آموزش جلوگیری و رفع آفتاب سوختگی ماشین

آموزش جلوگیری و رفع آفتاب سوختگی ماشین

 اگر رنگ ماشین شما 🚘 زمانی براق و پرجنب و جوش بوده اما حالا رنگ خود را از دست داده، نگران نباشید. احتمالا به رنگ کردن جدید نیازی ندارید. اشعه ماوراء بنفش خورشید دلیل آفتاب سوختگی ماشین است. با کمک آموزش جلوگیری و رفع آفتاب سوختگی ماشین امروز انزل وب می توانید درخشندگی آن را بازیابی کنید و ظاهر ماشین خود را نو کنید.

رفع آفتاب سوختگی ماشین بدون رنگ

Proven Ways to Restore Sun Damaged and Faded Car Paint

آیا می دانستید که زمین تنها ۹۲ میلیون مایل تا خورشید فاصله دارد؟ در حالی که این مسافت طولانی به نظر می رسد اما از نظر فاصله بین ستارگان نسبتا کوتاه است. در حالی که ما به گرمای خورشید وابسته هستیم، خرابی هایی مانند سوختگی ماشین را هم ایجاد می کند. نور خورشید علت اصلی اکسیداسیون، محو شدن یا پوسته پوسته شدن رنگ است. برای جلوگیری از افتاب سوختگی سقف ماشین خود تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دلیل آفتاب سوختگی ماشین

برای افرادی که پوست روشنی دارند، مقابله با آفتاب سوختگی یک چالش روزانه است. علت اصلی آفتاب سوختگی اشعه ماوراء بنفش است که از خورشیدی که بیش از ۹۲۰۰۰۰۰۰ مایل دورتر از زمین است تولید می شود. همین نور خورشید دلیل آفتاب سوختگی ماشین است.

برای افرادی که اطلاعات کاملی ندارند باید اشاره کنیم که اشعه ماوراء بنفش یا UV نامرئی و در عین حال بسیار قدرتمند است. باندی در طیف الکترومغناطیسی با طول موج از ۱۰ نانومتر تا ۴۰۰ نانومتر منتشر می می کند که از نور مرئی کوتاهتر و از اشعه ایکس بلندتر است. این به طور طبیعی در نور خورشید رخ می دهد و حدود ۱۰ درصد خروجی کامل تابش الکترومغناطیسی خورشید را نشان می دهد.

دلیل آفتاب سوختگی ماشین

به سادگی این تولید کننده انرژی قوی است که سطح ماشین را تحریک می کند و هنگام برخورد واکنش نشان می دهد. این یک انفجار سریع است که انرژی تولید می کند و به صورت گرما منتشر می شود اما همچنین منجر به شکستن پیوندهای مولکولی می شود.

با گذشت زمان، شروع به تجزیه و تحلیل مولکول های موجود در رنگ های خودرو، روکش های شفاف و سایر موارد می کند که باعث می شود بازتابش کمتری داشته باشید یا درخشندگی کمتری از رنگ را به چشمان ما منتقل کند. این به عنوان اثر کدر کننده ای شناخته می شود که نور ماوراء بنفش رنگ خودرو، تزئینات پلاستیکی، چراغ های جلو، حتی شیشه خودرو، لاستیک ها و چرخ ها را تغییر می دهد.

آیا نور ماوراء بنفش باعث محو شدن رنگ خودرو می شود؟

واقعیت این است که برخی از رنگ های خودرو بیشتر در معرض آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش هستند. هر رنگی که می بینیم دارای طول موج منحصر به فردی است و هر رنگ ماشین به گونه ای طراحی شده است که تمام طول موج های طیف بصری را جذب کند (البته به غیر رنگی که دارد). بنابراین به طور کلی رنگ قرمز خودرو همه چیز را جذب می کند (به جز قرمز). رنگ قرمز از سطح شکسته می شود و به قشر بینایی ما می رسد و به مغز ما می گوید این رنگ قرمز است.

قرمز یکی از رنگ هایی است که در اثر اشعه ماوراء بنفش محو می شود. این بدان خاطر است که طول موج کوچک انرژی است که در نور نشان داده می شود و قابل مشاهده است. به نظر محو می رسد چون نور UV مولکول های رنگ قرمز را با شدت بیشتری نسبت به سایرین تجزیه می کند. شما همین مشکل را با ترکیبات جزئی قرمز (مانند بنفش یا نارنجی) خواهید دید.

سایر عواملی که باعث تسریع تجزیه رنگ توسط نور UV می شوند

اشعه ماوراء بنفش منبع اصلی محو شدن و تخریب رنگ است. با این حال، ملاحظات محیطی دیگری وجود دارد که می توانید آسیب به رنگ و حذف پوشش شفاف ماشین را سریعتر کند.

ماشین های کثیف

هنگامی که یک ماشین کثیف است، با آلاینده هایی پوشیده می شود که به آرامی پوشش شفاف یا سطح یک ماده متخلخل را از بین می برند. با گذشت زمان این آلاینده ها می توانند محافظت از پوشش های شفاف را تضعیف کنند. این فرایند نفوذ نور UV و در نتیجه اکسیداسیون را تسریع می کند.

عمل ساده تمیز نگه داشتن خودرو با شستشوی هر دو هفته یکبار می تواند به میزان قابل توجهی آسیب های احتمالی را کاهش دهد. شما همچنین باید تکنیک های رانندگی در گل و لای را یاد بگیرید.

ماشین های کثیف

فضولات پرنده ها و له شدن حشرات

فضولات پرندگان یا حشرات له شده روی سطح ماشین دارای سطح بالایی از اسیدها هستند که همچنین آسیب اشعه ماوراء بنفش را با رنگ های خودرو و سطوح دیگر تسریع می کنند. فضولات پرندگان حاوی سطح بالایی از اسید اوریک است که می تواند در عرض چند ساعت شروع به تجزیه رنگ کند.

همراه با ویژگی های گرمایشی و محرک انرژی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید عملیات سوختگی رنگ ماشین سریعتر انجام می شود.

فضولات پرنده ها و له شدن حشرات

خاک و سایر آلودگی های جاده

نمک یکی دیگر از آلاینده هایی است که راه را برای آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش باز می کند. کلرید سدیم همچنین می تواند به سرعت به یک سطح محافظ نفوذ کند. چه واکس خودرو، پوشش شفاف یا حتی رنگ توسط سموم شیمیایی مانند قیر، شن، روغن و خاک به راحتی آسیب می بینند.

خاک و سایر آلودگی های جاده

برای حل مشکل آفتاب سوختگی ماشین خود را بررسی کنید

رنگ را بررسی کنید تا مطمئن شوید که پوشش شفاف آن هنوز سالم است. متاسفانه شما نمی توانید نقاطی از این پوشش را که از بین رفته است را ترمیم کنید. قسمت هایی از ماشین را بررسی کنید که پوسته پوسته شده است. اگر بیشتر رنگ سالم به نظر می رسد و فقط مات است، فرایند پولیش می تواند این مشکل را حل کند.

برای حل مشکل آفتاب سوختگی ماشین خود را بررسی کنید

در صورت وجود نقاط آسیب دیده همچنان می توانید ماشین خود را بهبود دهید. بعد از اتمام کار این نقاط آسیب دیده همچنان محو به نظر می رسند. اگر پوشش شفاف از بین رفته نگران نباشید، شما هنوز هم می توانید در صورت لزوم سمباده کاری کنید و دوباره ماشین را رنگ کنید.

برای حل مشکل آفتاب سوختگی ماشین خود را بررسی کنید

در منطقه ای با تهویه مناسب و سایه ماشین را پارک کنید. شما با مواد شیمایی کار می کنید و نباید مسموم شوید. مطمئن شوید که بیرون کار می کنید یا در یک گاراژ در فضای باز کار می کنید. سعی کنید مطمئن شوید که سطح ماشین دارای دمای ۱۰ درجه سانتیگراد است تا پولیش خراب نشود.

ماشین خود را با آب و مایع شوینده بشویید تا از شر هر گونه آلودگی خلاص شوید. ماشین را شلنگ خیس کنید، بعد مقدار شوینده را در یک سطل آب بریزید. یک پارچه میکرو فیبر یا اسفنج را در سطل فرو ببرید و کل ماشین را از بالا به پایین بشویید تا لایه خوبی از مایع شوینده روی آن قرار گیرد.

برای حل مشکل آفتاب سوختگی ماشین خود را بررسی کنید

دستگاه کارواش برقی خانگی این کار را خیلی ساده می کند اما با استفاده از شلنگ یا سطل آب هم می توانید کار خود را انجام دهید. سعی نکنید که بدون شستشوی اولیه ماشین را پولیش کنید. اگر روی ماشین کثیفی باشد رنگ خراش خواهد خورد.

برای حل مشکل آفتاب سوختگی ماشین خود را بررسی کنید

ترمیم آفتاب سوختگی ماشین با استفاده از خمیر کلی بار

بعد از اینکه ماشین را شستید و مطمئن شدید که از شر هر گونه کف و آلودگی خلاص شدید، آن را با پارچه میکرو فیبر تمیز خشک کنید. تا زمانی که ماشین کاملا خشک نشده است کار پولیش کاری را شروع نکنید.

ترمیم آفتاب سوختگی ماشین با استفاده از خمیر کلی بار

خمیر کلی ( خمیر پولیش کلی بار Clay Bar) را در دست کمی فشار دهید تا کمی نرم شود و به شکل دیسک در بیاید. بعد خمیر پولیش کلی را روی نقطه مد نظر خود اعمال کنید، توجه داشته باشید که از حرکات رفت و برگشت استفاده کنید. وقتی کارتان تمام شد خمیر را با یک پارچه میکرو فیبر تمیز پاک کنید. به کار خود ادامه دهید تا نقاط محو را پوشش دهید.

اگر ماشین شما تحت نور خورشید قرار گرفته و آسیب جزئی دیده است، کلی بار ممکن است بدون پرداخت بیشتر آن را درست کند.

رفع آفتاب سوختگی ماشین در خانه

برای محافظت از خود دستکش و عینک استفاده کنید. شما با مواد شیمیایی کار می کنید و باید از آسیب به پوست و چشمان خود جلوگیری کنید. همیشه قبل از شروع کار از عینک و یک جفت دستکش لاستیکی ضخیم استفاده کنید.

رفع آفتاب سوختگی ماشین در خانه

با پد بافینگ مرطوب که مقداری کامپاند را روی آن اعمال کرده اید، از حرکات دایره ای استفاده کنید و روی ماشین را بمالید. این کار را تا جایی انجام دهید که کامپاند به اطراف پخش شود و رنگ ماشین کمی کدر به نظر برسد. کامپاند پولیش ماشین کالایی است که می توانید از فروشگاه ها خریداری کنید. این ترکیب مانند سنباده عمل می کند و لایه های آسیب دیده را از بین می برد.

رفع آفتاب سوختگی ماشین در خانه

می توانید همه این کارها را با دست یا با بافر چرخشی انجام دهید. اگر از بافر استفاده می کنید مطمئن شوید که آن را به آرامی فشار می دهید تا رنگ ماشین پاک نشود.

رفع آفتاب سوختگی ماشین در خانه

کامپاند را صاف کنید تا رنگ آسیب دیده پاک شود. از یک پارچه میکرو فیبر تازه استفاده کنید با فشار محکم روی تمام قسمت هایی که از ترکیب استفاده کرده اید، مالش را تا حدی انجام دهید تا کامپاند پاک شود. احتمالا حالا متوجه درخشش بیشتری روی ماشین خود خواهید شد.

پولیش را روی یک پد اعمال کنید و آن را روی نواحی آسیب دیده بمالید. پولیش را مانند کامپاند اعمال کنید. مقداری پولیش را روی یک پارچه میکرو فیبر جدید اعمال کنید و آن را با حرکات دایره ای به قسمت های آسیب دیده برسانید. پولیش ماشین را هم می توان در فروشگاه های پیدا کرد. پولیش مانند کامپاند است اما دارای سایندگی کمتری دارد و برای پرداخت های ظریف مناسب است.

رفع آفتاب سوختگی ماشین در خانه

از یک پارچه میکرو فیبر استفاده کنید و پولیش را به صورت دوار و با فشار زیاد بمالید. روی اطراف ماشین هم کار کنید تا پولیش پاک شود. اگر برخی از لکه ها هنوز روی ماشین به صورت مات وجود دارد احتمالا پوشش شفاف ماشین آسیب دیده است می توانید آن را با رنگ آمیزی برطرف کنید.

رفع آفتاب سوختگی ماشین در خانه

جلوگیری از آفتاب سوختگی ماشین با محافظت بیشتر

ماشین را واکس بزنید تا از پولیش و روکش جدید محافظت کنید. یک پارچه میکرو فیبر را با کمی واکس آغشته کنید. آن را روی تمام نقاطی که با حرکات دایره ای ترمیم کرده اید بمالید. اجازه دهید واکس به مدت ۲ دقیقه خشک شود. سپس آن را با یک پارچه میکرو فیبر تمیز پاک کنید.

جلوگیری از آفتاب سوختگی ماشین با محافظت بیشتر

تا حد امکان در سایه ماشین خود را پارک کنید و قرار گیری در معرض نور آفتاب را محدود کنید. هر زمان که ماشین خود را بیرون می آورید سعی کنید که یک نقطه سایه دار را پیدا کنید. اگر گاراژ دارید ماشین خود را در آن پارک کنید در غیر این صورت سایه درخت یا سایبان را امتحان کنید.

جلوگیری از آفتاب سوختگی ماشین با محافظت بیشتر

اگر باز هم مکان سایه داری را برای پارک پیدا نمی کنید، با روکش یا ملحفه ماشین خود را بپوشانید.

ماشین خود را به طور منظم بشویید و واکس بزنید تا ظاهر عالی خود را حفظ کند. شستشوی منظم از جمع شدن کثیفی جلوگیری می کند. ماشین خود را هر ۲ تا ۴ هفته یکبار بشویید تا درخشندگی خود را حفظ کند. همچنین هر بار که ماشین را می شویید واکس را اعمال کنید تا از سطح آن محافظت کنید.

جلوگیری از آفتاب سوختگی ماشین با محافظت بیشتر

نکاتی برای محافظت از خودرو در برابر اشعه ماوراء بنفش

کاملا واضح است که بهترین راه برای محافظت از ماشین خود در برابر اشعه ماوراء بنفش، شستن ماشین است. علل اصلی تشعشعات فرابنفش به طور کلی مراقبت نکردن از ماشین است.

با این حال، شستن ماشین فرایند بسیار پیچیده تری است. اگر وقت لازم برای شستن ماشین ندارید می توانید به کارواش مراجعه کنید.

 شستن ماشین با کمک سطل

در ادامه مراحل شستن ماشین با کمک سطل را به شما توضیح خواهید داد:

پیش شستشوی ماشین و چرخ ها

مرحله قبل از شستشو اغلب نادیده گرفته می شود. فقط کافی است کل ماشین را با یک شلنگ اسپری کنید. این به حذف آلودگی های سطحی کمک می کند و فرایند شستشوی صحیح را فراهم می کند.

هنگامی که این کار را انجام دادید، ابتدا باید لاستیک ها و چرخ ها را بشویید. با این کار اطمینان حاصل می شود که همه گرد و غبار پاک می شوند.

نحوه تمیز کردن صحیح چرخ ها

از مواد روغن زدا یا ماده تمیز کننده مخصوص استفاده کنید و اجازه دهید مدتی خیس بخورد. با این کار اجازه می دهید تا چرخ ها به خوبی خیس بخورند و گرد و غبار چسبنده از بین بروند.

برای تمیز کردن چرخ ها از برس یا دستکش های شستشو استفاده کنید.

از یک شلنگ فشار قوی برای شستن چرخ ها و لاستیک ها استفاده کنید.

این کار را برای همه لاستیک ها انجام دهید.

شستشو

شما به عنوان مالک ماشین گزینه های مختلفی برای شستن دارید. بهترین روش، روش دو سطلی است. وقتی چرخ ها و لاستیک ها کارشان تمام شد  به شستن ماشین بپردازید. همیشه روی بخش های کوچک کار کنید از بالا به پایین حرکت کنید و از چپ به راست بروید و همیشه یک طرف را تمام کنید و بعد به سراغ طرف دیگر بروید. وقتی کارتان تمام شد یک شستشوی نهایی انجام دهید.

خشک کردن ماشین

خشک کردن مرحله مهمی برای اتمام صحیح کار است. اطمینان حاصل کنید که از پارچه های میکرو فیبر تمیز استفاده می کنید. حالا از یک الگوی رفت  برگشت استفاده کنید و بدنه ماشین را خشک کنید. شما می توانید برای جلوگیری از زیاد شدن ترک شیشه ماشین خود از ۴ روشی که قبلا آموزش دادیم استفاده کنید.

استفاده از پوشش سرامیکی برای محافظت در برابر اشعه UV

چندین محصول وجود دارد که می توانید برای محافظت از ماشین خود در برابر اشعه ماوراء بنفش استفاده کنید. اما موثرترین آنها پوشش سرامیکی است. به طور کلی، از پوشش های نانو برای پر کردن شکاف ها و نواقص در پوشش شفاف استفاده می شود. می توان آن را روی هر سطح جامد متخلخلی استفاده کرد که از این بین می توان به تزئینات؛ روکش وینیل، پوشش چراغ های جلو، شیشه جلو اشاره کرد.

در طول فرایند اعمال، پوشش از چپ به راست و از بالا به پایین پخش می شود. بعد از اتمام کار چند دقیقه صبر کنید و بعد با یک پارچه میکرو فیبر تمیز شروع به پاک کردن کنید.

پوشش های سرامیکی اشعه UV را منحرف می کنند، که به کاهش پتانسیل قرار گرفتن در معرض رنگ یا سطح پوشش شفاف کمک می کند. اگر پوشش را به درستی اعمال کنید و کار آماده سازی را طبق دستورالعمل ذکر شده در بالا انجام دهید، پوشش باید ۲ تا ۵ سال دوام بیاورد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب ما در مورد آموزش جلوگیری و رفع آفتاب سوختگی ماشین صحبت کردیم و در انتها نکاتی برای محافظت بیشتر را در اختیار شما قرار دادیم. به نظر شما آیا رفع آفتاب سوختگی ماشین با نانو امکان پذیر است؟ کدام روش رفع آفتاب سوختگی ماشین بهتر جواب می دهد و مقرون به صرفه تر است؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات