آموزش پیدا کردن و ویرایش فایل Hosts در ویندوز 11

آموزش پیدا کردن و ویرایش فایل Hosts در ویندوز ۱۱

فایل هاست 📄 روشی قدرتمند برای محدود کردن یا اجازه دادن دسترسی به وب سایت خاصی در سیستم است. فایل Host به شما امکان می دهد یک آدرس IP برای یک دامنه خاص اضافه کنید و مرورگر را به این آدرس خاص هدایت می کند. در نوشته امروز انزل وب آموزش پیدا کردن و ویرایش فایل Hosts در ویندوز ۱۱ را در اختیار شما قرار می دهیم.

نحوه تغییر فایل Hosts در ویندوز ۱۱

How to Find and Edit the Hosts File in Windows 11

همانطور که در بالا اشاره کردیم، در ویندوز ۱۱ روش های متعددی برای مسدود کردن وب سایت ها دارید. برای مثال اگر از گوگل کروم استفاده می کنید می توانید از افزونه ها برای مسدود کردن وب سایت ها استفاده کنید. در غیر این صورت می توانید از نرم افزار جانبی استفاده کنید یا قوانینی را در فایروال ایجاد کنید تا از باز شدن سایت های خاص در دستگاه خود جلوگیری کنید.

در حالی که ما روش های مختلفی برای مسدود کردن وب سایت ها داریم، محبوب ترین و بهترین گزینه ویرایش فایل Host است. با این حال، مشکل محدود کردن وب سایت ها از طریق فایل Host این است که برای ویرایش آن نیاز به دسترسی ادمین دارید.

با این حال، هنگامی که فرایند کار را بدانید همه چیز بسیار ساده تر می شود. از این رو اگر علاقمند به یافتن و ویرایش فایل های هاست در ویندوز ۱۱ برای مسدود کردن وب سایت های خاص هستید، مراحل زیر را دنبال کنید.

فایل Host در ویندوز ۱۱ چیست؟

اگر سوال می کنید که فایل Host چیست ؟ در اینجا ما به طور خلاصه به شما توضیح می دهیم. هنگامی که یک وب سایت را در سیستم خود باز می کنید، مرورگر به دنبال آدرس IP نام دامنه از سرور DNS می گردد. با این حال، قبل از آن؛ ابتدا به فایل Hosts در سیستم شما هدایت می شود تا متوجه شود آیا کاربر یک آدرس IP را برای یک دامنه خاص تعریف کرده است یا خیر. اگر یک وب سایت برای یک IP ناموجود (مانند ۰.۰.۰.۰) تعریف کرده باشید، وب سایت باز نمی شود و عملا مسدود می شود. در اصل فایل هاست لیستی از تمام وب سایت هایی را که در سیستم خود مسدود کرده اید را نگه می دارد.

فایل host در ویندوز 11 چیست؟

با این حال، اگر از یکی از سرورهای DNS محبوب در مرورگر خود استفاده می کنید، مرورگر فایل Hosts را نادیده می گیرد. مستقیما به سرور DNS یا کش DNS می رود تا آدرس IP وب سایت (نام دامنه) را که بازدید می کنید واکشی کند. برای جلوگیری از این وضعیت، پیشنهاد می کنیم DNS را از طریق HTTPS ویندوز ۱۱ فعال کنید. این اطمینان حاصل می کند که تمام محافظت رمزگذاری شده DoH را دریافت می کنید و در عین حال فایل هاست را در نظر می گیرید. در این سناریو وب سایت های ذکر شده در فایل هاست مسدود می شوند و همچنین ارتباط DNS رمزگذاری شده را دریافت خواهید کرد.

بنابراین، به طور خلاصه، فایل Host windows ویندوز ۱۱ به شما این امکان را می دهد که وب سایت ها را با اشاره به یک آدرس IP ساخته شده مسدود کنید. این یک راه حل آسان و موثر برای کاربرانی است که می خواهند وب سایت های خاصی را در همه مرورگرهای سیستم خود مسدود کنند.

مسیر فایل Host ویندوز ۱۱

برای رفتن به مسیر فایل host در ویندوز ۱۱ دکمه های ویندوز و E را با هم فشار دهید و فایل اکسپلورر باز شود. به درایو C یا هر درایوی که ویندوز در آن نصب شده بروید.

مسیر فایل host ویندوز 11

حالا به پوشه Windows بروید.

مسیر فایل host ویندوز 11

بعد به مسیر system32 -> drivers -> etc بروید. در اینجا فایل hosts را پیدا خواهید کرد.

مسیر فایل host ویندوز 11

اگر فایل hosts را در این پوشه مشاهده نمی کنید از منوی بالا روی View کلیک کنید و روی Show کلیک کنید. حالا گزینه Hidden items را انتخاب کنید. با فعال کردن این گزینه همه فایل های پنهان نمایش داده می شوند.

مسیر فایل host ویندوز 11

یکی از قابلیت‌ های ویندوز این است که کاربران آن می‌توانند فایل‌های مختلف را از طریق قابلیت Share Files به اشتراک بگذارند، اگر می خواهید علاوه بر فایل هاست به این قابلیت هم دسترسی داشته باشید می توانید آموزش ۱۱ روش حل مشکل دسترسی به فایلهای Share ویندوز ۱۰ ، ۱۱ ، ۷ و… را مطالعه بفرمایید.

نحوه ویرایش فایل Hosts ویندوز ۱۱

اگر می خواهیم وب سایت ها را با استفاده از فایل hosts ویندوز ۱۱ مسدود کنید، ابتدا باید به اکانت خود وارد شوید.

قبل از ویرایش فایل host ویندوز ۱۱، فایل اصلی را در مکانی امن کپی کنید، سپس روی فایل هاست دوبار کلیک کنید و Notepad را انتخاب کنید تا فایل باز شود.

نحوه ویرایش فایل hosts ویندوز 11

اگر می خواهید چند وب سایت را با هم مسدود کنید باید هر آدرس را به صورت زیر در یک خط جداگانه اضافه کنید.

۰.۰.۰.۰ facebook.com

خط بالا وب سایت فیس بوک را در سیستم شما مسدود می کند. شما می توانید به تعداد دلخواه وب سایت به فایل هاست اضافه کنید . آدرس وب باید بعد از ۰.۰.۰.۰ ظاهر شود.

نحوه ویرایش فایل hosts ویندوز 11

پس از اتمام کار، روی دکمه File کلیک کنید و گزینه ” Save ” را انتخاب کنید. با این کار وب سایت در سیستم ویندوز ۱۱ شما مسدود می شود.

نحوه ویرایش فایل hosts ویندوز 11

اگر می خواهید وب سایت را رفع انسداد کنید، باید خطی که در فایل هاست اضافه کرده اید را حذف کنید. در غیر این صورت، می توانید # را در ابتدای خط اضافه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در آموزش پیدا کردن و ویرایش فایل Hosts در ویندوز ۱۱ امروز انزل وب ما نحوه مسدود کردن سایت ها با استفاده از فایل هاست را توضیح دادیم. اگر نکته ای وجود دارد که از دید شما از قلم افتاده است یا نظر یا پیشنهادی دارید می توانید در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • مسعود says:

    سلام و وقت بخیر، بنده یه لب تاب Asus گیمینگ دارم که مشکلی برای اجرای بازی نداره، از یه نت گیم که از آسیاتک گرفتم هم بهره میبرم که پینگ تقریبا ۲۲ رو بهم داده و پکت لاست هم ندارم. گیم رو هم efootball بازی می‌کنم و از چندین و چند تا DNS چه خارجی و چه تحریم شکن و چه مخصوص گیم رو سیستم ست کردم وارد بازی میشم ولی با حریف مچ نمیشم با Vpn به راحتی مچ میشم ولی خودتون که بهتر میدونین پینگ و لتنسی میره بالا، حالا به نظر شما مشکل از کجاست