرپناه و پناهگاه است. ساخت سرپناه با توجه به محیطی که در آن هستید و ابزاری که در اختیار دارید میتواند متفاوت باشد. در ادامه نحوه ساخت ۱۳ سرپناه را برای محیط های متفاوت بررسی میکنیم.

آموزش تصویری ساخت سرپناه و پناهگاه در جنگل ، طبیعت و...

مکان خوب برای ساخت سرپناه در طبیعت کجاست؟

اولین چیزی که قبل از ساخت پناهگاه باید به آن دقت کنید مکان ساخت آن است. شما باید به دنبال مکانی بگردید که به طور طبیعی از شما در برابر باد و یا سیل محافظت کند. در حالت ایده آل زمین باید نسبتا هموار و دارای زهکشی مناسب باشد. سعی کنید از ساخت پناهگاه در مناطق کم ارتفاع و کف دره ها خودداری کنید زیرا این اماکن در معرض سرما قرار دارند.

ساخت پناهگاه در خانه

لوازم موردنیاز برای ساخت سرپناه در جنگل

اگر چه شما میتوانید بدون تجهیزات نیز یک سرپناه برای خود بسازید اما اگر چند وسیله ساده داشته باشید کار شما راحت تر میشود. لوازمی که شما برای ساخت سرپناه نیاز دارید شامل چاقو کمپینگ با تیغه ثابت، اره تاشو و چند متر طناب پاراکورد یا طناب محکم است. از قطع درختان و یا شاخه ها خودداری کنید. به جای آن از چوب های خشکی که روی زمین قرار دارد میتوانید استفاده کنید.

ساخت سرپناه جنگلی با درخت و برگ

دو درخت محکم پیدا کنید که فاصله بین آن ها اندازه طول بدن شما باشد. این به این معناست که وقتی سرپناه خود را ساختید به اندازه شما جادار خواهد بود. اگر میتوانید درخت هایی پیدا کنید که سر آن ها دو شاخه باشد تا بتوانید یک چوب بین آن ها قرار دهید. بعد از آن یک چوب محکم و مستقیم پیدا کنید که روی شاخه های دو درخت قرار بگیرد. حتما دقت داشته باشید که چوبی که انتخاب میکنید محکم باشد زیرا بیشتر وزن پناهگاه روی این چوب قرار میگیرد. بنابر این باید قطر آن حدودا سه اینچ باشد و یا اینکه ضخامت آن به اندازه مچ دستان شما باشد.

ساخت سایبان ارزان

انتهای دو سر تکه چوب را روی دو شاخه های درخت قرار دهید. دقت کنید که به طور ایمن روی درخت قرار بگیرد. اگر سر درختانی که برای بستن چوب انتخاب کردید دو شاخه ندارند میتوانید از طناب برای محکم بستن تکه چوب به درخت استفاده کنید. ارتفاع سرپناه خود را میتوانید به دلخواه خود تنظیم کنید. سرپناه با ارتفاع کم میتواند در مواقع باران یا باد امن تر باشد.

ساخت سایبان ساده

ساخت پشت پناهگاه

حالا شما باید پشت سر پناه خود را بسازید. برای این کار به چند چوب نیاز دارید که طول آن ها از چوب سقف سر پناه شما تا زمین باشد. نیازی نیست این چوب ها ضخامت زیادی داشته باشند. به طور کلی میتوانید از چوب هایی به قطر حدودا یک اینچ یعنی کمی ضخیم تر از انگشت شست استفاده کنید. بعد از پیدا کردن چوب ها یک سر آن را به سقف سر پناه خود با طناب ببندید و سر دیگر آن ها را به صورت مورب در زمین فرو کنید تا یک ردیف منظم تشکیل شود. بعد از قرار دادن چوب ها اطمینان حاصل کنید که زیر پناهگاه خود به طور کامل جا میشوید.

ساخت پناهگاه در جنگل

در این مرحله شما باید از شاخه های انعطاف پذیر استفاده کنید و آن ها را در زیر و روی چوب های عمودی ببافید. برای این کار میتوانید از شاخه های فندق، غان و بید استفاده کنید. همچنین طناب پاراکورد نیز برای این کار بسیار مناسب است. در حالت کلی شما باید چوب افقی را محکم و ایمن به چوب های عمودی متصل کنید.

ساخت پناهگاه در جنگل

اکنون شما باید یکسری شاخه نازک تر بردارید و آن ها را بین چوب ها ببافید تا فرم پشت سر پناه شما کامل شود. مهم نیست که این شاخه های نازک تر برگ داشته باشند یا نداشته باشند به نوعی این شاخه ها میتوانند به عنوان پوشش برای سقف استفاده شوند. با تکمیل این کار چارچوب اصلی پناهگاه شما ساخته میشود.

ساخت سرپناه در کوهستان

محکم کردن چارچوب اصلی سرپناه

بعد از ساخت و تکمیل چارچوب اصلی سرپناه شما باید آن را محکم کنید. این کار از فرو ریختن یا جا به جا شدن سرپناه در باد های شدید جلوگیری میکند. برای محکم کردن چارچوب اصلی سرپناه شما به یک شاخه بلند و محکم نیاز دارید. یک شاخه بلند و محکم بردارید و آن را بین شاخه های دو درخت بالای ستون های عمودی خود قرار دهید. این کار باید چارچوب اصلی سرپناه شما را در کنار هم نگه دارد و همه چیز را در جای خود قفل کند.

ساخت سرپناه در جنگل

تکمیل کردن سقف سرپناه

بعد از انجام دادن مراحل بالا نوبت آن رسیده است که سقف سر پناه خود را با برگ کامل کنید. از بیرون پناهگاه دسته های گیاه سرخس را از بالا به پایین روی چارچوب اصلی سر پناه خود بگذارید. گیاه سرخس را طوری قرار دهید که ساقه های آن به سمت بالا و و برگ های آن به سمت پایین باشد. اگر به گیاه سرخس دسترسی ندارید میتوانید از شاخه های برگ دار استفاده کنید. همه جای چارچوب سر پناه خود را  با برگ بپوشانید. شما برای در امان ماندن از باران و باد به برگ های زیادی نیاز دارید. سقف پناهگاه شما باید ضخامتی حدود ۶ اینچ داشته باشد. شما میتوانید هر از گاهی به داخل سرپناه خود بروید و شکاف ها را ببینید و آن ها را با برگ پر کنید.

چگونه در جنگل خانه درست کنیم؟

ساخت دیوار برای سر پناه

هم اکنون سقف سر پناه شما تکمیل شده است. با این حال میتوانید کناره های سر پناه خود دیوار ایجاد کنید تا بیشتر از باد و باران در امان باشید. برای این کار چند شاخه بین تنه عمودی درخت ها و سقف شیب دار خود قرار دهید.

ساخت سایبان صحرایی

مجددا با استفاده از گیاه سرخس یا شاخه های برگ دار دیواره را کامل بپوشانید. با توجه به جهت وزش باد شما میتوانید این کار را برای یک طرف یا هر دو طرف سر پناه خود انجام دهید.

ساخت پناهگاه در جنگل

تکمیل درون سرپناه

بعد از ساخت دیواره و سقف سرپناه شما باید وارد پناهگاه خود شوید و محل خواب خود را درست کنید. ابتدا کف زمین را از هرگونه شاخه، سنگ و یا زباله خالی کنید تا سطحی هموار در داخل سرپناه ایجاد کنید. حالا کف زمین را برای عایق بندی پر برگ کنید.

ساخت سرپناه جنگلی

همچنین شما میتوانید با چوب و برگ یک تخت برای خود بسازید. برای ساخت تخت دو کنده با فاصله دلخواه بگذارید. کنده ای انتخاب کنید که طول آن بیشتر از قد شما باشد. فضای خالی بین کنده ها را با شاخه و برگ پر کنید. بعد از انجام تمامی این کار ها سرپناه شما ساخته شده است و حالا میتوانید از آن استفاده کنید.

آموزش ساخت سرپناه و سایبان در طبیعت

تا اینجا شما نحوه ساخت سر پناه داخل جنگل با کمک درختان و برگ را یاد گرفتید. در ادامه چند نوع سرپناه دیگر را بررسی میکنیم.

ساخت پناهگاه در جنگل با برزنت

برای ساخت سایبان ساده شما فقط نیاز به برزنت پلاستیکی و مقداری طناب دارید. برای ساخت این نوع پناهگاه در مکانی با زمین صاف با کمک طناب محکم هر انتهای برزنت را به درخت ها ببندید. این نوع سرپناه سریع، آسان و مناسب برای جمعیت زیاد است. اما با این حال مقاومت زیادی در برابر باد ندارد. همچنین این نوع پناهگاه محافظت کمی از شما در برابر حیوانات میکند.

ساخت سرپناه در جنگل

ساخت پناهگاه در جنگل با چادر برزنتی

برای ساخت این نوع سر پناه کافیست مقداری طناب بین درخت ببندید و برزنت خود را روی آن بپوشانید. از سنگ های برای محکم نگه داشتن برزنت میتوانید استفاده کنید. این نوع پناهگاه در برابر باران مقاوم است و سریع ساخته میشود اما به راحتی در اثر افتادن چوب میتواند بشکند.

ساخت سرپناه در طبیعت

ساخت پناهگاه در کوهستان توسط چادر مخروطی شکل

برای ساخت چادر مخروطی شکل شما باید مقداری چوب جمع کنید و آن ها را به شکل مخروط کنار هم بچینید و برزنت را دور چوب ها بکشید. ساخت این نوع سرپناه کمی سخت است و نیاز به تمرین دارد همچنین ممکن است در هوای بارنی از بالای چادر کمی باران ببارد که میتوانید یک تکه برزنت بالای چادر مخروطی شکل خود بگذارید.

آموزش ساخت سرپناه و سایبان در طبیعت

اگر برزنت ندارید باز هم میتوانید این نوع سرپناه را بسازید فقط باید به جای برزنت از شاخه و برگ برای پوشاندن آن استفاده کنید.

آموزش تصویری ساخت سرپناه و پناهگاه در جنگل ، طبیعت و...

نحوه ساخت سرپناه برفی

اگر در مکانی بودید که برف بود باز هم میتوانید برای خود سرپناه درست کنید. برای درست کردن این نوع پناهگاه درختی را پیدا کنید و یک شاخه با زاویه ۴۵ درجه روی آن با طناب ببندید. برف را از مسیر خارج کنید تا یک دیواره ایجاد شود. یک شاخه دیگر بگذارید و برزنت را روی شاخه ها بکشید. میتوانید داخل پناهگاه را با برگ بپوشانید تا داخل سرپناه گرمتر شود.

ساخت تخت با کمک برزنت

زمانی که شما بدلیل حیوانات خزنده و… نمیخواهید سرپناه خود را روی زمین درست کنید میتوانید چهار طرف برزنت را به درخت ببندید تا به شکل تخت دربیاید و از زمین نیز فاصله داشته باشد.

ساخت سایبان سفری

ساخت سایبان ارزان و موقتی

این سرپناه برای زمانی که شما نیاز به سرپناه موقتی برای یک نفر دارید مناسب است زیرا به سرعت ساخته میشود و تجهیزات خاصی برای ساخت آن نیاز ندارید. برای ساخت این سرپناه یه چوب بین دو درخت ببندید و چند چوب دیگر به صورت مورب در امتداد یک دیگر بین چوب بالا و زمین بگذارید. دو طرف سرپناه همین کار را انجام دهید. حالا سقف شیبدار خود را با کمی برگ بپوشانید.

ساخت سرپناه در بیابان

آموزش ساخت سرپناه در جنگل به صورت موقت با برزنت

سرپناه قبلی را شما میتوانید با برزنت نیز درست کنید برای ساخت این سرپناه با برزنت ابتدا یک طناب بین دو درخت ببندید و برزنت را روی آن بیاندازید. بعد از آن چهار طرف برزنت را بندید تا سر پناه شما تکمیل شود.

ساخت سرپناه در طبیعت

ساخت سایبان سفری در محیط های آفتابی

محیط های آفتابی نیاز به سرپناهی دارند که سایه ایجاد کند. برای ساخت سایبان صحرایی چند تکه چوب میتوانید در زمین فرو کنید و یک برزنت روی آن بکشید. در صورت سرد شدن هوا میتوانید دیواره اضافه کنید تا در برابر سرما نیز محافظت شوید.

ساخت پناهگاه در جنگل

ساخت سرپناه برفی کوینژی

کوینژی یک پناهگاه برفی گنبدی شکل است که ساخت آن بسیار آسان است. برای ساخت کوینژی چند وسیله متحرک زیر برزنت بگذارید. سپس برف را روی وسایل و برزنت بریزید. در مرحله بعد چند چوب بلند را در اطراف گنبد قرار دهید. در کناره سرپناه گنبدی شکل برفی فرو کنید سپس برزنت و وسایل را بیرون بیاورید. بعد از بیرون آوردن وسایل در داخل کوینژی برف را حفر کنید تا زمانی که به پایه چوب برسید. با این کار ارتفاع کوینژی را درست میکنید. همچنین میتوانید به اندازه یک مشت روی سقف سوراخ تهویه ایجاد کنید.

ساخت سرپناه برفی

نحوه ساخت غار برفی

ساخت غار برفی ممکن است تنها انتخاب برای مناطقی باشد که برف سنگین و عمیق دارند. همچنین این نوع سرپناه میتواند خطرناک نیز باشد. زیرا ممکن است کسانی که داخل پناهگاه هستند از کمبود اکسیژن رنج ببرند. ابتدا یک مکان برای ساخت این نوع سرپناه انتخاب کنید. سپس یک تونل حفر کنید. بعد از آن یک جا برای خوابیدن ایجاد کنید این باید بالاترین نقطه از غار برفی شما باشد. یک سوراخ کوچک به اندازه ۶ اینچ در سقف به عنوان تهویه درست کنید.

ساخت سرپناه در کوهستان

کیسه خواب برزنتی

کیسه خواب برزنتی یکی از ساده ترین سرپناهی است که میتوانید بسازید. ساخت این سرپناه کمتر از ۳۰ ثانیه طول میکشد. برای ساخت کیسه خواب برزنتی، برزنت خود را روی زمین پهن کنید و یک سوم آن را تا بزنید. مجددا یک تا دیگر بزنید با این کار برزنت شما تبدیل به رول میشود. یک سر آن را در زیر خود فرو کنید تا بسته شود. سپس کیسه خواب خود را در سر باز آن فرو ببرید تا پشت رو شود. با این کار شما یک کیسه خواب درست کردید که یک سر آن باز است.

سایبان آفرودی

ساخت سرپناه در بیابان با برزنت و چوب

یکی دیگر از پناهگاهایی که میتوانید برای خود بسازید سرپناه بیابانی است برای ساخت سایبان مسافرتی به دو برزنت و طناب نیاز دارید. ابتدا یک برزنت را در نقطه پایینتر به چهار چوب که در زمین فرو رفته اند ببندید. سپس برزنت دوم را بالاتر از آن به نحوه که بین آن ها کمی خالی باشد ببندید. همچنین میتوانید از یک برزنت بزرگتر استفاده کنید و آن را دو لایه ببندید. چهار چوب اطراف را به یک شی محکم مانند کنده یا سنگ ببندید.

آموزش ساخت سرپناه در جنگل

همچنین مطلب آموزش ۸ روش ساخت اجاق گاز سفری و قابل حمل میتواند برای شما مفید باشد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز نحوه ساخت سایبان آفرودی، جنگلی، کوهستانی و بیابانی را یاد گرفتیم. شما ساخت چه نوع سرپناه دیگری را بلد هستید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه ساخت سرپناه در کوهستان در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

انزل وب
خانه ای که در جیب شما جا میشود!

نظرات