7 نکته کلیدی برای یک ارائه موفق

۷ نکته کلیدی برای یک ارائه موفق

سخنرانیِ یکنواخت و بدون کمک گرفتن از ابزارهای ارائه، بهترین لالایی برای به خواب رفتن حضار است!!!! اما چگونه نظر حضار را به خود جلب کنیم؟!

هر ساله ارائه‌های زیادی در دنیا انجام می‌شوند. برخی از این ارائه‌ها، ارائه‌های علمی و درسی هستند، برخی با هدف ارائه جدیدترین محصولات و اختراعات انجام می‌شوند و برخی نیز ممکن است با هدف معرفی کسب و کارها و شرکت‌ها انجام شوند. فرقی نمی‌کند شما ارائه پایان نامه، سمینار و یا کنفرانس داشته باشید. داشتن یک ارائه موفق و حرفه ای نیازمند رعایت اصولی است؛ در این مقاله قصد داریم به ۷تا از نکات مهم برای یک ارائه خوب را بیان کنیم و به خصوصیات یک ارائه خوب بپردازیم.

قبل از بیان نکات کلیدی یک ارائه موفق، توجه داشته باشید تصاویر این متن مربوط به سایت gam98.ir است و برای دریافت اصل پاورپوینت‌های این تصاویر به سایت « گام ۹۸ » مراجعه کنید.

نکات مهم برای یک ارائه خوب

۱- ارائه‌تان را ضبط کنید

شما تا زمانیکه از دید یک بیننده به ارائه خود ننگرید کاستی‌های ارائه خود را پیدا نخواهید کرد. یکی از بهترین کارهایی است که توسط کارشناسان برای داشتن ارائه های حرفه ای توصیه می‌شود این است که یکبار برای خود ارائه دهید و آن را ضبط کنید. سپس ارائه خود را گوش دهید. اینگونه به نقاط قوت و ضعف ارائه خود پی می‌برید و آن‌ها را بهبود می‌بخشید.

۲- تمرین، تمرین و تمرین

یکی از نکات مهم در ارائه پایان نامه، کنفرانس و …، داشتن اعتماد به نفس است و اعتماد به نفس بدون تمرین بدست نمی‌آید. این موضوع، مخصوصا برای آن‌هایی که نمی‌توانند فی‌البداهه سخنرانی کنند، باعث تسلطِ خوب به متن ارائه می‌شود. اینگونه نیاز نیست تا در زمان ارائه، متنی در دست بگیرید و با اعتماد به نفس سخن خواهید گفت. برای اثربخشی بیشتر می‌توانید هربار تمرین خود را ضبط کرده و پس از بررسی و تلاش برای برطرف کردن کاستی‌ها دوباره به تمرین ادامه دهید.

۳- یکبار به محل سخنرانی سر بزنید

یکی دیگر از نکات کلیدی یک ارائه موفق، بررسی محل ارائه یا سخنرانی است. قبل از ارائه اصلی حتما سعی کنید حداقل یکبار به محل سخنرانی سربزنید، روی جایگاه ارائه رفته و محیط را چک کنید. بطور کلی شما هرچه بیشتر همه جوانب کار را در نظر گرفته باشید، در روز ارائه با مشکلات غافلگیرکننده کمتری روبرو خواهید شد.

۴- طوطی‌وار سخن نگویید

ویژگی طوطی این است که هرچیزی به آن بگویید تکرار می‌کند. اما شما قرار نیست مثل طوطی متن ارائه را برای حضار بخوانید. بطور کلی سخنرانی برای حضار از مهمترین نکات یک کنفرانس خوب است. تمرین زیاد باعث می‌شود شما به متن مسلط شده و برای حضار سخنرانی کنید، یعنی با آن‌ها ارتباط چشمی برقرار کنید، جایی که لازم باشد مکث کنید و هرجا که لازم باشد، تاکید کنید.

۵- یکنواخت سخن نگویید

سخنرانی با تن صدای یکنواخت بهترین لالایی برای به خواب بردن حضار است!!!! از دیگر نکات مهم برای یک ارائه خوب، بازی با تن صدا و سرعت سخنرانی است. برای داشتن یک ارائه موفق، شما باید هرجا که لازم شد تن صدا و سرعت سخنرانی خود را تغییر دهید. هرجا که لازم شد مکث کرده و بر روی نکات مهم تاکید نمایید.

۶- زبان بدن

امتیازی که در ارائه‌های حضوری وجود دارد، دیده شده بدن و زبان بدن است. زبان بدن یا Body Language به حرکات صورت، دست‌ها، راه رفتن و بطور کلی به حرکات بدن شما اشاره دارد. سعی کنید از این قابلیت نهایت استفاده را ببرید. به همه طرف سالن به میزان برابر نگاه کنید و ارتباط چشمی بگیرید. هنگاه ارائه به آرامی و با اعتماد به نفس راه بروید، و از همه مهمتر از حرکات دست استفاده کنید. بعنوان مثال وقتی می‌خواهید به سه عامل اشاره کنید، با ۳ انگشت، ۳ را نشان دهید. یا اینکه هماهنگ با پاورپوینت‌تان جلو بروید و به قسمت‌های مختلف اسلاید اشاره کنید و بنوعی آن را در ارائه خود دخیل کنید. یادتان باشد استفاده از زبان بدن از مهمترین ویژگی های یک ارائه خوب با پاورپوینت است.

۷- ارائه حرفه ای با پاورپوینت

حتما سعی کنید از پاورپوینت استفاده کنید. بدون استفاده از ابزار ارائه، شما خودتان هستید و خودتان! اما ابزارهایی مثل پاورپوینت همچون یاوری دست شما را می‌گیرند و به شما در ارائه کمک می‌کنند. مزیت استفاده از پاورپوینت، نمایش تصاویر، فیلم‌ها، نمودارها، جداول و اینفوگرافی‌های مختلف است. اینگونه شما می‌توانید نکات کلیدی و مهم ارائه خود را به شکلی زیبا در پاورپوینت قرار دهید و خود به توضیح آن‌ها بپردازید. حتی وقتی رشته کلام از دست شما خارج می‌شود، با نگاهی به پاورپوینت‌تان می‌توانید به ارائه برگردید. اینگونه شما یک ارائه عالی خواهید داشت.

7 نکته کلیدی برای یک ارائه خوب

شاید برایتان عجیب باشد، اما محتوای ارائه فقط ۵۰ درصد یک ارائه خوب است. ۵۰ درصد مابقی کار، پاورپوینت و نحوه ارائه حرفه ای است. در تمام طول ارائه، حضار پاورپوینت را نیز در کنار شما می‌بینند، پس مهم است که از یک قالب پاورپوینت ساده و شیک استفاده کنید. برای طراحی یک پاورپوینت حرفه‌ای و استاندارد، باید از رنگ‌ها، تصاویر و تم مناسب استفاده کنید. برای این هدف شما باید یک طراح حرفه‌ای باشید و یا اینکه روزها زمان برای طراحی صرف کنید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم از قالب‌های آماده پاورپوینت استفاده کنید. اینگونه زمان بیشتری برای تمرین روی ارائه خود خواهید داشت.

حال که صحبت از پاورپوینت شد، بد نیست یک سایت ایرانیِ خوب برای دانلود قالب پاورپوینت برای ارائه‌های شرکتی و آکادمیک را به شما معرفی کنیم.

گام۹۸ مرجع اصلی دانلود قالب پاورپوینت در ایران

Gam98.ir، یکی از اولین سایت‌ها در ایران است که بطور تخصصی به ارائه قالب های پاورپوینت موضوعی پرداخت. گام۹۸ بدون شک یک بانک بزرگ از حرفه‌ای‌ترین قالب‌های پاورپوینت، با موضوعات مختلف است که دائما نیز بروز می‌شود. در گام۹۸ برای موضوعات مختلف دانش‌آموزی، دانشجویی، شرکتی و همایش‌ها تمپلیت پاورپوینت مخصوص آن وجود دارد که توسط طراحان خبره این کار طراحی و ارائه شده‌اند. تمام تم‌های پاورپوینت سایت گام۹۸، ویدئوی معرفی و پشتیبانی بدون قید و شرط دارند، این موضوع باعث می‌شود شما با خیال راحت به دانلود تم پاورپوینت دلخواه خود بپردازید. برای مشاهده و دانلود این پاورپوینت‌های جذاب و منحصربفرد، گام۹۸ را در اینترنت جستجو کرده و یا به لینک « قالب پاورپوینت » مراجعه کنید.

گام98، مرجع دانلود قالب پاورپوینت

تجربه جلسه دفاع عالی با قالب‌های پاورپوینت پایان نامه گام۹۸

یکی از مهمترین ارائه‌هایی که در محیط‌های آکادمیک انجام می‌شود، ارائه پایان نامه در جلسه دفاع است. با توجه به اینکه ارائه پایان نامه نوعی گزارش عملکرد از نتایج پژوهش انجام شده است، اساتید چهارچشمی به قالب پاورپوینت پایان نامه شما چشم می‌دوزند، پس لازم است تا از یک قالب پاورپوینت ساده، شیک و حرفه‌ای برای ارائه پایان نامه خود استفاده کنید. پاورپوینت‌های پایان نامه گام۹۸، مجموعه‌ای بزرگ و متنوع از قالب‌های پاورپوینت جلسه دفاع با رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون است که نظر هر دانشجو با هر سلیقه‌ای را به خود جلب می‌کند. برای مشاهده و دریافت نمونه پاورپوینت‌های پایان نامه گام۹۸ به لینک « دانلود قالب پاورپوینت پایان نامه » مراجعه کنید.

در این مقاله، ۷تا از مهمترین نکات لازم برای یک ارائه خوب و حرفه ای بیان شد. یادتان باشد تمرین کردن بهترین راه افزایش اعتماد به نفس و داشتن یک ارائه خوب است. این‌ها تنها بخشی از نکات مهم در ارائه است که باید آن را رعایت کرد. بنظر شما چه نکات دیگری برای داشتن یک ارائه خوب مهم است؟

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات