منظور از سختی شبکه ارزهای دیجیتال

منظور از سختی شبکه ارزهای دیجیتال

یکی از جالب‌ترین و حتی هیجان‌‌انگیز‌ترین موضوعاتی که دانشمندان یا متفکران اقتصادی از آن سخن می‌گویند ارزهای دیجیتال است. موضوع‌ها و شاخه‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال به قدری گسترده است که نمی‌توان به صورت کلی از آن سخن گفت، اما می‌توان به مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوع‌های آن اشاره کرد.

آیا تا به‌حال جمله (سختی شبکه ارزهای دیجیتال) به گوشتان خورده است؟ به نظر شما منظور از این جمله چیست؟ در این مقاله با مفاهیم مختلف در مورد سختی شبکه ارزهای دیجیتال آشنا خواهیم شد.

مجوز ورود به شبکه‌های عمومی

شبکه‌های ارز دیجیتال قابلیت‌های بسیار خوبی دارند. به عنوان مثال برای ورود به شکبه ارزهای عمومی نیاز به کسب اجازه از شخص یا گروهی خاص ندارید. افراد پیش از اینکه بخواهند ارزی را استخراج کنند باید به شبکه آن وارد شوند و یکی از بهترین قابلیت‌های که شبکه ارز دیجیتال به افراد ارائه داده است مجوز ورود به شبکه‌های عمومی است. بدین صورت تمام افراد می‌توانند به شبکه ارز دیجیتال وارد شده و پس از انجام کار خود از آن خارج شوند.

سختی شبکه یا سختی استخراج

اولین چیزی که باید به آن اشاره کنیم این است که سختی شبکه درواقع دو کار را انجام می‌دهد. اگر بخواهیم یک تعریف بسیار ساده از سختی شبکه یا سختی استخراج بیان کنیم، سختی شبکه به معنای یک متغیر است که تلاش می‌کند که میانگین زمان ایجاد یک بلاک یا تراکنش را در شبکه ارزهای دیجیتال ثابت نگه دارد. همچنین دومین کاری که در سختی شبکه یا سختی استخراج انجام می شود تعیین مدت زمان ایجاد و ساخت یک بلوک جدید است.

درواقع سختی شبکه مدت زمان لازم برای اضافه شدن بلوک جدید به شبکه را بررسی و آن را ثابت نگه می‌دارد. برای مثال درمورد ارز بیت کوین با توجه به اینکه استخراج هر بلوک ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد،  سختی استخراج حدودا هر دو هفته یکبار یا پس از استخراج ۲۰۱۶ بلوک تعیین می‌شود.

چگونگی آغاز سختی استخراج

همانطور که گفتیم هر فرد می‌تواند بدون هیچ مشکل یا کسب اجازه وارد شبکه ارزهای دیجیتال شود. تنها کاری که باید انجام دهد دانلود بلاک چین‌های مرتبط با ارز مورد نظر و اجرای یک فول نود است. پس از دانلود بلاک چین و اجرا فول نود، می‌تواند به سادگی استخراج خود را انجام داده و پس از آن از شبکه ارزهای دیجیتال خارج شود.

چگونگی آغاز سختی استخراج

فول نود چیست؟

فول نود به صورت یک دستگاه یا مرکز پشتیبانی عمل می‌کند. درواقع اصلی‌ترین عمل فول نود حفظ و نگه‌داری تاریخچه شبکه ارزهای دیجیتال است. بدین صورت که وقتی فردی می‌خواهد ارزهای دیجیتال یک شبکه را بررسی کند، پس از اجرای فول نود می‌تواند تمام تاریخچه و اطلاعات مورد نیاز خود را از این دستگاه بیابد.

چگونگی عملکرد سختی استخراج

هر شبکه ارز دیجیتال (برای مثال بیت کوین) از چند نود یا ماینر که به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند تشکیل می‌شود. این ماینرها با استفاده از ابزار و دستگاه‌های مخصوص خود تلاش می‌کنند معادلات سخت و پیچیده را حل کنند. ماینری که زودتر این مسائل را حل کند، بلاک جدید را به شبکه اضافه می‌کند.

بلاک جدید پس از تایید دیگر ماینرها به شبکه اضافه می‌شود و ماینر می‌توانند پاداش خود را به دست بیاورد.

مزیت استفاده از سختی استخراج

شاید این تصور ایجاد شود که ما چرا باید از سختی استخراج استفاده کنیم؟ یا استفاده از آن چه فاید دارد؟ اما آیا شما تاکنون به افزایش بیش از حد ماینرها یا بلاک‌ها فکر کرده‌اید؟ نقش و جایگاه استفاده از این متغیر کاملا مشخص و روشن است. این متغیر تمامی ارزهای دیجیتال را نسبت به ماینرها و عملکردشان و همچنین افزایش بلاک‌ها منعطف می‌کند.

بدون سختی استخراج، تعداد ماینرها رشدی بی‌سابقه داشته و هیچ محدودیتی برای استخراج وجود نخواهد داشت. همچنین میانگین نرخ استخراج بلاک‌های جدید به کمتر از ۵ دقیقه و حتی ثانیه خواهد رسید. با این اتفاق تورم زیادی رخ می‌دهد و بازار ارزهای دیجیتال را با افزایش بی‌رویه ارزهای دیجیتال مواجه می‌کند.

سختی استخراج، راهی برای محافظت

یکی دیگر از مزیت‌های دشواری استخراج، محافظت و مراقبت از شبکه ارزهای دیجیتال است. همیشه برای استخراج بلاک‌ها رقابت شدیدی در شبکه‌های ارز وجود دارد. با افزایش رقابت، مقاومت شبکه نیز در برابر حملات سایبری و هکرها افزایش پیدا می‌کند.

هش چیست؟

هش چیست؟

ماینرها برای پیاده‌سازی کار به اطلاعات نیاز دارند، آنها همچنین برای استفاده از این اطلاعات به نوعی کد دستوری یا الفبایی نیاز دارند. هش یک کد الفبایی است که برای نمایش اطلاعات و داده‌های موجود از آن استفاده می‌شود. ماینرها بخشی از این اطلاعات را انتخاب کرده و با اجرا‌سازی الگوهای هش، خروجی‌های مشخصی را تولید می‌کنند. نکته مهمی که وجود دارد این است که این خروجی‌ها قابلیت برگشت ندارند و در نهایت از الگوهای هش برای ایجاد داده‌های تصادفی استفاده ‌می‌کنند.

هش فرایندی است که طی آن اطلاعات هر بلوک پس از پردازش به وسیله توابع ریاضی به عبارتی با طول ثابت تبدیل می‌شود. در هشینگ به ازاری ورودی‌هایی با طول متفاوت، خروجی‌هایی با طول یکسان به دست می‌آید. همین امر رمزگشایی هش را به فرایندی دشوار تبدیل می‌کند.

ماینرها برای استخراج به دو عبارت نیاز دارند: هش هدف و نانس. نانس عددی است که توسط ماینر کشف می‌شود و استخراج به معنای پیدا کردن همین عدد نانس است. در حقیقت استخراج به معنای یافتن نانسی است که کوتاه‌تر یا برابر با هش هدف باشد.

ارزهای دیجیتال با قابلیت سختی استخراج

بسیاری از سرمایه‌گذاران برای خرید ارزهای موردنظر خود عجله می‌کنند و به همین دلیل دست به انتخاب درستی نمی‌زنند. بسیاری از ارزهای موجود در بازار ارزهای دیجیتال دارای قابلیت سختی استخراج هستند و همین قابلیت به حفظ ایمنی ارزها کمک فراوانی می‌کند.

ارزهای مثل بیت کوین، اتریوم، زی کش، مونرو و گرین از جمله ارزهای هستند که دارای سختی استخراج هستند و کلیه دارندگان این ارز ها می‌توانند از این قابلیت برای حافظت از شبکه‌ ارزهای دیجیتال خود و کنترل ماینرها استفاده کنند.

فعالیت ماینرها

نکته بسیار جالبی که درمورد ماینرها وجود دارد این است که اغلب آنها در مناطق شرق آسیا مثل چین فعالیت می‌کردند اما پس از مدتی، فعالیت این دسته ممنوع شد. پس از آن مدت ها طول کشید که آنها بتوانند با سکونت در مناطق دیگری، دوباره کار خود را به اوج برسانند. آنها برای این کار مجبور به مهاجرت از کشور خود یعنی چین شدند. در زمان نگارش این مقاله میزان استخراج بیت کوین به مرز سی تریلیارد رسیده است.

خرید ارزهای دیجیتال سختی استخراج

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های موجود برای سرمایه‌گذاران در زمینه ارزهای دیجیتال اعتبار صرافی است. دسترسی به یک صرافی مطمئن مانند پیدا کردن یک شریک قابل‌اعتماد است. صرافی ارز دیجیتال مکانی است که امکان خریدوفروش ارزهای دیجیتال، تبدیل دارایی و دسترسی به تحلیل‌ها و آمار را برای سرمایه‌‌گذاران مهیا می‌کند.

همواره برای خرید ارز دیجیتال صرافی‌هایی را انتخاب کنید که پاسخگوی نیاز شما هستند. ممکن است به صرافی نیاز داشته باشید که دارایی شما را ایمن نگه دارد، شاید به دنبال صرافی هستید که بیت کوین‌های شما را به ارز دیگری تبدیل کند. بنابراین بهتر است ابتدا مطمئن شوید که صرافی از ارز موردنظر شما پشتیانی می‌کند. همواره به سراغ صرافی‌هایی بروید که مجوزهای لازم برای فعالیت را دریافت کرده و شما را احراز هویت می‌کنند.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات