تفاوت مواد غذایی تازه با منجمد (در تونل انجماد)

تفاوت مواد غذایی تازه با منجمد (در تونل انجماد)

مواد غذایی تازه دارای ویتامین و پروتئین های متعددی می باشند و استفاده از آنها به صورت تازه بسیار برای انسان مفید می باشد ولی همانطور که می دانید به دلایل مختلفی چون برداشت فصلی برخی محصولات و یا جابجایی و تامین مواد غذایی از مکان های مختلف در کشور و دنیا نیاز به منجمد نمود این مواد غذایی می باشد تا بتوان آنها را مدت زمان بیشتری نگهداری نمود.

انجماد مواد غذایی در فریزر خانگی

نحوه منجمد نمودن مواد غذایی تاثیر بسزایی در کیفیت آنها دارد زمانی که شما محصولات را درون فریزر خانگی قرار می دهید تا مواد غذایی به صورت اهسته منجمد شوند کیفیت خود را از دست می دهند به این دلیل که آب درون بافت مواد غذایی قبل از هر بخش دیگری شروع به منجمد و کریستال شدن می نماید و به بافت های پروتئینی و ویتامینی مواد غذایی آسیب وارد می نمایند و سبب افت کیفیت مواد غذایی به لحاظ طعم، بو و از همه مهمتر خاصیت آن می شود.

مواد غذایی منجمد شده در تونل انجماد

راه حل استفاده از تونل انجماد می باشد در تونل انجماد مواد غذایی با سرعت بسیار بالایی منجمد می شوند و از تشکیل کریستال های درشت یخ درون بافت های مواد غذایی جلوگیری می شود و در این حالت کل مواد غذایی به صورت یکپارچه منجمد می شوند و نسبت به حالت انجماد آهسته روش بسیار بهتری می باشد.

صنابع مختلف با استفاده از این دستگاه عملیات منجمد سازی سریع مواد غذایی را انجام می دهند تا کیفیت محصولات تولیدی خود را حفظ نمایند.

نحوه عملکرد تونل انجماد

تونل های انجماد مدل های مختلفی دارند که هر کدام شیوه متفاوتی جهت کاهش سریع دمای مواد غذایی دارند در ادامه هر کدام از این تونل های انجماد را به شما معرفی و نحوه کار هر کدام را برای شما توضیح می دهیم.

انواع تونل انجماد

  • تونل انجماد سالنی
  • تونل انجماد خطی

تونل انجماد سالنی

تونل های انجماد سالنی معمولا برای منجمد نمودن سریع محصولاتی مانند گوشت، مرغ، ماهی و غیره استفاده می شوند درون این تونل های انجماد دما را به حدود منفی ۴۰ درجه سانتی گراد می رسانند و هوا با سرعت بسیار بالا درون این سالن گردش دارد.

به شما پیشنهاد می کنیم که اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه منجمد نمودن گوشت دارید به صفحه تونل انجماد گوشت مراجعه نمایید که اطلاعات کاملی را در این زمینه برای شما فراهم آورده ایم.

درون این سالن ها دستگاهی به نام اواپراتور وجود دارد که وظیفه جذب گرما را بر عهده دارد بر روی اواپراتور فن های بسیار قوی وجود دارد که هوای درون سالن را با سرعت بالا به گردش در می آورد که این سرعت بالا جریان هوا سبب افزایش سرعت انتقال حرارت بین محصولات و اواپراتور می شود که در نهایت سبب انجماد سریع محصولات می شود.

تونل انجماد IQF یا خطی

تونل انجماد IQF یا خطی

تونل های انجماد IQF سرعت انجماد بالاتری نسبت به مدل سالنی دارند این نوع تونل های انجماد معمولا در کارخانجات تولید مواد غذایی بسته بندی منجمد کاربرد دارد مانند کارخانجات تولید بستنی، همبرگر، پنیر پیتزا و سبزیجاتی چون نخود فرنگی، ذرت، سیب زمینی و غیره کارایی فراوانی دارد.

تونل های انجماد IQF در مدل های مختلفی تولید می شوند که در ادامه به دو مدل آن اشاره می کنیم و نحوه کار هر کدام را توضیح می دهیم.

تونل انجماد IQF با سیکل تبرید تراکمی

در این نوع تونل انجماد مواد غذایی با فاصله مناسب بر روی یک نوار نقاله مخصوص قرار میگیرند و هوای خروجی اواپراتور از جهت های مختلف به سمت محصولات می وزد در این روش با افزایش سطح تماس مواد غذایی با هوا سرعت انجماد را افزایش می دهیم.

تونل انجماد IQF نیتروژنی

تونل انجماد IQF نیتروژنی

در این نوع تونل انجماد مواد غذایی بر روی نوار نقاله در حرکت می باشند و برای کاهش دما و منجمد نمودن آنها از نیتروژن مایع استفاده می نمایند این ماده که در حالت عادی در هوا وجود دارد ضرری برای مواد غذایی ندارد و به دلیل دمای تبخیر بسیار پایینی که دارد بر روی سطح محصولات توسط نازل هایی اسپری می شود و گرمای درون محصولات را جذب می نماید و سپس تبخیر می شود که سبب انجماد بسیار سریع مواد غذایی می شود.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تونل های انجماد IQF و نحوه کار آنها به صفحه تونل انجماد IQF مراجعه نمایید.

قیمت تونل انجماد

در اینجا شما با این دستگاه فوق العاده کاربردی آشنا شدین و باید بدانید که تونل های انجماد در ظرفیت ها و مدل های مختلفی طراحی و تولید می شوند و بر اساس مدل و ظرفیتی که دارند قیمت آن مشخص می شود.

صنایع برودتی نوری ارائه دهنده انواع تونل های انجماد می باشد و شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه برودتی نوری را در گوگل جستجو نمایید و به وبسایت این شرکت مراجعه نمایید تا اطلاعات کاملی در این زمینه کسب نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کاربرد و عملکرد تونل های انجماد به شما پیشنهاد می کنیم که به صفحه تونل انجماد مراجعه نمایید.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات