فلنج گلودار چیست؟ + خرید فلنج با بهترین قیمت از آهن اسپات

فلنج گلودار چیست؟ + خرید فلنج با بهترین قیمت از آهن اسپات

فلنج‌ها از جمله تجهیزاتی هستند که در بخش‌های تاسیساتی و زیرساخت‌های عمرانی صنعتی بسیار کاربرد دارند. فلنج‌ها نوعی از ابزارهایی هستند که برای اتصال لوله‌ها، اتصال شیرآلات و تغییر قطر لوله‌ها استفاده می‌شوند. در این میان نوع گلودار آن بیشترین کارایی دارد. همین سبب شده است که پرسش فلنج گلودار چیست در ذهن افراد مختلف شکل بگیرد.

فلنج‌ها در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف و از جنس‌های فولادی می‌توان تولید کرد. شما می‌توانید برای مشاهده قیمت انواع فلنج و سایر محصولات آهنی و فولادی به سایت آهن اسپات مراجعه کنید. در این سایت مشخصات فنی و نام تولیدکنندگان محصولاتی مانند مقاطع آهنی، اتصالات و لوله‌های pvc در دسترس شما قرار داده شده است. به صورت روزانه تمامی اطلاعات مندرج بر روی این سایت از جمله قیمت تیرآهن و میلگرد به‌روز رسانی می‌شود.

فلنج گلودار چیست؟

فلنج‌ها ابزارهایی ساده و مهندسی شده‌ای هستند که برای بستن لوله‌ها به یکدیگر و به عنوان اتصالات شیرآلات استفاده می‌شوند. علت استفاده از این تجهیزات این است که نیاز به برش و جوشکاری لوله‌ها را حذف می‌کند. همچنین به راحتی باز و بسته خواهد شد. به علاوه از آن‌ها در خطوط انتقال مواد صنعتی نیز می‌توان استفاده کرد.

فلنج‌ها  در انواع مختلفی قابلیت تولید دارند. یکی از آن‌ها فلنج گلودار (Weld Neck Flange) می‌باشد. تفاوت این ابزار با دیگر انواع فلنج این است که در انتهای آن یک رابط مخروطی شکل تعبیه شده است. این گلویی مخروطی شکل وظیفه دارد که فشارهای ورودی در هنگام انتقال سیال از لوله به فلنج را به آرامی توزیع کند. در نتیجه فلنج در اثر فشار و دمای کاری بالا مقاومت خوبی نشان می‌دهد و نخواهد شکست. در نهایت نیروهای فشاری و تنش‌های به وجود آمده رد اثر انتقال سیال مانع از آسیب به خط انتقال نخواهند شد.

پرسش دیگر این است که انواع فلنج گلودار چیست. فلنج گلودار خود نامی بر روی یک دسته بزرگ از تجهیزات اتصال فولادی است که در جدول زیر به انواع آن‌ها اشاره شده است.

آلیاژ پایه نام فلنج بر حسب طراحی آن
فولاد زنگ‌نزن فلنج گلودار RF
چدنی فلنج لبه‌دار
فولاد پر کربن فلنج فورج شده
سایر آلیاژهای بر پایه فولاد فلنج گلوبند

 

برای ایجاد اتصال مناسب میان فلنج گلودار و لوله‌ می‌توان آن‌ها را به یکدیگر جوش داد. بخش جوشکاری شده فلنج گلودار با یک اتصال V شکل به انتهای لوله اتصال پیدا می‌کند. همین  اتصال امکان یکپارچه سازی اتصال را فراهم کرده است. به علاوه امکان نشت کاهش می‌یابد.

این فلنج‌های صنعتی در سایزهای مختلفی طراحی و عرضه می‌شوند. معمولا روی فلنج گلودار روکش‌های حلقه‌ای تعبیه می‌شود که عامل اختلاف آن با نوع فلنج RTJ است. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به سایت آهن اسپات جدیدترین قیمت انواع آهن آلات و فلنج را مشاهده نمایید.

انواع استاندارد فلنج گلودار

انواع استاندارد فلنج گلودار

فلنج‌ها یکی از مهمترین تجهیزات صنعتی در بخش‌های انتقال و تاسیساتی به شمار می‌روند. با توجه‌ به گستره کاربردی که دارند، در ابعاد و قطرهای مختلفی طراحی می‌شوند. فلنج‌های گلودار را از آلیاژهای فولادی مختلفی می‌توان ساخت. برای همین استانداردهای ملی و بین‌المللی جهت سنجش و ارزیابی سطح کیفی این تجهیزات صنعتی تعریف شده است.

ضخامت و قطر داخلی فلنج مشخصه تعیین‌کننده در انتخاب آن‌ها است که به قطر لوله‌های به کار رفته بستگی دارد. به طور مثال اگر لوله‌ای برحسب استاندارد DIN انتخاب شده، باید استاندارد فلنج گلودار هم برحسب همام سنجیده شود.

استاندارد فلنج گلودار پر کربن

مشهورترین استاندارد فلنج گلودار، استاندارد ASTM است. به کمک این استاندارد می‌توان خواص متالورژیکی و خواص مکانیکی فلنج‌ها را ارزیابی و تحلیل کرد. این استاندارد برای فلنج گلودار فولادی که از آلیاژهای پر کربن ساخته شدند، مشخصات فنی را در دو استاندارد ASTM A 181  و ASTM A 105 به صورت مجزا تعریف کرده است. چرا که این فلنج‌ها تحت شرایط دما بالا و سرویس‌های شدید کار می‌کنند.

استاندارد فلنج گلودار زنگ‌نزن

فولادهای زنگ‌نزن از محبوبترین آلیاژها صنعتی هستند که در محیط‌های مختلفی مانند آب شور، بنادر، خشک و گرم، تحت دمای کاری بالا و در مجاورت مواد خورنده پایداری نشان می‌دهند. استاندارد فلنج گلودار زنگ نزن شامل موارد زیر است:

  • ASTM A182
  • F304
  • ۳۱۶H
  • L 347
  • ۳۱۰S
  • ASME B16 5

استاندارد فلنج گلودار دولایه

نوع دیگری از فلنج گلودار را دولایه فولادی می‌نامند. برای ارزیابی کیفیت ساخت و پیش بینی رفتار مکانیکی این دسته، استاندارد UNS S31803 تدوین شده است.

استاندارد فلنج گلودار سوپر آلیاژی

استاندارد فلنج گلودار سوپر آلیاژی

با ارزشترین نوع آلیاژهای فولادی، سوپر آلیاژها نام دارند. در آلیاژ این فولاد عناصری مانند نیکل وجود دارد که خواص مکانیکی عالی، استحکام مطلوب و خواص دما بالا را پدید می‌آورند. در استاندار ASTM چند بند برای بررسی آلیاژ Inconel 600 و Hastelloy C22 تدوین شده است.

استاندارد ابعادی فلنج

دو استاندارد ASME B16.5 و  ASME B16.47صرفا برای تعیین ابعاد فلنج‌های فورج شده با ماشین‌کاری سطحی تدوین شده است.

  • استاندارد ASME B16.5 : ابعاد فلنج‌ با  ½NPS تا NPS 24  اینچ
  • استاندارد ASME B16.47 : ابعاد فلنج با NPS 26  تا NPS 60 اینچ

جمع‌بندی

فلنج گلودار یکی از تجهیزات و ابزارهای کاربردی برای بستن و اتصال لوله‌ ها در خطوط انتقال سیالات و سیستم‌های تهویه است. برای ارزیابی این سازه‌های فولادی استاندارد فلنج گلودار به طور مشخص تعریف شده است. این استانداردها مشخصات فنی به تناسب نوع آلیاژ و کاربرد فلنج‌ گلودار را تعریف کردند.

شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت آهن اسپات قیمت روز فلنج و سایر محصولات موجود در بازارآهن را مشاهده کنید. همچنین تمامی اطلاعات مرتبط با محصولات درج شده بر روی این سایت مانند قیمت انواع فلنج گلودار طبق آخرین تغییرات بازار به‌روز رسانی می‌شوند.

/ پایان رپرتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات